1. Racespellen

Racespellen

Autorijden kost geld, veel geld. Eerst is het noodzakelijk een rijbewijs te behalen. De prijzen van de rijlessen blijven stijgen, evenals de benzineprijzen. En dan ben je nog niet eens klaar, want ook de wegenbelasting, het onderhoud en de o zo belangrijke verzekering spelen nog parten bij het aanschaffen en daadwerkelijk gebruiken van een automobiel. En dan hebben we het nog niet eens over de eindeloze files waar we hier in Nederland mee te maken hebben. Wat is het dan toch lekker om een stuurtje (met Force Feedback) aan te schaffen, een goed racespel in de lade van de spelcomputer of PC te stoppen en betere rondetijden te halen dan de tegenstanders. Het genre ‘Racespellen’ is mede daarom mateloos populair.

De geschiedenis

Het begon allemaal in 1976 toen Atari het zogenaamde ‘Night Driver’ ontwikkelde. Hoewel dit spel best vloeiend draaide, waren de visuele prestaties dramatisch. Maar dat namen de spelers voor lief in die tijd, gezien het wel een spel waarin bochten nemen eindelijk eens virtueel uitgevoerd kon worden. Drie jaar later deed Vectorbeam een slimme zet door het spel ‘Speed Freak’ te voorzien van de zogenaamde vector graphics. Hierdoor bevatte het spel veel diepte. Vooral het tegemoetkomende verkeer was in de eerstvolgende jaren ongeëvenaard.

In 1981 en 1982 kwamen respectievelijk Turbo (SEGA) en Pole Position (Namco) om de hoek kijken. Die laatst genoemde ontpopte zich tot een trendsetter en zou pas in 1993 voor het eerst minder populair worden. De reden van het succes is voor velen nu onduidelijk. In die tijd werd de grafische weergave gezien als ultrarealistisch en bovendien was het spel als eerste gebaseerd op een echt bestaand circuit (Fuji). Een jaar later zou Pole Position nog een opvolger krijgen, die alleen de visuele weergave wat zou veranderen.

Veel interessanter in dat jaar was de komst van TX-1, gemaakt door Tatsumi. Dit arcade racespel werd weergegeven op drie schermen, een techniek die later nog veelvuldig door onder andere SEGA gebruikt zou worden. Overigens liep SEGA toch altijd al ver vooruit in het ontwikkelen van racespellen. De komst van Outrun benadrukte dat; het draaide op een duaal MC68000 arcadesysteem en bleek een echt meesterwerkje te zijn. Door de vernieuwde standaard (het draaien met twee processors) zette de technische evolutie zich ineens een stuk sneller voort. In 1988 bracht SEGA Powerdrift uit, dat draaide op maar liefst drie processors.

In die periode kwamen een aantal heel leuke racespellen uit, maar de echte klapper volgde pas in 1993, toen SEGA (wederom) kwam met een heus 3D racespel. Virtua Racing was niet het eerste racespel, die eer gaat uit naar Atari’s Hard Driving, maar Sega’s titel zette wel een nieuw standaard. Na de komst van Virtua Racing was het grotendeel van de racespellen ook op polygonen gebouwd. In 1994 kwamen zelfs al racespellen op de markt met polygonen die beplakt zijn met textures. Hieronder vallen bijvoorbeeld Daytona USA en Cruis’n USA. In die tijd was het verschil tussen de speelhallen en de spelcomputers (en PC) enorm groot, later zou dat verschil inkrimpen.

Toen het verschil eenmaal begon te krimpen, verscheen Gran Turismo voor de PlayStation. Ook dit spel schreef geschiedenis omdat het realisme mengde met enorm veel spelopties en allerlei verschillende raceklassen. Ook de opvolgers van dit spel zouden elk een steentje bijdragen aan de geschiedenis van het genre.

De huidige situatie

Inmiddels is het genre dusdanig geëvolueerd dat we elke maand wel weer een apart racespel kunnen verwelkomen. Nintendo kwam begin jaren ’90 bijvoorbeeld al met Mario Kart, een funracer van de bovenste plank. Deze vertakking heeft zich verder uitgebreid en verscheidene bekende franchises aangedaan. Ook is de scheiding tussen arcadespellen en simulatiespellen erg duidelijk geworden. Nou zijn er verschillende titels die een dergelijke scheiding minder serieus nemen, maar over het algemeen maken de ontwikkelaars vooraf een duidelijke keuze.

Tegenwoordig is het de mode om het straatracen te laten herleven. Zo kwam Electronic Arts met het leuke Need for Speed Underground en zagen we eerder al Burnout waarin we met ongelooflijke snelheden door een druk stadscentrum scheurden. Ook Midtown Madness (deel 1, 2 en 3) liet ons door echt bestaande steden rijden. De beste titel op dat gebied is echter Project Gotham Racing 2, een spel dat naast echt bestaande steden ook echt bestaande auto’s en een heuse online modus bevatte.

Daarnaast lijkt de trend te zijn om zoveel mogelijk spelopties in een racespel te proppen. Een racer moet tegenwoordig van alle markten thuis zijn om succesvol te worden. Bovendien zijn zaken als licenties, schademodellen en echt bestaande racetracks heel belangrijk voor het grote publiek. De komst van DTM Race Driver 2 (deze vrijdag) onderstreept dat; het spel laat spelers rijden met verschillende klassen en op verschillende soorten ondergronden. Gran Turismo 4 zal datzelfde pad bewandelen.

De racespellen hebben zich dan ook erg sterk geëvolueerd. Het genre is immens populair, ook omdat het niet zozeer een vaste groep aanspreekt, maar ook mensen die zich niet altijd interesseren voor computerspellen. De komst van online opties, betere visuele prestaties en vertakkingen zorgt ervoor dat het genre nog lang niet uitgebloeid is en inmiddels een vaste plaats in de industrie heeft verwerft. Sterker nog: een spelcomputer lijkt haast niet succesvol te kunnen worden als het géén goed racespel in het assortiment weet te krijgen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed Artikel! Ben het er wel mee eens, zonder een goed race spel is een console niet een echte console. Het is een van de weinige genres die op elke console hoort.

  • Burnout 2 is mijn racespel. Zo'n uniek spel is dat en speelt gewoon erg lekker. Alleen een betere multiplayer is welkom…

  • Burnout is het enige goede straatracing game dat verschikkelijke gameplay misbaksel van EA mag in mijn opzicht zo snle mogelijk vergeten worden.

  • Ik ben gek van Gran Turismo, de Grand Prix serie, Toca 2 en DTM Race Driver, de rest boeit me niet zo.

  • leuke rubriek, goed geschreven!! Ben nog steeds fan van Mario Kart :D.

  • Ja, als je het zo bekijkt heb ik echt ontzettend veel racespellen gespeeld. Maar het is ook een heel leuk genre eigenlijk. Een racespel als Mario Kart vind ik sowieso wel leuk, maar het spreekt me pas echt aan als alles er een beetje realistisch uitziet en speelt. Zoals PGR. DTM ziet er iig ook realistisch uit, moet ik ook maar eens proberen binnenkort.

  • Oh my God!

    Krijg helemaal weer de kriebels als ik die screenshot van Virtua Racing ziet :)



    Kan me nog herinneren dat ik dat echt een retegaaf spel vond, kriebels in de buik :)

    Was m'n allereerste game die ik tegelijkertijd kocht met Mortal Kombat II toen de Sega 32X (32bits upgrade voor je Mega Drive) uitkwam. Heb me wekenlang, zo niet maandelang vermaakt met dat spel :D



    Goeie oude tijd… <snif>




  • Leuk stukje. Race spellen zijn inderdaad altijd al heel populair geweest. Ik vind persoonlijk de race spellen waarbij de auto's en omgeving er realistisch uitzien het mooist

  • Project Gotham 2 for president!!! Leuk stukkie overigens.

  • mario kart rulez!!! en Gran Turismo is ook wel aardig ;)

  • en wat dan gezegd over metropolis street racer?

    Dit spel toverde in het psx tijdperk ongelooflijke graphics tevoorschijn op de dreamcast en had dan ook nog eens een quasi perfecte besturing.



    Hier liggen de roots van spellen pgr en pgr2, en velen durven dat wel eens vergeten… Shame on you

  • Leuk :) Vreemd dat Metropolis Steet Racer er idd niet bij staat… Maja. Niet echt mijn genre, maar wel leuk in vs mode

  • Ik heb het niet zo op realistische racegames, geef mij maar mario kart of f-zero (wat overigens wel een echte racegame is). Ook vind ik over the top spellen als burnout 2 erg leuk. Lekker Crashen!



    Anyway, leuk stukkie weer. Dit soort geschiedenis van iets… stukkies zijn altijd leuk, wat is het de volgende keer eigenlijk?

  • Volgens mij is het genre sport de volgende keer aan de beurt, maar dat terzijde.

  • Ik heb het ook niet zo op racen. Maar voor mario Kart maak ik graag een uitzonderin :P

  • Racespellen zijn super. Één van mijn lievelingsgenres.

  • leuk

  • Racespellen zijn super. Één van mijn lievelingsgenres.



    lijkt mij toch echt dat je maar 1 lievelingsgenre kan hebben :|

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren