1. Final Fantasy XIII (PS3)

Final Fantasy XIII (PS3)

We hebben sinds 1987 alles al meegemaakt in de Final Fantasy-franchise; van de beste RPG's tot snelste Chocobo-races. Van tegenvallende MMO's tot handheld vechtgames. Het feit dat we ondertussen deel 13 tellen, zegt eigenlijk al genoeg. Maar kwantiteit staat nimmer garant voor kwaliteit, een harde waarheid waar Final Fantasy XIII (FFXIII) een voorbeeld van is. Want al tovert je console wederom prachtige beelden op je beeldscherm, stiekem blijft FFXIII een vreemde eend in de bijt.

Een ding is in ieder geval zeker: de medewerkers van Square Enix hebben geweldig werk afgeleverd. FFXIII biedt een ervaring vol (audio)visuele pracht en praal. Wanneer de disc eenmaal in je console draait (op de XboX zijn het er overigens 3), word je getrakteerd op drama, actie en zeker 60 uur spelplezier, begeleid onder aansluitende gecomponeerde muziek. De planeet "Cocoon" biedt een decor waar je "U" tegen kan zeggen, want grote bossen, pittoreske steden en industrieel ogende gebieden worden allemaal aangedaan.

"Zijn eerste recensie, allemaal de aandacht erbij"

Deze gebieden worden aangedaan terwijl je in de huid kruipt van een vervloekte, maar kleurrijke groep mensen. Het verhaal wil namelijk dat zogenaamde goden, "Fal'cie", ervoor zorgen dat Cocoon kan blijven functioneren zoals het doet. Wanneer er een vijandelijke Fal'cie bedreigd wordt, maakt het mensen tot L'cie. Hier betreden onze hoofdpersonages het toneel. Een vijandelijke Fal'cie geeft hen in een vaag visioen een opdracht mee, een Focus, die zij moeten vervullen. Lukt het je de opdracht te vervullen? Dan verander je in een kristal en krijg je eeuwig leven. Lukt het niet? Dan verander je in C'ieth, ondoden. Makkelijker gezegd: je wordt door een Fal'cie veranderd in zijn persoonlijke knecht.

De karakters in het spel komen zeer sterk en overtuigend over. Dit is zeker te danken aan de prachtige CGI's, waardoor emoties op een natuurlijke manier overkomen. Gelukkig maar, want emoties lopen hoog op in FFXIII. Het probleem is helaas dat de kleurrijke personages en omgevingen overschaduwd worden door deze emoties van haat, verdriet en onvermogen. Zo is iedereen wel iets kwijt, zij het een zus, iemands geliefde, of zelfs het geheugen. Hoewel het zorgt voor diepgang, krijg je na zo'n 30 uur spelen toch het "get over it" gevoel.

Grafische pracht wordt overschaduwd door een zware emotionele ondertoon

Dit is niet het enige minpunt aan het begin van het spel. Het verhaal laat zich graag vertellen, wat betekend dat er weinig ruimte is voor het kiezen van zijtakken. Dit resulteert in een compleet lineaire wereld zonder bewegingsvrijheid. Het aparte is, is dat na ruim 30 uur spelen je plotseling wordt overladen met bewegingsvrijheid dankzij het betreden van een gigantische open vlakte. Maar schijn bedriegt; wederom is er niet veel ruimte voor side-quests. Feitelijk bestaan deze alleen uit: reis naar A, vermoord B, ontvang prijs C. Grappig genoeg merk je dit alleen achteraf, wanneer je bent bijgekomen van de plotselinge vrijheid.

Gelukkig is daar dan nog het nieuwe -en in mijn ogen- briljante vechtsysteem. Het is representatief voor de huidige filosofie van games: het moet snel, doordacht, maar zeker ook leuk zijn. Dat het snel en doordacht is, is een zekerheid. Je personages zijn namelijk te verdelen onder 6 rollen, ieder met zijn eigen plus- en minpunten. Door deze rollen in zogenaamde Paradigm's op te slaan, kun je tijdens een gevecht tactisch van rol verwisselen: Paradigm Shift. Dit houdt in dat je alleen je Leader direct kan besturen, terwijl je metgezellen het moeten doen met de jouw toegewezen rol en de AI. Dit is geen straf, want je bent druk genoeg met de Paradigm Shift's. Een last second Shift van aanvallende rol naar verdedigende rol kan namelijk het verschil zijn tussen winnen of verliezen.

Chocobo's zijn de yellow cabs in FFXIII

Naar mijn inziens is FFXIII -zoals ik eerder stelde- zeker wel een vreemde eend in de bijt. Het lijkt met de lineaire stijl en nieuw vechtsysteem een totaal andere weg in te slaan dan de oude Final Fantasy's. De vraag is alleen of die rare eend stiekem niet een lelijk zwaantje is.

Conclusie en beoordeling

De game heeft ondanks negatieve punten zoveel sterkere pluspunten, dat het een game is die met veel plezier gespeeld kan worden. Het verhaal is meeslepend, het spel grafisch indrukwekkend. Het verdient alleen geen 9, maar zeker wel een zeer goede voldoende.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verhaal is diepgaand...
  • Kleurijke/afwisselende landschappen...
  • Uren speelplezier...
  • Audio)visuele pracht
  • Snel en fris vechtsysteem
  • Minpunten
  • Maar te complex
  • Worden overschaduwd door emoties
  • Maar nooit echt een gevoel van vrijheid

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • mooi idee, gaat alleen niet werken helaas, er wordt te veel geld aan verdiend…..

  • Hmm ben het niet met hem eens ! , wie geeft er dan nog concurrentie. Dus de drang om te verbeteren is dan stuk lager. en ook is het dan niet nodig de prijs laag te houden van het aparaat

  • ik denk niet dat dit goed is beetje concurrentie is alleen maar beter komen er alleen maar betere games en consoles als er maar 1 is zouden we denk ik niet de games hebben die we nu wel hebben

  • ee spelcomputer zul goed zijn maar dan krijg je geen concurrentie

    en dan krijg je bijna niet te betalen console

    of geen goede games

  • Bij een spelcomputer blijven de games wel goed, de studio's moeten nog wel met elkaar concureren

  • Heeft die kneus ooit van concurentie gehoort. Jaffe kan wel God of War gemaakt hebben, maar voor de rest is die gozer niet bepaald slim te noemen vind ik. Hij denkt alleen maar uit ontwikkelings oogpunt.



    En die hebben we al, deze noemen we de PC

  • Ik denk dat de ontwikelaars echt wel hun best blijven doen, anders verkopen ze gewoon geen games meer.



    Als deze droom zou uitkomen, ben ik echt ongelooflijk blij. Ik vind het bijv. heel jammer dat ik geen Mario kan spelen omdat ik geen Wii heb.

  • krijgen we dan zoiets als de playbox ofzo. leuk idee alle spelen op 1 console maar zoals gezegd dan is er geen concurentie en kunnen ze doen wat ze willen.

  • haha dat lijkt me straf dat iemand zo'n uitspraak doet, ware het niet voor de concurentie was er geen nood aan productdifferentatie en kon je fluiten naar innovatie. Moesten ze zo bij nintendo denken was de deur al lang dicht …



    de Gamemarkt moet absoluut oligopolisch blijven wa

  • Nooit! Als Microsoft met Nintendo gaat samenwerken, zal de kwaliteit van spellen zoals we van Nintendo gewend zijn met een rotgang achteruit gaan!

  • dan krijgen we situaties waarbij we meer geld moeten betalen voor slechtere kwaliteit

    gezonde concurrentie is goed

  • @d-doc: Meer geld voor minder kwaliteit eerder, toch?

  • ja leuk 1 console die dan een monopoly positie heeft.. concurrentie is alleen maar goed. Laat die vent lekker zn muil houden, de enige voor wie dit goed kan zijn is voor hemzelf aangezien hij dan minder kosten maakt en toch evenveel (of meer) omzet haalt.

  • er moet 1 standaard formaat zijn, zeg blu ray, die op elke console speelbaar is en ook met alle features!, dus niet dat 1 console zwaai controllers heeft ^^ en de rest niet. Dan hou je concurentie maar toch 1 standaard…



    Btw dit is iets wat toch nog jaren en jaren gaat duren als het al gebeurd (denk ik)

  • Ergens goed toch is concurentie ook onmisbaar!

    Stel je voor 1 console met een monopoly positie!

  • Ja meerdere consoles lijkt mij ook veel beter!! Hoe meer competitie , hoe meer er wordt verbeterd en gestreden om de beste console te hebben!

  • zal nooit lukken want dan hoeft ms zich al niet aan te sluiten die denken nog `altijd` dat ze het met de 360 voor elkaar hebben hoor :P



    terwijl de jappies bij sony al uit hun neus puiteren en de aankomende 6 a 7 jaar geen console meer hoeven te maken omdat ze met de ps3 al een beest hebben neergezet en omdat bluray toch de toekomst woord in de game industrie alles zal toch op een gegeven moment overstappen naar bluray zelfs de 360 :) ofja zogezegt de xbox nummer 13 :P

  • Laat Jaffe dan maar heel snel zijn mond dicht houden want hij heeft dan echt niks van marktwerking begrepen. Concurrentie is altijd goed voor de consument, helemaal met luxegoederen zoals gameconsoles. Als er maar 1 merk zou zijn dan worden bedrijven minder geprikkeld om hun best te doen met iets nieuws te komen. En als er maar merk console is, en de fabrikant bepaalt dat dat apparaat voor €1500,- op de markt gebracht moet worden, wat dan? Dan heb je de keus tussen veel geld betalen of niet gamen. Nu hebben bedrijven concurrentie en worden bedrijven min of meer gedwongen de console scherp te prijzen. Kijk maar naar Sony, die dachten even lekker te gaan cashen met een console van 600 euro, totdat bleek dat de concurrentie die goedkoper was veel beter verkocht, Sony wist niet hoe snel ze de prijs moesten verlagen. Lekker doordacht weer meneer Jaffe. Hou jij je maar bij je eigen specialiteit maar hou hier je mond over. Je zet jezelf voor schut.

  • Denk je dat wij nog maar 1,19 zouden betalen voor een Fles Coca-Cola, wanneer er maar 1 soort supermarkt zou zijn? Of denk je dat die philips- tv bij de mediamarkt ook echt 999,- euro zou kosten, wanneer de mediamarkt geen concurrentie zou hebben?



    Concurrentie zorgt voor lage prijzen.. kijk maar naar de jumbo onder de supermarkten (altijd laagste prijs) en de bcc bij de electronica zaken.



    één console op de markt zou rampzalig zijn voor de consument. Zo kan een MS weer een Xbox met hardware problemen op de markt brengen en er nog mee weg komen ook! er moet ALTIJD een alternatief zijn..


  • Never nooit niet.



    Alle 3 hebben ze een andere kijk op de gamewereld en 1 console betekend de ondergang van de industrie want er is geen concurrentie meer. Bovendien zakt de kwaliteit van de games gigantisch.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren