1. Dead Island (PS3)

Dead Island (PS3)

Vroeger, toen internet nog niet de proporties had die het nu heeft, en men nog met paard en wagen tien kilometer door de sneeuw naar school reed, wilden ze nog wel eens bestaan: verborgen parels. Van die games waar je niets van ziet of hoort totdat deze in de schappen ligt en gemiddeld een negen scoort, zodat je de game uiteindelijk toch besluit te halen. Tegenwoordig maken we echter allemaal gebruik van internet, anders las je dit immers niet, en de game-industrie zit in een periode waarin je met één goede trailer naam en faam kunt maken. Het beste voorbeeld hiervan is wellicht Dead Island. Na in 2006 aangekondigd te zijn geworden, verdween de game van het toneel om vervolgens afgelopen voorjaar met een geweldige trailer weer terug te keren. Dead Island werd een begrip in de industrie en kreeg een enorme hype richting de release van afgelopen 9 september. De game liet zien hoe misleidend de hedendaagse industrie kan zijn...

Dead Island werd in de eerste cinematische trailer namelijk getoond als een game waarin ook de menselijke kant van het zombieverhaal getoond zou worden, waardoor de game meer zou zijn dan een hersenloze game waarin je zoveel mogelijk ondoden moet afslachten. Maar zoals ik al liet doorschijnen kan het internet zeer misleidend zijn en al snel blijkt dat Dead Island niet de game is die het beloofde te zijn. Dead Island begint wanneer jij wakker wordt na een avond flink feesten in het Palms Resort op Banoi, een exotisch eiland vlakbij de kust van Papoea-Nieuw-Guinea, met een enorme kater en een nogal akelige verrassing in het vooruitzicht. Een automatische oproep stuurt je richting de nooduitgang waar de lijken al van de balkons afvallen en de zombies vrij rondrennen, die in slechts één nacht tijd het prachtige eiland in een bloederige rotzooi hebben omgetoverd. Dead Island geeft jou als een van de vier personen die immuun zijn voor het zombie-virus de taak uit te zoeken hoe deze ramp het eiland kon treffen en welke rol jij hierin speelt.

Zoals eerder gemeld doe jij dit als één van de vier hoofdpersonages uit Dead Island; Xian Mei, Sam B, Logan of Purna. Elk van de vier personages heeft zijn eigen achtergrondverhaal, skills en persoonlijkheid die ieder een rol spelen in het verhaal. Wanneer je het hoofdverhaal echter begint, zul je al snel merken dat elk personage hetzelfde is en dat de vier overlevenden qua persoonlijkheid evengoed in De Diva’s Draaien Door hadden kunnen spelen; geen diepgang (al hebben de Diva’s dit wellicht nog wel), geen interesse en bovenal zal het je weinig uitmaken of ze het volledige verhaal overleven of niet. Van een voormalige rugbyspeler tot een onsuccesvolle rapper, elk cliché wordt aangehaald in het spel en het komt, zoals het hoort bij cliché’s, de game niet ten goede. De personages zijn oppervlakkig en bieden ook weinig bijzonders op het gebied van voice acting. Daarnaast merk je al vroeg in de game dat de keuze van personage geen enkele invloed heeft op de manier waarop je de game speelt, aangezien het de gameplay totaal niet verandert, ondanks dat de namen ‘Thrown Weapons Expert’ en ‘Firearms Expert’ dit wel suggereren.

Want met welk personage je Dead Island ook doorspeelt, het blijft een waar zombie-killing fest dat verrassend veel diepgang bevat. Je begint Dead Island slechts met een roeispaan en je benen om te trappen en bouwt dit arsenaal gedurende de game groots uit. Zo begin je met melee wapens als bezems en keukenmessen, breid dit uit met machete’s en honkbalknuppels, om te eindigen met elektrische messen en machinegeweren. Naast je wapenarsenaal uitbreiden is er ook nog een andere mogelijkheid om sterker te worden in Dead Island, namelijk door de aanschaf van ‘skills’. Het spel bevat een levelsysteem waarin je door opdrachten te voltooien en zombies te vermoorden XP zult vergaren waarmee je levels omhoog kunt gaan. Wanneer je dit doet krijg je toegang tot een nieuw ‘Skill Point’ waarmee je een nieuwe skill kunt aanschaffen. Skills verschillen tussen Fury, Combat en Survival waarin tientallen verschillende skills te vinden zijn die je vaak ook weer een aantal levels kunt upgraden. Dead Island kan dan ook het best beschouwd worden als een actie RPG, gezien de grote mogelijkheden om de gameplay om te zetten naar jouw hand.

En een beetje ervaring hierin is absoluut vereist wanneer je de zombies op Dead Island wil verslaan, want het spel is alles behalve een standaard hack’n’slash-titel. In het begin is het nog mogelijk om de ondoden te lijf te gaan met welk wapen je ook voor handen komt, maar later is het belangrijk na te denken over welke spullen je meeneemt in je inventory en hoe je ervoor gaat zorgen dat je genoeg middelen meeneemt om een lang verblijf in de jungle of in een stad te kunnen overleven. Ook de keuze van wapen is een belangrijke; waar een scherper wapen als een mes of een sikkel meer kans geeft om een ledemaat af te snijden, zul je er geen vijanden mee tegen de grond werken of bepaalde botten breken. Dit in tegenstelling tot wapens als een honkbalknuppel of een roestige pijp, die je meer kans geven een vijand tegen de grond te werken en zijn botten te breken. Je belangrijkste wapen zit echter in de lagere regionen van je lichaam (nee, iets lager); het zijn je benen. Een belangrijke meter in Dead Island is namelijk de stamina-meter die je vertelt hoe lang je het nog volhoudt om op de hordes vijanden in te blijven slaan. Wanneer de meter leeg is moet je een tijdje wachten voordat het weer mogelijk is om een actie uit te voeren, maar de enige verdediging die ten alle tijden mogelijk is, is trappen. Als een volleerde Chuck Norris zul je vanaf het begin van de game elke zombie moeten blijven trappen om wapens te besparen en te zorgen dat je stamina niet op raakt.

Want ook wapens besparen is erg belangrijk in Dead Island, aangezien deze op elk moment stuk kunnen gaan door het overmatige vermoorden van zombies. In dit geval moet je teruggaan naar een werkbank om wapens te repareren, maar ook kun je ze hier upgraden of er een nieuwe modifactie aan toevoegen. Door wapens te upgraden worden ze krachtiger of vallen ze minder snel uit elkaar. Modificaties kunnen bijvoorbeeld spijkers zijn op een houten stok, maar ook deodorant-bommen die dienen als granaten in tijden van crisis. Opvallend, en in mijn ogen ook zeer storend, is het feit dat jouw personage besluit te betalen aan de werkbank voor als de eigenaar, die wellicht dood of een zombie is, het geld op komt halen. Ridderlijkheid bestaat dus toch nog in tijden van een zombieplaag. In al deze voorbeelden komt naar voren dat Dead Island toch nog lichtelijk aan zijn afspraak heeft voldaan; het is geen hersenloze zombiegame en als je denkt er rustig hakkend op uit te kunnen gaan, dan zit je er flink naast.

Overigens vermoord je niet alleen zombies in het hoofdverhaal, maar dit kun je ook doen in de tientallen sidequests die Banoi je te bieden heeft. Deze zijmissies verschillen enorm van inhoud en wisselen tussen het halen van een teddybeer uit een ‘verlaten’ bungalow, tot het halen van gas bij een nabijgelegen tankstation om de lichamen van een groep zombies te verbranden. Het voltooien van iedere zijmissie geeft je wat XP, vaak wat geld en soms ook een nieuw wapen of een nieuwe modificatie, zodat jouw arsenaal zich weer iets meer uitbreidt. De voornaamste bron, voor het verkrijgen van nieuwe wapens, zijn dan ook missies, al vind je ze vaak ook gewoon verspreid over Banoi.

Banoi is namelijk een enorm eiland dat vrij te verkennen is gedurende de verhaallijn. Op het eiland tref je van alles aan; nieuwe soorten zombies, andere overlevenden, bijzondere items of gewoon een enorm gevecht. De flora van het eiland vind je vooral in de jungle, waar ook een neergestort vliegtuig te vinden is, en natuurlijk heel veel zombies. Er zijn eveneens veel steden te vinden op het eiland waar je iets meer vuurwapens zult vinden dan in het laatste gebied; de bungalows en het hotel. Hier speelt het overgrote gedeelte van de game zich namelijk af, een prachtig gebied met mooie stranden, veel zwembaden en verschillende bungalows. De verscheidenheid in de omgevingen van Dead Island is prachtig, maar de matige graphics, ronduit slechte en houterige animaties, de vele bugs en het gemis van een dag- en nachtcyclus doen heel erg af aan de ervaring. Op het gebied van bugs spant de game namelijk de kroon op het gebied van ‘de meeste bugs in een game ooit’. Vast komen te zitten in de grond, zombies die niet meer overeind komen terwijl ze nog leven, door een parasol heen zakken en personages die niet doen wat ze moeten doen, zijn slechts het topje van de ijsberg die van Dead Island een game vol met kleine foutjes maken.

Een leuke toevoeging aan het spel is echter wel de uitgebreide coöperatieve modus die je de mogelijkheid geeft om gebruik te maken van het hoofdverhaal, de zijmissies en het volledige eiland samen met drie anderen. Voor een game die je alleen al tientallen uren speeltijd geeft, is dit natuurlijk een geweldige feature en deze werkt ook nog eens zeer redelijk. Een vriend kan met jou connecten wanneer deze in jouw buurt is, waarna jij een notificatie zult krijgen zodat je weet wanneer een vriend jouw Banoi in probeert te komen. Samen zombies killen is een stuk leuker dan alleen en het is daarom dan ook erg leuk om Dead Island door te spelen met drie anderen. Een groot gemis is wel een offline co-op zoals die in Left 4 Dead, waarin split-screen gespeeld kan worden met andere spelers. Dead Island biedt hier geen mogelijkheid toe, een groot gemis. Echter blijft het een solide pakket dat, wanneer je door de zure appels, zoals het verhaal en de vele bugs, heen bijt, een leuk weekendtrip kan bieden naar Banoi!

Conclusie en beoordeling

Dead Island mag dan wel geen Game of The Year worden en absoluut geen potten breken in het zombie-genre, maar een leuk weekend kan de game je absoluut bezorgen. Een slecht cliché-verhaal, veel bugs en oninteressante personages weten niet op te boksen tegen de diepgaande gameplay, vele uren speelplezier en de goed uitgewerkte RPG-elementen die het spel bezit. Het spel bied je een grote diversiteit aan omgevingen en bevat een zeer leuke coöperatieve modus, zodat je samen met een vriend hordes zombies af kunt slachten. Met iets meer tijd en wat meer liefde in de afwerking had Dead Island een geweldig product kunnen worden, maar het weet helaas niet boven het niveau ‘weekendtopper’ uit te komen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Bied je veel uur speelplezier
  • Bevat goed uitgewerkte RPG-elementen
  • Coöperatieve modus is erg leuk om te spelen
  • Heerlijk zombies afslachten in een regenachtig weekend
  • Banoi is divers en groots
  • Minpunten
  • Cliché-verhaal en oninteressante personages
  • Veel, al dan niet storende, bugs
  • Matige graphics die de sfeer niet ten goede komen
  • Biedt niet de sfeer die de eerste trailer beloofde
  • Bevat helaas geen dag- en nachtcyclus

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hmm… boeien?!

  • like.. we dont care:p

    als ze maar goeie games uitbrengen

    dat is tenslotte waar het leven over gaat:p

  • Boeie…

  • Alsa ze het maar kunnen volhouden zonder overnames dan zal het wel goed komen.

  • idd boeie

  • boeie…

  • Vreemd… maarja maakt toch niet uit. Als ze maar Lara croft maken:P

  • en een nieuwe hitman ^^

  • Jammer, het had wellicht beide bedrijven goed gedaan.

  • Ik vind dat het voor SCi tijd wordt om Carmageddon wat nieuw leven in te blazen :)

  • boeiend

  • oke…

  • okej, zeer groot nieuws ;D

  • boeie boeie interressant!!! :P

  • Ik vind het toch wel jammer. Want nu worden ze allebei wel weer een makkelijkere prooi voor EA.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren