1. Gran Turismo 5 (PS3)

Gran Turismo 5 (PS3)

Start van de ronde, met 207 km/u over de finishlijn. Check. Aanremmen eerste bocht, vlak na de eerste curbstones. Precies. Aansnijden van de eerste bocht, langzaam steeds harder insturen. Perfect. Iets te vroeg op het gas, waardoor de achterkant uitbreekt en wegspint. Shit. Sinds Gran Turismo 1 staat de serie garant voor vernieuwing, de mooiste graphics en de beste race ervaring op een console. Kazunori Yamauchi, het meesterbrein achter GT, is niet zomaar een gamedeveloper. Zijn liefde voor motorsport en Gran Turismo laat zich zien in alles wat hij doet en in elk product dat hij aflevert. Maar de liefde in Gran Turismo 5 lijkt niet wederzijds. Kazunori meldt tijdens het verschepen van de eerste blu-ray’s dat hij niet tevreden is over het eindresultaat. Om eerlijk te zijn Kaz, ben ik dat ook niet helemaal.

Gran Turismo 5 is het resultaat van ruim 5 jaar ontwikkeltijd. Het spel kent 71 verschillende circuits, meer dan 1000 auto’s en een online race ervaring met 16 personen. Officiële raceklassen als World Rally Championship, NASCAR en Super GT500 zitten erin. Voor het eerst kent het zelfs een schademodel en nacht racen doet haar rentree. Of dat allemaal nog niet genoeg is, is er ook een “Course Maker”, waarmee je zelf circuits kan maken. Vervolgens geniet het ook nog eens van een uitgebreide “Photo Mode”, waardoor je de prachtige half miljoen polygoon tellende bolides vanuit elke hoek kan fotograferen. Had ik al verteld over de karts? Want je, deze zitten er ook in. Het zou het meest complete racespel worden die de slogan van Gran Turismo “the real driving simulator” waar zou maken. Met zo’n opsomming, wat kan er in hemelsnaam mis gaan?

"Rally door de Zwitserse Alpen, een aangename ervaring"

Waar het in ieder geval niet is misgegaan, is bij de physics. Gran Turismo 5 biedt namelijk weer de ijzersterke physics die het al in de hele serie kent. Hoewel het nog steeds niet dichtbij echte (PC) simulatiegames komt, GT5 geeft je zeker het gevoel dat je een auto bestuurd. Geen enkel voertuig voelt dan ook hetzelfde. Rijd je wagen niet lekker? Gewicht, vermogen en andere krachttermen als LSD, Toe Angle of downforce zijn allemaal aan te passen totdat je wagen functioneert zoals jij dat wilt. De ultieme asfaltvreter, of een driftmonster: het is allemaal mogelijk.

Bovenstaande zorgt voor vrijheid, eentje die zich niet vertaald in een open wereld, maar in keuzes. Door zelf te kiezen hoe je je auto afstelt, kies je zelf je eigen moeilijkheidsgraad. Racen is in Gran Turismo 5 namelijk verdeeld over A-spec en B-spec. In A-spec rijd je zelf de races, in B-spec laat je de races voltooien door een computergestuurde coureur. De races op zich zijn verbonden aan regels, zoals dat voertuigen alleen uit het jaar 1970 of ouder mee mogen doen. Vreemd genoeg zie je nergens regels die gaan over de snelheid van een auto: schrijf je dus een auto die uit 1970 komt in, maar installeer je ook een turbo die 50 pk extra geeft, zal de race bijzonder makkelijk te winnen zijn. Dit principe werkt natuurlijk ook andersom; als je niet vies bent van een uitdaging, maak je het jezelf extra moeilijk.

Daarom geeft racen in de A-spec of B-spec de minste voldoening. Het spel kent namelijk veel uitdagendere onderdelen: Special Event en License. Bij License is het de bedoeling dat je leert rijden, om uiteindelijk je zogenaamde S-License te halen. Dit gaat door middel van bepaalde opdrachten die je testen op basisvaardigheden tot complexe inhaalmanoeuvres. Special Event werkt op dezelfde manier, maar deze opdrachten zijn echte uitdagingen die tijd en vaardigheid vereisen om te halen. Desalniettemin zijn beide modi moeilijk om op goud te voltooien en geven, eenmaal gehaald, een ongelooflijke voldoening.

"Het halen van de uitdagingen geeft enorm veel voldoening"

Iets dat wel nadrukkelijk gemeld moet worden, is dat Gran Turismo 5 gemaakt is met een stuurwiel. Het spel komt dan ook pas volledig tot zijn recht met zo’n wiel. Dit voel je gek genoeg het meest wanneer je niet met een stuurwiel rijd: insturen met een controller voelt soms traag en indirect. Tenzij je deze manier van rijden jezelf compleet aanwendt, zal het niet snel gebeuren dat je een competitieve rondetijd neerzet. Sterker nog, sommige uitdagingen in het spel zijn niet te halen zonder de precisie van een stuur. Dit maakt Gran Turismo 5 helaas tot een soort elite racegame. Waar vroeger elke Playstation bezitter wel een Gran Turismo titel in huis had, lijkt deel 5 alleen weggelegd voor de echte autoliefhebbers. Wil je namelijk echt het onderste naar boven halen, zul je een aardige duit moeten neertellen voor een stuur met Force Feedback. Jammer, want dit zorgt voor een hoge instapdrempel.

Tot mijn grote spijt zitten er nog veel meer haken en ogen aan het spel. Had ik het namelijk niet over meer dan 1000 verschillende auto’s en grafische pracht? Tijdens het racen heb je ook met een 10 gb zware installatie nog last van screentearing. Daarbij zijn de meeste wagens een overzetting van Gran Turismo 4 naar 5. Polyhony Digital heeft de wagens vervolgens opgedeeld in twee klassen; “Standaard” en “Premium”. Premiums zijn de wagens die er het mooist uitzien en ook daadwerkelijk aan die half miljoen polygonen komen. Deze hebben in tegenstelling tot de Standaard voertuigen ook een cockpit-view en een compleet schademodel met afbrekende onderdelen. Het schademodel van de Standaard auto’s bestaat alleen maar uit wat deukjes en hier en daar een kras op de lak. Nu is dat feit nog niet zo heel erg; de Standaard voertuigen zien er grafisch gezien nog steeds goed uit. Wat dit punt tot een minpunt maakt, is dat 800 auto’s standaard zijn. En niet alleen dat: de keuze voor deze Standaard categorie is zacht gezegd vreemd. Auto iconen als de Bugatti Veyron of de Spyker C8 zijn allemaal Standaard auto’s, terwijl de Daihatsu Copen een Premium wagen is.

Op deze manier kan ik nog wel even doorgaan. Zo klinkt 71 verschillende circuits hartstikke mooi, totdat je erachter komt dat hetzelfde circuit in de tegengestelde richting rijden daar ook bij hoort. Combineer dit met wat afwisselingen van een aantal circuits, en je zit op 26 unieke circuitlocaties. Course Maker klonk als een slimme optie om die 26 circuits aan te vullen. Maar ook hier kom je lichtelijk bedrogen uit; circuits worden door de computer gegenereerd aan de hand van cijfers die je invoert voor bijvoorbeeld het aantal sectoren. Hierdoor wordt het onmogelijk echte circuits na te maken.

Het was geweldig nieuws om te horen dat er officiële raceklassen in Gran Turismo 5 zouden komen, maar deze hebben geen eigen racecompetitie gekregen naast een kleine opdracht in Special Events. Hetzelfde principe geldt voor de karts: geen races, alleen een uitdaging.

Ook het schademodel voldoet niet aan de verwachtingen. Al langer schreeuwt de community om schade in Gran Turismo, dus toen deze werd aangekondigd –in de tijd dat DiRT2 met haar uitgebreide schademodel de dienst uitmaakte- waren de verwachtingen torenhoog. Het resultaat? Op volle snelheid op een muur inrijden zorgt voor wat krasjes en een deukje in de voorbumper.

"Doen wat het hoort te doen, racen over de Nordschleife in een Masarati"

De situatie klinkt nu misschien hopeloos. Maar de oplettende lezer heeft misschien in alinea 2 gezien dat ik sprak over het resultaat van 5 jaar ontwikkelingswerk, en niet het eindresultaat. De huidige versie van Gran Turismo 5 (1.12) is namelijk nog steeds in ontwikkeling. Kazunori moet niets weten van een echtelijke scheiding: met liefde brengt hij updates naar Gran Turismo, patches die de levensduur van het spel verlengen. Zo heeft hij ervoor gezorgd dat online racen een soepele maar leuke ervaring is. Met de introductie van Seasonal Events kun je, als je de uitdagingen aankan, snel geld verdienen. Sinds kort is het zelfs mogelijk om je eigen raceoutfit samen te stellen.

De vraag is alleen of we wel zitten te wachten op updates als die van de raceoutfits. Naar mijn mening, die van een raceliefhebber, kan me dat gestolen worden. De echte fanaten schreeuwen om meer Premium auto’s en circuits, met het liefst bijpassende uitdagingen. Ontevreden dus, maar doet het spel dan eigenlijk nog wel iets goed? Jazeker, het doet datgene geweldig waar het geweldig hoort te zijn.

Hij rijdt en voelt weer als een echte Gran Turismo: met de heerlijke soundtrack in je Ferrari over de Toscaanse wegen scheuren. Zoals het moet. Niets meer, niets minder.

Conclusie en beoordeling

Gran Turismo 5 is een typisch gevalletje van haat/liefde verhouding. Het heeft zowel veel plus- als minpunten, en het is erg subjectief welke het zwaarst wegen. Door de ietwat saaie opzet van racen en hoge drempel is het een spel dat alleen voor de echte fanaten is weggelegd. Voor hen, en dus ook voor mij, is het dan ook wederom een topper uit het brein van Kazunori Yamauchi.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • auto's...
  • Prachtige graphics...
  • Verschillene modi's testen je vaardigheden
  • Sterke soundtrack
  • Lange levenduur
  • Wederom een heerlijke GT-game
  • Geweldig online onderhoud
  • Minpunten
  • Waarvan 800 Standaard
  • Maar alleen selectief
  • Weinig sfeer
  • Hoge instapdrempel
  • B-spec

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wel jammer maar het is maar 1 maandje langer wachten.

  • Oh waarom dat opeens?

  • zo zeer interrrrrressant

  • TGS blijft in de zelfde vorm, maar dan komt het een maandje later. miks mis mee. Wel langer wachten, maar meschien komen er nu meer games op de TGS dan voorgaande jaren doordat het een maandje later komt.

  • 1 maand, 4 weken, 30 dagen No problem

  • Maakt niet uit.

  • maakt mij niet zoveel uit

  • Ach boeit me vrij weinig komt toch weinig echt exclusief nieuws op een TGS.

  • Spijtig voor de mensen die gaan!

    maar gaan er eig veel mense vanuit de benelux nr Tokyo? xD

  • Ok…

    Das raar.

  • Dit valt wel erg op…:P

    Maar één maandje wachten op de toppers die meestal in november uitkomen? en die worden getoond op de TGS..

  • Maakt mij niet zoveel uit…

  • maakt me niet uit

  • Me too…

  • Maakt me niet echt uit.. !!

  • kutzooi, in september is het lekker weer in TKO…en in yoyogipark is het dan altijd goed toeven…..dan maar geen beurs

  • Ik wil de Gameplay in oktober! Dan kan ik die games spelen nog voor ze zijn gereleased, dit jaar waren er al vet veel games verschenen toen de Gameplay er was.

  • ok, speelt dat een rol?

  • Lol, eindigt op de dag van m'n verjaardag.

  • in geen van beide maanden kan ik erheenXD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren