1. Batman: Arkham Asylum (PS3)

Batman: Arkham Asylum (PS3)

“There’s always a way out. Always.” Sinds deze woorden werden gezegd door de diepe stem van Batman, wist ik het al meteen. Deze game onderscheidt zich van al de andere superheldengames die tot nu toe werden uitgebracht. Daarbij komt dat ik al vanaf mijn prille jeugd fan was van de Vleermuisman. Zelfs op het jaarlijks carnavalsfeestje van mijn lagere school was dit duidelijk. Als er een prijs ‘De minst originele’ zou bestaan hebben, had ik die op een been gewonnen. Het ligt dus voor de hand dat deze game mij op geen enkel moment kon teleurstellen.

De game begint met een cutscene waarin Batman met zijn stoere Batmobile door de straten van Gotham scheurt met op de achterbank, jawel, The Joker. Deze welgekende schurk heeft zich eindelijk laten vangen en krijgt een eenrichtingsticket naar Arkham Asylum cadeau. Arkham Asylum is een eiland opgericht door Amadeus Asylum. Zijn doel was om het kwaad uit Gotham City te verdrijven en alle superschurken naar dit eiland te sturen waar ze onderzocht en behandeld worden. The Joker krijgt dus zonder veel moeite een cel op het eiland. Eenmaal aangekomen hangt er al een duidelijke, grimmige sfeer in de lucht die al snel doet vermoeden dat The Joker niet voor lang meer geboeid zal rondlopen. En jawel, The Joker ontsnapt en zet de boel al meteen op stelten. Samen met Harley Quinn en tal van andere schurken is hij van plan om het feestje van hun leven te geven. Maar dat is natuurlijk buiten The Dark Knight gerekend.

Vanaf de eerste minuut dat je de volledige controle krijgt over Batman, kan je al meteen aan de slag om een paar handlangers van The Joker neer te leggen. Dit doe je via het prachtig vechtsysteem dat Rocksteady voor de game ontwikkeld heeft. Door middel van één knopje kan je al meteen indrukwekkende moves uitvoeren die Batman waardig zijn. En naarmate je in de game vordert, kun je via upgrades nieuwe combo’s vrijspelen die de gameplay een echte meerwaarde geeft. Net zoals in de films heeft Batman weer handige gadgets bij de hand waarmee je je vijand altijd een stap voor bent. Het is maar een kleine moeite om muren op te blazen, frequenties te verstoren en nog veel meer. Batman maakt ook gretig gebruik van vele verborgen elementen die Arkham Asylum schuilhoudt. Er zijn talloze verluchtingspijpen, verborgen ruimtes, waterspuwers, die het de Vleermuisman mogelijk maakt om op een gepaste manier een tegenstander koud te maken. Detective mode is hierbij ook een zeer handig gegeven. Hiermee kan Batman door vijanden spotten doorheen muren en zo kijken of ze wapens hebben of in welke toestand te zijn. The Joker heeft duidelijk het laatste nog niet gezien van The Dark Knight.

In deze game mag er dan wel geen multiplayer zijn, maar er is wel de Challenge Room. Hierin kun je je uitleven in twee verschillende vechtmanieren: je slaagt er straight op los of je doet het rustig aan en schakelt elke vijand één voor één uit op de stealth manier. Persoonlijk vind ik de laatste manier het leukste (en soms ook de veiligste) om te doen. Met de gadgets die je hebt vrijgespeeld in het verhaal kan je je vijanden op sluwe wijze en op verschillende manieren neerleggen zonder gespot te worden. En voor de echte fans zijn er daarnaast nog leaderboards in de Challenge Room om je scores en tijd te vergelijken met andere gamers. Dit is wel tof, maar het geeft niet echt een meerwaarde aan de game.

Naast de singleplayer, die ongeveer tien à twaalf uur duurt, en de Challenge Room zijn er ook nog de riddles van The Riddler. Dit zijn trophies, interview tapes, raadsels en nog vele meer. Dit geeft een enorme meerwaarde aan de game omdat je dan elk gebied grondig verkent en waardoor je vele verwijzingen tegen komt naar andere personages uit het DC universum. Deze verwijzingen doen je ook automatisch verlangen naar een tweede deel van Arkham Asylum, want ergens in de game wordt er verwezen naar Arkham City waar we dan hopelijk nieuwe en oude bekende schurken het zwijgen kunnen opleggen. En om af te sluiten mijn favoriet citaat van Batman wanneer The Joker vraagt “Are you ready for the next round?” “Always. I’ll never let you win.”

Conclusie en beoordeling

Batman: Arkham Asylum is een steengoede game die verrassend uit de hoek is gekomen. Nog nooit was het zo tof om Batman te zijn. Met het uistekend verhaal, ijzersterk vechtsysteem en nog tal van andere elementen moet deze game zeker niet onderdoen voor andere toppers uit het jaar 2009. Deze game is dan ook zeker aan te raden voor iedereen, zelfs als je geen fan bent van Batman!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Uitstekend verhaal...
  • Soepel vechtsysteem
  • Tal van DC schurken
  • Challenge Room
  • Minpunten
  • maar iets te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wel mooi dat EA de werkwijzen en ideeen niet gaat veranderen .. !

  • Daar baal ik van, he…



    Ik vind EA de laatste paar jaren eigenlijk 3x niks…

  • EA laat de werkwijze en ideeën van beide studios intact.

    Een voorlopige geruststelling voor oa de fans van Biowaregames.

  • Naja, mooi want EA heeft de geld en bioware heeft de brainss!!

  • Ok leuk, hopelijk dat ze nu snel nog eens wat nieuws uitbrengen over dragon age en hun nieuwe mmorpg. Ben echt benieuwd wat bioware daar van plan is.

  • Zolang Bioware maar met deel 2&3 van Mass Effect komt vind ik alles best. (deel 1 heb ik nét een kwartier geleden uitgespeeld).

    En die Sonic-RPG lijkt me ook wel leuk.

  • Hoop dat EA bij Bioware niet teveel invloed gaat uitoefenen, laat die mannen rsutig kunstwerkjes maken zoals Mass Effect.



    @Mole28, heb hem net ook voor het eerst uitgespeeld….ben meteen nog een keer begonnen

  • mole28 lees het begin

  • nog ff en er is alleen een EA,

    ze nemen alles zo snel in momenteel

  • Als de games maar goed zijn… boeit mij dat geen enkele barst..

  • Over Bioware hoeven we ons geen zorgen te maken, die laat EA hun gang wel gaan.

    Alles wat Bioware maakt is goud waard. Daar dingen aan veranderen zou idioot zijn.

  • Ik heb het niet zo met EA. Veel games zijn wel vet, maar niet speciaal. Gemaakt om veel te verdienen, vind ik.

    Gelukkig laar EA de werkwijze met rust.

  • @ Duanoes : Wat bedoel je?

  • De Sonic RPG staat al een tijdje op m'n wenslijst :P

    Wel gek dat BioWare een overname als een voordeel ziet (neem ik aan) :S

  • Nu nog maar zien of de ideen en werkwijze hetzelfde blijven!

  • EA slurpt weer wat op :S

  • Pandemic was de studio die de sw battlefront games maakte…

  • Nice……

  • Dat wordt volgens mij geen nieuwe SW battlefront :(

  • hopelijk gaat EA nu niet echt voor alle dingen beslissen en zo (veel) games overhoop halen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren