1. Resident Evil: The Mercenaries 3D (3DS)

Resident Evil: The Mercenaries 3D (3DS)

Als er één game is die zich lastig laat beoordelen, dan is het wel Resident Evil the Mercenaries 3D. In de ogen van een leek zal het vooral overkomen als een incashertje, een mini-game uitgeven als een op zichzelf staande game. Iedereen die The Mercenaries in Resident Evil 4 en 5 heeft gespeeld weet wel beter. The Mercenaries is een uiterst verslavend score attack spelletje dat dankzij de oneindige stroom aan vijanden en het combo systeem enorm veel plezier weet te bieden. Binnen een bepaalde tijd die men zelf kan uitbreiden met power-ups moeten spelers een zo hoog mogelijke score neerzetten. Dit principe is natuurlijk ideaal voor korte speelsessies zoals die vaak op de handheld voorkomen. Met dit idee in het achterhoofd brengt Capcom The Mercenaries naar de 3DS en eerlijk is eerlijk: The Mercenaries is net zo verslavend als zijn console-broertjes.

Dat is op verschillende punten een uiterst knappe prestatie. Vooral op technisch gebied mag Capcom zich op de borst kloppen, want The Mercenaries ziet er goed uit. Nu weten we allemaal dat de 3DS nog maar in het begin van zijn levensfase zit, maar bij tijd en wijle ziet de game eruit als een mininatuur-versie van Resident Evil 4. Natuurlijk heeft Capcom gretig gebruik gemaakt van allerlei technieken om de onvolkomenheden te verbergen, iets wat over het algemeen goed lukt. Met de nadruk op “in het algemeen”, want helaas laat The Mercenaries wel blijken dat het op bepaalde fronten nog steeds een stukje eerste generatie software is. Het beste voorbeeld daarvan is wanneer de game nieuwe tegenstanders in de game laadt. Nogal schokkerig bewegen de Majini en Iluminados zich naar de speler toe, wat er voornamelijk vreemd uitziet. Naarmate ze dichterbij komen worden de bewegingen steeds soepeler, maar eigenlijk had dit niet gemogen. Vooral in het begin zal dit opvallen en nogal storend zijn, maar tijdens het spelen is er aandacht voor andere zaken nodig.

The Mercenaries is namelijk een game die tot de laatste seconde je aandacht vergt. Het principe is simpel: de speler kan kiezen uit acht personages uit de Resident Evil-reeks, die allemaal hun eigen set aan wapens hebben. Eenmaal gekozen, moeten er binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk Majini of Iluminados neergeknald worden voor punten. Of mocht de kans zich voordoen, kan men een vernietigende melee-aanval uitvoeren. Klinkt oersimpel, maar dat is niet het geval. De speler wordt in de game constant lastig gevallen door knalvoer en overal ligt er gevaar op de loer. Uitermate handig om zo het puntentotaal op te voeren, maar de verscheidene tegenstanders zullen zich niet zomaar overgeven. Sterker nog, zo nu en dan verschijnen een aantal oude bekenden die het de speler niet makkelijk zullen maken. Zo keert de kettingzaag- Majini terug uit Resident Evil 5 en ook de Garrador uit Resident Evil 4 heeft opnieuw zijn klauwen uitgeslagen. Aan uitdaging geen gebrek dus.

Tenminste als je het type bent dat keer op keer een score attack game kan spelen. Verder dan dit gaat The Mercenaries 3D niet. Het is een ideale pick-up and play game dankzij de tijdslimiet, maar dat zal niet iedereen kunnen bekoren. Hierdoor klinkt de game als een karig pakketje, ware het niet dat Capcom wel een aantal toevoegingen heeft aangebracht. De belangrijkste is de skilltree. Tijdens de verscheidene potjes die je speelt kan de speler skills aan een personage toewijzen die gaandeweg worden ontgrendeld Een personage kan maximaal drie skills met zich meedragen. Deze hebben allerlei effecten zoals het verhogen van de effectiviteit van herbs, het versterken van mêlee-aanvallen en verzwakken van bepaalde vijanden. Deze eigenschappen zijn overigens ook sterker te maken door skillpoints te verdienen in de missies die voltooid moeten worden. Voor de achievement-hunters onder ons is er ook nog een medal-systeem, waarin bepaalde doelen gehaald moeten worden om een medal te bemachtigen.

Dit klinkt overigens heel uitgebreid, maar de uitwerking blijft stiekem toch karig. En dat is het ook het grootste probleem van The Mercenaries 3D. De game zelf zit prima in elkaar. Het speelt lekker weg, het is een ideale game voor korte potjes en Capcom heeft het gewoon uitstekend naar de 3DS gebracht. Het is alleen jammer dat de aanwezige content zeer gering is. Wat direct in het oog springt is dat er maar heel erg weinig missies zijn. Uiteindelijk zijn er ongeveer dertig missies, waarvan elf trainings-missies. Daarna begint het pas en het is eigenlijk zo weer voorbij. Wat ik misschien nog erger vind: waarom is Leon S. Kennedy niet speelbaar? Waarom zijn er niet meer kostuums verkrijgbaar? Waarom zijn er maar een paar levels aanwezig? Allemaal content die er eigenlijk in had moeten zitten. Vandaar ook de vraag: ben jij het type dat uren kan doorbrengen met een score attack game? Zo niet, dan is er een grote kans dat deze titel tegenvalt. Het is gewoon heel duidelijk dat Capcom deze game snel in elkaar geflanst heeft met de gedachte: we brengen het nu uit en als het succesvol is, dan gaan we een The Mercenaries 3D 2 uitbrengen met veel meer content.

Het ergste is; een hypothetische The Mercenaries 3D 2 zou ik direct kopen als het bomvol zou zitten met de content die deze mist. Op dat punt is the Mercenaries 3D een gemiste kans van jewelste. Het speltype leent zich enorm goed voor fanservice en Capcom laat het afweten. Alhoewel, misschien is het niet zo vreemd dat The Mercenaries 3D niet direct zijn “potentieel” weet te bereiken. Het is en blijft software die is uitgekomen tijdens het eerste jaar van een nieuwe handheld en de geschiedenis leert ons dat veel titels in die periode wel hun haken en ogen kennen. Ondanks die minpunten is The Mercenaries 3D geen slechte game. Helemaal niet zelfs. Het heeft een aantal eigenschappen die het een uitstekende handheld game maken. Alleen het gemis aan content doet de game geen eer aan. Ontzettend lastig, een tweedeling zoals deze.

Conclusie en beoordeling

Resident Evil The Mercenaries 3D is ontzettend lastig te beoordelen. Als liefhebber van The Mercenaries-modus in RE 4 en 5 heb ik erg genoten van deze handzame versie van de minigame. Ja het is compacter en er rennen wat minder vijanden rond, maar de feel van The Mercenaries op de consoles is prima overgezet naar de 3DS. Iedereen die veel tijd in The Mercenaries op de consoles heeft gestoken zal een prima aankoop doen met deze 3DS-versie. Echter, zelfs de grootste fan zal niet ontkennen dat Capcom meer content had kunnen toevoegen aan de game. En dat is de grootste zwakte van deze titel: ben je geen fan van score attack games of heb je geen zin om skills te verbeteren en medals te verzamelen, dan kun je de titel beter links laten liggen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Draagbare Mercenaries!
  • Heerlijk speelbaar
  • Skilltree
  • Minpunten
  • Zeer weinig content
  • Af en toe een technisch missertje
  • Geen Leon S. Kennedy

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kijken of het wat word.

  • /care

  • Hmm, maakt mij niet zo veel uit, we hebben al genoeg MMORPG en elke no-life nerd blijft toch wel bij WoW….

  • elke no-life nerd blijft toch wel bij WoW….

    och…Als-je-blieft

  • Ok nice, ik ben benieuwd!

  • Hoe meer studio's die games produceren , hoe meer keuze voor ons!

  • oké…

  • Tja, kweet niet wat ik hier over moet denken,

    van Baseball games naar MMORPG :S

    Wordt het dan een soort Baseball MMORPG…. XD

  • leuk

  • LoL ^^ wel leuk :D

  • Damn you Schilling, zomaar de Boston Red Sox verlaten. Wel leuk dat hij zijn passie voor videogames op zo'n manier probeert te gebruiken.

  • hopen dat er weer leuke spellen komen

  • hope dat ie een leuke mmorg gaat make

  • hmmmm very interesting…NOT xD

  • Base Ball MMORPG lol…

  • Hopelijk vette honkball games!

  • pfff, ik wordt gek van al die MMORPG's ze kunnen toch niet tegen WoW op…

  • WHAT THE FUCK…



    Okay, The Bloody Sock heeft zich altijd veel bezig gehouden met media, internet, technologie etc.. en is een hardcore gamer.. maar een game ontwikkelen.. damn!

  • haahahh zo lees je nog eens wat xD

  • Nou hij mag het proberen maar hij heeft nog niet echt veel ervaring in de game ontwikkeling wereld, dus ik wacht maar af.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren