1. E3: Nintendo DS Hands-on

E3: Nintendo DS Hands-on

Nintendo blies de aankondiging van de Nintendo DS gedurende de conferentie (terecht) op. We hebben in een afspraak met Nintendo tijdens de E3 uitgebreid met de Nintendo DS kunnen spelen en waren, zoals verwacht, erg onder de indruk.

Het apparaat zag er in onze ogen wat vierkant uit tijdens de conferentie en op de foto’s, maar in werkelijkheid is een knap ontwerp met mooie rondingen. Hierbij zijn de ‘triggers’ op de DS een bijzonderheid omdat deze rond zijn en volledig geïntegreerd in het uiterlijk. Onze Nintendo-contactpersoon verzekerde ons dat dit echter niet de uiteindelijke winkelversie zal zijn. Nintendo moet nog een aantal zaken verbeteren en een pennetje moet nog toegevoegd worden. De pen (uiteraard voor touchscreen) zou op dezelfde wijze geplaatst worden als we kennen van de PDA’s.

De grafische kwaliteit van de schermpjes is verschrikkelijk goed. De backlight zorgt ervoor dat het geheel net iets beter oogt dan de frontlight van de Gameboy Advance SP. Overigens is gekozen voor de backlight-techniek vanwege het simpele feit dat door het touchscreen de frontlight niet zou werken. De touchscreen-techniek werkt trouwens geweldig. Alles reageert perfect en in de huidige tech-demo’s en (vooral) de vroege versie van Metroid wordt de techniek extreem goed gebruikt. Qua knoppen zit het goed met de DS. Het ding is voorzien van vier normale knoppen, een vierpuntsdruktoets, een startknop, een selectknop en twee schouderknoppen. Nintendo DS spellen worden aan de bovenkant in het apparaat geklikt, de Game Boy spellen aan de onderkant.

De tech-demo’s hebben we bijna allemaal gefilmd en allemaal gespeeld. Het filmpje is op deze locatie (rechtermuisknop, opslaan als) te vinden. In het gedeelte achter de schermen van de Nintendo-stand hebben we 12 tech-demo’s en spellen gevonden, waarvan we hieronder de belangrijkste behandelen.

PictoChat was één van de meest simpele tech-demo’s voor de DS maar het schetst uitstekend wat de nieuwe draagbare spelcomputer van Nintendo allemaal kan. In feite is PictoChat een soort chatprogramma dat in de toekomst via Wi-Fi zou kunnen werken. Het onderste scherm is bedoeld om te tekenen en schrijven, terwijl het bovenste scherm de sessie weergeeft. Volgens Nintendo is het mogelijk met maximaal acht mensen te chatten, al waren er op de E3 slechts twee DS-systemen aan elkaar gehangen.

De Sonic E3 Demo was dankzij SEGA aanwezig op het Nintendo DS-gedeelte. De demo stelde zelf niet al te veel voor en was vooral een teken dat SEGA de blauwe egel maar al te graag op de Nintendo DS wil uitbrengen. Het bovenste scherm geeft een 3D Sonic weer die langs een vaste baan naar de finish rent. Hoe sneller de speler zijn pen langs het onderste scherm beweegt, hoe sneller Sonic zal rennen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat hierbij gepaard met een leuk Matrix-achtig effect. De bedoeling is om zo snel mogelijk bij de finish te komen en ondertussen alle ringen te pakken. Dit kan door met de pen te drukken op het bovenste scherm, dat zorgt er namelijk voor dat Sonic springt.

Pac-Man Pix is een erg leuke toevoeging aan het assortiment tech-demo’s omdat het eigenlijk een simpel, maar erg grappig concept is. De bedoeling is om op het scherm een vorm van Pac-Man te tekenen. Het figuurtje zal dan naar rechts bewegen (of naar links als je hem andersom tekent) en kan zo het scherm uitlopen. Als je echter van boven naar beneden een streep tekent, zal Pac-Man naar beneden lopen (andersom en voor links-rechts geldt hetzelfde). Het uiteindelijke doel is de twee spookjes op het scherm te vangen.

Veruit het beste spel in speelbare vorm was Metroid: Hunters. Niet alleen omdat het duidelijk weergeeft hoe innovatief de touchscreen-techniek kan zijn, maar ook vanwege het feit dat het spel met vier spelers tegen elkaar te spelen was. Voor ons werd het alleen maar leuker toen de vierde demopod ineens werd bemand door Shigeru Miyamoto zelf en hij ons een staaltje klasse liet zien. Het spel laat zich besturen door de D-Pad (of de vier knoppen voor linkshandige personen). Hiermee is het mogelijk voor- en achteruit te lopen, maar ook opzij te stappen. Via de pen en het touchscreen kan de muisfunctie geactiveerd worden. Schieten kan door met de pen op het scherm te drukken. Gek genoeg werkt dit erg goed, ook al klinkt het nogal rommelig. Door de pen op het scherm te houden kan de laser ook opgeladen worden en na wat oefening krijg je de ideale handeling door. Wel moet gezegd worden dat Metroid: Hunters vrijwel niet in de hand speelbaar is, en dus zal de DS neergelegd moeten worden tijdens het spelen. Ook moet er nog iets aan de gevoeligheid van de touchscreen techniek werken, want soms lijkt het erop dat je met een muis speelt waarvan de batterijen bijna op zijn.

Super Mario 64x4 is de Mario 64-versie voor de Nintendo DS. Ook dit spel was met vier spelers tegen elkaar te spelen en dat was erg leuk. De bedoeling is dat de spelers in één wereld (vaak uit Mario 64 gepakt) worden gestopt en op zoek gaan naar de sterren. Het spel zelf speelt zich af op het onderste scherm terwijl het bovenste scherm de radar weergeeft. De sterren zijn natuurlijk niet alleen in de wereld te vinden, maar ook af te pakken van de tegenstanders. Een leuk detail is dat het ook mogelijk is in een boom te klimmen om bepaalde voorwerpen te pakken.

De laatste vermelding gaat uit naar Balloon Trip. Deze demo maakt gebruik van de mogelijkheid om het spelverloop van het bovenste scherm naar het onderste scherm te verplaatsen en zo in plaats van breedbeeld een soort van ‘hoogbeeld’ te creëren. Baby Mario wordt in Balloon Trip naar beneden gegooid en is te zien op het bovenste scherm. Op het onderste scherm is de rest van het beeld te zien, dat zich ongeveer drie seconden later zal afspelen. Onderweg komt de baby vijanden tegen, maar ook muntjes. De bedoeling is om met de pen wolkjes op het onderste scherm te tekenen. Het karakter zal door deze wolkjes naar bepaalde plaatsen geleid worden, en dus is het noodzakelijk dat je ervoor zorgt dat hij wél de muntjes pakt en dus niet bij de vijanden terecht komt.

Natuurlijk waren nog veel meer demo’s aanwezig. Hiertoe behoren onder andere Pikachu, Wario Ware (ook erg leuk), Special Effects Demo, Submarine, Table Hockey en Carving. De meeste demo’s maakten gebruik van het touchscreen en enkelen implanteerden het tweede scherm op een leuke wijze. Wij zijn na het spelen van deze demo’s zeer benieuwd naar de uiteindelijke spellen en kunnen niet wachten tot daar meer details van vrijkomen.

InsideGamer: DS Hands-on filmpje

Klik hier

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Is Metroid Prime en Mario 64x4 nou ook singleplayer…?

  • Van wat wij begrepen hebben: ja. Metroid: Hunters lijkt nogal op Metroid Prime maar zal een ander spel worden. Mario 64x4 is denk ik Mario 64 die met vier spelers te spelen is. Ik weet niet zeker of dat bevestigd is.

  • vast wel,



    en toch vraag ik me af waar die speakers komen te zitten, ik zie ze nergens.

    ik hoop ook dat je mp3 zal kunnen afspelen met een uitbreiding ofso.

  • Ok, ik hoop het i.i.g. van wel… Wel jammer dan je MP:H niet in de hand kan spelen…, maarja

  • ja idd,



    ik was in het begin bang dat ik het niet makkelijk kon spelen (ben links)

    maar dat hebben ze goed opgelost.

  • Dat is altijd lekker als je links bent je komt altijd problemen tegen.

    Ik ben rechts :)

  • Ik hoop dat er bij Mario64x ook een paar nieuwe levels zitten, ik heb de nintendo 64 versie al iets te vaak uitgespeeld :)

  • Ik ben zelf ook links en heb het toch aardig goed kunnen spelen.

  • gaaf ding zeg…wil ik zekers hebben

  • het klopt niet van de tekst van 64x4,



    "Het spel zelf speelt zich af op het onderste scherm terwijl het bovenste scherm de radar weergeeft"



    het moet precies andersom zijn



    @boblelie

    ik ben ook links was ook al een beetje bang voor:D





  • Wel moet gezegd worden dat Metroid: Hunters vrijwel niet in de hand speelbaar is, en dus zal de DS neergelegd moeten worden tijdens het spelen.

    :S dit vind ik toch wel een beetje suf klinken.. handheld anyone?

  • zo ik dacht dat die psp goed zou zijn maar damn je kan zoveel verschillende dingen met die ds :D sonic ;) ohh metroid prime damnss dit ding gaat wel rullen.

  • ik denk dat ze een controller instelling doen bij metroid prime hunters en dat je dan ook kan kiezen om voor de 4 punts toets dus niet de toch screen (hoop ik )

  • maar als het net als een muis bij de pc werkt is het ook super fijn

  • en corectie voor insidegamer mannen je kan metroid wel in je handen houden want je hoeft niet prece een pen te gebruiken je kan het ook met je vinger dus je kan de ds gewoon vasthouden bij het gamen

  • Ja maar kc50cent je kan niet altijd de DS vasthouden met beide handen he. Als je op de touchscreen moet tappen en mikken heb je alleen met je linkerhand de DS vast. En valt het jullie ook niet op dat op de DS demopads de DS vast zit op een statief? Zo kan het natuurlijk wel gespeeld worden.

  • ik vond de ds in dat filmpje er beter uitzien dan op stistaande plaatjes^^. alleen heb ik zo mijn bedenkingen over het besturen van metroid met een pen aangezien je een aantal keren je pen weer op originele plek moet terugzetten om hem weer een keer terug te schuiven voor 1 bocht. verder zagen de mogelijkheden er niet zo slecht uit. :)

  • Nintendo, Woohoooo! :D



    Jammer dat we nog een jaar moeten wachten bijna…

  • Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om metroid met de hand te spelen, gewoon stevig vasthouden met dezelfde hand waarmee je de d-pad bewerkt :)

  • "De touchscreen-techniek werkt trouwens geweldig. Alles reageert perfect en in de huidige tech-demo’s en (vooral) de vroege versie van Metroid wordt de techniek extreem goed gebruikt"



    "Ook moet er nog iets aan de gevoeligheid van de touchscreen techniek werken, want soms lijkt het erop dat je met een muis speelt waarvan de batterijen bijna op zijn."



    Hmmm, ok….



    Vet filmpje. Maar het lijkt me idd een beetje onhandig werken met t touchscreen bij sommige games, vooral als je em dan moet neerleggen :s Voor de rest vind ik t echt een vet dingetje!




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren