1. Phantasy Star Online: Episode I & II (NGC)

Phantasy Star Online: Episode I & II (NGC)

Star Wars-geeks, je kent ze wel. Door de bank genomen zijn het roodharige knaapjes, puisterig, brilletje op en maken buitensporig veel gebruik van neusspray en sokken met een Schots ruitje erin. Kortom: niet het schoolvoorbeeld van stijl. En dat ligt eigenlijk maar aan één ding: de aanbidding van die slechte science-fiction saga. Zeg nu zelf, Phantasy Star Online is toch vele malen awesomer?

Nou ja, als je een Star Wars-nerd bent zal je dat waarschijnlijk niet zeggen. Of, in een nog waarschijnlijker geval, ken je het hele spel niet en het getuigt nu niet bepaald van intelligentie om een game die je niet kent cool te vinden. Hoe dan ook. De Phantasy Star-reeks begon – a long time ago in a galaxy far away - in de eerste plaats met een paar traditionele RPG’s die waarschijnlijk alleen 7threst en ik kennen. Tof en hardcore, you know the drill. Met de komst van de DreamCast veranderde dat: het hele concept werd omgegooid naar een hack ’n slash-achtige MMO met Diablo-trekjes. Of het hele Monster Hunter-idee, als dat je meer zegt. Om het bondig te omschrijven: je maakt een personage aan, je slacht de plaatselijke aliens real-time af en pakt de dingen die ze droppen wanneer ze gestorven zijn. En om ze om te brengen, beschik je over een wijd scala aan futuristisch wapentuig. Lightsabers, laserguns en de gebruikelijke spreuken zijn er bij overvloed om de plaatselijke autochtonen van kant te maken.

Want eigenlijk speel jijzelf de alien in deze game. Aangezien de Aarde seriously fucked up was heeft de mensheid een nieuwe thuishaven moeten vinden, Ragol. De eerste troepen die er naartoe gestuurd waren, Pioneer 1, zijn na een gigantische explosie verdwenen en het is nu aan jou, een lid van Pioneer 2, om uit te zoeken wat er gebeurd is. Of, in de tweede episode wat eigenlijk weer een stand-alone game is, uit te zoeken wat er met een vermiste officier is gebeurd. Dit verhaal wordt nogal zwak uit de doeken gedaan door verscheidene audio-messages, maar in principe maakt het eigenlijk niet uit. De echte motivatie is immers wat het altijd al was bij dit soort games: een steeds hoger level bereiken en een steeds betere wapens en armor verkrijgen. Dát is de verslaving die zich meester van je maakt en dat is genoeg om je er honderden uren mee bezig te laten zijn.

Vervelen gaat het namelijk nooit, eigenlijk. Er mogen dan maar acht dungeons in totaal zijn – die elk weer in twee of drie delen opgesplitst zijn – toch blijft het boeien. Er is altijd wel weer een nieuw item te vinden, een baas te verslaan, et cetera. Ook helpt het feit dat de game online te spelen is natuurlijk, want zo kan je altijd weer met andere mensen weer die gigantische slang verslaan in het riool, of met vrienden natuurlijk. Dit zorgt telkens weer voor een andere ervaring en dat houdt het spel fris en boeiend. Offline is het ook leuk om te spelen, maar in je eentje heeft het toch niet de charme die online biedt. Tenzij je met drie vrienden op de bank zit natuurlijk. Het kritiekpuntje dat glimmende grootheid Tidow dus aankaartte in een slowchat lang, lang geleden (Tidow: “Ja, Phantasy Star was toch dat kutspel waarmee je online moest en als je niet online kon was je de zak?”) is dus eigenlijk niet waar, want 1) je kan het spel gewoon offline spelen en 2) het is redelijk normaal om bij een spel dat Phantasy Star Online heet internet nodig te hebben. Je noemt World of Warcraft toch ook geen slecht spel te zijn, puur omdat je niet op de E-snelweg kan rijden? Juist.

En terwijl je dan lekker het spelletje aan het spelen bent – al dan niet online – zal het je ook opvallen in wat voor een mooie omgevingen je je begeeft. We hebben het over zo’n tien jaar geleden, maar toch is het nog altijd mooi om aan te zien. Natuurlijk is het wat blokkerig en zijn de texturen niet zo goed als in een willekeurige generieke shooter van DICE of Infinity Ward, maar de geweldige sfeer die het regenachtige Forest oproept, of de donkere krochten van de Ruins, of het vochtige onderzeese laboratorium dat Seabed is, of welk een ander level… dat is vrijwel ongeëvenaard. Ook de vormgeving van de monsters die je moet bevechten zijn leuk gedaan – ik noem een Rag Rappy (gele kip waarbij je spontaan “KAWAI!” brult), een Recon (zwevend teddybeerhoofd annex cirkelzaag), een Dark Belra (redelijk grote reus die zijn vuisten afschiet)… en zo kan ik maar doorgaan. De bazen? Zelfde laken een pak. Er is oog voor detail, het is indrukwekkend en bovenal maakt het goed het imponerende gevoel bij je vrij dat het jij tegenover een gigantische wereld is. En dat je maar goed moge oppassen in die wereld. De behoorlijk minimalistische muziek werkt hier goed bij.

Wat tevens zeker nog vermeld moet worden, zijn de MAGs in deze game. Dit zijn een soortement mechanische beschermengelen die met je mee zweven boven je schouder. Door dit robotje dingen te voeren – de gebruikelijke HP +1 dingen en dergelijke – krijg je bonuspunten op je verdediging, aanval, nauwkeurigheid, enzovoorts. Daarbij kan je MAG ook nog eens evolueren en aanvallen krijgen als ware het een echte Pokémon. De kleine robot zorgt voor een extra Tamagotchi-aspectje in de game en evenals het Japanse speelgoed is het verslavender dan de gemiddelde heroïnespuit in je arm.

Hoe positief ik trouwens ook over deze game ben, toch mag de eventuele geïnteresseerde op zijn hoede zijn. Er is namelijk één groot knelpunt aan het spel: je moet het concept leuk vinden. Als je namelijk de vibe niet krijgt van het verzamelen, rest je niks anders dan een nogal repetitieve hack ’n slasher. Het zoeken naar steeds dat betere item, dát moet de ware drijfveer zijn. Is het dat niet, dan is dit spel helaas niks voor jou.

Conclusie en beoordeling

Kortom: Phantasy Star Online Episode I & II is een briljant spel. Je hebt twee games in één game, het is gigantisch verslavend en in de multiplayer - zowel off- als online - is het spel gewoon geweldig. Als je het hele concept van jagen en verzamelen tenminste tof vindt. Ook het feit dat online eigenlijk wel een must is, zal voor sommigen een struikelblok zijn. Maar voor degenen die dit allemaal hebben, wacht een juweeltje van een game!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gigantisch verslavend
  • Twee episodes
  • Online is tof
  • Offline multiplayer
  • Prachtige vormgeving
  • MAGs
  • Minpunten
  • Je moet het concept diggen
  • Het helpt als je online hebt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mag ook wel zeg..

  • deze ga ik niet kopen :)

  • leuke extra

  • Nounou :( ik wil haar ook spelen op de Pc versie :(

  • Yippie! BIatch

  • chill voor PS3 bezitters! (harde nipples hehe)

  • huh ik dacht dattie ie kei lang geleden uitkwam voor ps3

  • Shit, ik was hem al bijna vergeten… lol xD

  • Leuke extra :D

  • Hmm…

  • Nou dit is echt een reden om de PS3 versie te gaan halen. Kom op zeg deze game is gewoon instant failure op de PS3.

  • So what :P.

  • Geil hoor zo'n nieuwe personage…

  • Zo'n nieuwe personage is wel leuk. Alleen werd er niet gezegt dat de PS3 versie van LP Grafisch en Visueel een beetje tegenviel in tegenstelling tot de X360 versie…?

  • Extra's zijn altijd leuk!!! Maar deze titel laat ik denk ik toch liggen, haal hem wel als hij in de budgetbakken ligt.

  • dit is echt zon spel dat ik pas koop als het in de budget bak ligt

  • na dan koop ik liever frontline

  • ehhh, seks?

  • deze koop ik niet

  • Hoef die bitch niet!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren