1. Mafia II (PC)

Mafia II (PC)

Het gerinkel van glas dat op de grond valt in de stilte van de nacht. ‘Wees een stil!’ Fluistert Joe, die de hoeken van de straat in de gaten houd. Hij pakt een grote leren tas en gooit hem naar me toe. Ik pak de baksteen uit de winkelruit en gooi hem op straat. De tas gaat open en verschillende glimmende sieraden verdwijnen er in. ‘Ssh,’ en ik voel een tikje van Joe op mijn schouder, ‘maak dat je wegkomt, politie!’ Met de grote tas nog in mijn handen rennen we de straat uit en schieten een steegje in, op de hielen gezeten door de agent die op zijn fluitje blaast. Voor ons doemt een hoog hek op, we zitten in de val.

De jaren ’40 zijn een zware tijd. Er heerst oorlog in Europa, de winters zijn koud en er komen stromen aan immigranten naar de Amerikaanse metropool Empire Bay. Zo wordt je door het intro filmpje voorgesteld aan de Italiaanse immigrant Vito Scaletta, dan nog een klein jochie wat met zijn ouders en zus het geluk komt zoeken in Amerika. Naarmate Vito ouder wordt begint hij te beseffen dat eerlijk werk in de stad nauwelijks geld oplevert en begint met zijn goede vriend Joe aan kleine inbraken en diefstallen, tot dat de politie hem op een avond in de kraag vat.

Vervolgens ga je door een reeks gebeurtenissen heen om vervolgens met verlof weer terug te komen in Empire Bay. Je besluit je oude vriend Joe op te zoeken die je al jaren niet gezien hebt. Dat hij ook nog eens zorgt dat je verlof een permanente vakantie wordt is mooi meegenomen. Het duurt dan ook niet lang voordat Joe, die zich ondertussen hoog op de criminele ladder heeft opgewerkt, je weer meesleurt het slechte pad op. Je besluit om terug te gaan naar je oude leventje en steelt meteen de mooiste auto uit de straat. En dan begint het spel pas echt.

Je komt in een vrij te verkennen spelwereld terecht, waar je een uitstekend verhaal wordt voorgeschoteld. De hoofdverhaallijn van Mafia II wordt in verschillende hoofdstukken verteld. Een vernieuwend punt hieraan is dat de spelwereld en locaties met sommige hoofdstukken veranderen. Zo zul je Empire Bay in de treurige jaren ’40 kunnen verkennen, maar ook in de opgewekte en zwoele zomers van de jaren ’50. Bovendien komen er nog enkele locaties buiten Empire Bay aan bod, die meer diepgang aan het verhaal geven. De locaties in het spel zijn goed bevolkt met mensen. Overal kom je personen tegen op straat en overal is verkeer op de weg te vinden. Dit draagt bij aan het realisme en de sfeer van de stad. En klein minpuntje is dat er nauwelijks side quests te doen zijn in het spel waardoor de spelwereld nog wel een beetje leeg aanvoelt. Ook zit je tijdens het hoofdverhaal tussen de shoot-outs wel erg veel in de auto om naar verre locaties te rijden.

Nog een klein minpuntje wat betreft de bevolking van Empire Bay, ze hebben letterlijk geen verstand. De AI wil namelijk af en toe nog wel eens een steekje laten vallen. Bijvoorbeeld wanneer een NPC door rood rijd en jij daardoor tegen hem aanrijd, komt de politie bij jou verhaal halen. Of wanneer je ruw tegen iemand opbotst willen ze nog wel eens heel vriendelijk reageren met: ‘Goedemiddag, hoe gaat het met u?’. Het gebeurt echter niet hinderlijk vaak en aangezien je tijdens het hoofdverhaal met hoger geschoolde tegenstanders en vrienden te maken krijgt kun je dit punt eigenlijk wegstrepen.

Wat er ook uitspringt zijn de uitstekende cutscenes, vermakelijke dialogen en de goede voice-overs. Je kan zien dat er veel werk in gestopt is om het verhaal zo realistisch mogelijk neer te zetten en ook de nodige humor tussen Vito en Joe mag niet ontbreken. Dit samen met interessante plottwists en goed uitgewerkte karakters geeft in zekere zin een filmische ervaring tijdens het spelen, op het feit na dat jij de touwtjes in handen hebt. Bovendien bouwt de actie zich naarmate de game vordert langzaam op. Zo sta je niet als groentje onderaan de ladder van de familie al met enorme guns bosjes maffiosi af te schieten, maar begin je met de kleine rot klusjes en klim je langzaam hoger op deze ladder.

Maar zodra je dan toch echt in de grote vuurgevechten terecht komt zijn deze ook een streling voor het oog. De besturing is feilloos en went snel. Ook wordt er gebruik gemaakt van een cover systeem, waardoor je jezelf kunt verschuilen achter muurtjes om vijandelijk vuur te ontwijken. En dat is maar goed ook, want zeker als je de game op zijn hoogste moeilijkheidsgraad speelt zijn de tegenstanders erg pittig om uit te schakelen. Gelukkig blijft de game wel realistisch en is een schot in het hoofd of hart ook echt dodelijk, terwijl ze na een paar schoten in een arm of been nog door gaan. Ook de wapens in het spel zijn goed afgewerkt en hebben ieder genoeg onderscheidend vermogen. Je zult ze dan ook met alle plezier laten bulderen tegen je vijanden.

En ook het geluid van de wapens, auto’s en de hele spelwereld zijn een genot. Dankzij het prachtige geluid word je nog dieper het verhaal in getrokken. Samen met de goede graphics en heftige vuurgevechten van het spel zorgt dit voor een waar spektakel.

Conclusie en beoordeling

Een verhaal wat bovenmatig goed is dat wordt ondersteunt met prachtig beeld en geluid maakt van Mafia II een filmische ervaring. Met goed uitgewerkte personages en een goed bevolkte spelwereld om te verkennen is het spel er in geslaagd om een realistische en sfeerrijke spelwereld neer te zetten. Ondanks dat de bevolking niet van het hoogste niveau is, je veel moet autorijden en dat er nauwelijks sidequests zijn, is Mafia II een uitstekende game geworden.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • IJzersterk verhaal
  • Hoofdpersonages
  • Realistische sfeer
  • Audiovisuele ervaring
  • Minpunten
  • Gebrek side quests
  • Korte speeltijd
  • AI burgers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren