1. LauLog: Kleine details van Call of Duty 4

LauLog: Kleine details van Call of Duty 4

Toen David en ik alweer in april naar de Call of Duty 4: Modern Warfare-presentatie waren geweest in Antwerpen, hebben we ons 's avonds niet alleen flink misdragen in Belgie, maar ook nog aardig wat aantekeningen gemaakt van de presentatie en ons interview met Grant Collier. Zoveel zelfs dat er drie impressies van konden worden geschreven. Ondanks deze forse ruimte van schrijven hebben we voor een aantal - kleine - feitjes geen gaatje kunnen vinden. Vandaar dus maar even deze weblog met een opsomming van details.

Bij de presentatie van het spel draaide Call of Duty 4: Modern Warfare op een Xbox 360.

De eerste missie die werd getoond in de presentatie was op een containerschip. Het stormde flink buiten. Jij en je andere SAS-teammaten zaten in een helikopter. Eerst deed je, samen met Price (bekend van onder andere Call of Duty 1 en 2) die tegenover je zit, een bivakmuts over je hoofd. Vervolgens heb je ook echt het idee een bivakmuts op te hebben omdat de randen van het beeld met zwart zijn vervaagd. Dit blijft de gehele missie zo.

De bliksem die af en toe komt toont hoe precies de belichting (HDR) is. Het ziet er werkelijk ongelofelijk sfeervol uit omdat men op elk klein detail reflecteert (alá eerste Halo 3 introductietrailer).

Het hele schip ging heen en weer door de enorme golven die er tegenaan sloegen, zodoende moest het personage echt zijn evenwicht proberen te bewaren; intens dus.

Het spel is chaotisch en snel. Je sproeit ook echt weer met je guns net als in voorgaande CoD-games.

Men is nog zo'n vier/vijf maanden verwijderd van de alpha-versie (bij de presentatie zo'n zes/zeven maanden).

Alle personages zijn echt van de meest kleine details voorzien. Ze hebben allemaal, net als in het echt, emoties die je van hun gezicht kunt aflezen. Zo zagen we in een demo hoe je iemand zijn ogen zag bewegen door zijn bril heen.

Ook elk detail op hun accessoires zie je terug, zoals kleine tasjes waar ze hun granaten uit halen, magazijnen, verschillende wapens op hun rug, noem maar op.

Multiplayer wil men nog niet veel over kwijt, behalve dat het alles zal worden wat je van CoD bent gewend en meer.

Daaronder behoren onder andere Capture the Flag, Deathmatch, Team Deathmatch en de rest van de standaard modi.

Daarnaast zal er ook een modus zijn waarom Heart Points gevochten moet worden. Er zullen vijf verschillende varianten hiervan aanwezig zijn, bijvoorbeeld een radiotoren waar om gestreden moet worden.

Tijdens het online spelen kun je naarmate je beter wordt van level veranderen. Hierdoor zullen spelers tegenstanders treffen van hetzelfde niveau.

Online zal er hoogstwaarschijnlijk met 32 man gestreden kunnen worden.

Grant Collier ziet niet dat Call of Duty 4: Modern Warfare onderdeel wordt van Games for Windows.

Toen ontwikkelaar Infinity Ward klaar was met CoD2 zei Activision dat men elk spel mocht maken wat men maar wil. Omdat men deze vrijheid had, besloot men voor een andere setting te kiezen; de tegenwoordige tijd dus.

Bij de presentatie waren de stemmen in het spel nog ingesproken door mensen die bij Infinity Ward werken, en ook de muziek is nog oud. Moet nog allemaal aangepast worden. (maar klonk allemaal nog niet eens zo slecht)

Pfoe, zo, en nu is de Call of Duty-kraan eventjes dicht hoor. Drie impressies, een video-interview en een weblog... dat zou bijna teveel zijn.

Bijna inderdaad, want ik wou toch nog even opmerken dat er op Internet aardig wat valse beelden van Call of Duty 4: Modern Warfare circuleren. Toen GamesRadar de zogenaamde ''exclusieve screenshots'' had van CoD4 begon ik al zo mijn vraagtekens te zetten, maar toen ik ze zag wist ik het gelijk. Onderstaande beelden zijn namelijk rechtstreeks geript uit het introfilmpje van SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault voor de PlayStation 2.

Schandelijk natuurlijk dat men dit publiceert, en ik had het al eerder aangegeven, maar ik hoop dat mensen hier niet intrappen, want CoD4: Modern Warfare ziet er vele malen beter uit dan deze crappy CGI.

Dit artikel delen

Over de auteur