1. Rock of Ages (DL)

Rock of Ages (DL)

Ik heb een vraag voor jullie. Wat is het eerste wat in je opkomt bij het horen van de naam “Rock of Ages”? Is het een game gebaseerd op de carrière van de Britse hard rock groep Def Leppard? Of is het misschien een muziekgame die je meeneemt door de verschillende tijdperken van rock? In ieder geval weet ik zeker dat je niet dacht aan wat deze game feitelijk is: een game waarin je met een steen door verschillende tijdperken van de geschiedenis rolt en historische figuren moet platrollen. Ja, je kan veilig stellen dat er geen andere game bestaat als deze. Dus saddle up en keep on rollin’, baby. Het is tijd voor Rock of Ages.

In de game stap je in de schoenen van de Griekse held Sisyphos (voor degenen die niet weten wie dat is, hier is een Wikipedia link) en samen met je steen reis je door verschillende jaargetijden om een aantal beroemde karakters uit mythologie en geschiedenis een kopje kleiner (en een heel stuk platter) te maken. Hieronder vallen onder andere Leonidas (inclusief 300-grap), Vlad Tepes (Dracula), Karel de Grote en Napoleon, ieder met hun eigen rots en hun eigen wereldje. Daarnaast heb je ook nog de verplichte boss battles en hoewel deze vrij simpel zijn (ze volgen allemaal een vast patroon en iedere eindbaas heeft een mooi aangegeven zwakke punt waar de game je nog even op wijst in het laadscherm), toverden ze altijd een glimlach op mijn gezicht. Want zeg nou zelf, wat is nou gaver dan met een enorme rots strijden tegen een met kanonnen uitgeruste David? Als er één minpunt is aan de campagne is dat deze vrij kort is, maar aan de andere kant zijn de levels leuk genoeg dat je ze makkelijk opnieuw speelt en is de game uiteindelijk toch “slechts” een arcadetitel.

De opmerking “Er is geen andere game als deze” geldt overigens niet alleen voor het concept, maar zeker ook voor de gameplay en de visuele presentatie van de game. Ten eerste, de gameplay. Rock of Ages laat zich het beste omschrijven als een strategie-, race- en tower defense game gemixed met Super Monkey Ball. Voor de duidelijkheid zal ik het uitgebreid uitleggen: Het doel van het spel is om de poort van het kasteel van de tegenstander te raken met je rots met de hoop om deze poort kapot te krijgen en je tegenstander plat te rollen onder jouw rots en om je tegenstander te weerhouden dat hij dit eerst bij jou doet. Om dit doel te bereiken bestaat de gameplay uit twee gedeeltes: een aanvallend en een verdedigend stuk.

Bij het aanvallende stuk speelt de game ongeveer als Super Monkey Ball. Je moet met je rots zo snel mogelijk over een veld met allerlei obstakels en platformelementen naar het fort van de tegenstander komen om met een zo groot mogelijke snelheid tegen de poort te beuken. Hierbij moet je niet teveel treuzelen, want je tegenstander rolt even snel naar jouw kasteel toe. In het verdedigende gedeelte van de game moet je, hoe kan het ook anders, jouw kasteel proberen te verdedigen tegen de tegenstander. Dit doe je door vanuit een overheadview met geld verkregen in je aanvallende beurt verschillende verdedigingsbouwwerken te bouwen. Dit varieert van simpele torens tot koeien en mammoeten die proberen de rots van de tegenstander van de baan te beuken. Je komt in deze verdedigende modus zodra jij of met je rots tegen de deuren van de tegenpartij hebt gebeukt of je rots is vernietigd door de tegenstander en je werkers dus een nieuwe rots moeten bouwen.

Bij zowel het aanvallende als verdedigende gedeelte is snelheid van groot belang. De hele game speelt zich namelijk in real-time af en de tegenpartij werkt ook met de verdedigende en aanvallende secties.Ben je dus te langzaam bij het aanvallende stuk en raakt de tegenstander eerder jouw poort dan jij de zijne, dan zal deze niet alleen zijn verdediging kunnen versterken terwijl jij nog met de aanval bezig bent, maar zal hij ook eerder weer kunnen rollen. En als je tegenstander weer begint met rollen als jij nog vroeg in de verdedigende fase zit, dan kan je maar beter hopen dat je verdediging sterk genoeg is, want zo’n achterstand is lastig in te halen.

De grote vraag hierbij is natuurlijk of het allemaal wel werkt. Immers, hoe vaak zie je niet dat een ontwikkelaar van alles wat in zijn game wilt stoppen en het uiteindelijk daardoor geen van allen perfect werkt. Maar wees niet gevreesd, in deze game werkt het allemaal en het is ook nog eens allemaal zeer leuk. Zelden heb ik een game gezien waarbij alle aspecten van de gameplay zo perfect zijn uitgewerkt als bij deze. Beide secties gaan vlekkeloos in elkaar over en de spanning of opluchting die je voelt als je in de rechterbovenhoek ziet staan dat de tegenstander aan het rollen is, is ongeëvenaard. Tijdens mijn speelsessies heb ik meerdere malen hardop zitten vloeken omdat de tegenstander zijn verdediging zo sterk had opgebouwd dat ik er nauwelijks doorheen kwam terwijl hij makkelijk door mijn verdediging heen kwam of juist hard zitten lachen omdat de tegenspeler door mijn verdedigingen compleet vastliep en zo een enorme achterstand op me kreeg.

Uit de vorige zin kan je misschien al halen dat de AI in dit spel zich heel erg gedraagt als een menselijke speler. Ze zijn onvoorspelbaar en met afwisselende mate goed of slecht. Natuurlijk zal in eerste instantie de AI tegenstander in de singleplayer een voordeel hebben, aangezien jij de kaart niet kent en de AI vaak exact weet waar hij de verdedigingen het meest succesvol kan neerzetten terwijl jij eerst vooral je verdedigingen zal opbouwen rond je eigen kasteel (terwijl dit vaak niet de meest succesvolle verdediging is). Als speler kan je echter op deze manier van de AI “leren”. Door te zien waar hij zijn verdedigingen opzet, kan jij in de volgende beurt ook jouw verdedigingen zo opbouwen, zodat de AI juist weer in het nadeel komt. Andersom past de AI zich ook aan jouw tactieken aan. “Ziet” de computer dat jij een pad hebt geblokkeerd, dan zal hij een andere weg door het level zoeken of een manier zoeken om je verdediging te omzeilen (door bijvoorbeeld om een boom heen te springen). Dit wil echter niet zeggen dat de AI perfect is, aangezien de AI vrij kwetsbaar is voor bugs. Ik heb op een gegeven moment gehad dat mijn tegenstander een bepaalde weg maar bleef proberen en daar telkens vernietigd werd door mijn verdediging, terwijl er ook een andere weg bleek te zijn die ik per ongeluk totaal onverdedigd had gelaten.

Nu de gameplay voor ieder duidelijk is, is het tijd om wat dieper op de verschillende modi die deze game te bieden heeft in te gaan. Deze game bevat een singleplayer en een multiplayer component. De singleplayer bestaat uit de campagne, time trials en de SkeeBoulder (een minigame waarbij je zoveel mogelijk targets moet raken). Bij de multiplayer kan je kiezen uit SkeeBoulder en War (de standaardmodus die ik hierboven heb behandeld), beide kunnen online worden gedaan of met een vriend in split-screen. De multiplayer is, zoals te verwachten valt, zeer leuk. Ik zou zelfs durven te zeggen dat Rock of Ages één van de beste multiplayergames van de afgelopen jaren is. Zelden heb ik zoveel lol gehad tijdens multplayersessies en het gevoel van vreugde als je succesvol een aanval stopt of je tegenstander aan het einde per ongeluk misrolt en je poort met te weinig snelheid raakt om die laatste treffer te maken is haast ongeëvenaard. Er is echter één probleem dat ik heb ondervonden met de multiplayer en dat is dat het soms vrij buggy is. Het meeste daarvan is op het moment van schrijven op de PC al gepatched, maar ik had in het begin erg veel last met het krijgen van verbinding en crashte de game soms middenin multiplayersessies.

Ten slotte is er nog het visuele aspect van de game. Zoals ik al in het begin van dit artikel zei is de game visueel ook zeer uniek. De visuele stijl valt het beste te omschrijven als Pythonesque. Als je ooit Monty Python hebt gezien (en wie heeft dat nou niet?), weet je waarschijnlijk meteen wat ik bedoel. Alle personages zijn cut-out afbeeldingen van oude Griekse vazen, schilderijen uit de Renaissance, oude boeken, et cetera en die hebben de mensen bij ACE Team geanimeerd. Daarnaast zijn ook de werelden compleet gemaakt in de stijl van de kunst van de tijdsperiode waar de wereld in hoort. Zo zien de eerdere levels eruit alsof ze direct van een Griekse vaas zijn gekomen en hebben de levels in de Renaissance veel kleuren en bloemmotieven. Ook qua audio laat de game een positieve indruk achter. Van de opzwepende soundtrack tot het Mozartstuk als je de poort van tegenstander open ramt, het past allemaal perfect in de game en laten we het maar niet hebben over de hilarische geluidseffecten die spelen terwijl je je rots naar de overwinning rolt.

Conclusie en beoordeling

Rock of Ages is een door en door unieke game die zijn budgetprijs van acht euro (of tien euro op Xbox Live of PlayStation Network) meer dan waard is. Ondanks de bugs die af en toe optreden en het feit dat de game nogal kort is, slaagt het spel erin extreem leuk te zijn doordat de core gameplay perfect is uitgewerkt en de visuele stijl van de game zonder enige twijfel er iedere speelsessie in zal slagen om een brede grijns op je gezicht te toveren. Dit is een steen die je niet stilletjes de diepte in laat rollen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Origineel!
  • Erg goedkoop
  • Erg leuk om te spelen
  • Audiovisueel dik in orde
  • Multiplayer fenomenaal
  • Minpunten
  • Soms vrij buggy
  • Singleplayer vrij kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Ideale setting voor een film :)

  • Dat lijkt me wel wat voor in de bios ja!

  • Van mij mag Del Toro de film wel regisseren. De man achter het succes van Hellboy en Pan's Labyrinth.

  • En deze 360 spel komt dus ook weer op Blu-Ray uit? :P

  • @ xBALOx : dat zou pas lachwekkend zijn xD



    Het komt steeds vaker voor dat regisseurs hun inspiratie halen uit games!

  • ckr wel rlx ga ik ckr heen dan net als naar max payne

  • Wtf, lijkt me echt niet zo veel aan…

  • Het is inderdaad een goede setting voor een film

  • kan iets worden, ben benieuwd…

  • Als hier een film van wordt gemaakt wil ik die zker zien.

  • Dubbel :S

  • gaaf

  • Als 't maar niet zo'n draak wordt als I Am Legend, die een soortgelijk uitgangspunt heeft.

  • Bios? i'm in shock!

  • Ik denk dat je er een mooie film over kunt maken(Y)!

  • Moeten er dan niet 2 versies komen? Sisters doden/sisters redden?

  • DUDE, DIE MOET IK ZIEN!!!

  • eerst had je het fenomeen dat elke film een game moest worden

    krijgen we nu het fenomeen dat elke goeie game een film moet worden??

  • lijkt me best vet

  • die wil ik echt wel graag zien :D

    goed idee :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren