1. StarCraft II: Wings of Liberty (PC)

StarCraft II: Wings of Liberty (PC)

Meer dan tien jaar moesten RTS-fans de tergend voortschrijdende tijd trotseren alvorens Blizzard StarCraft 2 lanceerde. De verwachtingen waren hoog gespannen, StarCraft is immers zowat het befaamdste RTS-spel ooit gemaakt. In één natie bij uitstek verwierf StarCraft een haast goddelijke status en werd de subliem gebalanceerde multiplayer zowat tot nationale sport verheven. Van Zuid-Korea weten we dat ze op het WK 2002 steevast bevoordeeld werden, en dat gillende gibbertrienen er in grote getale de straten onveilig maken. De uitstekende diplomatieke relaties met hun noorderburen springen ook in het oog, en vormen een levendige inspiratiebron voor pesterijen wereldwijd. Dat StarCraft stiekem een gesofisticeerde militaire simulator is, bekostigd door de Zuid-Koreanse overheid om het volk klaar te stomen voor een continentale invasie, valt eerder te catalogiseren als een dubieuze complottheorie. Of zou Kim-Jong-Il het dan toch bij het rechte einde hebben? In dat geval zijn we zwaar de klos. Zoals de Duitsers na een voetbalmatch van 90 minuten als winnaar uit de bus komen, zo trekt een Zuid-Koreaan na een StarCraft-potje namelijk steevast aan het langste eind.

De invasie heeft echter wat vertraging opgelopen en we lopen nog steeds vrolijk rond. Stilte voor de storm, ze komen eraan dat weet ik gewoon. Loop ik te hard van stapel? De schrikwekkende begeestering waarmee Zuid-Koreaanse pro-gamers StarCraft 2 (SC 2 vanaf nu) spelen, doet anders vermoeden. In een ogenschijnlijke strijd op leven en dood klikken ze tegen 150 aanslagen (en meer) per minuut accuraat op hun toetsenbord en muis. Enkel met veel talent en dagelijkse training kan het topniveau bereikt worden. Maar waarom zou je een spel je halve leven laten domineren? Het competitieve aspect speelt hierin een grote rol, er is echter nog een andere krachtige factor. E-Sports zijn sinds de release van SC 2 lucratiever geworden dan ooit te voren. Maandelijks zijn er StarCraft 2-toernooien waarmee grote sommen geld buit te maken zijn. Een Zuid-Koreaan die enkele grote toernooien op zijn naam schrijft, verzekert zich in eigen land van een heldenstatus en zwemt al gauw in een berg geld, waarop zelfs Dagobert Duck jaloers zou zijn.

Dat er grof geld te verdienen valt, betekent niet dat de multiplayer ongeschikt is voor het grote publiek. Samen met SC 2 werd namelijk Battle.net 2.0 in het leven geroepen. Battle.net 2.0 zorgt er o.a. voor dat spelers van hetzelfde niveau tegen mekaar uitgespeeld worden. Automatisch word je in een divisie geplaatst op basis van je capaciteiten. Win je vaak, zal je het tegen moeilijkere tegenstanders moeten opnemen en in rang stijgen. Verlies je enkele potjes op rij, dan speel je tegen lager geklasseerde individuen. Er zijn drie speelbare rassen in de multiplayer: Terran, Protoss en Zerg. Elk ras is totaal verschillend qua virtuele karakteristieken en schotelt een vijftiental eenheden voor. In een standaard potje gaat het er de eerste minuten meestal vrij rustig aan toe, en start je met de ontginning van grondstoffen (Minerals en Vespene Gas) om je economie op gang te trekken. Het is echter perfect mogelijk om met een vroege all-in-rush voor de dag te komen waarbij zelfs verzamelaars mee in de strijd gegooid worden, maar dat ter zijde. Nadat je wat basisstructuren opgetrokken hebt waarmee je o.a. de unit capacity (die je immer in de gaten moet houden) omhoog trekt, wordt het al snel tijd om de strijdbijl op te graven. SC 2 biedt een multiplayer die focust op snelheid van uitvoering en veelvuldig multitasken. Doorheen elk potje ben je constant en vaak tegelijk bezig met: gebouwen optrekken, verkennen, strijd leveren en het aanmaken en upgraden van eenheden. In SC 2 is het onverstandig om gewoon al je eenheden te selecteren en naar het vijandelijke kampement te sturen. Plaatsing, benadering van vijandige eenheden en timing van special abilities zijn cruciale vaardigheden in de multiplayer.

Oefening baart kunst en al doende leert men; gamers die niet bekend zijn met StarCraft gaan een flink leerproces tegemoet. Maar het loont, zelfs als beginner maak je vrij snel progressie en ga je steeds meer plezier beleven aan de uitdagende multiplayer. Verkennen is in het groeiproces als speler een essentiële vaardigheid die niet snel onder de knie te krijgen is. Wanneer verken ik, met welke eenheid, wat doe ik met de verkregen informatie, dit zijn repetities die je telkens weer moet maken. Scout je de tegenstander verkeerd, zal hij bijvoorbeeld plots met luchteenheden jouw basis bestoken, terwijl je defensieve voorbereidingen trof voor een geheel ander soort aanval. Dit zet de poort ook open voor slinkse strategieën, waarbij gebouwen op minder voor de hand liggende plaatsen verscholen worden. De multiplayer is zeer gebalanceerd en biedt ruimte voor uiteenlopende tactieken. Zo zijn de mogelijkheden qua opbouw en speelstijl schier eindeloos, en erg uiteenlopend afhankelijk van het gekozen ras. Zoals het Blizzard betaamt blijven ze SC 2 ook ondersteunen. Niet enkel door met patches kleine oneffenheden weg te werken, maar ook door het aanbieden van gratis mods, waaronder een Starcraft-variant van Bejeweled. Ook de community is stevig aan het werk geweest en vervaardigde reeds tal van verslavende custom games. De impact daarvan is minder groot dan wat fans voor Warcraft 3 fabriceerden, toch is er heel wat fraais voorhanden. Naast de overgezette versies van populaire Starcraft en Warcraft mods, kunnen er tal van geslaagde Tower Defense games, DoTA-achtige mods en alternatieve games zoals Star Battle (zes vs. zes met luchtschepen) gespeeld worden.

Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om gewoon tegen de A.I. te spelen om maps te leren kennen en zaken uit te proberen. Blizzard vond deze skirmishes als eerste kennismaking naar een mulitplayer-ervaring toe blijkbaar ontoereikend en kwam met challenges op de proppen. Tegen welke vijanden is een bepaalde eenheid zwak of sterk, welke special skills gebruik ik en wanneer of hoe positioneer ik een bepaalde eenheid? Een ruim aanbod challenges levert de antwoorden in de vorm van een extensieve, praktijkgerichte scholing. Een beginner heeft wellicht eerst ervaring opgedaan door het spelen van de campagne, toch bieden de challenges ook in dat geval een schat aan bruikbare informatie. Voordat men de multiplayer aanvat, is het dus zeker geen slecht voornemen om wat broodnodige kennis op te doen.

Tot hier toe werd slechts één aspect van een magistraal tweeluik besproken. Naast de fascinerende multiplayer valt immers het eerste akkoord van de Starcraft 2 campagne te spelen. In Wings of Liberty volgen we het reilen en zeilen van Starcraft-protagonist Jim Raynor. Ondanks dat het verhaal de gebeurtenissen van Starcraft en uitbreiding Brood War vervolgt, pikken ook gamers die niet met het origineel bekend zijn vlot in. Al tijdens de installatie krijg je op een verzorgde manier een forse samenvatting van de voorgaande ontwikkelingen gepresenteerd. Erg handig voor groentjes en ook voor anciens mocht de historie na een decennium wellicht nog eens opgefrist worden. Wings of Liberty brengt ons in het spoor van een op wraak zinnende Jim Raynor; het verraad van zijn ex-lotgenoot Arcturus Mengsk zit hem immers nog steeds hoog. Net als stichter Arcturus Mengsk was ook Jim Raynor een actief militant van een rebellerende factie, Sons of Korhal. Mengsk liet echter d.m.v. een psi-emitter Tarsonis (de thuisplaneet van het leidende regime) over aan een vernietigende Zerg-invasie. Raynor werd niet op de hoogte gebracht van dit plan en Tarsonis werd vernietigd, met miljoenen slachtoffers tot gevolg. Mengsk greep de macht en Raynor werd uitgerangeerd en onterecht als terrorist bestempeld. Het nieuwe regime, the Dominion was geboren. Keizer Mengsk nam de touwtjes meteen stevig in handen, hij heerst met ijzeren vuist en het volk kreunt onder zijn tirannieke bewind.

Het verbaast dan ook niet dat outlaw Raynor op zoek is naar methodes om roet in Mengsk’s eten te gooien. Oude kennis Tychus Findlay duikt op en laat verstaan dat de Dominion mysterieuze artefacten aan het opgraven is. Tychus werkt voor de wetenschappelijke Möebius Foundation, die bereid zijn serieus wat duiten neer te leggen voor deze relikwieën. Raynor gaat achter de artefacten aan, al spoedig blijken er echter nog meer kapers op de kust zijn. Plots duiken de Zerg uit het niets op en gaan de poppen aan het dansen. Her en der worden planeten overrompeld door de Zerg. De Dominion laat deze planeten aan hun lot over en Raynor beseft weldra dat hij naast het opgraven van artefacten, ook nog eens de mensheid moet redden van een gewisse ondergang. Als de gemuteerde Sarah Kerrigan (Queen of Blades) daarna op het voorplan verschijnt, krijgt Jim Raynor het emotioneel moeilijk. Zijn gevoelens voor Sarah spelen hem nog steeds parten en hij weet uit ervaring dat ze een geduchte tegenstandster is. Alsof dat nog niet genoeg is, krijgt hij bericht van verder onheil. De gewonde Dark Templar Zeratul klampt Raynor aan en fluistert hem doemberichten over een oude Xel’Naga voorspelling, die het einde van het universum predikt in het oor. Hij overhandigt Raynor een duister Ihan Crystal (StarCraft equivalent van een palantir) waarmee Raynor de visioenen van Zeratul kan herbeleven. De Zerg-invasie zou maar eens de voorbode van een nog groter kwaad kunnen zijn, werk aan de winkel dus.

Vanop de Battlecruiser Hyperion, in vroegere dagen het paradepaardje van Mengsk’s luchtvloot, vliegt Raynor met zijn crew doorheen het universum om te redden wat er te redden valt. Steevast wordt er bij het begin van een missie geland op een planeet, met een groot scala aan variërende doeleinden als voortzetting. Niet enkel klassieke build-a-base-and-attack-missies zijn voorhanden, want Blizzard heeft zichzelf overtroffen in hun zoektocht naar originele concepten. Zo land je eens op een onstabiele planeet waar je te maken krijgt met periodiek stijgende lavastromen. Het is de bedoeling om ter snelst een bepaald aantal mineralen te verzamelen tegen de Zerg. Kink in de kabel zijn hier de lavastromen die regelmatig de grondstoffen bedekken, waardoor je snel moet reageren en verzamelaars naar een veilige hoogte brengen. Natuurlijk woedt er ook een militaire strijd tegen de Zerg, waarbij je niet zomaar in het wilde weg troepen kan produceren, want dan redt je economie het niet. Op een andere planeet moet je tijdens dagcyclussen zoveel mogelijk gebouwen van geïnfecteerde Terrans vernietigen. ’s Nachts trekken je troepen zich terug in een basis omdat een massa geïnfecteerde Terrans dan op oorlogspad trekt. De aanvallen worden steeds moeilijker om af te weren, waardoor je bij de eerste lichtval zo snel mogelijk gebouwen moet vernielen om ’s nachts niet overrompeld te worden. Ook een treinoverval en het bewerken van een Protoss heiligdom met een gigantische laser behoren tot het assortiment. Verder zijn er nog tal van memorabele missies en een mini Protoss-campagne van uitmuntende kwaliteit.

Een groot aantal missies speel je onder tijdsdruk wat extra suspense wekt, omdat je gewoon voelt dat er niet getalmd kan worden. Er zit ook veel vaart in de campagne en de epische momenten volgen mekaar in snel tempo op. De eerste helft missies speel je elk, afhankelijk van je vaardigheid en de gekozen moeilijkheidsgraad door in minder dan een half uur. Naar het einde toe zijn er enkele missies waarmee je een veertigtal minuten bezig bent. Toch is het een kleine ontgoocheling dat er niet wat meer lange missies zijn. Uiteindelijk zal de gemiddelde gamer in totaal ruim vijftien uur doen over de campagne. Na de meeste missies, is er tijd voor verpozing aan boord van de Hyperion. Deze Battlecruiser is opgedeeld in vier compartimenten die gaandeweg opengesteld worden: de wapenkamer, de brug, het laboratorium en een bar. De bar is een sfeervolle plek, waar altijd een vrolijk deuntje op de achtergrond klinkt. Raynor kan er een praatje slaan met enkele van zijn trawanten en nieuwsuitzendingen bekijken. Zoals het een totalitair regime betaamt, heeft Mengsk ook de media naar zijn hand gezet. De nieuwsuitzendingen bulken dan ook van de opzichtige propaganda, en zorgen nu en dan voor een luchtige noot. De wapenkamer en het labo zijn in de eerste plaats gericht op het upgraden van eenheden en het vrijspelen van nieuwe technologieën. Er kunnen zelfs wat experimentele eenheden vrijgespeeld worden. Je zal echter niet alles kunnen unlocken, je bent namelijk verplicht keuzes te maken. Sommige eenheden zoals de Goliath en Firebat, haalden de mulitplayer niet wegens balansredenen, maar komen gelukkig wel aan bod in de single player. Bijkomend vinden een groot aantal belangwekkende gesprekken plaats aan boord van de Hyperion. Concluderend passen deze tussenstukken aan boord naadloos in de campagne.

Over wat moet er dan nog gesproken worden. Laten we het hebben over de fantastische cinematics die een zware impact hebben op de campagne. Van Blizzard zijn we op dat vlak heel wat gewend, en ook in Starcraft 2 trakteren ze ons op legendarische filmpjes die in het geheugen gegrift zullen blijven. De grafische kwaliteit van deze filmpjes is subliem en de getoonde beelden zijn telkens weer een toegevoegde waarde. Zelfs een opsomming van superlatieven doet Blizzard op dit vlak te kort, eigenlijk verdienen ze gewoon een universele staande ovatie. Ook de muziek, geluidseffecten en het werk van de stemacteurs zijn overigens van eenzelfde kwaliteit. De antwoorden die troepen uitkramen wanneer je erop klikt, zijn bij wijlen hilarisch. Elke eenheid heeft een groot spectrum aan snedige replieken klaar, puik werk. Ook aan kleine onderdelen werd duidelijk enorm veel tijd gespendeerd. Tot in de puntjes, typisch Blizzard zou je haast zeggen. De graad van detail van de eenheden, gebouwen en planeten is niet het allerscherpste wat we in het RTS-genre ooit gezien hebben. Commentaar valt daar evenwel niet op te geven, want Blizzard compenseert dit ruimschoots door alle elementen in beeld tot een sfeervol geheel te laten smelten. Bij het aanschouwen van de maps valt het gelijk op, dit is StarCraft en de atmosfeer en uitstraling zijn zoals het hoort.

Conclusie en beoordeling

StarCraft 2 maakt met Wings of Liberty een entree door de grote poort en trekt het RTS-genre naar zijn limieten. Het verhaal is spannend, de gevechten tegen de Zerg en Protoss keihard, en de clever verzonnen missies bulken van de originaliteit. Eersteklas over de gehele lijn, want ook op audiovisueel vlak en uitwerking van details gooit Blizzard hoge ogen. De competitieve multiplayer staat voor liefhebbers garant voor tientallen, zo niet honderden uren spelplezier. Voor de afwisseling kunnen er heel wat voortreffelijke custom games gespeeld worden, die voor elk wat wils bieden. StarCraft 2 is een baken van licht in tijden van schaarste en het nieuwe vlaggenschip van het RTS-genre. Dat zal ook de komende jaren zo blijven, Blizzard heeft met Heart of the Swarm en Legacy of the Void nog heel wat Old School RTS-geweld in petto.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Hoge productiewaarden
  • RTS-gameplay van de bovenste plank
  • Meeslepend verhaal
  • Diversiteit en intensiteit van de missies
  • Legendarische multiplayer
  • Goede optimalisatie (ook op mindere systemen speelbaar)
  • Minpunten
  • Betrekkelijk weinig langer uitgesponnen missies

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hier zit ik nu echt nie op te wachten, niet echt mijn ding !

  • Aahm, hier zit ik niet echt op te wachten…

  • hmm hier zit denk ik niemand op te wachten…

  • Toen het aangekondigd werd was iedereen helemaal blij, mij heeft het nooit boeiend geleken helaas.

  • Duidelijk geen spel voor mij

  • Must have! De meest geniale game op Tetris na. :D

  • De game leek me erg vet maar de gemiddelde reviewscore is 73% dus ik ben niet echt heel enthouisiast meer.

  • Laat die shit maar op de wii..

  • Hehe, dat duurde lang >______>

    Heb meer dan 10 forums af zitten zeuren naar de europese release date, kon er nergens iets over vinden.

  • Niets voor mij, wel tof voor de fans!:D @ T-Gamer: komt denk ik vooral omdat dit zo'n game is waar je van moet houden. Geschikt/ongeschikt dus :P.

  • Nee, niet vet!

  • Zeker een must have!

  • laat maar, ik hoef hem toch niet

  • Hebben ! hebben ! hebben !

  • ehhh, sehr toll…?

    rolling rolling rolling rollin' down the streets

  • omg egt de raarste spel ooit

  • haha lage het moet geen duur spel zijn het mag nie meer dan €40 euro kosten! want anders koop het echt niemand ik heb spel zelf op de psp erg grappig.



    BTW vind meer een Wii game

  • Eindelijk, wacht echt al eeuwen op dit nieuws :P:P iig voor iedereen die er niet op zit te wachten, LEEN hem een x van iemand die hem wel heeft want dit spel is echt verslavend.

  • Ik zeg maar één ding:

    ROLLEBOLLE.. lol

  • Doe maar niet…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren