1. F1 2011 (PC)

F1 2011 (PC)

“Saai, eentonig. Ik kijk alleen voor de crashes.” Ondanks dat Formule 1 de koningsklasse is van de motorsport zijn reacties als deze niet zeldzaam. Natuurlijk is dit te wijten aan het Schumacher tijdperk, waar het nieuws was als Schumi niet won. De sport op zichzelf is complex, duur en alles behalve toegankelijk. Gelukkig is daar dan Codemasters, die met succes zijn filosofie op hun games weet toe te passen. Ze zijn niet nieuw in het racegenre; titels als DiRT en GRiD waren stuk voor stuk toppers op hun eigen manier, en ook F1 2010 kwam van deze studio. Hoewel F1 2010 een verademing was –immers, het was de eerste Formule 1 game sinds tijden- kreeg het stevige kritiek te verduren. Kan Codemasters nu, een jaar verder, voor de hoogste plaats op het podium gaan?

Om maar meteen een misverstand uit de wereld te helpen, F1 2011 is net als zijn voorganger alles behalve saai. Mede omdat je zelf kan kiezen hoe moeilijk je het jezelf maakt in de vorm van AI-moeilijkheidsgraad of hulpmiddelen is er voor elk wat wils. Ben je nieuw in het racegenre en speel je voornamelijk voor je plezier? Of ben je een echte masochist en heb je een stuurwiel? Met een paar drukken op de knop wordt F1 2011 een totaal andere game die het voor elke speler toegankelijk maakt. Dit is weliswaar een pluspunt, maar zal helaas leiden naar een groter minpunt.

Formule 1 is namelijk een onmogelijke sport. Er is een rede waarom er maar 24 coureurs elke dag meer dan acht uur lang trainen en de beste technici van de wereld binnen de sport werken. Codemasters laat dus toch een stukje realiteit liggen voor toegankelijkheid. De hoogste moeilijkheidsgraad komt immers niet in de buurt van het echte werk.

Dit neemt niet weg dat het nog steeds plezierig is om in F1 2011 te racen. Elke race is weer anders, en je zal erg blij zijn met de vier uur lange oefentrainingen om ervaring op te doen op de 19 verschillende circuits. Geen nood overigens, de oefensessies zijn gewoon over te slaan of 60x te versnellen. Sowieso is de hele Career-modus een toffe bezigheid. Door jezelf steeds meer te bewijzen (en die saaie interviews die F1 2010 ook al kende goed te beantwoorden) stijgt je reputatie langzaam maar zeker, waardoor een sterker team je sneller aan zal nemen als coureur.

Na het Schumi-tijdperk winnen er gelukkig geen Duitsers meer

Eentonig is de sport net als het spel ook niet meer. Sinds het begin van 2011 kent de Formule 1 systemen als DRS (Drag Reduction System) en de herinvoer van KERS (Kinetic Energy Recovery System). Het lijken allemaal zeer dure termen, maar wat het feitelijk inhoud is dat je met DRS je achtervleugel kan openklappen zodat je sneller gaat, en met KERS krijg je een 6.7 seconde durende snelheidsboost waarmee je 81 extra paardenkrachten los kan laten. Dit resulteert in veel meer inhaalacties en een tactische omgang van beide systemen. Wanneer er namelijk een veel snellere bolide achter je zijn DRS op het rechte stuk openklapt, kan je maar beter KERS in de strijd gooien om het verschil in snelheid goed te maken.

Maar ook dit zorgt weer voor een minpunt: complexiteit. Het feit dat je aan het begin van het spel een scherm gevuld met tekst en uitleg krijgt, zegt al meer dan genoeg. Nu zullen de echte fans geen moeite hebben met deze regels, maar voor nieuwelingen kan het alles behalve toegankelijk zijn. Zo klonk DRS heel makkelijk, maar in een race mag je het alleen gebruiken als 1) je binnen een seconde van je voorganger over een detectiezone rijdt. 2) het niet regent. 3) op het aangewezen rechte stuk rijdt. Zelfs je bandenkeuze is verbonden aan regels. Voor de race moet je namelijk minimaal twee (verschillende) sets banden gebruiken, de zogeheten Option- en Prime-banden. Als je je tijdens de kwalificatie binnen de top 10 hebt gekwalificeerd heb je zelfs geen keuze, maar rijd je op de banden waarmee je gekwalificeerd hebt. Je hebt maar 5 sets van beide banden in het hele weekend, maar je mag niet zelf kiezen wanneer je deze sets gebruikt tijdens de oefeningen. Oh, bijna vergeten. De bandenregels zijn niet van toepassing als het regent.

Nog steeds een groot plezier om te rijden, ondanks de regels en soms domme AI

Waar er bij DRS of de banden teveel regels zijn, zijn andere regels door Codemasters weggelaten. Zo mag je in de Formule 1 niet over de witte uitrij lijn rijden na de pitstraat, aangezien dit simpelweg gevaarlijk is. In F1 2011 maakt dat allemaal niet uit, en kan je bij wijze van spreken rustig een donut draaien op die lijn. Naast te veel of te weinig regels kennen we ook nog te strenge en te vage regels. Zo kan je voor die ene keer dat je je tegenstander aantikt een straf krijgen, maar als je hem zowat om zeep helpt rustig door blijven rijden. Ook als de tegenstander jou aantikt kan je een straf verwachten, omdat je volgens het spel dan illegaal de tegenstander in de weg hebt gezeten.

Ook schort het aan marshals aan de zijkant van de baan. Dit zijn veiligheidsmensen die aangeven op de baan wat de situatie is door middel van verschillende kleuren vlaggen. In plaats van deze animatie, krijgt de speler een grote rechthoek met een kleur op het scherm getoverd met daarin de situatie in koeienletters aangeven. Jammer, maar wel duidelijker. Gelukkig is er (in tegenstelling tot F1 2010) wel weer de Safety Car, de snelle wagen die in geval van een groot ongeluk of harde regen de Formule 1 bolides opvangt door in een rustiger tempo te rijden. Het doet zijn werk prima, alleen is niet altijd helemaal duidelijk waarom deze de baan opdraait, omdat crashes van andere wagens niet te zien zijn of omgeroepen worden.

Over crashes, zij die alleen daarvoor naar Formule 1 kijken kunnen in dit spel ook aardig hun gang gaan. Grafisch is het goed, maar erg indrukwekkend is het niet en borduurt nog steeds voort op het sepia filter van F1 2010. Het schademodel is niet zo uitgebreid als we mogen verwachten van Codemasters, maar dit ligt niet aan hen. De officiële organisatie achter de Formule 1 wilde niet dat er teveel schade aan de bolides kwam. Zo gezegd zo gedaan, een flinke crash resulteert dus in een kapotte voor- of achtervleugel of het afbreken van je banden. Was je crash het wel, of juist helemaal niet waard om terug te kijken? Via Instant Replay spoel je de tijd een stukje terug, en heb je de kans het nog eens over te doen. Misschien flauw, maar als je op de eerste positie rijdt en in de laatste bocht in de muur beland ben je maar wat blij met deze optie.

Regen biedt de beste ervaring

Wanneer je al deze punten meeneemt en mixt kom je op een punt waar het spel het meest tot zijn recht komt: in de snoeiharde regen. Grafisch gezien is F1 2011 dan op zijn best en door het natte wegdek het meest uitdagend. De kick die je krijgt als je uit de spray van je voorganger duikt en aanremt voor een bocht die je niet ziet is overweldigend. Reken daarbij dat bijna alle bovengenoemde regels vervallen en je hebt een heerlijke race waar voorvleugels je om de oren vliegen.

Ben je het in je het rijden in je eentje zat, dan is daar de online Multiplayer die je verder van dienst zal zijn. Zo rijd je tegen 16 menselijke tegenstanders en wordt de rest van de grid aangevuld door de computer. Van rammen is online gek genoeg geen sprake, de lobby lijkt gevuld met allemaal echte racefans. Een geluk, want als er online werd gereden alsof het botsautootjes waren zou een groot gedeelte van de ervaring verloren gaan. Het leukste is nog wel dat je ook een Co-op seizoen kan starten. Dit houd in dat je met je vriend(in) allebei in hetzelfde team rijd en zo een seizoen volmaakt. Een mooie ervaring die vriendschap en rivaliteit op de proef stelt.

Conclusie en beoordeling

Met F1 2011 gaat Codemasters nog steeds niet voor het ereschavot, maar lijkt het genoegen te nemen met een puntenfinish. Ze hebben de meeste kritiekpunten van F1 2010 meegenomen en verbeterd in F1 2011. Zo is er de Safety Car, is het menu wat sterieler en voelt het allemaal wat authentieker aan. Career rijden is tof, online rijden is beter, Co-op rijden is best. Maar ze hebben een game gemaakt die ze moesten maken, niet de game die ze konden maken: F1 2011 is leuk, maar nauwelijks een echte topper.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Voor iedereen toegankelijk...
  • Nieuwe regels zorgen voor spanning...
  • Online een groot feest
  • Career modus uitdagend en sterieler
  • Regen!
  • Minpunten
  • Maar tegelijkertijd alleen voor fans weggelegd
  • Maar maakt het wel complex
  • Intelligentie tegenstanders
  • Niet de game die het zou moeten zijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Omg Insidegamer geeft nieuws om half 2 snachts? Wat een diehards!

  • Ik ben een nachtmens :P

  • haha, niet mijn type game

  • ook niet mijn spel

  • Niks voor mij!

  • Misschien downloaden.

  • hmm niks voor mij

  • Lijkt me wel vet

  • Is Speedball ook niet eens op de oude gameboy uitgekomen, heb een soortgelijke game namelijk ontzettend veel gespeeld op m'n oude loodzware gameboy. Was een leuk spel, als het dezelfde is ga ik zeker even die Xbox Live arcade game downloaden :DD!

  • Leuk voor de tijd te passeren:)

  • Niet iets voor mij, ben ook wel een nacht mens ik moet op bivak om het uur er uit en dan slaap je tot 6 uur ofzo. :P

  • Speeball, wtf?

  • lijkt me wel een leuk spel, maar ik denk dat dat maar voor even is.

  • zag ik op Gamekings, Handbal/rugby alleen ruig met een ijzeren bal :) leek me wel leuk.

  • Lijkt me wel geinig…

  • Lijkt me wel .. … … enz , gooi ff jullie reacties ook na het spelen van de demo aub hier neer , dan kan/kunnen we en ik misschien het ook te willen proberen van het .

  • lijkt me wel een stoer spel!

    het idee spreekt me wel aan :D

  • Mocht ik van het weekend tijd over hebben, dan zal ik hem eens uitproberen :).

  • is het wat?? want het lijtk me egt vet..maar ook wel klote om op de pc te spelen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren