1. Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Blizzard is een ontwikkelaar die wel een potje kan breken. It’s done, when it’s done is de veelgehoorde uitspraak vanuit het hoofdkwartier van Blizzard, die met spellen als star- en warcraft het real-time strategie genre in de kijker speelde. Met een speelbaarheid die iedere titel weer werd verbeterd, nieuwe mogelijkheden die werden toegevoegd en een in beide gevallen zeer goede verhaallijn zorgden er voor dat de titels over de hele wereld werden gespeeld.

Warcraft III ligt na jaren van ontwikkeling in de winkel, en voldoet aan alle eisen die de fans er van verlangen. Prachtige stukjes film die het verhaal vertellen, indrukwekkend geluid en visueel gezien een plaatje. Ook de speelbaarheid is weer als vanouds van grote klasse; maar ondanks dat lijkt er weinig nieuws onder de zon. Fout? Wis en waarachtig..

Hang de held uit

Blizzard heeft namelijk door het inzetten van zogenaamde helden in het spel, een complete andere en verfrissend nieuwe draai aan het genre gegeven. Helden zijn in de eerste plaats leiderfiguren, die naast het feit dat ze een morale oppepper aan je eenheden kunnen geven, van cruciaal belang zijn voor een overwinning. Een krachtige held kan in zijn eentje complete legers verwoesten, magische spreuken uitspreken of zijn troepen terugroepen uit de dood. Zonder een held is je leger vaak niet in staat om vijandelijke troepen af te slachten of een basis met de grond gelijk te maken. Daarentegen is een held alleen ook maar alleen; een goed gebalanceerd leger kan een eenzame held in niet al te lange tijd uit zijn lijden verlossen. Een goede combinatie maken is dus zowel in de meer dan dertig missies als in custom games van belang.

De helden spelen ook een grote rol in het algemene verhaal dat speelt in Warcraft III. Arthas, de zoon van de koning en prins van Lordaron, wordt er op uitgezonden om de orcs uit het rijk van de alliantie te verdrijven. Na enige tijd komt hij alleen tot de gruwelijke ontdekking dat er meer is dan de orcs die zijn land teisteren. Met man en macht zal de dood en het vuur dat uit de hemel neerdaalt gestopt moeten worden. Tijdens dit avontuur speel je de ene keer vanuit het perspectief van de Alliantie, bestaande uit mensen, dwergen en elfen, om daarna de Scourge je dodelijk witte handen aan te bieden. Vervolgens zijn de orcs aan de beurt, waarna je de wereld van de ondergang moet behoeden met de night elfs. De missies steken uitstekend in elkaar en hoewel over het algemeen het strategie element de bovenhand voert, zijn de missies afwisselend genoeg om je het hele spel te boeien. De prachtige cut-scénes spelen daarin een grote rol, en ook hier bij lijkt Blizzard zichzelf te hebben overtroffen.

Ieder ras speelt daarnaast in Warcraft III significant verschillend. In Warcraft I en II waren er veel overeenkomsten, maar die zijn met de komst van Reign of Chaos overboord gegooid. Wanneer je goed kijkt zie je in veel gevallen dezelfde ‘soort’ eenheden, die vaak alleen een speciale gave of kracht hebben dat het spelen met ieder ras weer anders maakt. Ook de tactieken kunnen per ras verschillen. Zo zijn de night elf van afstand dodelijk, maar in hand tot hand gevechten snel afgeslacht. De orcs gebruiken hun brute kracht, maar zijn slecht opgewassen tegen aanvallen van afstand. Mogelijkheden om je tegenstander te verslaan lijken eindeloos, en doordat mappen hoogteverschillen, rotspartijen en kolkend water kent, is het behalen van de overwinning een keuze die voor ieder persoon, en aan de hand van situaties weer anders ligt.

De kunstmatige intelligentie is van hoog niveau en zorgt voor spannende battles in de campagne en éénspeler-oorlog tegenover een computertegenstander. Blizzard.net is de online service van de makers en steekt bijzonder goed in elkaar. Spelen gaat gemakkelijk en er is niets negatiefs te melden over deze solide online ondersteunig. Met speelmappen die eens in de zoveel tijd worden uitgebracht steekt Blizzard nog steeds tijd in het spel, dat hierdoor als de grondslag voor strategie games van de toekomst mag worden gezien.

Conclusie en beoordeling

Ook al zonder een uitbreiding in het verschiet – Frozen Throne – voelt Reign of Chaos compleet aan, en heeft Blizzard in de jaren die men aan het spel besteed niets aan het toeval over gelaten. Of het nu de enorm grappige stemmen zijn van de eenheden die geïrriteerd raken wanneer je ze aanklikt, of de RPG-elementen die de held-karakters doen verbeteren in de loop van een missie of gevecht; er is gewoonweg niets mis met de titel. Wanneer ik echt wil mierenneuken kaart ik de ietswat hoekige karakters aan, en het gevoel dat er toch meer in had gezeten. Dan ben ik alleen vervelend bezig ten opzichte van Blizzard die een strategie spel op de mark heeft gebracht waar het de fans van de serie dubbel en de dwars de tijd die zij moesten wachten, terug heeft betaald.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Heroes
  • verhaallijn en geluid
  • visueel gezien een plaatje
  • Minpunten
  • karakters ogen ietswat hoekig
  • basis blijft hetzelfde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit is een erg leuk spel. Zeker aan te raden als je het nog niet heb gespeeld. Ook leuk om online te spelen

  • Goede game, ik speel hem nu nog.

  • Maar 2 reacties?

  • zekers goede game, speel het al meer dan 2 jaartjes :), kvind dat war3 roc & tft opnieuw in de markt moet gaan, egt een top game :D.

    Ik ben onder de naam Chaos_in_Hell & My]Trial[Day op het moment :)

  • goeie recensie over een mooie game!

  • Dit is een van mijn favo RTS. heeel goed spel :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren