1. Veel aankomende toppers

Veel aankomende toppers

2003 belooft een groot jaar te worden voor ons gamers. Hiermee doel ik in eerste instantie op de komst van Xbox Live, maar ook de PlayStation 2 en de GameCube gaan online (die laatste kan nog op zich laten wachten). Zelf kan ik haast niet wachten om mijn Xbox Live pakket te halen. Het lijkt me dus echt machtig om eens online ass te geven met mijn Xbox (nog twee maandjes!). Maar buiten deze gebeurtenissen gaat er nog genoeg gebeuren op games gebied.

De games die er de volgende maand en de maanden daarna komen zijn grotendeels van het eerste uur. Games als Mortal Kombat: Deadly Alliance, Zelda: The Wind Waker, Metroid Prime, Ninja Gaiden, Metal Gear Solid Substance, Shinobi, Dead or Alive Beach Volleyball zijn maar enkele van de toppers die ons te wachten staan. Zelf had ik gehoopt dat Fable dit jaar nog uit zou komen, maar dat lijkt steeds onwaarschijnlijker te worden. Ik heb mijn oog op wat games laten vallen die ik dit jaar zeker wil hebben, Soul Calibur 2 en Racing Evoluzione bijvoorbeeld, voor de Xbox (om er twee te noemen). Racing Evoluzione wordt nu al door velen dé Gran Turismo-beater genoemd, dappere woorden in mijn ogen. Op Soul Calibur 2 zit waarschijnlijk 80% van gamend Nederland te wachten. Het is de bedoeling dat iedere versie iets speciaals zal hebben, de GameCube-versie zal bijvoorbeeld Link als fighter erin hebben (wat ik belachelijk vind).

Ik zie niet wat er zo speciaal/tof is in het feit dat Link in waarschijnlijk de beste beat’m’up aller tijden komt. Deze actie zorgt er in mijn ogen voor, dat deze legendarische beat’m’up tot een goedkope game wordt gemaakt. Nu blijken ook nog die andere versies extra karakters te krijgen, waarvan er eentje Spawn is. Ook dit vind ik niet kunnen, maar het is niet zo goedkoop als Link in de Cube-versie.

Ongetwijfeld zullen vele mensen hier wél blij mee wezen, vooral Link fans (ja, hij heeft fans). Ik snap dit soort mensen eigenlijk niet, misschien komt het door mijn leeftijd ofzo. Het ontgaat mij gewoon wat er zo strak is, aan het feit dat er een karakter uit een goed lopende fantasie RPG/adventure game in waarschijnlijk de beste beat’m’up aller tijden wordt gestopt. Je stopt Mario toch ook niet in Resident Evil Zero als extra karakter? (Hello, it’s me Mario! Now die, you flesh eating puss filled zombie!).

Ze hadden Soul Calibur 2 gewoon zonder zo’n waardeloze extra moeten uitbrengen. Als je zo graag een extraatje erin wilt proppen, gooi er dan iets nuttigs in zoals geheime levels of een speciale mode. Ik snap echt niet waar Namco aan dacht toen ze hiermee aankwamen zetten, waarschijnlijk waren ze vet high. De bedenkers van dit idee moeten met de duizend sneden martel techniek om het leven gebracht worden, ze verkrachten de beste fighter aller tijden met deze actie. Deze legendarische fighter zal ik dus nooit van mijn leven voor de GameCube kopen, en ik raad iedere beater fan die een GameCube en één van de andere consoles heeft hetzelfde te doen.

Een andere game die ik zeker ga halen is Mortal Kombat: Deadly Alliance. Volgens vele sites op het net is dit dé fighter van vorig jaar, en dat zegt wat met games als Dead Or Alive op de markt. Kennissen van mij, die hem al aan hebben geschaft, hebben ook niets dan lof voor deze game. Grafisch en qua gameplay moet de game een supertopper zijn, alleen de fatalities blijken een beetje knullig over te komen. Ik heb ook gelijk gevraagd of er nou echt een verschil is tussen de drie versies, GameCube, Xbox en PlayStation 2, die is er volgens sommigen wel (grafisch gezien).

De Xbox en PlayStation 2-versie blijken de mooiste te wezen van de drie, wat heel opmerkelijk is (PlayStation 2 grafisch beter dan de GameCube-versie). Het blijkt dat de GameCube-versie toch een beetje cartoony overkomt, te getekend dus (iets waar Nintendo in mijn ogen vaker last van heeft). Het zijn niet zozeer de graphics waar het verschil in zit, maar de kleuren. Ik heb het zelf nog niet gezien, maar ik vertrouw deze mensen wel met dit soort dingen, dus wederom gaat het tussen de PlayStation 2-versie en de Xbox-versie. De Xbox-versie moet net weer iets mooier zijn volgens hen, maar ik zie het binnenkort zelf wel. Ik weet dat velen van jullie net zo lang als ik zitten te wachten op de twee Cube toppers, Zelda en Metroid. Van wat ik gezien heb gaan deze games zwaaaaaaaaaar regeren, wat de Cube hier ook wel nodig heeft. De Cube heeft op het moment veel last van een zware games dip, er zijn gewoon geen donders gave titels verkrijgbaar (zelfs alle fanboys moeten dit inzien). De genoemde games zullen daar hopelijk verandering in brengen. Bij mij staat de Cube op dit moment een extreme lading stof te vangen en gaat alleen aan als vrienden bij me indrinken voor het stappen, even een potje Mario Party spelen, verder niet. De PlayStation 2 en Xbox daarentegen staan ongeveer evenveel ‘aan’, Xbox iets meer omdat deze nieuwer is in mijn verzameling. Ik hoop dus echt dat deze en de andere toekomstige games de Cube uit zijn dal zullen halen, het zou namelijk zonde wezen als het nog slechter gaat met de GameCube (het is namelijk wel een coole console).

De PlayStation 2 is de kast waar ik mij het minste zorgen over maak, gezien de al grote games voorraad en userbase. Het is gewoon een geweldige console met geweldige games, en die geweldige games blijven maar komen. Maar we moeten ook eerlijk blijven, één van de grootste redenen van de hoge verkoopcijfers van de PlayStation 2 is omdat hij gemakkelijk om te bouwen is (net als zijn voorganger). Iedereen die ik ken met een PlayStation 2 heeft hem na aanschaf meteen om laten bouwen, behalve ik dan (hou daar niet van,, kopietjes enz.). Kennissen van mij, die bij de Free Record Shop en andere zaken werken, die PlayStation2 games en consoles verkopen, zeggen hetzelfde: “Men koopt de consoles wel, maar weinigen kopen ook de games.” Het is gewoon zo dat vele mensen met een PlayStation 2 hem om laten bouwen om gekopieerde games erop te kunnen spelen. Op dit moment wordt het allemaal in de doofpot gestopt, terwijl een tijd terug hierover nog heftige discussies waren.

De Xbox kan het dit jaar helemaal gaan maken met Xbox Live, of Microsoft zal hiermee juist een dikke blunder maken. De grootste oorzaak van een blunder zal de wijze van betaling kunnen worden, je moet namelijk misschien in bezit zijn van een Creditcard. Als dit gebeurt, dan voorspel ik dat een redelijke hoeveelheid van de Xbox bezitters geen gebruik van Live kunnen maken (gezien ze te jong zijn voor een CC). Hopelijk houdt Microsoft hier rekening mee en zorgt het ervoor dat een andere manier van betalen komt, automatische afschrijving van je rekening bijvoorbeeld. Zelf ga ik niet meteen als een gek Xbox Live aanschaffen, ik wil eerst kijken hoe het allemaal zit en of het lekker loopt in Europa/Nederland (heb geen DreamCast-online situaties nodig).

Ik zal het voor deze keer het er hier bij laten, heb geen zin meer om te tikken. Dus tot de volgende keer lieve kijkbuis kindertjes, oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker…

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Leuke tijden waren dat :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren