1. R: Racing Evolution

R: Racing Evolution

Namco introduceerde de vorige eeuw een echt arcade racespel waarin we al luisterend naar harde muziek over de verschillende wegen gleden. Ridge Racer was ongelooflijk leuk om te spelen omdat het niet voorzien was van al die poespas en al helemaal niet dacht aan realisme. Helaas viel de laatste telg uit de serie een beetje tegen en besloot Namco het concept eens flink op de schop te nemen. Daaruit is R: Racing Evolution voortgekomen, een spel waaruit blijkt dat Namco beter van het concept af had kunnen blijven.

Het resultaat is namelijk een racespel met heel veel verschillende opties en een stijl die nogal veel weg heeft van Sony’s Gran Turismo. Bovendien hebben de makers een soort verhaallijn door de mix gegooid (eerder gezien in DTM Race Driver) en proberen ze door verschillende soorten races zoals Drag een grotere doelgroep aan te spreken. Hierdoor gooien de makers hun eigen ramen in, simpelweg omdat elk element te schaars is uitgewerkt en het spel zo op elk gebied wordt overklast door minstens één ander racespel.

R: Racing Evolution is opgebouwd uit vier hoofdmodi. Hiertoe behoren de standaard ‘Time Attack’, ‘Versus’ en ‘Arcade’ opties, maar ook het nieuwe ‘Life’ gedeelte. Deze, rechtstreeks uit DTM Race Drive gejatte, speloptie betekent niets meer of minder dat de speler in de huid kruipt van Rena, een Japanse ambulancechauffeuse die een contract krijgt bij een raceteam. Tussen de verschillende kampioenschappen door krijgt Rena te maken met allerlei andere personages om erachter te komen dat het raceteam waarbij zij rijdt niet alles helemaal volgens de regels doet. Nou klinkt dit allemaal bijzonder mysterieus, in feite is het verhaal erg mager en helemaal niet spannend of meeslepend.

Gelukkig hebben we hier te maken met een racespel, vandaar dat we ons maar snel op dat gedeelte zullen focussen. Echter, ook dit onderdeel is helaas niet goed uitgewerkt. De besturing komt in het begin dramatisch over; auto’s lijken niet snel genoeg te reageren en door de verschrikkelijke chase cam is het vooral glibberen geblazen. Na wat gewenning blijkt de besturing wel te verbeteren, maar het heeft niet de finesse van Project Gotham Racing 2 of Gran Turismo.

Daar komt nog bovenop dat de snelheid ver te zoeken is. Bij de eerste start zul je waarschijnlijk denken dat je in een langzame klasse begonnen bent en dat het wel zal verbeteren. Helaas zal blijken dat de kilometerteller al enorm hoge snelheden aangeeft. Zelfs een overschakeling naar de bumper camera wil niet helpen. Hiermee is gelijk de angel uit het spel en blijft er niets over van Namco’s nieuwe concept.

Daarnaast zorgt het gebrek aan snelheid ervoor dat je meerdere malen een bocht verkeerd in zult schatten. Immers, omdat je niet het idee hebt écht hard te rijden, denk je gemakkelijk een bocht te kunnen nemen. Het spel denkt daar uiteraard anders over, omdat de kilometerteller nog steeds op zo’n 100 kilometer per uur staat. R: Racing Evolution is dus duidelijk uit balans door dit grote gebrek aan snelheid.

Om R: Racing Evolution toch nog een beetje origineel te maken, hebben de makers besloten de zogenaamde pressure meter toe te voegen. Wanneer je achter een tegenstander aan rijdt, zal een metertje boven zijn auto verschijnen. Hoe langer je achter de tegenstander aan rijdt, hoe voller dat metertje wordt. Als het metertje helemaal vol is, maakt de tegenstander een fout en raakt hij bijvoorbeeld in een slip. Hierdoor kan het leuk zijn om elke tegenstander op die manier uit te schakelen, anderen zullen echter vinden dat het metertje een heleboel van het racen zelf verpest.

Wel een pluspunt zijn de bergen opties in het spel. Hoewel de hoofdmodus in een paar uurtjes te doorkruisen is, worden daarna ruim 150 ‘Race Events’ geopend. Toch is zo’n hele lijst aan uitdagingen niet echt uitnodigend en is het de vraag of elke speler hieraan een begin wil maken. Op technisch gebied is het allemaal zeer standaard. De visuele pracht en praal blijft uit, en wat we overhouden is een spel dat eruit ziet als een eerste generatie PlayStation 2 spel dat gek genoeg wel lekker vloeiend op 60fps draait. Ook de geluidseffecten zijn redelijk, maar blinken nergens uit. Leuk zijn wel de stemmen van de pitcrew en de (allen van naam voorziene) tegenstanders.

Conclusie en beoordeling

None

R: Racing Evolution doet eigenlijk bijna niets goed. Namco heeft geprobeerd met een wijziging in het concept een heel brede doelgroep aan te spreken, maar heeft niets meer gedaan dan het oude (goede) concept in de prullenbak te gooien en een saai spel over te houden. Wij zitten in ieder geval niet te wachten op een mengsel tussen Project Gotham Racing 2, Gran Turismo 3 en DTM Race Driver dat ook nog eens een groot gebrek aan snelheid heeft. Het enige voordeel van het spel is dat de GameCube versie voorzien is van het wél erg leuke Pac-Man.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Veel opties
  • Minpunten
  • Traag
  • Uit balans
  • Simpele en slecht uitgewerkte kloon

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 60 euro voor pac man is ook nix…. Ik had graag pac man willen hebben. Laten we hopen op de sterren catologus…

  • Daar heb ik geen punten meer voor ;). Laten ze dit spel maar verlagen tot 15 euro ofso en dan gebruik ik het wel als onderzetter.

  • "Speelduur: Dit spel speel je eigenlijk liever niet."



    :D

  • ik vind een 5 nog best een hoog cijfer voor zo,n kut spel

  • Beetje raar verschil tussen de bladen kwa becijfering…ngamer gaf het een 7,5, terwijl de pu het een 4,0 gaf…:S



    Maar het lijkt mij wel een kutspel, dus ik ga hem toch niet kopen…

  • Ja ik vind het ook een beetje raar dat er zulke grote verschillen zitten tussen recenties van een game maar ja t blijkt maar weer dat meningen verschillen kunnen. Ik snapte eerst ook niet dat nfsu zo hoog scoorde terwijl t spel voor geen meter speelde. T was alleen maar een mooi race spel dat echt de grootste kutcontrols had waar ik in tijden mee had gespeelt en het viel me op dat niemand behalve CUBE t spel daarom niet een enorm hoog cijfer gegeven had.

  • Ik denk dat veel mensen zich laten verblinden door de eindeloze mogelijkheden. Er is namelijk wél heel veel te doen. Bovendien is de speelstijl wel iets anders dan andere titels en misschien ligt dat sommige mensen juist wél.

  • Ik kan me niet voorstellen dat Namco geen commentaar gehad heeft op zaken als snelheid. Zullen ze daar gewoon geen reet mee gedaan hebben?

  • Spel niet gespeeld en ik zou ook niet weten waar ik dat moet doen, maar Pacman is gewoon super tof :).

  • Vooral de snelheid krijgt dus commentaar, maar eh… Ik heb laatst ff GT3 van m'n buurjongen geleend, en als je dan PGR2 gewend bent is GT ook zo traag als dikke stront hoor, dus voor GT geldt voor mij min of meer hetzelfde als voor NFSU. Je wordt gewoon verblind door de vele mogelijkheden. Kwa controls vind ik het spel maar zuigen, terwijl ik juist wel van racesimulaties houd, dus daar kan het niet aan liggen.

  • het is duidelijk: het is een zeer slechte game



    dat is me pas opgevallen naar 6 reviews…

  • Echt een triest spel dit idd… Mijn broertje had em gekocht, ik heb em 1 keer geprobeerd, en je merkt gewoon gelijk dat het echt een super slecht racespel is. Het voelt gewoon niet 'natuurlijk' aan :P

  • Ach komaan mensen die de game niet gespeeld hebben hoeven het ook niet af te breken hier in de commentaren. Ik ga mee met o.a. ToMmy-G hier. Het is een fijn en vermakelijk spel die helaas door een groot deel van de pers werd afgezeikt (vaak zonder echt grondige reden), want zeg nu eens eerlijk er zitten ook wat positieve kantjes aan deze game die zelf niet in reviews vermeld zijn geweest, maargoed.

  • De game is op zich niet goed maar op multiplayer-vlak maakt het voor een amateurracer niet veel uit, als je echt goed wil racen, ga dan naar Need For Speeds of Gran Turismo's….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren