1. Fe review (Switch) – Prachtige teleurstelling

Fe review (Switch) – Prachtige teleurstelling

Fe voelt als een prachtig oud en geliefd prentenbroek uit je jeugd, dat jaren ergens in een hoekje heeft gelegen. Vol nieuwsgierigheid begin je, maar al snel merk je dat alle pagina’s aan elkaar geplakt zitten en op sommige plekken de afbeeldingen zijn weggescheurd. Uiteindelijk heb je wel een geliefd prentenboek bekeken, maar was het niet helemaal wat je ervan had verwacht. Fe is op dit moment meer een plakkerig prentenboek dan een frisse nieuwe ervaring.

Aan het uiterlijk van de game ligt het niet: de wereld van Fe oogt prachtig en is bijzonder sfeervol. Vanaf het moment dat je begint tot aan de aftiteling, loop, ren, zweef en spring je in omgevingen waar kleur, lichteffecten, geluid, flora en fauna op een prachtige wijze samenkomen en een sprookjesachtig, polygonisch geheel vormen. Met name de aanwezige dieren zien er oogstrelend uit. Het zijn allemaal herkenbare wezens die samengesteld zijn uit meerdere dieren en met hun bijzondere uiterlijk het magische gevoel helemaal af maken.

Neushoorn-honden en vis-slang-wormen
Fe is het wezentje dat de speler bestuurt en net als alle andere dieren een raar mormeltje, een soort vogelachtig eekhoorn-vosje. De game begint in een mooi stukje bos en vanaf dat punt moet je alles zelf uitvogelen. De game kent geen tekst en het verhaal wordt verteld door middel van rotstekeningen en een soort kristallen die je in dode vijanden kunt vinden. Die kristallen zijn best interessant, omdat je hiermee even in de schoenen staat van de vijanden en zo hun kant van het verhaal ziet.

Deze vijanden lijken op een soort diepzeeduikers uit de ruimte, en ze willen alle dieren zoals Fe vangen. Waarom deze vijanden dieren willen vangen of wat de rotstekeningen precies willen uitbeelden wordt niet echt duidelijk. Het blijft de gehele game giswerk. Daarnaast is het verhaal ook niet dermate boeiend dat je na het uitspelen meteen nog een keer het zes à zeven uur durende avontuur wil doorlopen om het echt te begrijpen.

Wat wel meteen duidelijk is, is dat je niet de directe confrontatie met de vijand kunt aangaan. Dat verlies je altijd. Daarom moet je de vijand te slim af zijn door middel van schuilen, sluipen en door goed gebruik te maken van de omgeving. Dat vereist soms leuk maar licht puzzelwerk, zoals het in de val lokken van vijanden of het activeren van bepaalde punten in een gebied zodat je verder kunt.

Matig camerawerk en fatale sprongen
Naast het verhaal voelen meer onderdelen van de game niet helemaal lekker aan. De animaties zijn bijvoorbeeld niet geweldig. Met name de grote vogels in de game bewegen schokkerig en onlogisch. Zo blijven ze soms even hangen om te draaien zodat ze toch de vooraf bepaalde route kunnen volgen. Fe besturen gaat ook niet altijd even goed. Zolang je over de vaste grond beweegt is er niks aan de hand, maar wanneer je in bomen gaat klimmen, wat veel gebeurt, moet je goed opletten. De camera, die overigens ook niet altijd een fijne positie inneemt, bepaalt de kant die je opgaat. Omdat de knop voor bewegen ook bedoeld is om een klimbeweging mee in te zetten, kan het gebeuren dat je onbedoeld uit een boom springt. Veel van die bomen hangen boven afgronden, waardoor je vrij vaak volledig onterecht bij een vorige checkpoint opnieuw moet beginnen.

Vinden waar je was gebleven of waar je naartoe moet is daarbij lastig. Je beschikt over een kaart, maar deze is zo globaal dat je er eigenlijk niet veel aan hebt. De levels gaan veel de hoogte in en kennen nogal wat lagen. De kaart is echter een ruwe, statische weergave van bovenaf waardoor details van alle paadjes, tunneltjes en lagen in de wereld niet terug te zien zijn. De vraag is in welke mate dat erg is: wat extra ronddwalen in de mooie wereld van Fe is geen straf.

Horten en stoten
Maar goed, de game oogt dan wel prachtig, maar daarvoor wordt een hoge prijs betaald: de game draait soms redelijk soepel en soms met horten en stoten. Wanneer je rondrent in een wat kleiner gebied merk je dat de framerate af en toe licht inkakt. Niet heel storend, maar wel merkbaar. Wanneer je rondloopt in een van de prachtige, grote open gebieden, dan zakt de framerate af en toe naar zo’n dieptepunt dat het je speelplezier in de weg zit. Ook blijft de game soms een halve seconde volledig hangen. Overigens maakt het niet uit of je nu je Switch in je knuisten hebt of in het dock hebt staan: in beide gevallen is er sprake van evenveel framedrops en momentjes waarop de game even stilvalt.

Alle gebreken van de game zijn wellicht te verhelpen met een goede patch, maar op dit moment is Fe niet wat we ervan hadden gehoopt. Je kunt zeker plezier beleven aan de game, maar dan moet je bereid zijn veel zaken door de vingers te zien.


Fe is sinds 16 februari verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en de Nintendo Switch. Voor deze recensie speelden we de Nintendo Switch-versie.

Conclusie en beoordeling

De grafische pracht en praal van Fe zorgt er helaas soms voor dat de game met horten en stoten loopt. Ook bevat Fe net wat te veel ruwe randjes. Nergens is de game echt kapot, maar je moet veel zaken kunnen accepteren wil je genieten van deze game.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Sprookjessfeer
  • Oogt prachtig
  • Minpunten
  • Verhaalvertelling
  • Framedrops
  • Veel ruwe randjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.

Reacties

  • EA het begint echt sneu te worden ook deze game is dus een zeer matige game. Ze raken terecht de star wars licentie kwijt. Mass Effect hebben ze weten om te toveren tot een grote emmer stront. Mirrors edge van een geweldig eerste deel naar een bagger 2e deel. Nfs van een toffe serie naar een bak stront. Deze Fifa was een bak stront. Het is nu echt wachten tot dat de volgens BF en Dragon Age en ook Anthem stront worden. Alleen Unravel Titanfall 2 en bf1 zijn door EA uitgebrachte games die goed waren van de laatste 2 jaar. Ea daar moet echt iets veranderen anders mogen ze van mijn part verdwijnen uit de industrie.

  • Had jij iets anders verwacht van EA?



    EA is altijd al een publisher geweest die eist van hun developers dat ze hun games binnen de deadline naar de winkels rushen. Een uitstel zoals je vaak bij Zelda, een GTA of zoals recent met RD ziet zal je nooit tegenkomen bij EA. Daarom voelen EA games ook altijd goedkoop aan.



    Maargoed de casual gamers geven niks om kwaliteit dus ze komen er altijd mee weg. EA zal nooit verdwijnen en steeds maar groter worden, tenzij Microsoft ze opkoopt.

  • De game is maar 20 euro Kaas. Wat verwacht je dan, maar in jou geval is dat al veel geld. Deze game is dan minder geslaagd dan een Unravel maar ik vind het tof dat EA dergelijke studios een kans biedt.

  • Ook games van 20 euro behoren goed te zijn. En dat kan ook kijk naar Cuphead bijvoorbeeld.

  • Hoe weet je of die goed vindt als he de game nog niet gespeeld hebt? Hellblafe kreeg ook goede recensies maar vond jij ook een bak stront.

  • Wel knap inderdaad dat je je mening altijd al klaar hebt liggen voordat je iets (lang genoeg) gespeeld hebt.

  • Of ik het persoonlijk goed vind dat is de vraag. Ga er de 20e maart achterkomen. Maar deze game Fe scoort overal teleurstellend. En ook een game van 20 euro behoort van goede kwaliteit te zijn.

  • Zo 'teleurstellend' scoort de game niet hoor Kaas…
    Gewoon bijna een 7,5 gemiddeld:
    http://www.metacritic.com/search/game…



    De game heeft inderdaad gebreken (zoals de review ook al aangeeft), maar tof om te spelen is ie wel.

  • Uhm war heb je gelezen dat EA de star wars rechten verliest ?

  • Ahahahaha, Kaas haalt weer een XBOX!

  • Voor hetzelfde geld koop je ook Celeste.. ik wist het wel

  • Of Owlboy.

  • PU liet idd weten dat disney opzoek is naar een nieuwe verantwoordelijke voor de star wars games.
    Hun waren bijzonder teleurgesteld.
    2 games in 5 jaar en beiden hadden een erg ruwe start.
    Moet er wel aan toevoegen dat ik battlefront 2 wel leuk vind en dat mensen te negatief vallen.
    Hadden ze de pay2win weggelaten was er niks aan de hand.

  • Ik zou het Disney wel begrijpen dat ze liever een andere uitgever achter Star Wars zetten. Echter ga ik er wel vanuit dat dit nog een hoop gedoe zal gaan opleveren met contracten enzo.



    Ik weet dat het nooit zal gebeuren maar hoe vet zou het zijn als Disney CD Project Red een Star Wars RPG zou laten maken?



    Het zal echter wel naar of Activision of Ubisoft gaan.

  • Tbh zou Activision (of Ubisoft) minder erg voor star wars zijn dan EA. Maar nog beter zou zijn als Lucas arts weer leven ingeblazen zou worden.

  • Ach krijg van een maat een controller cadeau die heeft de sea of thieves uitvoering gekocht. Dan kost de xbox one s nog maar 141 euro dat valt mee.

  • Anders spaar je eens voor een goede pc.

  • Waarom zou ik dat doen? Ja voor planet coaster. Maar voor de rest heb ik geen planet coaster nodig.

  • Omdat je alle Xbox hames ook op de pc kunt spelen ?! Ipv voor de derde keer een Xbox te kopen.

  • Dat zou kunnen maar deze xbox kost mij 140 een game pc inc goede monitor 1000 euro.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren