1. Take-Two Interactive

Take-Two Interactive

Take-Two Interactive werd opgericht in 1993 en is dus een relatief jonge uitgever vergeleken met concurrenten als EA, Activision en Sega. Toch wist Take-Two in korte tijd een gigantische invloed te bewerkstelligen, vooral door een gamefranchise die wij allemaal kennen en de (games)wereld al vaak op zijn kop heeft gezet (in zowel positieve als negatieve zin). Grand Theft Auto, en dan voornamelijk de laatste twee titels voor de PlayStation 2, PC en Xbox, zorgde ervoor dat in 2003 Rockstar de tweede uitgever van de wereld werd, en na EA de tweede uitgever werd die een omzet van 1 miljard kon noteren.

R*

Toch zullen maar weinig mensen de naam Take-Two iets zeggen. Dit komt omdat Take-Two al haar games onder verschillende uitgevers uitgeeft; Rockstar, Gathering, GlobalStar en sinds kort Take-Two Licensing (voorheen TDK Mediactive USA). Van de vier is Rockstar Games veruit de bekendste, omdat die naast de Grand Theft Auto reeks de meeste andere interessante spellen in huis heeft, zoals Max Payne en Midnight Club.

Rockstar Games is zelfs nog jonger dan Take-Two. Het werd in 1998 opgericht als volledige dochteronderneming. Het heeft sindsdien een beleid dat het liever een paar goede games per jaar op de markt brengt, dan een hele hoos waarvan slechts enkele de moeite waard zijn, en de rest alweer snel vergeten is. Deze strategie heeft Rockstar tot nu toe veel goeds gedaan. Sinds de oprichting heeft Rockstar vooral veel ontwikkelstudio’s opgekocht, en één van de eerste daarvan was DMA Design (nu Rockstar North), dat verantwoordelijk is voor de GTA games. DMA design had een aardige reputatie opgebouwd, als bedenkers van het legendarische Lemmings, en het al net zo revolutionaire Grand Theft Auto.

Andere studio’s van Rockstar zijn San Diego (voorheen Angel Studios, makers van Midnight Club games en het aankomende Red Dead Revolver), Rockstar Toronto en Vancouver (waar we nog weinig van gehoord hebben), Rockstar Vienna (verantwoordelijk voor de budget games en conversies voor andere platformen) en het nieuwe Rockstar Leeds, dat voorheen Mobius Entertaiment heette en zich vooral richt op ontwikkeling van spellen voor de portable systemen. Bovendien heeft het een langdurige samenwerking met het Finse Remedy, ontwikkelaars van Max Payne.

Let’s Gather

In 1998 kwam een groep PC ontwikkelaars op het idee hun krachten te bundelen en games uit te geven onder een gemeenschappelijk label; Gathering of Developers (ook wel GOD games genoemd). Een aantal gerespecteerde ontwikkelaars sloot zich aan zoals 3D Realms (Duke Nukem, kennen we die nog?), Illusion Softworks (Mafia, Hidden & Dangerous), PopTop (Railroad Tycoon games) en het Nederlandse Triumph Studios, de makers van de Age of Wonders spellen. Interessant om te melden is dat Bungie games ook door Take-Two (zowel onder Rockstar als Gathering) werden uitgegeven tot het door Microsoft werd opgekocht. Hun laatste game bij Take-Two was Oni.

In 2000 zag Take-Two er wel brood in, en kocht Gathering op, hoewel de meeste ontwikkelaars hun zelfstandigheid behouden. Sindsdien zijn enkele titels ‘verschoven’ naar het Rockstar label, waaronder Max Payne. Ook maakt Gathering niet uitsluitend PC games meer.

En de rest

Naast bovengenoemde uitgevers bezit Take-Two een aantal nog wat kleinere bedrijven waaronder GlobalStar, dat zich richt op nieuwe games, met een budget prijs. Begin 2004 nam Take-Two bovendien TDK Mediactive USA over, en hernoemde dat naar Take-Two Licensing. Verwacht ook van dit label geen hoogstaande kwaliteitspellen, maar de doorsnee licentiegames. Ze bezitten onder andere de officiële licentie van Cartoon Network. Tot slot heeft Take-Two ook nog een hardware label, waarmee het accessoires verkoopt.

Toch gaat het Take-Two ook niet altijd voor de wind. Na het financiële topjaar 2003 is het laatste jaar allemaal wat stroef gegaan met Take-Two. De verkopen van Manhunt vielen tegen, evenals een aantal PC titels van Gathering. In 2002 en 2003 werd door de Amerikaanse beurswaakhond, de SEC, onderzoek gedaan naar de boekhouding van het bedrijf. Ook moest Take-Two onlangs de verwachte resultaten flink naar beneden schroeven en werden een aantal bedrijfshervormingen in de top van het bedrijf doorgevoerd, waardoor voormalig CEO Jeffrey Lapin bijvoorbeeld het veld moest ruimen.

Het lijkt er op dat Take-Two nu weer in rustig vaarwater kan komen, nu de SEC het onderzoek heeft afgerond, en er eind dit jaar weer een nieuwe Grand Theft Auto aan zit te komen; San Andreas. Toch moet je jezelf afvragen of het wel zo positief is, van één franchise afhankelijk zijn. Take-Two beseft dit maar al te goed, en probeert op verscheidene wijzen de productlijn te vergroten met meer titels die zorgen dat de kas wat gespekt wordt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Gta is gewoon heel erg goed en take two heeft ook goed door dat als ze de game verknallen ze best wel d00med zijn zoals een aantal gasten zouden zeggen hier :p maar ja ik heb er wel vertrouwen in.

  • Het viel me al wel op , dat op de helft van de spellen die ik heb,

    1 van de vele RockStar's of Take Two staat…

  • GTA vice city is voor mij tot nu toe één van de beste games ooit ontwikkeld.

  • ik sluit mij volledig bij rutmer aan. ik heb zelden zo veel plezier

    van 1 enkel spel gehad. als gta vice city

  • De Gta serie is gewoon heel goed en ben ook blij voor ze dat ze daarmee zoveel big bucks hebben verdiend. Beter dan als EA weer miljoenen verdient met een spel als fifa of the sims ofzow, die ze dan totaal uitmelken en er niks aan verbeteren.

  • Ik wardeer hun spellen, ik heb de hele GTA serie en Max Payne 2 was ook geweldig en Midnight Club 2 was ook wel goed, dus allemaal topgames! Een paar games per jaar vind ik niet erg, want dat weet je dat het geen troep is en dat ze er hard aan gewerkt hebben om een goed resultaat te krijgen.

  • ik vind gta3 eigelijk veel beter dan vice city…max payne is trouwens ook relaxed

  • Ik vind gta vice city een betere sfeer hebben en leukere missies al moet ik zeggen dat de stad in gta 3 vele malen groter is om te ontdekken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren