1. Disgaea DS (NDS)

Disgaea DS (NDS)

Soms, heel soms, behoeft een recensie geen lange inleiding, omdat de auteur de lezer direct mee wil nemen in zijn enthousiasme. Dus snel, begin de eerste alinea te lezen!

Disgaea DS kan gezien worden als een sRPG die zonder blikken of blozen het hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Ondanks dat de game een port is van het eerder verschenen Disgaea: Hour of Darkness op de PS2, is de game frisser, uitdagender en leuker dan veel genrebroeders. Zo bevat deze game een heerlijk puberaal verhaal, wat door de spannende en tactische gevechten heen vaak een verademing is. Het is toch heerlijk om na een gevecht wat opmerkingen te lezen over kleine borsten, verleidelijke heupen, ijdele mannen en onbetrouwbare, jaloerse demonen. In het puberale verhaal staat demon Laharl centraal. De erfgenaam van de koning van de onderwereld wordt wakker na een jarenlange slaap om er achter te komen dat zijn vader niet meer leeft. Aan Laharl de schone taak om de rol van Koning van de Onderwereld te claimen. En zoals het een echte demon betaamt, doe je dat door je slechtheid te etaleren door het gehele rijk. Samen met zijn vrouwelijke, kleinborstige, metgezel Etna begint hij aan deze missie waar ze de meest vreemde wezens, demonen, engelen en mensen tegenkomen.

Het verhaal is opgedeeld in een aantal hoofdstukken en de hoofdstukken zijn onderverdeeld in verhalen die eindigen met een gevecht. De actie speelt zich af op een grid, zoals we van de meeste sRPG’s gewend zijn. Op de grid mogen maximaal tien eigen eenheden geplaatst worden, die uit verschillende klassen gekozen kunnen worden. En naast deze klassen mogen natuurlijk de Prinny’s niet ontbreken. Deze pinguïnachtige wezens vervullen ook in deze game weer een bijzonder rol, zowel in het verhaal als op het speelveld en zelfs post-game is er een bijzonder rol voor ze weggelegd. De gameplay is verbluffend overzichtelijk en heeft een leercurve die ook aan het eind van de game nog voor uitdaging zorgt. De gevechten in Disgaea DS zijn turn-based en de eenheden beschikken over verschillende bijzondere aanvallen. Eigenlijk zijn dit de voornaamste acties die tijdens het gevecht uitgevoerd kunnen worden. De bijzondere aanvallen kunnen worden “geleveled” waardoor ze krachtiger worden en mogelijk zelfs een groter bereik krijgen. Naast het standaard bewegen en comboaanvallen maken, heeft deze game demon-zij-dank een ander aspect toegevoegd. Zo zijn er geo-panels die aan bepaalde kleur tegel eigenschappen toe kan wijzen. Bijvoorbeeld extra aanvals- of verdedigingskracht, maar ook bijvoorbeeld een verbod op bijzondere aanvallen of een warp. Hierdoor wordt een gevecht tactisch een stuk uitdagender.

Maar wat is nou eigenlijk de hoofdreden dat ik persoonlijk meer dan 60 (dat is een zes en een nul!) uur in het spel gestoken heb? Er is gewoon enorm veel te doen, wat ook iets toevoegt aan het spel en leuk is om te doen! Zo is er het demonenarrondissement (een soort rechtbank) waar verschillende verzoeken gedaan kunnen worden, maar waar een demon ook zijn demon-rank kan verhogen. Dit is wat anders dan het level van de demon in een gevecht en beïnvloedt de macht die een demon heeft in de demonenrechtbank. In de rechtbank kunnen de machthebbers toestemmen met het verzoek om bijvoorbeeld duurdere spullen in de winkel te verkopen aan Laharl of het toekennen van andere bonussen op het speelveld. Demonen die nog niet overtuigd zijn, kunnen worden omgekocht of simpelweg worden bevochten. Maar pas op, want niets is zo onbetrouwbaar als een demon! Als hier enkele speeluren aan zijn verkwanseld dan is er nog de itemwereld. Dit is een hele aparte afdeling waar items kunnen worden “geleveled”. De eigenschappen van het item worden sterker als Laharl en zijn kompanen tien stages in de itemwereld zijn doorgekomen. De itemwereld is te complex om hier te beschrijven, omdat de stages willekeurig zijn en dus kunnen bestaan uit losstaande delen, tegenstrijdige geo-panels en onoverkomelijke hoogteverschillen. De itemwereld laat zich het best beschrijven als een immens doolhof waarin het werkelijk leuk is om in te verdwalen.

Als een game naar een andere console geport wordt is het altijd maar de vraag of de grafische kwaliteit behouden blijft. Disgaea DS stelt hierin niet teleur. De kwaliteit van het beeldmateriaal tijdens de gevechten is misschien niet hoogstaand en gepolijst, maar het doet allesbehalve pijn aan de ogen. Daar komt bij dat het artwork tijdens de gesprekken en de inleidingen van de hoofdstukken enorm scherp zijn. Dit is natuurlijk erg handig als verschillen in cupmaten, strakheid van billen en tepelgrootte bekeken moeten worden! Maar wat in deze game de kers op de taart is,dat is de voiceacting. De hoofdstukken die ingeleid worden met een hilarisch, geheel losstaand verhaal, zijn volledig ingesproken. En de Engelse stemacteurs zijn duidelijk net zo gek als hun Japanse collega makers van de game. Hierdoor zit ik ondanks mijn zevenentwintig jaar levenservaring vaak met een brede glimlach op de bank, en dat is een bonus die ik maar in weinig games tegenkom!

Conclusie en beoordeling

Disgaea DS is een game die gemaakt is om te entertainen. Een heerlijk, luchtig verhaal met puberale uitspattingen, maar een gameplay die tactisch en strategisch inzicht vereist. Grafische gameplay die net binnen de normen van acceptabel valt, maar artwork waar de creativiteit en kunst vanaf spat. De vrijheid om uren rond te dwalen in de gamewereld, maar de structuur van een lineair verhaal om doelgericht de game uit te kunnen spelen. Eigenlijk zou deze game gekozen kunnen worden als dé standard voor sRPG’s!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Heerlijk puberaal verhaal
  • Leercurve houdt game van begin tot eind uitdagend
  • Naast lineair verhaal, genoeg te doen
  • Audiovisuele hoogtepunten
  • Post-game Prinny!
  • Minpunten
  • Gameplay grafisch uit de pas met de hoogwaardige kwaliteit van andere elementen
  • Er komt een eind aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik moet Motorstorm maar weer eens gaan spelen!!

  • OFFLINE MULTIPLAYER MAKEN STELLETJE PINDAPELLERS

  • Hmm, kan vast niet duur zijn voor maar 2 …

  • ja een multyplayer zou idd ni slecht zijn … zijn die banen gratis ?

  • mooi, ik denk 4,99 ofzo Mertime

  • Splitscreen zit ik nu niet meer op te wachten hoor. Moet je allicht toch aan details en grafische pracht inleveren..



    Hoe evolution studios motorstorm blijft ondersteunen met content mag een mooi voorbeeld zijn voor alle andere ontwikkelaars!

  • Ze zouden eens wat uitbreidingen qua banen gratis moeten leveren.

    Leuk hoor een Christmas-skin voor 1 auto en een tijdrit modus, maar echt bijster veel content voor deze game is er nog niet.



    Was ook allemaal wel te mooi om waar te zijn, de in-game Motorstorm Store. Auto's kunnen kopen, banen, skins, etc…. Leuk concept, totaal mislukt.

  • Inderdaad! Een race game zonder splitscreen wth!! Waarschijnlijk de grootste reden dat ik die game zo weinig heb gespeeld.

  • Mooi zo, weer nieuwe content.

    Maar wanneer gaan ze nou eens werk maken van die offline multiplayer

  • Wel cool dat ze dit spel zo lang blijven ondersteunen.

  • sony mag wel eens opschieten met die psn cards dan kunnen andre mensen zonder creditcard teminste ook die shit kopen

  • Yes, kan ik mijn vriend is lekker in het ravijn rijden!! En daarna uitlachen!! Ownee, dat gaat niet:P.. ik wil multiplayer!! anders vind ik het spel echt geen hol aan!!

  • nice! :) weer n rede om deze al oude maar nog steeds vette game uit de kast te trekken

  • Prijs kwam dacht ik zo rond de 3,49 te liggen. wel goed dat ze de games steeds blijven ondersteunen. :)

  • ze moeten eens die split-screen multyplayer erin stoppen.

  • nou daar zat ik nou net op te wachten…-.-

  • Ik heb wel behoefte aan nieuwe banen. In het spel vind ik persoonlijk te weinig banen zitten….. maar het is nog steeds één van de beste racegames die ik ooit gespeeld heb.

  • ach ja kijken we wel na hopelijk gratig

  • Vet!

  • Leuk dat deze game nog ondersteunen na zoveel tijd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren