1. L.A. Noire (PS3)

L.A. Noire (PS3)

Zenuwachtig zit ik aan tafel. Behalve een lamp boven de tafel is er weinig verlichting of aankleding. Ik snap niet dat ze mij om zo’n kinderachtige reden opgepakt hebben, maar veel tijd om daar over na te denken krijg ik niet. De deur zwaait open en inspecteur Cole Phelps stormt naar binnen. Hij slaat op tafel en deelt mij op niet te misverstane wijze mee dat ik verdacht word van zwartmakerij en dat er genoeg bewijs is om mij voor jaren achter de tralies te doen verdwijnen. Trillend leun ik achterover en probeer mijn stoïcijnse houding weer aan te nemen. “Ik weet niet waar je het over hebt, Cole,” probeer ik op een neerbuigende toon te zeggen. Cole pakt zijn notitieboekje er bij, gaat zitten en vuurt zijn vragen op mij af.

Je beweert dat L.A. Noire een gehypte game is, die niet zoveel lof verdient en je bent van plan deze leugens op straat te verspreiden om verkoop van de game te saboteren. Ik zal je leugens ontmaskeren en bewijzen dat je laster en smaad verspreidt. Maar eerst wil ik weten of je überhaupt weet waar je over praat. Bewijs mij dat je de game gespeeld hebt.

Kijk meneer Phelps, L.A. Noire is een game die zich in het Los Angeles van de jaren ’40 afspeelt. De game geeft je de gelegenheid om in de huid van detective Phelps te kruipen. Cole Phelps is een ex-soldaat die in de Tweede Wereldoorlog onderscheiden is voor moed met de Silver Star. Terug in Amerika probeert hij zijn strijd tegen het onrecht voort te zetten. Hij doet dit door zich aan te melden bij de Los Angeles politie en Cole blijkt snel carrière te maken door cases op te lossen waardoor hij promotie maakt naar andere afdelingen. Al gauw merkt hij dat Los Angeles niet de stad is die zit te wachten op een rechtschapen politieman, omdat corruptie en geldzucht daar de dienst uit maken. Tot zover mijn bewijs dat ik het verhaal van de game wel degelijk begrepen heb. Ook de gameplay heb ik duidelijk in de peiling. Die bevat onderdelen als het bestuderen van omgevingen en lijken, autorijden, achtervolgingen te voet of met de auto, af en toe een puzzelachtige uitdaging en natuurlijk veel actiescènes waarbij het nodige geweld niet geschuwd wordt. Maar de kern is uiteraard het ondervragen van verdachten of getuigen. Deze interactieve spelelementen worden afgewisseld met drie soorten tussenfilmpjes. Zo zijn er filmpjes tussen de verschillende cases door die Cole’s leven in de Tweede Wereldoorlog in beeld brengen. Daarnaast zijn er case gerelateerde scènes die bijvoorbeeld een gesprek of gebeurtenis inleiden. De laatste categorie filmpjes verbeelden wat er achter een krantenkop schuilt. Door het spel kunnen kranten gevonden worden waarvan de kop verwijst naar gebeurtenissen die op de achtergrond gerelateerd zijn aan de zaken waar Cole aan werkt. Het eerste argument wat ik opwerp om mijn betoog te ondersteunen, detective, is dat al deze elementen zorgen voor een druk en soms moeilijk te begrijpen spelbeeld.

Hmm… Het lijkt er op dat je de game inderdaad grondig bestudeerd hebt. Je argumentatie is echter niet erg sterk. Kan je mij een paar voorbeelden geven van gameplay elementen die niet goed uitgewerkt zijn?

Natuurlijk Cole, en speciaal voor jou zal ik eerlijk zijn en ook de positieve kanten belichten. Het zoeken naar bewijsstukken en andere aanwijzingen is aardig uitgewerkt. Zo gaat de controller trillen en hoor je duidelijk tonen als er aanwijzingen te vinden zijn. Uiteraard is niet alles van belang. Aan het begin kom je er snel achter dat niet alle bierflesjes en peuken aan de zaak gerelateerd zijn. Naarmate meer zaken opgelost worden, verandert dit aspect niet. De verhouding bruikbare en onbruikbare aanwijzingen blijft gelijk en de controller blijft gewoon trillen. Het feit dat hier geen leercurve in zit, stoort mij mateloos en degradeert het zoeken naar aanwijzingen tot een vervelend klusje. Voor de achtervolgingen en de actiescènes geldt hetzelfde, waarbij ik de schietpartijen nog even uit wil lichten. De ontwikkelaars hebben een mooi effect toegevoegd als Cole veel schoten geïncasseerd heeft. Het beeld verliest kleur en je hoort de hartslag van Cole steeds duidelijker en langzamer slaan. Door in de dekking te blijven, komt de kleur weer terug en verdwijnt het geluid van de hartslag. Dit is erg goed uitgewerkt, maar het grote minpunt is dat Cole een enorm sterke weerstand heeft en de boeven nauwelijks goed kunnen richten. In de meeste gevallen volstaat het om als een maniak op de bad guy af te lopen en drie of vier kogels af te vuren. Tegenstanders die onbereikbaar zijn, zijn moeilijker neer te halen en dan komen de eerder beschreven graphics en audio ondersteuning goed tot hun recht. Het tweede argument wat ik aandraag is dat de gameplay geen leercurve vertoont en dus, naarmate de game vordert, weinig toegevoegde uitdagingen biedt.

Wacht even jongeman. Nu trek ik je eerder gedane bewering in twijfel, want je kritiek beperkt zich tot enkele aspecten, waarbij je de kern van de gameplay - de ondervragingen - niet noemt. Kan ik hieruit opmaken dat dit onderdeel goed is, en de game op dat punt meer lof verdient dan jij uitdeelt?

Ik was nog niet uitgepraat inspecteur Phelps. De ondervragingen zijn juist dat element die deze game uniek maakt. En daar mag inderdaad de loftrompet over gestoken worden, want het element maakt de game zeker de moeite waard. Cole’s notitieboekje bevat enkele aanknopingspunten om een gesprek over te beginnen en de ondervraagde zal ook altijd antwoord geven. De crux zit hem erin dat de ondervraagden de waarheid spreken, informatie achterhouden of ronduit liegen, en aan de speler de taak om dit aan te halen. Ook hierop volgt altijd een reactie, maar er is er maar één waar je echt wat aan hebt. Dit juiste antwoord (waarheid, twijfel, leugen) levert punten op en de punten leveren een hogere “rank” op en die rank geeft toegang tot nieuwe outfits en een gratis hint die een fout antwoord tijdens ondervragingen wegstreept. Dit concept is in mijn ogen mager uitgewerkt, maar belangrijker is dat de ondervragingen als geheel niet heel sterk zijn. Om er achter te komen of iemand informatie achterhoudt of liegt, moet er gelet worden op de gezichtsuitdrukking of andere tics. Deze zijn soms heel ondoorzichtig en af en toe zelfs misleidend. Als iemand van een leugen beschuldigd wordt, moet ook het juiste bewijsstuk hiervoor aangeleverd worden. Dit is soms meer gokken of geluk, dan wijsheid wat voor irritaties kan zorgen. Het ergste is nog dat er weinig consequenties zijn aan het geven van foute antwoorden. In negen van de tien gevallen gaat het spel gewoon, lineair, verder. Af en toe leidt het er toe dat bepaalde gedeeltes van de game overgeslagen worden, maar dit is zo sporadisch dat het niet als een straf voelt. Als je de verkeerde verdachte arresteert, dreigt je baas je te degraderen, maar in de praktijk komt hier niets van terecht. Het blijkt hier om een niet nader uitgewerkte feature te zijn. Mijn derde argument is daarom dat ook de kern van de gameplay zich verslikt in het lineaire verhaal, afhangt van geluk en hier en daar niet afgewerkt is.

Conclusie en beoordeling

Woedend stormt Cole de verhoorkamer uit. Hij briest tegen zijn baas dat hij mij niet heeft kunnen betrappen op een leugen of inconsistente uitspraak. Enigszins opgelucht leun ik achterover en overdenk mijn argumentatie. Ik vind L.A. Noire als detective game een zeer moedige poging die ook zeker andere CSI games ver achter zich laat. Helaas lijken de ontwikkelaars te weinig tijd (of schijfruimte) te hebben gehad om de game tot een volwassen status te brengen. De losse eindjes zijn niet te negeren en maken de game, hoe origineel ook, allesbehalve perfect. Er zijn veel gameplay elementen, maar allen zijn niet meer dan redelijk uitgewerkt. Daarbij lijkt de game niet veel moeilijker te worden waardoor het gevoel van een echte uitdaging ontbreekt, het lineaire verhaal helpt hier niet aan mee. Ook op grafisch gebied kan de game niet uitblinken door een gebrek aan variatie in de gezichtsuitdrukkingen en echt storende bugs hier en daar. Dit alles maakt L.A. Noire een degelijke game, maar niet meer dan dat.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Een unieke beleving als detective
  • Audiovisuele sfeer van de jaren '40
  • Minpunten
  • Grafische bugs
  • Geen leercurve
  • Gameplay-elementen die niet goed uitgewerkt zijn
  • Cole heeft geen dekking nodig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Haha, super vet :D

  • Hehe grappig, maar slaat Darth Vader die gast nou in z'n ballen?

  • Ziet er vet uit ! :P

  • Dit spel is gemaakt door de makers van SC3 en niet door het betere namco team dat SC2 heeft gemaakt.



    Iedereen weet dat SC2 de uber fighting game was en dat SC3 suckte.



    Het team dat dus SC4 nu maakt heeft ook de slechtste tekken ooit geproduceerd, namelijk Tekken 4.



    zie:

    Tekken 4 dat door dit team is gemaakt zuigt!

    SC3 dat door dit team is gemaakt zuigt!

    SC4 dat door dit team word gemaakt zal hoogstwaarschijnlijk ook zuigen.



    ps. Namco`s elite (betere) team werkt nu aan Tekken 6 die al gereleased is in japanse arcades.









  • where's Luke?

  • Ben benieuwd hoe dit in het verhaal past.

  • Ziet er wel echt supermooi uit, yoda is bijna niet van de film te onderscheiden :P

  • Je moet ook in het bericht zetten dat de 360 users Yoda krijgen en de PS3 owners Vader. Het kan dat het andere character ook via dlc te koop is, maar iig niet meteen. Het wordt dus kiezen, net als met SC 2.

  • Haha! Ziet er wel gaaf uit.

  • wel vette screens

  • schitterend, helaas heb ik alleen maar slechte dingen over de wii versie gehoord

  • wat??? dit is echt vet!

  • ziet er egt vet uit. dit belooft nog wat!

  • Vreemd, Ziet er wel super goed uit!

  • ziet er erg vet en mooi uit,

    k denk dat je deze titel maar in de gaten moet gaan houden

  • Grappig :P

  • Vet ziet er goed uit, Yoda FTW

  • Super vet!

  • Grappig dit, maar SC had zijn eigen coole characters, de geloofwaardigheid neemt nu wel af.

    SC1 blijft nog steeds de beste.

  • w00t, ziet er heel goed uit. mss zijn de models een voorproefje op de models uit Force Unleashed?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren