1. Tennis World Tour hands-on preview – Game, set & match of geen bal aan?

Tennis World Tour hands-on preview – Game, set & match of geen bal aan?

Waar zijn de tijden gebleven dat je met je maten op de bank een lekker balletje kon meppen? Vrijwel elk jaar kwam er een fijne tennisgame uit, of je nou van de wat serieuzere versies (Top Spin) of de arcadeknaller (Virtua Tennis, Mario Tennis) hield: voor ieder wat wils. Sterker nog, de allereerste game ooit was Tennis for Two uit 1958, die ‘draaide’ op een oscilloscoop, dus dat laat wel zien dat tennis en games hand in hand gaan. Dat tennisgemis (in ieder geval tot Mario Tennis Aces uitkomt, wat een compleet ander type spel is) wil Break Point wegnemen met Tennis World Tour, dat een zeer tactische en diepgaande sportgame belooft te worden, onder andere vanwege een intrigerende en vernieuwende skill tree.

Break Point is niet vreemd van een potje tennis. Een aantal mensen die aan Top Spin 4 hebben gewerkt zitten nu in het TWT-team. En dat is te zien: de game is een serieuzere variant in het genre. Het spel is echter makkelijk op te pakken en werkt met een vanzelfsprekende ‘power-cirkel’ die bepaalt hoe hard je de bal slaat. De game speelt in ieder geval fijn en op enkele gekke kleine glitches na voelt het vooralsnog als een solide tennisgame. Maar de game gaat een stuk dieper wanneer je een eigen speler maakt of met niet-bestaande tennissers speelt. Dan zijn er namelijk ook een soort power-ups in te zetten voordat een potje begint.

Level up en troefkaarten
De basis van de skill tree is herkenbaar: door het spelen van de carrièremodus, toernooien, online potjes en trainingen krijg je punten die je verdeelt over je drie basisvaardigheden die Archetypes worden genoemd. Hieronder vallen verdediging, aanval en serve/volley. Het is mogelijk om die vaardigheden te allen tijde aan te passen zodat je een speler creëert die volledig bij je speelstijl hoort.

Naast de Archetypes zijn er ook Aptitudes. Dit zijn een soort power-ups die je verzamelt en waarvan je er vier in dient te zetten voor de wedstrijd begint. Sommige van die Aptitudes staan tijdens de pot altijd ‘aan’. Dan ren je constant nét even sneller, of sla je constant nét even nauwkeuriger (soms ten koste van een andere vaardigheid). Alle Aptitudes die je in bezit hebt zijn op hun beurt ook weer te levellen en hebben ook direct invloed op de totale balans van je speler (de eerder genoemde Archetypes), maar dan wel per individuele wedstrijd.

Interessanter is het type Aptitudes dat alleen getriggerd wordt op bepaalde spelmomenten, zoals een Match Point tegen of wanneer je stamina zorgelijk laag is. Dan sla je ineens een snoeiharde en nauwkeurige return, of weet je nog één keer de benen uit je lijf te lopen. Hiermee wil Break Point het psychologische aspect van tennis benaderen: nog één of meerdere keren knallen om de wedstrijd te keren. Met andere woorden: als je thuis tegen vrienden of online speelt, is er vooraf al een strijd gaande over de Aptitudes-keuzes. Wie kiest welke ‘kaart’? En het vergroot zeker de kans om toch te kunnen winnen tegen iemand die vrijwel altijd sterker is.

Dieper
Qua diepgang belooft ontwikkelaar Break Point nog veel meer. Zo hebben een hoop keuzes die je maakt in de carrièremodus invloed op je tennisser. Speel je te veel toernooien? Dan vergoot je de kans op blessures. Kies je twee toernooien vlak na elkaar die topografisch ver uit elkaar liggen? Dan kan een jetlag er tijdens de wedstrijd of een toernooi flink inhakken. Ook kan het zijn dat je een coach hebt die helemaal niet bij jouw speelstijl past, en los daarvan spelen bijvoorbeeld de hoogtes waarop tenniscourts liggen ook een rol aangezien je uithoudingvermogen flink minder wordt. Allemaal dingen waar je óók rekening mee moet houden als je voor een potje je Aptitudes kiest.

Mentaal
Al met al is Tennis World Tour een veelbelovende tennistitel die meer dan zijn voorgangers diepgang hoopt te brengen die niet alleen het genre tactischer maakt maar zelfs de mentale kant van de mooie sport hoopt te tonen. We hebben helaas die aspecten van de game niet goed kunnen uitpluizen tijdens het previewevent, dus in hoeverre de ontwikkelaar nog voor de release in mei alles getweakt heeft, valt te bezien. Sommige graphics en animaties kunnen bijvoorbeeld ook nog een opknapbeurt gebruiken, op de Switch-versie was de bal moeilijk te zien en we konden ook nog niet met de dames spelen.

Maar als Break Point er de schouders onder zet en zijn beloftes nakomt, kan Tennis World Tour weleens die fijne tennistitel worden waar veel liefhebbers van de sport en het gamegenre op zitten te wachten. En dan mag je zelf weten of je hardcore in de skill tree duikt of het houdt bij een leuk nonchalant potje Federer tegen Dimitrov zonder al die tactische power-up-poespas.

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).