1. Sonic Battle

Sonic Battle

Er zijn al vele vechtspellen op de Game Boy Advance verschenen, maar slechts weinigen wisten te imponeren. Nintendo’s handheld zou zich niet lenen voor vechtspellen door de beperkte knoppenlay-out. De Game Boy Advance stond nu ook niet bepaald bekend om zijn grafische kracht wanneer het op 3D spellen aankwam. Sonic Team heeft deze vooroordelen opzij gezet en ontwikkelde een totaal nieuw vechtspel voor de Game Boy Advance. Een vechtspel dat nog het beste te vergelijken valt met de Nintendo 64 klassieker Super Smash Bros.

Kinderlijk eenvoudig

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Sonic Battle is een erg vermakelijke titel geworden. Iets wat ik bij het zien van de eerste beelden zeker niet verwacht had. Grafisch zag het er zeer indrukwekkend uit, maar ja we hadden tot dan toe nog geen goed vechtspel op de Game Boy Advance gezien. Eigenlijk kwam je altijd wel wat knoppen tekort. Sonic Team heeft het gewoon simpel gehouden, waardoor dit spel zich meer richt op actie dan op strategie. De Game Boy Advance heeft vier knoppen en allemaal worden ze gebruikt. Zo is er een knop om te springen en zijn er twee knoppen om aan te vallen. De laatste knop kun je gebruiken om jezelf te genezen. Een kind kan de was doen.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=1366

Het gevaar bestaat nu dat Sonic Battle een erg oppervlakkig spel zou kunnen worden, maar ook dit gevaar heeft Sonic Team weten te trotseren. Sonic Battle is geenszins een simpel spelletje geworden, integendeel biedt het heel wat variatie. Allereerst kun je uit negen verschillende personages kiezen die allen hun unieke kwaliteiten hebben. Daarnaast kun je, voordat je in de arena gedropt wordt, kiezen op welke discipline je de nadruk wilt leggen. Zo kun je de nadruk leggen op grond- en luchtaanvallen. Je kunt er echter ook voor kiezen de nadruk te leggen op het verdedigende aspect. De keuze van het karakter plus de verschillende disciplines bepaalt vervolgens de aanvallenlijst. Wanneer je in een gevecht door hebt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt, kun je de configuratie alsnog bijstellen tijdens de gevechten.

Kinderlijk verhaal

De meeste tijd bracht ik in de Story Mode door. Een robot genaamd Emerl stapt binnen in het stadje van Sonic en Knuckles. Het robotje kan nog niets zeggen, maar al snel wordt duidelijk dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in het tinnen blikje. Emerl heeft de mogelijkheid om iedere vechttechniek in het spel te beheersen. Je begrijpt natuurlijk wel dat met een beetje training Emerl de ultieme vechtmachine is. Hoewel de Story Mode een leuke toevoeging aan het spel is, werd het al snel erg repetitief. Keer op keer werd je geconfronteerd met een slechte verhaallijn en saaie trainingssessies. Sonic Battle steek je in je Game Boy Advance voor wat snelle actie, niets meer, niets minder.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=1334

Tot slot wil ik even nog wat schoonheidsfoutjes aan het licht brengen. Sonic Battle kan soms erg onoverzichtelijk zijn met meerdere spelers. Dit komt, omdat de wereld niet automatisch uitzoomed wanneer de tegenstander uit het gezichtsveld verdwijnt. Ook is er geen pijltje dan aangeeft in welke richting je tegenstander zich ongeveer bevindt. Tot slot kun je ook niet zien wanneer een tegenstander zich achter een object bevindt. Dit had simpel opgelost kunnen worden door het object transparant te maken of de karakters op te laten lichten wanneer ze zich achter een object zouden bevinden. Meestal zul je hier echter geen last van hebben, omdat de tegenstander dikwijls niet zo slim is om zich achter een object te verstoppen.

Conclusie en beoordeling

Al met al is Sonic Battle een erg leuk spel geworden welk je nog vaak op zult willen pakken voor wat simpel vermaak. De Story Mode had er wat mij betreft niet in gehoeven, want op zichzelf biedt dit spel al genoeg waar om de aankoop te rechtvaardigen. De kleine mankementen die er in Sonic Battle zitten wegen niet op tegen het plezier dat je met dit spel zult hebben. Zeker wanneer je vrienden hebt die dit spel ook hebben, moet je dit spel zeker een kans geven. Sonic Battle is geen hoogstandje geworden, maar in de droge zomermaanden die voor ons staan kan Sonic Battle weldegelijk voor uitkomst zorgen.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Snelle, toegankelijke actie
  • Redelijk diepgaand
  • Perfecte multiplayer titel
  • Minpunten
  • Story Mode slecht uitgewerkt
  • Paar technische slippertjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Heb je meerdere cassetes voor de multiplayer nodig?

    Want dat vind ik zo'n onzin

  • een 7!!?? das veel te hoog



    ik heb alleen nog maar cijfers gezien van onder de 5!

  • Siliconera 7.2/10

    Insert Credit 3.3/10

    Gaming Age 3.0/10

    GamerDad 8.0/10

    Electronic Gaming Monthly 7.0/10

    Electronic Gaming Monthly 5.0/10

    Electronic Gaming Monthly 4.5/10

    IGN.com 8.0/10

    GameSpot 7.7/10

    GamePro 7.0/10



    Zegt genoeg denk ik. Best afwisselende resultaten.









  • En dan moet Jakob dat ook geven? Idiot..

  • eens met jestix, het is toch de mening van de schrijver?

  • Hmmm…geef mij maar SSBM, dies toch ff wat beter. Je kunt dan wel zegen dat dit op de gba is maar als je gaat multiplayeren kun je toch beter dat doen. Een puntje waarop veel mensen dit afrekenden was de minime interactie met de omgeving, dat mis ik toch wel een beetje in je stukkie. Toch lijkt het me best een grappig spelletje…als ie zon budgetbak geval wordt…dan ga ik hem misschien wel kopen, maar eerder ook niet.

  • En dan moet Jakob dat ook geven? Idiot.. Talking to ?

  • Anakin :)

  • Er is geen interactie met de omgeving, zoals in SSB. Dat zag ik echter al toen ik de eerste screenshots zag, dus dat verwachtte ik ook niet echt.



    Dat de handleiding voor 80% in het Frans is, is idd wel een beetje frustrerend, maar daar ga ik het spel niet op afrekenen.

  • Maar dat heeft niks met het spel te maken.

  • Het hoort bij 'techniek' vind ik :).



    Spel lijkt me wel lachen. Ware het niet dat ik voor de GBA nu alleen de absolute toppers koop.

  • ik ben he tniet met sonic+mario eens omdat je maar nooit weet wat er gebeurt als nintendo en sega samen gaan werken aan een n5 titel hoewel ik dit betwijfel door de samenwerking met sammy. misschien komen ze nog met een console ook. *hoop* als sega een console maakt kopen toch meteen een hoop jappanners weer een sega console. er worden daar zelfs nog dc-games gemaakt. gelijk hebben ze!

  • shadow is VEEEEEEEL cooler dan die saaie sonic

    maar het is een leuk spel

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren