1. Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth

Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth

De gevechten in de drie Lord of the Rings films worden gezien als de beste ooit gemaakt. Enorme veldslagen tussen mens en Mordor; Peter Jackson bracht het allemaal prachtig in beeld. Het ontwikkelteam dat Command & Conquer: Generals maakte, doet nu haar best om met Battle for Middle Earth een strategiespel met diezelfde massale gevechten op je beeldscherm te krijgen.

In tegenstelling tot Generals zal de kunstmatige intelligentie van de karakters in Battle for Middle Earth veel hoger liggen. Dat is één van de vele verbeteringen die in deze engine worden aangebracht, die tevens een stuk meer polygonen op het beeld tovert dan dat Command en Conquer spel.

Generals had vooral te maken met tanks, machines en dergelijke, maar in Battle for Middle Earth zijn het vooral wezens die tegen elkaar strijden. Vandaar dat men de eenheden in Midden-Aarde zo natuurlijk mogelijk laat reageren. Zo zal een groep Gondor-soldaten van angst hun vooraf bepaalde formatie vergeten en doodsbang achteruit schuifelen wanneer een gigantische trol met een enorme knots loopt te zwaaien. Diezelfde trol zal op een bepaald moment in een gevecht zo de draad kwijt zijn dat hij nietsvermoedend zijn eigen eenheden doodtrapt en wild om zich heen meppend iedereen doodt die hij tegenkomt. Intelligente wezens als de Ents zullen wanneer zij vlamvatten het vuur zo snel mogelijk proberen te doven. Zij passen zich aan de omgeving aan en zullen niet zulk instinctief gedrag vertonen als de Mûmakil (de enorme olifanten) of de eerder genoemde trollen.

Waar het in strategiespellen voornamelijk draait om het opzetten van een leger door het verzamelen van grondstoffen, zal hier in Battle for Middle Earth niet de nadruk op worden gelegd. Het verzamelen van grondstoffen in dit spel zal juist een logisch gevolg zijn van de mogelijkheden van de verschillende fracties. Zo zal Isengard veel hout moeten verzamelen om de urûk-hai te kunnen oproepen, terwijl Gondor boerderijen laat oogsten om zo de nodige Gondor-soldaten naar de muren te dirigeren.

De vier zijdes waar mee wordt gevochten, te heten Gondor, Rohan, Isengard en Mordor, zullen ieder voor zich hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Gondor leunt zwaar op de enorme vestingen waarin zij moeilijk zijn te verslaan. Rohan kan er snel op uit trekken met haar paardenheren om de vijand een gevoelige slag toe te dienen.

De duistere zijde wordt gevormd door Mordor met Sauron, en Saruman in Isengard.

Helden maken ook hun rentree, zodat je met Gandalf het tij kunt keren in het voordeel van Gondor, of enorm angst aanjaagt met de verschrikkelijke Nazgûl. Deze enorme sterke eenheden hebben speciale krachten waar ze de tegenstanders gevoelige klappen mee kunnen toedienen. Deze helden controleer je individueel, maar in de enorme veldslagen tussen de verschillende partijen worden de grote hoeveelheden orcs en mensen in verschillende groepen verdeeld om het overzicht te behouden. Of dit de traditionele gameplay van de titel kan aantasten, blijft vooralsnog onbekend. Met de meer dan vijfhonderd eenheden die op het beeld verschijnen, is het zaak voldoende overzicht te behouden in de chaos die zou kunnen ontstaan. Waarschijnlijk doet Electronic Arts er dus wel goed aan om het op deze wijze aan te pakken.

Lord of the Rings: Battle for Middle Earth heeft voldoende potentie om één van de betere, zo niet de beste strategietitels van 2004 te gaan worden. De makers leggen ziel en zaligheid in het spel, dat de massale veldslagen uit de films weer tot leven moet gaan brengen. Wie het bewegend materiaal ziet, kan niets anders dan onder de indruk zijn. Voor strategiefans en liefhebbers van de boeken, de spellen of de films is het tijd om ten strijde te trekken. De oorlog om Midden-Aarde is begonnen...

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Klinkt vet.

  • Voor mijzelf wordt het meesterlijk, CCG is 1 van me meest favo games en LOTR is 1 van mijn meest favo trilogie.

    Ik kijk hier heel erg naar uit, ben super benieuwd hoe het gaat werken.

    Zag laatst directormovies, waarin ie alles uitlegde en zag er heel vet uit.

    Alles heeft ontzettend goeie emoties!


  • ik vind echt alle LotR games kut, met als dieptepunt wel two houres, wat een kutspel, maar deze lijkt me dan wel weer vet

  • Mordor is een land, de mensen wonen in andere landen. Ze vechten samen tegen Mordor.

  • kan niet wachten op deze game, ik las namelijk ooit dit:



    generals + LotR + Rome: Total War = Lotr: Bfme

  • dit klinkt zeker wel goed, kan niet w88!

  • Lijkt me wel een toffe game..alleen voor die 200 eenheden zal je wel aardig wat geheugen moeten hebben.

  • Enorm cool concept. Lord of the Rings spel in een Generals jasje :P Hoop alleen dat ze het idd goed uitwerken met al die legers die je moet besturen.

  • deze game wordt echt heel cool ik heb al een paar filmpjes gedownload echt de moeite waard.

  • Hier kijk ik echt naar uit!!!

  • tja, komt wel van EA af he jongens ;) en we weten allemaal hoe het generals en zero hour is vergaan, omdat EA gewoonweg een $&*@* customersupport heeft en dus ook niets voor de consument over heeft.



    het mag misschien wel een goede game worden, maar wel een die na EA na een jaar laat vallen wat betreft patches en upgrades

  • ja dit lijkt me echt vet is er al wat bekentover de systeemeisen?

  • hmm lijkt me ook wel vet speel ook nog erg vaak skirmisch met generals.

    alleen vind die namen wat minder zoals uruk-hai enzo.

  • uruk-hai staat voor hoge-ork: Dat zijn de mens-achtige orks van Saruman, vandaar :)



    @ LichKing: Ik vond Generals in tegenstelling tot RA2 of idd W3 een stuk minder, maar ik heb veel vertrouwen in dit project van EA Los Angeles. Bekijk de gameplay trailer bijvoorbeeld eens :)..

  • deze gaat ownen :)

  • dit spel gaat super goed worden!

  • zware ijsen……. kan me computer net draaien

    deze word vet stoer :)

  • mijn aller eerste game. snik, wat een pracht spel was dat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren