1. Dark Souls (X360)

Dark Souls (X360)

De leegte eet je weg. Je geest takelt langzaam af. Je begint rustig gek te worden. Je verliest alle rationaliteit en verliest hetgene wat jou onderscheidt van een beest, je bewustzijn. Dit lot werd geschreven voor vele personages in Dark Souls en het is aan jou om de wereld te bevrijden van de boosdoener.

Toen Dark Souls aangekondigd werd, wisten al velen dat dit een moeilijk spel zou worden, mede dankzij de voorganger Demon's Souls. Hoewel Demon's Souls een PS3 exclusive is, werd ook beslist om de eigenaren van een 360 te teisteren met het nodig gejank en 'gegoogle' naar tactieken. Maar wees gerust, als jij ook een donkere ziel hebt, laat jij het licht zien aan de eindbaas binnen een 100-tal "NEE TOCH NIET WEER"-momenten. Trek je buikriem maar uit, want dit is een boterham die je niet in één keer opkan.

Het begin van het einde

Dark Souls begint met een menu waar je een personage kan samenstellen en een klasse kan kiezen. Je hebt verschillende mogelijkheden, maar ze verschillen niet allemaal echt van elkaar, het enige wat verschilt is de initiële beginbonus.

Zo heb je een Pyromancer die vanaf het begin al vuurballen kan smijten richting de uitgedroogde smoelen van alle NPC's, de Bandit en Thief vertrouwen meer op hun snelheid en wendbaarheid, maar na enkele uren spelen, is er al weinig onderscheid meer in de klassen. Je hebt namelijk verschillende stats, die eigenlijk erg standaard zijn, zoals Intelligence, Strength, Dexterity, enzovoort. Elke stat geeft je een verschillend punt in een andere stat. Als je bijvoorbeeld 1 punt zou investeren in Strength, dan zou de kracht van het wapen in je rechterhand met een punt omhoog gaan. Elke klasse begint met 73 of 74 punten verspreid over de verschillende stats, zo heeft de Pyromancer meer punten in Intelligence en heeft de Warrior meer punten in Strength, wat natuurlijk logisch klinkt. Dus na enkele levels als 1 klasse, kun je al net zo sterk zijn als de andere klasse in zijn specialiteit, mits je in die specialiteit investeert. Waar het onderscheid echt zit zijn de beginmogelijkheden, zo krijgt de Thief standaard een Master Key mee, waarmee hij veel deuren en korte wegen kan blootleggen. De Pyromancer krijgt vervroegd toegang tot magie en de Cleric krijgt eerder toegang tot 'support'-georiënteerde spreuken, zoals spreuken die je helen en sterker maken. In het uiterlijk van je personage heb je niet veel vrijheid, zelfs weinig vrijheid. Maar dat hoeft niet te storen, je ziet het gezicht en fysieke staat van je personage vrijwel nooit door het spel heen, dankzij de prachtige modellen van de helmen en pantsers die je door het spel heen vindt.

Nadat jij je personage naar hartelust hebt samengesteld begint het geweldige openingsfilmpje, dat lijkt alsof het rechtstreeks uit Tolkiens gedachten wordt gevisualiseerd. Hier is waar het leven begint, als een donkere ziel. Hoewel het filmpje een beeld geeft van wat het verhaal nu precies inhoudt, is het verhaal door het spel heen niet erg duidelijk en je kent de achtergronden van personage XYZ niet, zonder dat je daarvoor een wiki bij moet halen, wat eigenlijk wel een beetje jammer is.

Death Row

Het spel begint, met jouw sobere reet in een gevangeniscomplex, waar jij stap voor stap dankzij tips van de spelmakers en andere Samaritanen die tips achterlaten het spel leert kennen. Je begint als een Hollow en zal dat ook voornamelijk zijn door het spel heen, dus een ‘leegte’, de andere bewegende lijken waar je tegen vecht zijn ook Hollows, maar jij bent de enige (en uitverkoren) Hollow met nog wat gezondheid en bewustzijn in zijn kop en moet nu de wereld redden. Na vijf minuten introductie met de controls, maak je kennis met de bonfires, of de kampvuren. Deze dingen dienen als hubs en zijn tevens checkpointen, hier zul je respawnen elke keer dat je doodgaat en zul je terugkomen om je helende flesjes, genaamd Estus Flasks, mee bij te vullen. Al 10 stappen verder na je eerste bonfire, sta je tegenover je eerste baas, het angstzweet breekt je uit en je weet niet wat je moet doen. Je ziet een tip en leest snel wat erop staat: "RUN".En dan begin je angstig van links naar rechts te rennen, hopend dat je niet geraakt wordt. Maar ineens word je geraakt en ben je de helft van je leven kwijt. Je probeert te rennen en te rollen achter de baas en ziet ineens een open hek waar je langskunt, je probeert er naartoe te sprinten, maar dan word je net geraakt en valt dood neer. Je komt weer tot leven bij de bonfire en rent nu rechtstreeks voorbij de baas richting het open hek en schreeuwt het uit met een kloppend hart. Dit is Dark Souls, vergeet Sparta.

Billenkoek en nu beter ja!

Dit is hoe Dark Souls werkt, hoewel je het Trial and Error kan noemen, was ik er persoonlijk in geslaagd om 3 bazen in 1 maal dood te maken door het spel heen, hoewel ik tijdens normale stukken naar een baas toe soms tot wel 10 keer dood kon gaan. Dark Souls leert je niet alleen aan hoe je alles op een tactische wijze kan benaderen, ook traint het je fysiek om een meester te worden in de sporten controllerwerpen en vloeken. Wanneer je een beest of monster tegenkomt dat een à twee koppen groter is dan jij, dan begin je er rond te cirkelen, zoekend naar zwakke plaatsen en openingen. Een verkeerde beweging kan echt fataal zijn, de AI is zo goed ontwikkeld dat wanneer ze je raken, dat ze je dan blijven slaan. Een ongetrainde speler zal bij de eerste keren proberen weg te rennen... Recht in een andere groep met monsters. Hoewel een klap niet of bijna nooit dodelijk is, kan jouw reactie op die gevangen klap je echt tegenwerken. En je Estus Flask is geen consumptiemiddel dat je vindt bij elke supermarkt, je moet er echt spaarzaam mee omgaan, want anders haal je de volgende checkpoint niet.

Iksteeljeziel

Een klap op je hoofd en een mes in je rug. Na elke vijand die je succesvol verslaat ontvang je zielen. Ja, je leest het goed. Je ontneemt zielen van andere Hollows en beesten. Deze kun je spenderen bij NPC’s die spullen verkopen en bij bonfires, om te levelen. Souls of zielen, zijn echter geen zeldzaam goed, maar het is makkelijk om ze kwijt te raken. Elke keer dat je een bonfire gebruikt, dan komen alle vijanden weer tot leven, dus het is vrij makkelijk om zielen te verzamelen. Maar er is wel een adder onder het gras, als je doodgaat, ben je alle zielen kwijt die je toen had. Dus had je twee, drie uur zielen verzameld en ze nog niet gespendeerd? Als je het loodje legt, is dat jammer voor je.Gelukkig was de ontwikkelaar niet zo harteloos en geven ze je een tweede kans. Als je zonder dood te gaan naar de plaats gaat waar je doodging, kun je alle zielen oprapen.

Humanity

Menselijkheid ofwel Humanity, is een kristalvormige goedje die je kan gebruiken om weer mens te worden. Dit is echter zeldzaam en duur consumptiemateriaal, maar gelukkig zijn er manieren om deze te verkrijgen. Je kan vriendelijke, dus menselijke, NPC’s aanvallen om Humanity te verkrijgen. Helaas heeft dit wel een nadeel, de NPC’s respawnen niet, dus je zal ze niet meer zien tot de volgende keer dat je opnieuw begint met het spel, maar gelukkig kun je Humanity ook vinden op dode lijken en soms laten sommige monsters dit achter wanneer ze doodgaan. Humanity heeft enkele voordelen, je kan dankzij dit meedoen aan PvP en je krijgt hierdoor een hogere kans dat vijanden spullen achterlaten wanneer zij tussen 6 planken liggen.

Bazen en werelden

De werelden in Dark Souls zijn magistraals, de bazen zijn monumentaal en de omgeving verwekt een sfeer die angst en nieuwsgierigheid oproept. In Dark Souls kom je verschillende bazen tegen, waaronder 1 grote skelettenbaas die bestaat uit meerdere skeletten die aan elkaar zitten. Een gigantische lavaspin met een vrouw op haar kop, die lava ‘squirt’? En dan heb je nog 1 baas, waarbij je tegen het einde van het gevecht het zelfs zielig begint te vinden, omdat het naar het einde toe begint te manken, maar ik wil het niet spoilen, want ik vond het een van de leukste baasgevechten ooit. Alleen jammer dat bij juist dat gevecht er makkelijk geglitched kon worden, hoewel ik dat zelf persoonlijk niet had gedaan.

De omgevingen zijn doorgaans grauw en donker, maar je hebt ook plaatsen met heel veel licht zoals de lavawereld naar het einde van het spel toe en plaatsen met geen belichting, zoals de Catacombs, waardoor je daar als een neushoorn door het gebied loopt. Ook kom je in prachtige gebouwen met fijne opmaak en dwaal je rond in de prachtige wereld Anor Londo, waar je daar ook nog een sneeuwwereld kan ontdekken in een schilderij. Veel gebieden zijn mooi vormgegeven en bieden allemaal kleine valstrikken en geheimen, die meestal erg goed lonen om te ontdekken.

Twijfels, twijfels, twijfels...

Stel hè, je hebt 50 euro in je hand en staat in de MediaMarkt en wilt een game kopen. Je ziet Battlefield 3, Dark Souls, The Elder Scrolls: Skyrim en nog enkele andere AAA-titels. Welke te kopen? Nou laat me je zeggen wat je van Dark Souls niet moet verwachten. Zoek je een game waarbij je continu een glimlach op je gelaat hebt? Dan zou ik even doorlopen naar de spellen voor 3 jaar en ouder. Zoek je een game waarbij je foutloos van A naar B kunt lopen zonder ook maar een keer te moeten fronsen? Dan is Dark Souls niet waar jij naar verlangt. Zoek je een game die je ego verpulvert en daarna weer langzaam opbouwt, een game die je laat zweten en morbide lachen tegelijkertijd, een game zó sterk in elkaar gezet dat wanneer het je vastgrijpt het je niet meer loslaat, zoek jij een spel van dat kaliber? Dan is Dark Souls iets voor jou.

Conclusie en beoordeling

Dark Souls is een prachtige game met diepe gameplay-elementen, met een ijzersterke opzet, die de meeste mensen op het eerste zicht niet zal boeien in de gangen van elke videogamedistributeur. Maar wanneer je het eenmaal aanschaft en uitspeelt, zul je de game voor de rest van zijn levensjaren aankijken wanneer je er langsloopt bij je plaatselijke gameboer en glimlachen. Man wat was dát een game zeg.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gameplay
  • Moeilijk
  • Stilte en geluid
  • uur gameplay
  • Prachtige werelden
  • Zenuwslopende bazen
  • Minpunten
  • Bugs
  • Zwakke PvP-opzet
  • Onduidelijk verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Oh, dat wordt dus een Phillips Full HD met amB light aanschaffen!

  • Oke, alleen jammer dat amBX nog zo duur kost.

  • Heb dit eens bij iemand getest met rFactor, verdomd vet.

  • Schijnt erg tof te zijn, maar die krengen zijn volgens mij ontzettend duur!

  • En de meest complete ambx kit heeft maar 2.1 geluid…

    en volgens mij kan je daar niet meer speakers op aansluiten.

  • wohhhh.. coool :D.. als ik meer geld had dan wist ik het wel!

  • ik weet het niet

    die lichten en die wind hoeft van mij niet zo

    allen full hd is goed genoeg

  • Moooi zo,

    die heb ik bij mijn pa staan :D

  • Toch te duur voor mij..

  • Die TV is opzich best lijp alleen ook best prijzig.

  • Leuk…

  • Mijn ouders willen die gaan kopen dus ik heb geluk!!

  • Oooh nice.

  • Vet :)

  • En die gaat hoeveel kosten?

  • Op de Gameplay geprobeert, niet slecht, binnenkort maar eens in huis halen :)

  • daar was laatst ook al nieuws van toch?

    Dat een bepaalde game als eerste er gebruik van ging maken?

    zal wel goed geluid zijn ;)

  • lijkt mij best lauw.

  • Beter, zolang ik maar goed geuid heb wat zorgt voor een lekker sfeertje vind ik alles goed!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren