1. Best verfilmbare spellen

Best verfilmbare spellen

Tegenwoordig krijgt bijna elke film zijn eigen spel en worden ook steeds meer spelletjes naar het witte doek vertaald. Hieronder een lijstje met vijf titels die wij dolgraag in de bioscoop zouden zien, mits de film van hoge kwaliteit zou zijn natuurlijk. Daarnaast lees je onze kijk op een geschikte verhaallijn en hoe groot de kans is dat onze droom werkelijkheid word.



Nummer 5 - Prince of Persia
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209767.jpgDe eerste Prince of Persia titels zijn natuurlijk niet het ideale materiaal voor een verfilming (door de 2D structuur). We zouden dan ook het liefst een verfilming zien van The Sands of Time. Een prima held in de hoofdrol die bovendien de tijd in zijn macht heeft en zeer handig is met een degen. Het spel staat op de vijfde plaats omdat het geen origineel concept zou zijn, eerder een standaard actiefilm. Wel staat hij ín de top vijf omdat het spelen met de tijd voor frisse scènes zou kunnen zorgen.

Dit is trouwens wel het enige spel in deze top vijf dat daadwerkelijk kans maakt om verfilmd te worden. Ubisoft zou de filmrechten namelijk al verkocht hebben. Binnenkort een Perzische prins bij jou in de DVD speler? Het blijft afwachten!


Nummer 4 - Grand Theft Auto
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209755.jpgDat ik deze legendarische serie noem is behoorlijk cliché, maar dat hij op een “matige“ vierde plaats staat zal de fans even doen slikken. Het is echter heel logisch dat de laatste twee Grand Theft Auto-titels geen nummer één plaats verdienen. De verhaallijn zou behoorlijk aangepast moeten worden. Een jonge crimineel die werkt voor diverse maffiosi en alsmaar groter in het wereldje wordt. De film zou dan net zo standaard eindigen als het spel: Tommy Vercetti heeft zijn vroegere bazen vermoord en is nu eigen baas.

De kans dat Tommy het witte doek ooit bereikt is vrij klein. Als de film namelijk op een fiasco uit zou lopen zou dat de hele licentie beschadigen. Er is geen reden voor Take Two om risico te lopen door het maken van een film, de licentie verkoopt zelf al als een trein.


Nummer 3 - Halo
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209742.jpgWe willen geen film waarbij je alleen handen (met daarin brute wapens) in beeld ziet. We willen de verhaallijn en het stoere image van Halo in één film! Ruimteschepen van het menselijke ras worden aangevallen door zogehete Convenant. De hoofdpersoon, natuurlijk de Master Chief, vlucht naar de nabijgelegen planeet: Halo. Aldaar bindt hij het gevecht aan met de Convenant en het verhaal ontvouwt zich. Een lekkere sciencefiction film waarbij je duidelijk elementen uit het spel ziet terugkeren.

Het verfilmen van Halo zal echter geen makkelijke opgave zijn. Hoe vind je bijvoorbeeld de juiste balans tussen het menselijke en het pure knallen? En dan laat ik het vormgeven van de planeet en alles daarop nog buiten beschouwing.


Nummer 2 - The Legend of Zelda
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209728.jpg
Net als Halo is ook Zelda zeker geen makkelijk project om te verfilmen. Toch staan beide in de top drie om de simpele reden dat het concept zeer groots en episch is. Bij een verfilming denken wij aan een jonge prins die, terwijl hij opgroeit, allerlei dolle avonturen beleefd. Dat gedeelte dient als inleiding, tijdens de rest van de film volg je Link als volwassen knaap en zie je hoe hij de duistere krachten de oorlog verklaart. Net als bij Halo is dit verhaal behoorlijk standaard maar door de toevoeging van typische Zelda elementen weet je dat je met dat spel te maken hebt en niet met het zoveelste Middeleeuwse tafereel.

De kans dat we Link ooit te zien krijgen ligt onder het nulpunt. Perzische sferen en ruimtewezens zijn nog wel te realiseren maar het maken van een Zelda film met echte acteurs is bijna onmogelijk. Denk maar eens aan de dierlijke vijanden die enorm groot zijn en de locaties zouden die van The Lord of the Rings moeten overtreffen.


Nummer 1 - Metal Gear Solid
http://media.insidegamer.nl/dump/1086209713.jpg
Zoals ik al zei, Grand Theft Auto heeft geen lineaire verhaallijn (maar won wel van dé prins dankzij de originaliteit) en daar is moeilijker een film mee te maken dan met een doorlopend verhaal. Een doorlopend (en pakkend) verhaal heeft deze nummer één zeker. Een charismatische (anti)held, terroristen die nucleaire wapens gestolen hebben en hier en daar wat sciencefiction elementen. Een prachtige mengelmoes om een film van te maken. Toch heeft Snake deze plaats niet gekregen vanwege de hoge originaliteit maar gewoon omdat het allemaal goed bij elkaar past. Het zou een James Bond film van hoge kwaliteit worden. Het verhaal ontpopt zich tussen de actiegedeeltes in en Snake komt daarnaast in contact met eindbazen uit zowel deel één als deel twee.

Ook deze reeks zullen we waarschijnlijk niet in de bioscoop zien. Het is een beetje hetzelfde verhaal als bij Grand Theft Auto; de licentie verkoopt toch wel en een eventuele film zou dat kunnen verpesten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Laat Pixar Studio's het werk doen en Nintendo de verhaallijn en Zelda word toppie!!!!



    Dus geen film met echte acteurs maar op de computer.

  • Star Wars: Kotor! Wat materiaal voor George Lucas om Star Wars te redden……….. lol



    GTA's verhaallijn is nogal net als Scarface. Je begint klein daarna word je de 'made guy' in de einde.



    Ik zou een verfilming van Beyond good&Evil willen…


  • MGS en GTA zou wel leuk zijn, mits het goede films worden :p en Halo wordt te moeilijk, maar dat kan ook met computer animaties.

  • Nuke,



    Metriod film komt in 2006 als het goed is uit.

  • Star Ship Troopers was nou niet DE film waar je nu nog wakker van ligt.

    Maar hij was redelijk goed.

  • IK BEN TEGEN EEN ZELDA FILM, Zelda moet de magie behouden en dat moet niet verpest worden door een film waar alles in bepaald word voor de kijker … laat mij maar met Link spelen … ik hoef hem niet te zien op het witte doek … dit is anders met bijvoorbeeld Metroid Prime waar een film van in de maak is want dat is van concept toch al veel minder magisch

  • Ik snap wat je bedoelt, maar Halo film moet stuk beter worden.

    En dat moet wel lukken denk ik.

  • Linky84,



    Ik ben er niet op tegen(zolang het maar een goeie film word)

    Maar denk ook dat ze het beter nu kunnen doen, Mario film wat ook geflopt.

  • Film van Zelda lijkt me 3 keer nix. Zelda is goed om de coole gameplay, niet het verhaal.



    Spellen voor film? Max Payne 2, Monkey Island, Broken Sword, Unreal 2, Call of Duty. De spellen in deze rubriek zijn allemaal maar intressant om hun licentie omdat het grote games zijn, niet om het verhaal of wereld. GTA, snap ik nog wel.

  • Als je kijkt naar de special effects van Matrix Revolutions of Return of the King dan weet je gewoon dat een Halo film kan als je het geld en tijd ervoor neemt - maar wie zou dat willen doen? Jerry Bruckheimer achter actie spektakerls zoals Black Hawk Down, Pearl Harbor, Pirates of Caribean?

  • is medal of honor niet gebasseerd op een film … kweet het nie zeker hoor ..??

  • Halo lijkt me imo op nummer 1 staan!! lijkt me cool, kun je een film maken over de master Chief die de wereld red van aliens :)

  • Zelda als Film? BEN IK ZWAAR TEGEN. Dat zou de hele fantasie verkrachten!



    Halo kan wel, zijn boeken van. En GTA is gebasseerd op films…

  • Sommige games moeten games blijven..

    Enne er zouden toch ook filmrechten zijn verkocht over de Metroid Serie?

  • zelda niet, gta niet en halo ook niet, simpelweg omdat ze allemaal zouden floppen.



    Zelda hoort gewoon te blijven zoals het is.

    GTA is niet origineel genoeg om een film van te maken

    Halo, tja… de zoveelsteactiefilm vs evil aliens.. nee



    Prince of persia gaat denk ik nog wel, als film van caliber The mummy zou het nog wel es wat kunnen worden.



    En tja, MGS spreekt voor zich, ik had ooit es ergens in een blad glezen dat de redactie van dat blad al een ccast had voorgesteld, zat er eentje bij die echt sprekend op otacon leek.



    Verder zou ik wel een film willen zien van warcraf 3: Reign of chaos, gemaakt door blizzard zelf natuurlijk :) zien hoe arthas van goody two shoes in een moordlustige psychopaat veranderd is gewoon ownage :P








  • Zeg Shiguru Miyamoto heeft toch zijn inspiratie voor Link uit een film gehaald? Legend heet die film. Was met Tom Cruise (en die speelde het Link figuur). Maat van me heeft hem op DVD. En heb hem ook gezien, de connecties tussen die film en Link waren erg duidelijk :)

  • Zelda zou wel wat kunnen worden met computergraphics (of een tkeenfilm ;)) maar ik denk dat het niet handig zou zijn, vooral als ie zou floppen, omdat ik betwijfelm of de filmmakers wel het echte zelda gevoel erin zouden kunnen stoppen…dit is eigenlijk gewoon een leuke top 5 van wishful thinking, op PoP na dan.

  • Zelda zou floppen door 1 simpele reden: Als er een zelda film zou komen zou zelda toch zeker wel een paar zinnen moeten SPREKEN en dat heeft Nintendo tot nu toe proberen te vermijden, en dan zou je elke x dat je een zelda spel zou spelen die stem weer terug horen van diegene die hem heeft ingesproken. En MTG lijkt me ook teveel van het zelfde soort films die iedereen al kent, gewoon standaard actie films, maar de verhaallijn is inderdaad wel goed voor een film, maar echt orgineel zou het niet zijn.

    PN03 zou overigens ook een redelijke film worden, iig beter als het spel.

    Pikmin zou trouwens ook een heel orgineel concept zijn, maar waarschijnlijk als film saai als de pleures.

  • Ze moeten gewoon "The Dig" van Lucasarts gaan verfilmen.. Deze game zou oorspronkelijk door Steven Spielberg verfilmd worden, maar door het te hoge budget werd het afgeblazen en hebben ze er maar een game van gemaakt.. Deze game leent zich perfect voor een film imo… (hoop trouwens dat mijn info erover klopt, is al jaren terug..)



    Verder moeten ze een film maken van Warcraft en Command & Conquer… En als het even kan een verfilming van de Legacy of Kain serie.. Dat zou heftige sjit zijn..

  • zelda hoort er niet in thuis en mgs:



    beide hebben een sterk verhaal: dat is te verfilmen (pak het net zo aan als lotr: sterk regie, anders ook een vette soundtrack: werkt goed bij reclame)



    denk er maar bij na: games zijn INTERACITIEVE FILMS.

    het verhaal van zelda (ocarina of time) is prachtig, in de film zal je alleen de gameplay missen: het fluiten op de ocarina (kan je misschien wel goed verwerken in de film), paard rijden, puzzels op lossen etc.



    gta is ook te verfilmen, maar zal niet veel op het spel lijken: gamers zullen het 'dom' rond raggen missen (iets typisch gta) evenals het massa killen.



    denk er maar bijna: mortal combat en street fighter zijn gewoon slecht geregiseerd (en geacteerd), maar al had Ryu (SF) meer een verhaal zoals die van Rocky (1!!!), dan was hij niet slecht geweest.



    Ben je ooit van plan om een game te verfilmen: concentreer niet veel op de actie (zie tomb raider 2 en de eerder genoemde films) maar op het verhaal.



    van halo kan ik niet veel kwijt











Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren