1. Championship Manager 5

Championship Manager 5

Sinds jaar en dag is de Championship Manager serie heer en meester in de wereld van voetbalmanagersimulaties. In het najaar van 2003 verscheen Championship Manager 2003/2004, de laatste in de serie die van de hand kwam van de originele ontwikkelaar, Sports Interactive. Toen Sports Interactive en Eidos uit elkaar gingen bleven de rechten namelijk achter bij Eidos, waardoor Sports Interactive genoodzaakt was een nieuwe naam te zoeken: Football Manager 2005. Eidos moest op zijn beurt een nieuwe ontwikkelaar zoeken, en dat werd het gloednieuwe Beautiful Game Studio’s.

Om Championship Manager 5 te kunnen ontwikkelen is Beautiful Game Studio’s, min of meer in opdracht van Eidos, geformeerd. De ontwikkelaar beschikt over een team van dertig mensen, die bij elkaar opgeteld circa honderd spellen hebben gemaakt, waarvan zesenzestig procent voetbalspellen zijn. Geen gebrek aan ervaring dus. Echter, geen gebrek aan concurrentie, want dat de mannen van Sports Interactive hun kunstje ook naar behoren uitvoeren is inmiddels wel duidelijk.

Wat kunnen we zoal verwachten van Championship Manager 5? De mannen van Beautiful Game Studio’s beloven alle punten van kritiek uit de vorige delen mee te nemen in Championship Manager 5. Een belangrijk punt daarbij is de eis dat het spel vooral snel moet kunnen verlopen. Championship Manager 4 en 2003/2004 gaan namelijk, als je niet beschikt over een sterke PC, heel erg traag. Hierdoor haakten veel spelers al af voordat ze goed en wel aan het spelen waren.

Inhoudelijk moet het spel vooral de toegankelijkheid verbeteren. In de vorige Championship Manager spellen vergde vooral het trainingen menu teveel aandacht voordat spelers het in de eerste plaats begrepen, en er in de tweede plaats succesvol mee konden werken. Dit moet in Championship Manager 5 dus een stuk verbeterd zijn; men belooft een zeer toegankelijk menu mét een vergelijkbaar detailniveau. Voeg hier ook nog aan toe dat een manager uit het Premiership meegeholpen heeft schema’s te bedenken, en je kunt op je vingers natellen dat dit punt toch wel een zekerheidje is.

Veel spelers geven echter weinig om trainingen. Het is immers veel belanker dat de data in het spel, zoals eigenschappen van spelers en dergelijke, compleet is en klopt. Er worden voor de vorige Championship Manager’s nog steeds data updates uitgebracht om alles kloppend te maken. Championship Manager 5 is het eerste spel dat zich gesteund weet door Professional Football System (PFS), een wereldwijde organisatie die alle beschikbare statistieken van spelers verzamelt. Waar de vorige Championship Manager’s moesten vertrouwen op de inzet van goedwillende fans van de serie, kan deel 5 dus rekenen op professionele steun. PFS heeft ook strikte regels opgesteld over hoe spelers beoordeeld moeten worden. Deze beoordelingen zullen in Championship Manager 5 ingedeeld worden in vier hoofdcategorieën, te weten: techniek, fysiek, intelligentie en temperament.

Championship Manager 4 zorgde op het gebied van het weergeven van wedstrijden voor een doorbraak binnen de serie. Waar Championship Manager spellen altijd volledig text based waren, kon je in Championship Manager 4 je wedstrijden voor het eerst in 2D bekijken: iets wat je veel meer inzicht gaf in het functioneren van je team. Championship Manager 5 zal over een soortgelijke modus beschikken. De code is echter geschreven zonder de oude code daarbij te betrekken, wat ervoor moet gaan zorgden dat het aanmerkelijk soepeler moet gaan lopen. Daarbij zal Championship Manager 5 ook een volledige 90 minuten optie bieden. Echt real-time dus, waar bij Championship Manager 4 de volledige wedstrijd, als je besloot te kijken, zo rond de 64 minuten duurde. In de weergave van de wedstrijd zal nu ook duidelijk te zien zijn dat je spelers je tactische instructies uitvoeren. Een punt van kritiek op de vorige Championship Manager’s was juist dat je die tactische instructies amper terugzag op het veld.

Aangezien het spel heelmaal nieuw is, is het nagenoeg onmogelijk alle veranderingen op een rijtje te zetten. Naast bovengenoemde vernieuwingen is het spel zélf natuurlijk ook helemaal nieuw; het is niet gebaseerd op een eerder geschreven code. Hoewel de mening van de Championship Manager community al gevormd lijkt (“Football Manager 2005 gaat Championship Manager 5 verslaan”), is de uitkomst van deze tweestrijd voorlopig nog niet te voorspellen. Dat zal eind dit jaar pas veranderen, wanneer beide spellen uit zullen komen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ik heb het niet zo op de cm spellen… en deze ook weer niet

  • Bah. Deel 5 al. Pfff, maak een spannend spel ofzo…

  • voor de fans, zoals ik, blijft dit een toppertje, zeker het kopen waard

  • Idd, ik speel er altijd wel een tijd mee. Hopelijk wordt dit spel echt zo goed. :D

  • Kheb het niet echt op voetbal spellen. En nu kun je zelf niet spelen? o.O Grappig :P

  • Nee nu kan je manager spelen, is ook cker bruut.

  • Voor de fans: Wacht op de echte opvolger van deel 4. Eentje dus die gemaakt is door Sports Interactive.

  • Ik ga ook voor die van Sports Interactive. Dat zijn toch de meest ervaren gasten en met behulp van Sega wordt het een beter spel dan dit.

  • Euh… "yo" uitgebreider my ass. CM4 is de meest uitgebreide Soccer Manager Sim allertijden zowat. Die van EA ziet er alleen wat slicker uit. That's it.

  • Ligt eraan hoe je "uitgebreider" beoordeelt. Met TCM kun je op meer vlakken actief zijn (je kunt je bijvoorbeeld bemoeien met prijzen voor kaartjes, sponsoring e.d.). Dit zit niet in CM (en ook niet in Football Manager trouwens). De ontwikkelaar redeneert dat een manager daar in het echt ook niks mee te maken heeft, en dat klopt ook wel. Daarbij zijn CM en FM op de gebieden die er WEL toe doen uitgebreider (trainingen, tactiek etc.)

  • Ik zie het wel, SI heeft aan de ene kant de meeste ervaring, maar of SEGA zoveel verstand heeft van voetbalsims….Virtua Striker was in de arcade leuk, maar op de consoles zoog ie kont.

    En wie weet kan dat nieuwe ontwikkelteam wat frisse dingetjes toevoegen aan het genre.

  • SEGA heeft verder niets met de inhoud van het spel te maken he… of het een goed of slecht spel wordt hangt van SI af…

  • Ach zo….nou ja, ik heb wel vertrouwen in SI, ze hebben zichzelf de afgelopen jaren wel waargemaakt denk ik zo.

  • SI brengt sowieso een topproduct. Wat BGS ervan maakt, is nog maar afwachten. Misschien wordt CM5 wel een aangename verrassing…

  • Ik verw8 eigenlijk dat ze allebei een toptitel maken, waarschijnlijk zal de een iets beter zijn dan de ander, maar dat zien we snel genoeg. :D

  • kan je in het spel ook de taal wijzigen…in dit geval van engels naar nederlands…graag antwoord.

  • Dat is nog niet duidelijk, maar gezien het verleden van CM neem ik aan van wel.

  • Must have, dit zal wederom een goede opvolger worden.

  • j

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren