1. Gears of War 3 (X360)

Gears of War 3 (X360)

Dit jaar (*kuch*, twee weken geleden) heb ik me eindelijk aangemeld voor de sportschool. Die irritante bierspier hindert mij in het functioneren bij het dagelijkse leven. Niet dat mijn doel is om een loodzwaar futuristisch harnas te hoeven dragen, maar een beetje sexappeal mag iedereen wel hebben. Die momenten dat je als man je buik in houdt als er een vrouw langs loopt daar wordt je op den duur ook moe van. Nu heeft Marcus Fenix daar geen last van. Zijn futuristische harnas draagt hij al een paar jaar en zijn sexappeal is er niet minder op geworden. Sterker nog, Marcus vond het tijd dat minder harnas juist wat beter is om de armpjes te laten zien.

Gears of War 3 is de afsluiter van de serie. Delta Squad gaat in dit deel niet alleen de Locust, maar ook de Lambent te lijf. Het spel begint twee jaar na deel twee. Je merkt dat in deze periode de oorlog een grote impact heeft gehad op de mensheid. Je beste vriend Dom heeft zijn baard laten groeien en houdt zich meer bezig met radijsjes verzorgen dan de oorlog. De grote Cole Train mist zijn goede oude sportdagen nog meer dan daarvoor. De legereenheid waar het team bij hoort (COG) is grotendeels uit elkaar gevallen. De overgebleven soldaten leven nu bij elkaar en doen hun best om te overleven. Het spel is een stuk persoonlijker geworden en geeft ook de nodige achtergrond informatie over je favoriete karakters.

In dit deel krijgt Marcus een videoboodschap waarin zijn vader (die dood hoort te zijn...) vertelt dat hij de oplossing heeft voor het probleem met de Locust en Lambent. Hij wordt alleen gevangen gehouden door de Locust en vraagt jou om hem te komen redden. De reis naar zijn vader is de start van het avontuur. De rode draad ‘save daddy to save the world’ is hier de leidende factor, maar Gears 3 laat erg goed zien dat diepgang vrij makkelijk te creëren is. De karakters krijgen nog meer diepgang en je leert wat leuke feitjes en weetjes over de wereld waarin Gears zich afspeelt. Helaas is het verhaal niet zonder gaten en heb je af en toe wel het gevoel van: ‘Moet dat nou (alweer)?’. Een goed voorbeeld is het zoeken naar brandstoffen of voedsel. Dit eindeloze “zoeken naar…” wordt op den duur een beetje vermoeiend. Het positieve is dan weer wel dat je vaak een belonend resultaat krijgt op het einde. Dit kan zowel een waanzinnig vette eindbaas zijn, of een boeiende cinematic.

Er zijn een aantal vernieuwingen in Gears 3 die zich richten op de singleplayer. De bossfights zijn hier één van. In Gears of War 2 kwamen ze met toffe gevechten die je onverwachts kreeg. Denk hierbij terug aan de Leviathan (een soort gigantische karper met octopus tentakels) die je het leven zuur probeert te maken. In dit deel zal je een hoop eindbazen mogen bevechten. Elke is compleet anders en ze zijn stuk voor stuk ook erg gaaf. Ook zijn de stealth stukken een stuk duidelijker aanwezig. Deze keer heeft het ook echt consequenties als je het alarm af laat gaan. In plaats van een handelbare hoeveelheid vijanden word je dan ineens overspoelt met vijanden. Qua wapens heeft er een kleine aanpassing plaatsgevonden. Zo kon je in de voorgaande delen nog kogels oprapen voor de sniper en een aantal andere sterkere wapens, maar dit is nu niet meer mogelijk. Je loopt dus niet meer het hele spel met dezelfde wapen set. Door het tekort aan kogels en dezelfde wapens word je gedwongen om ook andere wapens op te pakken. De variatie in de levels is een stuk groter. Je zal weinig tot niet ondergronds rondlopen en krijgt op die manier een stuk meer vegetatie en land te zien. Zonder te willen spoilen kan ik zeggen dat er geweldige levels zijn waarbij je als fan helemaal loopt te stralen van blijheid.

Door de toevoeging van de Lambent, een exploderende en muterende variant van de Locust, heeft het spel ook een extra dimensie gekregen. Het aanbod van vijanden is echt enorm. Waar ik me in de voorgaande delen wel eens kon ergeren aan een herhaling van teveel van dezelfde vijanden is dat in dit deel niet het geval. Helaas is het dan weer wel zo dat de diepgang van de verschillende Locust een beetje in het niet valt. In deel twee was het waanzinnig goed te merken als jij tegen een zwakkere Locust vocht, of tegen een elitaire. In dit deel is dat dus een stuk minder.

De singleplayer is volledig in coöp te spelen en staat te allen tijde vier spelers toe. Sommige korte scenario’s zijn alleen te spelen door de hoofdpersoon, maar niet lang daarna kan iedereen weer meedoen met de actie. Met vier man de verhaallijn doorlopen is best wel gaaf. De moeilijkheidsfactor wordt een stuk hoger aangezien iedereen de ammunitie ineens moet delen met elkaar. Tactiek en speels rondkloten met je teamgenoten is echt geweldig. Nu is er verhaaltechnisch weer wat aan op te merken. Aangezien je het verhaal altijd met zijn vieren speelt betekent het wel dat er soms (geforceerd) teamgenoten moeten achterblijven. Nu is het verder niet erg, maar het gaat gewoon elke keer weer opvallen als je met z’n vijven rondloopt en het vijfde teamlid moet achterblijven om de auto te bewaken. Een tof puntje dat ik bij elke Gears of War heb gevonden, is dat iedereen de coöp op zijn eigen niveau kan spelen. Een van jouw vrienden kan lekker zitten koekenbakken op casual(easy), terwijl jij hoofdjes aan het poppen bent op hardcore.

Van coöperatieve singleplayer missies gaan we naar een vernieuwde functie binnen het spel. Horde 2.0 is de nieuwe variant van befaamde Horde modus in deel twee. In deze modus moet jij als speler samen met je team verschillende waves van vijanden tegenhouden en het zo lang mogelijk proberen uit te houden. In Horde 2.0 zijn er een aantal grote toevoegingen bijgekomen. Horde 2.0 is een mix tussen de oude variant en een vleugje tower defence. Door hekken te bouwen, machinegeweren te plaatsen en zelfs mechanische pakken te kopen, moet je wave na wave aan vijanden stoppen. Om het verhaal dan ook nog compleet te maken sturen ze elke tiende wave een baas op je af die je met zijn allen moet stoppen. Persoonlijk vind ik Horde 2.0 niet zo boeiend, maar ik moet ook zeggen dat de meeste mensen die ik ken ook niet bijzonder goed zijn. Dit is namelijk het leukste met een team mensen die het spelletje kennen.

Naast de Horde modus hebben ze de nieuwe Beast modus toegevoegd. Dit lijkt erg op de Horde variant, alleen speel je het deze keer van de andere kant. Als Locust is het de bedoeling dat jij de defensie van de mensen sloopt en ze zo snel mogelijk probeert uit te schakelen. Een verfrissende toevoeging, maar deze loopt wel het risico om te vervelen omdat er te weinig diepgang in verwerkt is. Het is namelijk elke keer hetzelfde en de enige drang om het nog eens te doen is om een snellere tijd neer te zetten, of met een andere unit te spelen. Een leuke gimmick, maar het maakt het spel er niet beter op.

Dan uiteindelijk het laatste punt waar Gears of War om bekend staat. Na een uitgebreide bèta is de multiplayer gelanceerd en die heeft de meeste mensen positief verrast. Er waren altijd twee verschrikkelijke ergernissen aan de multiplayer van Gears: de lag en de balans tussen wapens. Deze keer hebben ze goed geluisterd naar alle kritiek en hebben ze betere servers opgezet om het drukke verkeer te ondersteunen. Nu is het spel niet lag vrij, maar het is niet meer een waanzinnige irritatie die je het spel doet wegleggen. De wapens zijn ook een stuk beter in balans. Voor elke situatie is een specifiek wapen beter en dat uit zich geweldig. Door de toevoeging van de retro lancer (een oude versie van de “standaard’ mitrailleur) is er nu een spanning wie welk wapen draagt. Elk wapen moet namelijk met een andere tactiek aangepakt worden. De multiplayer van Gears 3 is een stuk sneller geworden dan zijn voorgaande delen. Je beweegt een stuk soepeler en sneller, maar gaat wel eerder dood. Persoonlijk heb ik nog vrij weinig minpunten in de multiplayer gevonden. De balans is goed, de verschillende modi zijn erg vermakelijk. Al bij al een zeer goede multiplayer!

Bron:www.undercover-gaming.nl

Conclusie en beoordeling

Gears of War 3 is een spel dat laat zien dat een third person shooter ontzettend tof kan zijn. Het spel is een mooie afsluiter op de serie en de singleplayer is een stuk leuker om te doen. Met vier man coöp is zeer zeker vermakelijk (persoonlijk vond ik dit ook leuker dan in mijn eentje te spelen) en verlengt de speelduur aanzienlijk. De game is een stuk beter dan zijn voorgangers, maar door de groei van de markt ook een stuk minder innoverend. Persoonlijk vind ik de Lambent een beetje inspiratieloos en het eerste level (hier komen ze voornamelijk in voor) is hierdoor een beetje een sleur om doorheen te komen. De rest van de missies is geweldig te noemen. Ik heb me in een lange tijd niet zo vermaakt met een game!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Bigger and Better
  • Eindbazen nog vetter
  • Meer verhaal en een mooi einde voor de serie
  • Minpunten
  • Beast mode gaat vervelen
  • Lambent zijn minder interessant dan Locust
  • Grafisch meer van hetzelfde.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik zit er niet op te wachten!!!

  • Naja met Zack & Wiki, NiGHTS en Ghostsquad heb je genoeg spellen op 18 jan :)

  • en dat is nummer….. ik ben de tel kwijt

  • De game opzich is leuk maar niks voor mij.

  • Nee stomme game, en het is voor de fans gelukkig niet zo'n lang uitstel

  • Ik kan heel die serie niet.

  • ik ken hem ook niet … ???!!!

  • dit schijnt toch een kut game te zijn?????!

  • @general s



    de besturring is heel kut (hoorden ik in een game programma waar ik de naam niet van noem)

  • Deze laat ik liggen, alleen voor de 360 ben ik nog aan het twijfelen of ik Dark Messiah of Might & Magic Elements aanschaf..

  • wat is dat voor een stomme game!

  • Maakt neit uit toch een kutgame

  • Maakt niet uit, ik hoef hem toch niet te hebben :)

  • Ik ga wel voor Dark Messiah thank you very much :P

  • Toch een kutgame. En wie zei er NiGHTS? Lees eerst de Gamer eens, hij kreeg een 3,5. En ja, het is waar. ECHT! Ik kon het zelf ook niet geloven.

  • Boeien…

  • Ik lig er niet wakker om…

  • nitrowat?

  • En Ubisoft beloofde betere games uit te brengen op de wii. Dit spel en dat boxspel zie ik niet echt zitten. No more heroes wel, maar dat ontwikkelen ze niet zelf. Valt me van hun tegen…

  • ik ken het spel niet eens..

    is het een goed spel voor de wii?

    lijkt me niet, want zoveel zijn er niet echt

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren