1. Ground Control 2: Operation Exodus

Ground Control 2: Operation Exodus

Toen Ground Control zo’n vier jaar geleden op de markt werd gebracht was de titel één van de eerste spellen die strategie op een goede wijze naar 3D vertaalde. Nu is het tijd voor Ground Control 2: Operation Exodus.

Het vervolg speelt zich driehonderd jaar later af dan het eerste spel en laat je drie verschillende rassen besturen. Alledrie de rassen spelen op hun eigen unieke manier en hebben ieder hun eigen doel voor ogen. Wat Ground Control 2 kenmerkt ten opzichte van de meeste strategiespellen is de totale afwezigheid van het verzamelen van grondstoffen. Het spel richt zicht volledig op het bezetten van verschillende ‘controlepunten’ in een gebied.

Dit in tegenstelling tot het vorige deel dat je de keuze liet maken welke eenheden je in wilde zetten tijdens een gevecht. Vaak liep dit niet geheel naar wens en was het een gok en keuze welke eenheden je inzette. In Ground Control 2 heb je de mogelijkheid nieuwe eenheden naar het slagveld te sturen, door middel van het verzamelen van aquisition points. Het dropschip dat je troepen op het slagveld dropt is ook met deze punten te verbeteren. Het schip kan een beter pantser of sterkere wapens krijgen waardoor het ook kan dienen als extra wapen in een gevecht.

Wij speelden een bètaversie van Ground Control 2 en waren vooral onder de indruk van het visuele plaatje. Het spel zag er bijzonder goed uit en door middel van verschillende camerastandpunten kon het slagveld worden bekeken. De troepen van de verschillende fracties zijn ieder voor zich bijzonder gedetailleerd voor een strategiespel. Ook de omgevingen waarin de gevechten plaatsvinden zijn erg mooi weergegeven. Zo vliegen vogels door het scherm en flikkeren neonlichten op half vernietigde gebouwen. Ook weereffecten zijn indrukwekkend en vormen een onderdeel waar je rekening mee zult moeten houden tijdens gevechten. Regen zorgt er voor dat je manschappen langzamer gaan bewegen, terwijl onweer de elektriciteit platlegt.

Ground Control 2 heeft ook een kunstmatige intelligentie die er niet om liegt. Zo voerde ik mijn mannetjes van de Northern Star Alliantie naar die van het Terran Empire. Aangezien ik in de meerderheid was trok mijn tegenstander zich terug om te hergroeperen. Eenheden kun je ook in gebouwen plaatsen, zodat ze van verschillende kanten de vijand aan kunnen vallen of de basis juist verdedigen.

Ondanks dat het spel je geen grondstoffen laat verzamelen is de titel allesbehalve saai. Zoals gezegd is het controleren van bepaalde gebieden op een map van levensbelang wil de missie succesvol worden afgerond. Strategie speelt daarbij een enorm grote rol. Het insluiten van de tegenstander of gebruik maken van de omgeving zijn zeer belangrijk om als overwinnaar uit de strijd te komen. Vecht je bijvoorbeeld op een hoger gelegen gedeelte van een map, dan heb je het voordeel dat je manschappen beter kunnen vuren dan hun opponenten.

In de meerspeler modi via internet of LAN is het mogelijk de 24 missies coöperatief te spelen of in een deathmatch je strategisch vermogen eens te testen. De verschillende missies vormen een interessante verhaallijn vol plotwendingen waarin niet alles is wat het lijkt. De gebieden waarin de missies of een standaard skirmish plaatsvinden, vormen een groot verschil ten opzichte van elkaar. Zo zul je moeten vechten in verlaten steden waarin je gebouwen als bescherming kunt gebruiken, maar ook gemakkelijk in een hinderlaag kan worden gelokt. Ook moerassen zijn een onderdeel van het strijdperk en vragen om een geheel andere strategie.

Ground Control 2: Operation Exodus is anders dan de meeste andere strategiespellen, maar vormt nu al een zeer indrukwekkend geheel. Dankzij de mogelijkheden en strategieën die je toe kunt passen, samen met de geavanceerde kunstmatige intelligentie, maken van het spel een titel die voor puristen erg interessant is. Waar de spelers in 2000 nog niet klaar waren voor een vernieuwende titel als Ground Control, is het vier jaar later naar mijn idee nu wél tijd om je massaal aan het spel te wagen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Dit spel ziet er ook altijd wel mooi uit alleen vind ik de graphics tegen over andere nieuwe games een beetje tegen vallen… (niet lelijk maar toch)

  • Ik vind de graphics wel mooi hoor..:)



    Heb alleen de demo van het eerste deel van GC gespeeld dus ik kan verder niet echt oordelen of ik er nou wel of niet op zit te wachten ;)

  • Ow, dat wist ik geen eens dat dat niet kon maar leg is uit.

    Krijg je gewoon aan het begin een groep units wie je kiest ofzo?

  • @ exaC: dat was inderdaad in Ground Control het geval. Het tweede laat je óf alleen met een basis beginnen, of met een aantal manschappen. Wanneer je de controle-punten bezit kun je met die 'aquisition points' waar ik het al over had in de impressie nieuwe eenheden kopen. Ook is het mogelijk om het dropschip te gebruiken als wapen, die je ook kunt uitbouwen tot een zwaar bepantserd en bewapende zwevende 'tank'.

  • kheb net GC1 voor 5 eypo op de kop getikt.

    de graphics zijn nog steeds goed.

    geen basis is alleen maar beter, zo komt het tenminste echt neer op tactiek.

    je wilt je eenheden niet kwijt.

    ze zijn geen kanonnenvoer zoals in generals enzo.



    kben al aardig ver en heb meerdere malen een missie opnieuw opgestart omdat een ervaren eenheid weggevaagd was.




  • verklaar je nader

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren