1. Battlefield 3 (PS3)

Battlefield 3 (PS3)

Eindelijk, na bijna een jaar wachten gaat er een einde komen aan de stilte. De kille, afwachtende stilte voor de storm. Dice gaat eindelijk, maar dan toch eindelijk de aanval openen op de geduchte concurrent en tevens marktleider: Call of Duty. Of Dice met deze aanval de eindejaars oorlog gaat winnen, is misschien nog te vroeg om te zeggen. Toch ging het merendeel van de sceptici en iedereen met een liefde voor shooters ervan uit dat Battlefield 3 al vanaf het begin de touwtjes in handen had. Op de E3 al bliezen ze de wereld weg met de fantastisch ogende beelden, draaiend op de gloednieuwe Frosbite 2 Engine. De game werd uitgeroepen tot ‘game van de show’ en fans konden zich klaar gaan maken voor een nieuw soort shooter-ervaring. Maar ze beloofden nog meer. Het zou een game worden met een hollywood-achtige singleplayer, een oneindig speelbare multiplayer en een game die je grafisch de rillingen zou geven. Battlefield 3 ligt nu eindelijk in de schappen en maakt twee van deze beloften waar.

Als je dan na het lange wachten eindelijk begint met spelen, gaan je een paar dingen opvallen. De game is inderdaad, ook op de consoles, verschrikkelijk mooi. De omgevingen zijn prachtig vormgegeven, het vele licht is duizelingwekkend realistisch en ook voorwerpen als tonnen, blikjes en natuurlijk wapens zien er erg goed uit. Vooral op momenten dat de zon in je ogen brandt, je kletsnat van de regen bent of lekker in de modder rolt, laat de game zijn tanden zien. Verder hebben de gezichtsanimaties een kleine oppoetsbeurt gekregen en is ook het geluid is dik in orde. Ook zonder dikke geluidsinstallatie klinken wapens, explosies en de goed ingesproken stemmen namelijk fantastisch. Steeds meer ga je denken dat de singleplayer een bijzondere ervaring gaat worden, maar als je dan de eerste echte missie hebt gespeeld en de eerste cutscènes krijgt te zien, wordt al gauw duidelijk dat de singleplayer eigenlijk voor één ding is bedoeld: het tonen van zijn audiovisuele pracht.

Battlefield 3 probeert namelijk op sommige momenten de hollywood blockbuster-game te zijn die het simpelweg niet is. Op té veel manieren probeert het je in een actiespectakel te zuigen, waarvan je eigenlijk nooit het gevoel hebt echt in de actie te zitten. Je volgt de verhalen van verschillende militairen, die aan elkaar worden geknoopt door het matige concept van een gevangen Amerikaanse soldaat die zijn verhaal doet in verschillende flashbacks. Naast dat het verhaal niet bijster origineel is en het je niet weet te pakken, zijn er nog een aantal andere problemen. Eigenlijk is het grootste probleem van de game dat de traditionele elementen die de serie groot hebben gemaakt, te weinig aandacht krijgen en je het gevoel hebt de zoveelste Call of Duty look-alike game te spelen. Een goed voorbeeld is de voertuigen, die veel te weinig aan bod komen. In totaal krijg je een tank- en een straaljagermissie voorgeschoteld, die maar een klein onderdeel zijn van de korte singleplayer. De rest van de speeluren worden opgevuld met vele shootouts in grotendeels kleinere omgevingen dan je zou hopen. Verder laat de introductie van quicktime-events op ongepaste momenten zien dat Dice toch geen meester is in het maken van een singleplayer.

Wel heeft de singleplayer een aantal korte momenten waar het, als je er dan toch aan bent begonnen, niet zo gewoontjes is als de rest. Zo is hij gelukkig niet te makkelijk en voelt het schieten weer enorm realistisch aan. Verder zijn er momenten waar je eindelijk terecht komt in een grote omgeving, en de gevechten een stuk realistischer zijn dan het ‘gangen-gevoel’, wat ik eerst had. Dit geringe aantal momenten is dan ook de enige mogelijkheid om rustig op de vijand te schieten, zonder dat steeds je medespelers voor je neus gaan staan. Nog een minpunt aan de singleplayer is namelijk de A.I van de medespelers. Waar de intelligentie van de tegenstanders net als de vorige Battlefield op orde is, doen je mede-soldaten domme dingen, gaan ze vaak in je zicht staan en lijken ze zelfs nooit geraakt te worden. Gelukkig is er de mogelijkheid om aparte missies online met een vriend te spelen, maar de eerder genoemde punten laten duidelijk zien dat de serieuze weg waar Dice in is geslagen, een aantal onvergefelijke obstakels kent.

Gelukkig blijft Battlefield een rasechte multiplayer game en is de multiplayer van Battlefield 3 beter dan ooit. Dice heeft een aantal kleine veranderingen doorgevoerd, zodat de balans op en top is. Het aantal classes waar je uit kunt kiezen is nu teruggeschroefd naar vier. Je hebt de Assault-class, de Engineer-class, de Support-class en de Recon-class, met ieder weer zijn eigen wapens en specialiteiten. Zo kun je in de bosjes gaan liggen (nu ook op de consoles) met een sniper uit de Recon-classe, maar ook je team voorzien van kogels, onderhoud of medicijnen met de overige classen. Naast het veranderen van het aantal, valt het ook op dat de voormalige Medic-klasse, nu hetzelfde is als de Assault-klasse. Dit heeft als groot voordeel dat je aan het front, waar de Assault-spelers vaak te vinden zijn, nu het tempo in het spel hoog kunt houden door je vrienden te helen. Verder is er voor de liefhebber een Team Deatchmatch-modus ingestopt, waar je zonder opdrachten en voertuigen kunt vechten tegen het andere team. Maar voor wie het toch liever houdt blijft bij de klassieke spelmodi, zijn er de recente Rush-modus, waarin je steeds op een ander deel van de map bommen moet activeren of verdedigen, en de Conquest modus waar je vlaggen moet veroveren. Wat verder uitgebreid is in alle modi, zijn de manieren waarop je punten kunt maken. Dit kun je natuurlijk doen door domweg kills te maken, maar ook door mensen te assisteren met dekkingsvuur, waarbij je het beeld van tegenstanders vaag laat worden en ook flink wat punten kunt vergaren. Verder zijn er tal van mogelijkheden om de vijand slim af te zijn, maar wat je ook doet: samenwerking is vereist.

Samenwerking is eigenlijk altijd al het sleutelwoord geweest voor Battlefield games. Zonder vrienden op het slagveld rondrennen betekent vaak dat je neer wordt geschoten van een kant die je vaak niet eens doorhebt en je geschept kunt worden door een tank. Eigenlijk is de beste manier om in een squad van vier personen te gaan en zo iedere keer af te spreken hoe je de vijand gaat benaderen en wie bijvoorbeeld de strijd in de lucht gaat uitvoeren in de een van vele helikopters of toffe straaljagers die voor je klaar staan. Gelukkig biedt de variatie in de vele kolossale, prachtige maps genoeg mogelijkheden voor verschillende speelstijlen. Zo kun je in het tunnel-gedeelte van de bekende map Operation Metro veel korte afstands gevechten verwachten, terwijl bij wat grotere maps als Caspian Border en Operation Firestorm een flinke scope op je wapen een vereiste is. Een onderhand vertrouwd element dat weer is teruggekomen, zijn de omgevingen die weer lekker destructief zijn en je hier op een handige manier gebruik van kunt maken. Verder zijn er nog vele dingen die de multiplayer goed doet, maar het belangrijkste is dat het Battlefield-gevoel optimaal is en het de tegenvallende singleplayer meer dan goedmaakt.

Conclusie en beoordeling

Begrijp me dus niet verkeerd: de kwaliteit van Battlefield 3 is ongekend hoog. Het is de mooiste shooter tot nu toe, en je kunt weer honderden uren in de meer dan fantastische, gebalanceerde multiplayer grootste oorlogen uitvechten. Daarom is het jammer dat de singleplayer weer laat zien dat Dice nog veel te leren heeft op dit gebied. De game probeert namelijk een over de top-achtbaanrit te zijn, terwijl dit helemaal niet bij de serie past. Maar met de monster van een engine en de perfecte formule van de multiplayer, heeft Battlefield 3 wat mij betreft in ieder geval een flinke slag gewonnen.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Audiovisuele parel
  • Realisme
  • Balans in de multiplayer is optimaal
  • Maps zijn gigantisch en variërend
  • Samenwerking is vereist
  • Minpunten
  • Aantal bugs en glitches
  • A.I medespelers
  • Verhaal is niet origineel meer en weet je niet te pakken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou nou, mensen lopen met mp3/video spelers met 200gb geheugen en ze komen nu met 16gb voor de psp?

    Ach, het is altijd handig voor in de trein ofzo maar voor die prijs… :o

  • @magic: het gaat hier om flash geheugen, geen HD. oftewel het is veel en veel sneller

  • Geen slecht idee… Memorysticks zijn veel handiger dan interne hd's voor handheld stuff.

    Enkel de prijs: voor die prijs koop je gewoon een 2e psp.

  • @Arthur: alsof je flash geheugen nodig heb voor films en muziek

  • Leuk, maar errug duur

  • Voor de 300 dollar zit de PSP erbij inbegrepen mag ik hopen!

  • @Arthur, Mijn HD is sneller dan die memory stick hoor, geloofm ij maar!

    Voordelen MSPRO duo 16gb, klein, stil, weinig stroom en portable. EEN HD is nog altijd sneller (op accestime na). maar is ook een stuk groter/breekbaarder!

  • Ach gewoon wachten tot ze met 32gb komen, dan kost die 16gb geen drol meer. Wat kost 2gb nou nog in vergelijking met de prijs van de introductie..

  • dat zijn cijfers

  • Dat is niet weinig geld

  • Daar heb ik het geld niet voor over

  • Veel te duur.

  • koop je bijna ps3 voor:S kun je beter nog 100 erbij sparen heb je meer aan als je het mij vraagt

  • Wel vet, ik heb zelf die 8gb kaart erin liggen. Is meer dan genoeg voor mij voor de echte gadgetfreaks is dit wel leuk. De rest zal gewoon moeten wachten tot hij goedkoper wordt.

  • Lol, vraag me af of iemand die gaat kopen, maar natuurlijk er lopen genoeg rare mensen hier rond op de wereld.

    Voor dat geld weet ik wel iets leukers te kopen.. (zoals een tweede PSP met heel veel spelletjes).

  • Haha, niet dat 't wil zeggen dat de psp 1920-support zal krijgen. Zou wel overbodig zijn, maar iig meeega scherp beeld.

  • veel geheugen:P maar veel te duur

  • Precies heel vet zo'n grote Geheugen maar ook zeer duur.

  • veel geheugen:P maar veel te duur



    idd :)

  • jezus, dat is enorrrem, ik vondt me 2gb stickie al veel…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren