1. Dead Island (PC)

Dead Island (PC)

Met deze recensie wil ik meedoen aan de memberrecensie-challenge van Dead Island.

Tegenwoordig is het zombie genre aardig populair en je ziet dat er steeds van dit soort zombiespelletjes komen. Techland wil het nu eens anders proberen en de zombies niet in hun bekende setting plaatsen, maar je naar een tropisch eiland te sturen om ze daar alsnog in mootjes te hakken. De ontwikkelaars hadden in ieder geval hoge ogen gegooid met de indrukwekkende cinematische trailer die ze ons een paar maanden geleden voorschotelden. Maar zal Dead Island nog verrassend en afwisselend genoeg zijn, of wordt dit een eenmalige reis naar de budgetbak?

Voordat we het spel kunnen beginnen krijgen we een introductiefilmpje te zien over het eiland waar het om draait: Banoi. In het filmpje zijn voornamelijk drank, feestende mensen en mooie vrouwen de belangrijkste factoren. Jij hoort bij de tweede categorie. Wanneer je als een echte zuipschuit op het podium klimt en even je glas leegdrinkt, wordt je door de bewaker vriendelijk verzocht wordt om terug naar je appartement te gaan. Al strompelend aangekomen in het appartement neem je nog even een pil en een slok drank en hierna sluit je je ogen om de volgende dag weer verder te feesten. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van het spel! Je word de volgende ochtend wakker om er vervolgens achter te komen dat het hele eiland overspoelt is door zombies, en aan jou de taak om zien te overleven…

Als één van de vier helden waaruit je in het begin van de game mag kiezen

is aan jou de taak weggelegd om alle wandelende lijken uit hun lijden te verlossen, overlevenden te helpen en een ontsnappingspoging voor te bereiden. Elk van de vier helden heeft zijn of haar eigen specialiteiten, dus in dat opzicht lijken ze elkaar prima aan te vullen. Helaas merkte ik dat de hoofdpersonen zo oppervlakkig zijn dat ze werkelijk niks toevoegen aan het verhaal, ook al hebben ze er een leuke autobiografie bij gekregen.

Zoals eerder beschreven speelt Dead Island zich af op een prachtig tropisch eiland en de makers hebben er goed voor gezorgd dat het tropische sfeertje echt van je scherm af straalt. De eerste indrukken die je van het eiland krijgt zijn prima en je hebt ook direct de vrijheid om overal te gaan en staan waar je wilt.

Maar al die vrijheid brengt ook een nadeel met zich mee, wat me persoonlijk altijd irriteert; de pop-ups in de game. Ik heb er geen problemen mee als games wat pop-ups vertonen vanaf een aantal meter, maar Dead Island overdrijft dit wel een beetje door gewoon voorwerpen en planten recht voor je neus te laten verschijnen. Het heeft absoluut geen effect op de gameplay, maar het is wel degelijk storend als je er op gaat letten.

Maar er zijn ook andere mankementen in de game verborgen, zoals bosjes die door je auto bewegen terwijl je rijdt of zombies die door hekjes vallen zijn een paar voorbeelden waar je best vaak mee te maken krijgt. De cutscènes dat het spel laat zien, geven vaak ook alle 4 de personages weer, ook al speel je alleen. Ieder filmpje is dus voor ieder personage hetzelfde, en de makers hebben dus niet de tijd genomen om de filmpjes een andere wending te geven, wat toch weer een paar uur speeltijd met zich meebrengt. Al deze minderheden zijn jammer, omdat het hierdoor lijkt alsof de game een beetje is afgeraffeld. Aan de andere kant is het wel begrijpelijk dat Techland de game wat eerder uitgebracht heeft, aangezien de concurrentie dit najaar onmogelijk te bestrijden is.

Iets wat we ook al eerder hebben gezien, maar zeker niet erg vonden, is het zelf kunnen creëren van wapens door allerlei troep aan elkaar te lijmen en hier een uniek wapen van te maken. Dead Island biedt deze optie dus ook, alhoewel je wel eerst de specifieke items moet vinden voordat je het wapen kan maken. Ook dit is een pluspunt, waar je automatisch een paar uurtjes insteekt, aangezien de werkbanken waar je het wapen op moet maken verspreid staan over het hele eiland. De verhouding qua wapens is ook logisch opgebouwd; in het begin moet je het doen met roeispanen en bezems, terwijl wanneer je verder in het spel vorderd wordt beloond met vuurwapens. Hier moet je alsnog zuinig mee om moet gaan, aangezien de verschillende schietijzers niet overal op zo'n eiland voor het oprapen liggen.

Hoewel je het op eerste gezicht niet zou zeggen, is Dead Island best realistisch. Niet in de vorm van het verhaal, maar wel op het gebied van overleven. Je kan niet zomaar op een groepje zombies aflopen en ze zwaaiend met een stok neermaaien. Bij een klein groepje kan je er nog met een paar kleerscheuren vanaf komen, maar wanneer er meer op je afkomen moet je toch echt op gaan letten en het spelletje strategisch gaan spelen. Doodgaan hoort er ook bij, en dit zal ook vaak gebeuren als je niet goed oplet. Het spel kent namelijk geen automatische heling van je gezondheid en ook medicijnen zijn schaars op het tropische eiland. Wel vind je bijna in elk huisje fruit en energiedrankjes, maar deze moeten helaas meteen gebruikt worden. Je kan deze dus niet in je inventaris stoppen, waardoor je vaak bij deze huisjes langs moet gaan om te kunnen overleven.

Elk van de vele missies leveren je geld op, net als items en als misschien wel het belangrijkste: XP. Je begint het spel op level 0 met beperkte vaardigheden. Vervolgens kan je kiezen uit drie vertakkingen van skills, en kan je één skill point besteden per level. Elke vertakking hoort bij een aparte stijl van overleven, waardoor iedereen de game anders speelt. De zombies levellen ook met je mee, wat betekent dat het spel er nooit makkelijker op gaat worden. Maar zombiegames moeten uitdaging bieden, en dat zit bij Dead Island wel snor.

Na een paar uur spelen merk je dat de controls van Dead Island een beetje stroef werken. De controls en combat zijn arcadegericht en werken nogal houterig. Je hebt één knop om te trappen en met één van de triggers zwaai je met je wapen. Buiten op zombies aflopen en ze zwaaiend neer te maaien wordt een beetje eentonig, dus de combat stelt zelf dus niet veel voor. Je hebt ook weinig keuze om ze op een andere manier te doden dan ze gewoon neer te slaan of te trappen, dus op dat gebied hadden ze wel iets meer aandacht mogen besteden.

Dead Island heeft ook een co-op mode, een functie die naar mijn mening goed in de game verwerkt is. Het verloopt namelijk allemaal heel soepel via het drop-in, drop-out systeem in de game. Je kan namelijk gewoon je singleplayer game starten en tijdens het spelen krijg je notificaties in beeld dat er een andere speler in de buurt is en hetzelfde als jij aan het doen is. Je klikt dan gewoon op de desbetreffende knop, en je joint de game van deze persoon of hij bij jou. Vervolgens kun je ervoor kiezen om samen met je medespeler een potje te gaan zombieknallen of dat je gewoon doorgaat met waar je mee bezig bent.

Wat ook een belangrijke factor is, is dat het spel zo´n 60 uur in beslag neemt als je de volle 100% wil bereiken, wat tegenwoordig erg lang is. Banoi is natuurlijk een tropisch eiland, maar ga er dan niet vanuit dat je over een klein stukje land spreekt van een kilometer bij een kilometer. Banoi is gigantisch groot en het aantal overlevenden ook, wat automatisch betekent dat er ook talloze missies zijn. Maar het nadeel van de vele missies is dat ze in de herhaling gaan vallen; de zoeken, vinden en terugbrengen-missies zijn dan ook in grote getalen aanwezig. Maar hoe je het wendt of keert, je kan met Dead Island dus sowieso een flinke tijd aan de slag.

Zoals je misschien al hebt gemerkt kan ik nog uren doorgaan over Dead Island, maar het komt allemaal neer op één conclusie; Dead Island is één van de meest uiteenlopende zombiegames die je kan vinden. De game lijkt dan wel totaal niet op de beroemde trailer maar daar moet je het spel ook niet mee gaan vergelijken, omdat het spel anders nog meer teleur gaat stellen. De bugs, glitches en een niet al te goed uitgedacht systeem bij de besturing komt soms best irritant uit de verf, wat enige frustratie met zich meebrengt. Als je grote liefde hebt voor zombies, open werelden, vele uren speelplezier en als je niet zo nauw kijkt naar alle slordigheidfouten, dan kan ik je aanraden om Dead Island aan te schaffen als hij een fatsoenlijke(re) prijs heeft.
6,7
67
Score: 65