1. Resident Evil 5 (PC)

Resident Evil 5 (PC)

Het moet een ondankbare taak zijn geweest voor Capcom. Nu heeft de Japanse ontwikkelaar zichzelf verscheidene malen overtroffen, maar de vele lofzangen rond het door de studio ontwikkelde Resident Evil 4 moeten tegelijkertijd zowel trots als angst hebben gekweekt. Trots omdat zoveel spelers over de hele wereld enorm hebben genoten van de game die toch radicaal anders was dan zijn voorgangers. Maar er moet ook angst geweest zijn. De ontwikkelaar heeft waarschijnlijk beseft dat het heel moeilijk wordt om een meesterwerk te evenaren. Daar komt ook nog bij dat veel van het creatieve talent achter het vierde deel is vertrokken. Een enorm zware taak stond het team achter het vijfde deel in de reeks te wachten.

Toch is er besloten om op dezelfde voet verder te gaan. De game heeft veel kenmerken overgenomen zoals de “over-the-shoulder”-view, gameplay en quick time events. Op dat gebied zijn er geen verrassingen te bespeuren. Wel verrassend is de setting die Capcom dit keer heeft gekozen voor Resident Evil: een fictief Afrikaans landje genaamd Kijuju. Het schijnt dat er in het kleine land aan biologische wapens wordt gewerkt en daarom wordt de organisatie BSAA ingeschakeld. Deze organisatie probeert de productie en handel van biowapens tegen te gaan. De organisatie is opgericht door een oude bekende, namelijk Chris Redfield. Deze Resident Evil-veteraan is zelfs jaren nadat het duistere Umbrella werd opgedoekt doorgegaan met zijn gevecht tegen biowapens. En natuurlijk zoekt hij nog steeds naar een zeker iemand waarmee hij nog een appeltje te schillen heeft...

Chris besluit om zelf op onderzoek uit te gaan in Kijuju en stuit al gauw op zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Enkele uren na zijn aankomst moeten hij en zijn nieuwe partner Sheva Alomar het opnemen tegen de bevolking van Kijuju, die zichzelf de Majini noemen. De inwoners zijn geïnfecteerd met een nieuw virus en diegenen die hen daarmee hebben besmet willen zeker geen pottenkijkers. Vanaf dat moment begint eigenlijk al het probleem van Resident Evil 5: deze wil te graag zijn voorganger zijn. Tijdens die opening worden Chris en Sheva blootgesteld aan geïnfecteerde inwoners in een gammel dorpje, dat sterk doen denken aan het armzalige dorpje uit zijn illustere voorganger. Compleet met een soortgelijke sfeer en vijanden die zich gedragen als de Ganados-vijanden uit het vierde deel. De setting mag dan anders zijn, tijdens het spelen zal de speler het gevoel bekruipen dat hij dit al een keer eerder heeft meegemaakt. Dat komt niet alleen in dit specifieke onderdeel van de game voor, want dit soort déjà vu momenten keren meerdere malen terug.

Nu mag het eigenlijk geen probleem heten dat Resident Evil 5 in de voetsporen van zijn voorganger wil treden. Het probeert op een aantal punten net zo bombastisch en spectaculair over te komen. Voor je het weet worden Chris en Sheva weer met de meest gruwelijke en actievolle gebeurtenissen geconfronteerd. Dat achtbaan-gevoel wat Resident Evil 4 wist neer te zetten wordt bij vlagen ook behaald; zo zijn er weer een aantal strakke bossfights aanwezig, krijgen de hoofdrolspelers te maken met Indiana Jones-achtige praktijken en kan de speler genieten van beklemmende situaties. In andere woorden: niemand zal zich vervelen tijdens het spelen van deze game. Het is alleen jammer dat het nooit verder gaat dan dat. Op dat punt speelt Resident Evil 5 het namelijk erg op safe, waardoor het nooit het vierde deel overstijgt. Het kan voornamelijk bestempeld worden leuk, maar deze game heb ik al een keer eerder gespeeld en dat was ook nog eens beter. Het mist vooral een beetje zijn eigen identiteit.

Hoewel dat ook niet helemaal waar is: Resident Evil 5 zal de boeken in gaan als de eerste titel in de reeks waarin co-op te vinden is. Het is mogelijk om met een vriend of vriendin de gehele verhaallijn te spelen en het moet gezegd worden, dat valt zeker niet tegen. Het is waarschijnlijk de beste manier om optimaal van de game te genieten en daardoor is het spel een aanrader voor eenieder die helemaal weg is van co-op titels. Voor de fans van de reeks en spelers die genoten van Resident Evil als een singleplayer ervaring zal Resident Evil 5 niet altijd een plezier zijn om te spelen. Want waar er in co-op altijd een extra speler beschikbaar is om het andere personage te besturen, moet je het in de singleplayer met een computergestuurde partner doen. Het zou een understatement zijn om deze te bestempelen als ontoereikend. Ben je bezig met het bevechten van een tegenstander? Geen nood, dan is daar de A.I. die het zicht belemmert. Moet er naar een andere ruimte gereisd worden? De A.I. raakt altijd achterop. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar er zijn meer momenten zoals deze. En voor een serie die er in voorgaande delen altijd een uitstekende singleplayer evaring op na hield is de matige kunstmatige intelligentie teleurstellend te noemen. Uiteindelijk word je dan min of meer verplicht om de game met een vriend te spelen en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Een ander minpunt is de manier waarop de speler moet wisselen van wapens. Er is nu gekozen voor een andere wijze van item-management en dat is een keuze die niet bepaald praktisch is te noemen. Tijdens het spelen kan er op ieder willekeurig moment een item-scherm worden opgeroepen waarin de speler van wapen kan veranderen of snel een helend voorwerp kan selecteren. Dit gebeurt overigens in realtime, wat betekent dat er niet eerst een apart item-scherm geladen moet worden voordat je daadwerkelijk je items kunt beheren. Het komt de flow van de game alleen maar ten goede, aangezien het spel niet naar een ander scherm hoeft te wisselen en het de speler niet uit de game haalt. Dit klinkt als een ideale toevoeging (wat het in principe ook is), maar Capcom heeft iets zeer onpraktisch uitgehaald. Ze hebben namelijk geen optie toegevoegd om snel van wapen te wisselen. Vooral tijdens nogal penibele situaties wanneer Chris en Sheva belaagd worden, wil het nog wel eens gebeuren dat een wapen zonder ammunitie komt te zitten. Het is dan niet mogelijk om via een druk op de knop van wapen te wisselen, want eerst moet men naar het item-scherm. Dit neemt natuurlijk wat tijd in beslag en het geeft de vijanden de mogelijkheid om de speler aan te vallen. Onbegrijpelijk dat Capcom zo’n knullige fout heeft kunnen maken.

Dit zijn allemaal kleine irritaties die het grote geheel op een negatieve wijze beïnvloeden. Op zich kan men deze minpunten echter nog wel door de vingers zien, zeker omdat de game na het eerste hoofdstuk eindelijk op stoom begint te komen. Er zijn een aantal momenten aanwezig die weer typisch Resident Evil zijn, zoals bijzondere omgevingen en spannende bossfights en hier en daar zijn er zelfs weer dialogen te vinden die vrij houterig overkomen. Dat zijn precies de elementen die je graag wil zien in een Resident Evil game. Dat is, totdat de laatste uren aan bod komen. Tijdens die laatste uren gaan er een aantal dingen behoorlijk verkeerd. De game lijkt opeens elementen te verkrijgen die doen denken aan een verkapte Gears of War. De vijanden gebruiken nu opeens vuurwapens en Chris en Sheva kunnen zich met een druk op de knop verschuilen achter objecten. Alsof dat nog niet genoeg is, is de laatste confrontatie met een zeker iemand ook nog eens teleurstellend te noemen. Het is daarnaast op bepaalde punten onbedoeld grappig te noemen. In de laatste uren weet Resident Evil 5 dus niet te overtuigen en overheerst er maar één gedachte: het is ‘slechts’ een opvolger. Niets meer, niets minder.

Conclusie en beoordeling

Is Resident Evil 5 een slechte game? Zeer zeker niet. De titel is echter niet in staat zijn roemruchte voorganger te overtreffen, laat staan te evenaren. Het gaat dus op dezelfde voet verder als het vierde deel, maar het team achter deze game heeft niets toegevoegd dat Resident Evil 5 echt een eigen identiteit geeft. Het is daardoor verre van slecht en nog steeds een prima ervaring (uitermate geschikt als een co-op titel), maar dankzij een aantal vrij opzichtige fouten zoals de slechte A.I. in het singleplayer avontuur, het zwakke eindakkoord en een slechte manier van item-management laat het een paar steekjes vallen. Resident Evil 4 opvolgen doe je natuurlijk niet zomaar. Geen “complete global saturation” voor dit deel in de mainreeks dus.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Aardige achtbaan rit
  • Prima co-op game
  • Grafisch uitstekend
  • Minpunten
  • Wil te graag zijn voorganger zijn
  • Item management zwak
  • De A.I. is slecht

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nouja, Nintendo ook weer een pluim, hoera enzo.

  • geef mij dan maar een d-pad als ik eerlijk ben.

  • Idd :P d-pad rulezz XD

  • Nou, das mooi! Ik verbaas me alleen dat al niet eerder een D-pad is uitgevonden…

  • Applaus!

  • ik wil ook liever een D- Pad

  • Ga eerst maar goede games uitbrengen, dan heb je pas echt wat aan die ´innovatieve´controlls!

  • Leuk voor Nintendo

  • gefeliciteerd nintendo!

  • gefelici

  • Terecht, Nintendo is de enige die iets nieuws probeert in de industrie… en blijkbaar werkt het. Ook al zie ik bij vlagen ook graag zo veel mogelijk polygonen op m'n scherm. De Wii is voorlopig niet te stuiten, en daar mag Nintendo best een flesje champagne voor open trekken ;)

  • yeah, nintendo4-life……

  • Nintendo heeft opnieuw de industrie wakker geschud. Het is alleen maar goed want verwacht ook nieuwe strategieen van de concurrentie next time (innovatie).

  • feli!

  • @Chilizone: we weten nu eenmaal wel dat je een fanboy bent dus hou je kop. Het forum onderaan een bericht moet over het bericht gaan. Je kan je eigen mening op jouw profiel dumpen.

    @Topic: Erg goed van Nintendo, ik zag die motion control eerst niet echt zitten, maar ik kan nu niet meer zonder. :)

  • klapklapklapklap

  • Chilizone heeft overigens wel gelijk, jongens; geef nou toe… Hoeveel vette games zijn er nou uitgekomen voor de Wii? 2, 3?



    Leuk voor Nintendo btw voor die Emmy, maar ik snap bij Henk niet waarom ze die vorige prijs om die D-Pad mede hebben gewonnen; zo nieuw is dat toch niet?!

  • het maakt niet uit hoeveel games er uit zijn gekomen op de wii wat nintendo doet doet het erg goed dat kan je niet ontkennen ze zijn de enigste die de vraag van consoles niet aankunnen omdat iedereen er een wil ik vind dit egt verdient

  • netjes hoor



    ook al denk ik dat de wii dood is over een jaar, mario galaxy is de enige vette game en het lijkt er niet op dat er dit jaar iets heel boeiends gaat uitkomen, maja ze verzinnen vast wel iets

  • Netjes

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren