1. Perimeter

Perimeter

Innovatieve ideeën die het genre op zijn kop zetten. Zoiets hoor je bij bijna elk persbericht van een nieuw spel. Ook Codemasters voegt het woord innovatief toe aan deze titel. De makers proberen enkele nieuwe dingen toe te voegen aan het genre. Maar zijn het wel goede toevoegingen en werken ze in de praktijk ook?

De aarde is verwoest en jouw groep is op zoek naar een nieuwe geschikte planeet. Tijdens een stop moet jij je basis installeren en energiecollectoren plaatsen om de voorraad energie op te laden. Het plaatsen van de collectoren gaat erg lastig op het ruige terrein waardoor we meteen bij het eerste vernieuwende onderdeel aankomen: Terraforming. Met Terraforming kun je het landschap makkelijk en snel bruikbaar maken zodat je de collectoren en andere gebouwen kunt plaatsen. Het Terraforming wordt gedaan door kleine wezens. Het landschap wordt ook door de explosies van gevechten en het klimaat beïnvloedt.

Als je eenmaal wat energiecollectoren geplaatst hebt, is meteen je basis veilig. De energiecollectoren hebben een zogenaamde Perimeter; een onverwoestbaar energieschild dat je basis beschermd tegen de vijand en de lokale beesten. Een nadeel van het schild is dat het enorm veel energie trekt en voordat je het weet ben je door je stroomvoorraad heen zodat je onbeschermd blijft. Een ander nadeel van het schild is dat hij alleen boven de grond werkt. In Perimeter heb je ook ondergrondse wezens die als torpedo’s werken en je energiecollectoren zo kapot kunnen maken. Zowel de voordelen als nadelen zorgen voor een goede balans tussen de diverse teams en zorgen ervoor dat je de juiste beslissing moet nemen om je rijk te behouden.

De energiecollectoren zorgen voor energie en kunnen over de hele planeet verspreid staan, mits ze binnen een straal van een andere energiecollector staan zodat de energie naar je hoofdbasis gebracht kan worden en eventueel de energievoorraad wordt vergroot. De collectoren moeten dus met elkaar gekoppeld zijn. Valt er een belangrijke schakel in het energienetwerk weg, dan kan de stroom niet naar je basis gebracht worden. Als de collectoren niet verbonden zijn, is het zelfs mogelijk dat de vijand de torens overneemt en zo in een klap vlak bij het hart van de basis kan komen. Een reserveverbinding maken is erg slim, zodat de computer of je vrienden niet in één keer je halve stroomnetwerk overneemt.

Als laatste kun je ook nog eenheden omvormen. Een groep eenheden kan in één grote bal terechtkomen om vervolgens als compleet andere eenheden eruit te komen. In het heetst van de strijd kun je dus de eenheden aanpassen om zo je vechttactiek aan te passen. Maar ook aan deze functie zit een nadeel. Het omvormen van de eenheden kost ontzettend veel energie.

Terraforming, Perimeter en het omtoveren van eenheden klinkt leuk, maar het speelt nog veel leuker. De nieuwe onderdelen zorgen voor een frisse wind door het Real Time Strategie genre. Mensen met eerdere ervaringen zoals Red Alert zullen zich aardig thuis voelen in het spel, aangezien de basis aardig gelijk is. Het selecteren van eenheden, het maken van gebouwen en de menu’s zijn allemaal vrij normaal. Als de nieuwe toevoegingen ontbraken, dan had elke Red Alert fan zo aan de slag gekund. De nieuwe toevoegingen hebben wel wat Try and Die sessies nodig om erachter te komen hoe je bijvoorbeeld de Perimeter kan aansturen, maar zodra je verder in het spel komt voelt alles vrij normaal aan. De onderdelen zijn prima uitgevoerd en bieden weer extra mogelijkheden en nieuwe tactieken om de computer of je vrienden tijdens een LAN te verrassen. Naast de gameplay is ook de visuele kant prima uitgevoerd. De omgevingen zien er goed uit evenals de veranderingen van het landschap. Helaas is het geluid niet echt opvallend, maar het doet gewoon zijn ding.

Toch zijn er nog enkele kleine puntjes ter verbetering voor het spel, zoals de camera die vrij knullig is qua besturing. Een ander klein foutje zijn de wezens van het Terraforming die nog wel eens de andere kant van het speelveld bezoeken zonder een goede reden. Net als de andere kleine foutjes mag dit de pret van het spel echter niet drukken en worden die er hopelijk uitgehaald. Vooral de RTS fans die eens wat anders willen proberen moeten Perimeter in de gaten houden. De vernieuwingen zijn goed uitgevoerd en er kan weinig mis gaan met deze topper van Codemasters die vanaf 21 mei in de Nederlandse winkels ligt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Vreemd spel hoor.

  • Hmmm, over deze game heb ik nog nooit van gehoord!!!

  • Hier wacht ik al heel lang op !

  • @Sander: Vreemd betekend nog lang niet slecht. In tegendeels zelfs… Dit kan nog wel eens voor verrassingen zorgen…

  • hmm lijkt een beetje op battle isle en dat vond ik imo een bagger stystem omdat het vechten zo kut was maja dit gevecht system is anders dus is cool :D

  • zure shit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren