1. Gears of War 2 (X360)

Gears of War 2 (X360)

Als je me een maandje geleden mijn mening over de Gears of War-serie had gevraagd, had ik je verteld dat het me niet veel meer leek dan een generieke, dertien-in-een-dozijn shooterserie waar maar weinig speciaals aan was. Toch heeft een wel erg aantrekkelijke afprijzing mij er toe gekregen het eerste deel eens te proberen, en zodra het spel in mijn console zat was er geen kans tot ontsnapping mogelijk en kwam hij er niet meer uit totdat ik hem volledig uitgespeeld had. Veel anders dan het spel met een dikke, welverdiende 8 belonen kon ik dan ook niet. En ondanks de overweldigende backlog aan toppers die nog op me staat te wachten, won de brandende nieuwsgierigheid het wederom van me en heb ik recent ook het tweede deel gekocht, Gears of War 2. Geen subtitel of dat soort fratsen, gewoon Gears of War 2. Want het spel is overduidelijk een vervolg.

Gears of War 2 focust zich, het verhaal van het eerste deel braafjes opvolgend, wederom op bad-ass supersoldaat Marcus Fenix en zijn groepje wereldreddende medesoldaten Dom, Cole en Baird. Desbetreffend viertal maakte in het eerste deel samen een hoop Locusts met de grond gelijk, en dat is nu zeker weer het geval. Echter kan ik meteen opmerken dat dit viertal niet altijd daadwerkelijk bij elkaar zal zijn. Gedurende de campagne van Gears of War 2 zullen teamgenoten opgesplitst, omgewisseld en veranderd worden. Zo zul je in het begin van het spel met Marcus, Dom en een nieuw groentje spelen, om later de vier vrienden later weer te zien herenigen en als vanouds samenwerken, en vervolgens wat verder in het spel weer op te splitsen en zul je je bijvoorbeeld alleen met Cole in een level bevinden. Hoewel de nadruk nog altijd overduidelijk op Marcus ligt, krijgt ook Dom dit deel wat meer diepgang. Het verhaal over zijn liefde voor zijn vermiste vrouw komt naar voren en vormt direct al een verbetering op het eerste deel. Het mag dan ook gezegd worden dat Cole en Baird en beetje achterwege worden gelaten en simpel deel van het decor uit lijken te maken; qua achtergrondverhaal zul je niet veel aan deze twee kerels hebben. Op andere fronten zijn ze dan weer wel hartstikke sterk. Cole’s opmerkingen zijn weer prettig gestoord en Baird is nog altijd de slechtgestemde pessimist die we zo goed kennen.

Toch is het jammer dat Epic Games ervoor gekozen heeft om Marcus en Dom zo ontegenzeggelijk voorop te zetten. Ik was graag wat meer te weten gekomen over de andere twee leden van het Delta-team, de studio heeft immers al laten zien dat ze weten hoe ze een degelijk achtergrondverhaal neer moeten zetten en het realistisch en anticliché over te brengen. Want hoe gapend het gat der missende achtergrondverhalen ook mag zijn bij Baird en Cole, de motivaties, mysteries en emoties rond Marcus en Dom zijn razend interessant. Dom zal in het spel zeker wat voortgang maken in zijn zoektocht naar zijn vrouw, en over Marcus zul je ook heel wat interessants te horen krijgen, al verklap ik daar liever zo min mogelijk over. Door deze personage’s zullen in het spel zeker wat vluchtige emotionele scènes voorbijschieten, en deze zitten top in elkaar. Emotie is iets waar videogames vandaag de dag een enorm tekort aan hebben; Gears of War laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om in een game vreugde maar ook angst en verdriet uit de speler los te laten krijgen. Mede hierdoor is de campagne van Gears of War 2 dubbel en dwars het spelen waard.

Maar er zijn meer dingen die de campagne het spelen waard maken. Gameplaytechnisch lijkt de game als twee druppels water op zijn voorganger. Wederom is het dekking zoeken met de A-knop en vijanden compleet aan gort schieten met een selectie aan fijne, botte wapens. Toch zijn er wat kleine aanpassingen gemaakt die het allemaal net wat frisser doen aanvoelen. Zo is er een klein aantal nieuwe wapens toegevoegd; de mini-gun en de vlammenwerper zijn de voornaamste. Met name die laatste is erg fijn om mee te spelen en geeft echt een nieuwe draai aan het gameplayconcept in verband met de afstand waarop het wapen schade kan doen en objecten die langere tijd blijven branden. Tevens zijn een verscheidene nieuwe vijanden, zoals kleine, ontploffende beestjes, gigantische, zwaar bepantserde monsters en meer van dat soort gespuis. De visuele kwaliteit van het spel ligt nog altijd op hetzelfde punt, maar wat wel belangrijk is om te vermelden is de variatie tussen omgevingen. Niet alleen qua kleur, ook qua architectuur, lichteffecten en omgevingsgeluiden is er ongelofelijk veel variatie in de game te vinden, wat alles zo veel plezieriger maakt en de achtbaanrit des te intenser maakt.

Zei iemand daar variatie? Ook qua gameplay zal de game niet continu hetzelfde blijven. Epic Games heeft er dapper voor gezorgd dat er voldoende afgewisseld wordt door bijvoorbeeld voertuiglevels toe te voegen. Deze afwisseling is nodig, want het relatief simplistische concept waar Gears of War op gebouwd is kan niet eeuwig blijven boeien. Daarom is het mooi dat je af en toe even op een gigantisch beest door grotten zal denderen, om je op andere momenten in een pantsertank een weg naar de overkant proberen te banen op brekend ijs. Het is dat sprankje afwisseling en verrassing dat nodig is om de reguliere shooteraspecten interessant te houden, en het werkt maar al te goed. Omtrent het onderwerp variatie werd ik echter wel op een bepaald front teleurgesteld. Ik ben geen enkele berserker tegengekomen. Het bevechten van deze haast onverslaanbare maar blinde monsters vormden één van de betere momenten in Gears of War, maar in het tweede deel kom je nergens nog van die bullebakken tegen. Zonde, want de intense gevechten met deze lelijkerds was wat mij betreft zeer welkom geweest.

Het spel is net zoals zijn voorganger de titel achtbaanrit zeker waardig; de tien uur die het spel duurt is rijkelijk gevuld met epische veldslagen en spannende confrontaties en zal je van ingestorte steden en ondergrondse meren naar verlaten laboratoriums en eeuwenoude Locust-steden voeren. Het spel duurt aanzienlijk veel langer dan zijn voorganger: de eerdergenoemde tien uur verslaat de zeven tot acht uur van deel één met gemak. Maar het lijkt totaal niet alsof het spel tien uur heeft geduurt; voor mijn part had het net zo goed vijftien uur kunnen zijn. Niet omdat het vervelend, uitgestrekt en saai was, maar juist omdat het zo spannend, spectaculair en intens was.

Tevens kun je weer met een vriend de campagne doorspelen in de co-op modus. In dit geval schat ik de campagne in op zo’n negen uur, aangezien het samen wat beter te doen is. Co-op werkt gewoon weer lekker en is een welkome toevoeging waar menig andere shooter een voorbeeld aan kan nemen. Overigens was de co-op in het eerste deel speciaal prettig vanwege het ernstige gebrek aan AI in je computergestuurde teamleden; dit is in Gears of War 2 gefixt en tevens zijn je vijanden wat wijzer geworden en lijken beide partijen eindelijk door te hebben hoe ze normaal achter een muurtje dekking moeten zoeken. Dit maakt de co-op er natuurlijk in geen enkele zin minder op en deze modus vormt dan ook wederom een keiharde aanrader.

Co-op voor de campaign is niet de enige vorm van multiplayer die het spel te bieden heeft; natuurlijk is er weer een gave multiplayer van de partij. Deze biedt veel moois; zo is de balans verbetert ten opzichte van het eerste deel, zijn sommige ridicule tactieken die in het eerste deel bruikbaar waren niet langer van enig nut en zijn er verscheidene nieuwe spelmodi. De maps zijn een speciaal punt waar het spel een applausje voor verdient; ze zitten zo mogelijk nog beter in elkaar dan die van het eerste deel en bieden balans en spanning tegelijk met prachtige speelomgevingen en indrukwekkende omgevingseffecten. Ook de Horde-modus maakt in volle glorie haar introductie, een modus waarin je meedogenloos golven monsters mag neerknallen met een paar vrienden. Tactiek is een vereiste maar het teamgevoel en de samenhorigheid maken het geweldig om de modus met een paar vrienden te spelen.

Conclusie en beoordeling

Gears of War 2 is een keiharde topper. Hoewel het spel in essentie niet heel anders is dan het eerste deel hebben de aanpassingen die er wel gemaakt zijn, zowel gameplaytechnisch als op alle andere fronten, een grote meerwaarde. Marcus en Dom krijgen een stuk meer diepgang, en hoewel het jammer is dat hetzelfde niet geldt voor Baird en Cole is de emotionele ondertoon die uit deze achtergrondverhalen voortvloeit iets wat elke gamer zou moeten toejuichen. Ook in de co-op vermaakt de campagne uitstekend en de multiplayer biedt wederom lekker veel speelplezier, doormiddel van een stel maps van hoge kwaliteit en wat andere, kleinere aanpassingen. Teleurstellend is dat de berseker-vijanden missen en dat de game ondanks alles toch wel weer veel weg heeft van het eerste deel uit de serie, maar dat maakte ‘m er voor mij persoonlijk nauwelijks minder op.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Marcus en Dom krijgen meer diepgang...
  • Emotionele ondertonen
  • Gameplay blijft boeien
  • Zowel gameplaytechnisch als in omgevingen en vijanden veel variatie
  • Intense achtbaanrit van tien uur
  • Co-op en horde werken weer uitstekend
  • Minpunten
  • Baird en Cole worden nauwelijks uitgelicht
  • Waar zijn de berserkers?
  • Lijkt uiteindelijk toch wel veel op de originele Gears of War

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet

  • leip dat ze nog eens 1200 extra codes weggeven. duimpje omhoog voor THQ

  • De singleplayer demo vond ik niks, ik laat deze denk voorbij gaan.

  • ckr tof



    als ik beter pc had gehad had ik ckr geregistreerd



    @ JJ?Fox, de laatste keer dat ik checkte was THQ en uitgever en gaan die niet over beta keys :P:P


  • netjes hoor :)

  • Nice:)

  • Nice

  • Vet!! Doe zeker mee!!

  • @ mr gans



    tja, wat zal ik hierop terug zeggen, mischien \"lees het volgende\"?

    Het aantal tickets bij i3D.net is echter snel afgenomen en wij van InsideGamer hebben via THQ nog 1.200 extra toegangscodes weten te regelen!

  • vet, maar heb vandaag mijn nieuwe PC besteld :(

  • Als ik Windows XP had, dan ging ik me registreren, maar ik ben even in me NO-GAME periode.

  • Ok nice.

  • doet het niet ><, als ik die cd key op wil halen bij fileplanet kan ik nergens op klikken

  • heel vet ga hem nu downloaden

  • nah geen zin in. xD

  • zo ik heb dr één… kan altijd proberen

  • Zo ik heb er ook ééntje! Zal zo even kijken.

  • Vet

  • jammer genoeg niet voor de 360 mijn pc is hier niet goed genoeg voor:P

  • ik hoef hem niet

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren