1. Castlevania: The Adventure ReBirth (WW)

Castlevania: The Adventure ReBirth (WW)

Konami is lekker op weg oude franchises nieuw leven in te blazen. De ReBirth-serie is een stempel gedrukt op opnieuw uitgebrachte Konami klassiekers die vandaag de dag wel meekunnen zonder de charme van het origineel te verliezen. Met andere woorden, als je de oude games niets vond, dan zul je ook de ReBirth varianten van diezelfde games niets vinden. Voor mij geen probleem, ik ben opgegroeid met de eeuwigdurende strijd tegen Dracula binnen de Castlevania-serie dus deze game voelt voor mij eerder vertrouwd dan “oud” aan.

De toevoeging van 'The Adventure' in de titel lijkt te suggereren dat we hier van doen hebben met een remake van de eerste Gameboy-game in de serie. Nu klopt dit misschien deels, aangezien er in de game een hoofdrol is weggelegd voor Christopher Belmont. Maar verder dan dat is deze game praktisch een nieuwe Castlevania gepresenteerd op een ouderwetse manier. Dit betekent: vernietig alles wat beweegt met je zweep. Dit klinkt simpel en dat is het misschien ook, ware het niet dat het leger aan vijanden wat je voor je kiezen krijgt het je niet makkelijk maakt. Van zombies tot demonische ridders, Dracula laat zich niet zomaar van het leven (als je daarvan kan spreken bij een vampier) beroven.

Gelukkig zijn er verschillende upgrades te krijgen waarmee je je tegenstanders te lijf kan gaan. Zo zijn er subwapens te verkrijgen zoals een werpmes of wijwater. Deze subwapens gebruik je naast je zweep en kosten je harten die je weer verzamelt door het kapotslaan van kaarsen verspreid over de diverse levels. Nu kun je deze wapens inzetten tegen alles en iedereen die je tegenkomt, maar verstandiger is het om je verzamelde harten te bewaren voor de tussen- en eindbazen. Deze zijn groot, groter, grootst en handelen hier ook naar. Gevolg is dus dat je iedere eindbaas weer met zweet in je handen probeert te overleven terwijl deze monsters je proberen te slopen. Typisch aan deze eindbazen zijn de patronen waarvan ze zich bedienen. Zodra je door hebt hoe ze bewegen wordt het al wat gemakkelijker, zeker ook omdat de ruimtes waar deze gevechten zich plaats vinden erg goed zijn vormgegeven en je de ruimte bieden voor het uitdenken van effectieve tactieken waarmee je je tegenstander kan omleggen. Toch blijven deze gevechten superspannend en ook zwaar. Des te groter dus de voldoening wanneer je het gehaald hebt, vaak met nog maar enkele streepjes over op de levensbalk.

Na iedere eindbaas betreed je een nieuw level voorzien van een nieuw thema. Het leuke is dat naarmate je de game vaker speelt, je ontdekt dat ieder level een eigen aanpak vereist. In het begin is het zoeken naar de beste manier om levels heelhuids door te komen maar stukje bij beetje leer je elk gevaar in een level de baas te worden en schiet je sneller en sneller door elk level heen. Het is erg lekker om als effectieve vampierenjager een run te doen door een level dat je goed kent. Dan valt ook pas op hoe tof de levels zijn aangekleed. De omgevingen zijn strak en schilderachtig, en er wordt met regelmaat geknipoogd naar tijden waarin we als gamers onder de indruk waren van parallax achtergronden.

Dat deze game put uit gewoontes kenmerkend voor de oude delen uit de Castlevania-serie (pre-Symphony of the Night dus) is aan alles merkbaar. Zo kun je niet springen wanneer je een trap op- of afloopt en geeft de game je ook de optie om bijsturen tijdens een sprong uit te schakelen, om het jezelf nog even wat moeilijker te maken. Maar wat het meest opvalt is de soundtrack, die alle klassiekers van de serie voorbij laat komen. Vampire Killer, Bloody Tears, Reincarnated Soul, ze komen allemaal voorbij en zijn allemaal ook voorzien van een nieuw jasje. Leuk voor de herkenbaarheid en een lichtend punt wanneer je weer vloekend de controller tegen de muur smijt omdat deze game meedogenloos is. Op een Castlevania-manier, en dus wel leuk. Want wanneer je goed je best doet wordt dit beloond met progressie en dat voelt gewoon goed.

Wat jammer is, is dat progressie echt de enige beloning is die de game je geeft. In de vele levels die de game rijk is zijn talloze geheime doorgangen en deuren te vinden en dus zijn er vele verschillende routes die naar het einde van de game leiden. Wanneer je de game meermaals uitspeelt geeft de game je niets voor de moeite die je hierin hebt gestoken en dat is best jammer. Een oude Castlevania-game als unlockable had bijvoorbeeld best leuk geweest. Een ander minpunt is dat je niet kunt saven. Iedere keer wanneer je de game opstart moet je vanaf het begin beginnen. Nu is ook dit 'klassiek Castlevania' maar ik kan me voorstellen dat er een hoop gamers zijn die deze functie zullen missen. Gelukkig zijn de continues onuitputbaar dus het is niet zo dat het je onmogelijk gemaakt wordt om de game uit te spelen.

Conclusie en beoordeling

Hou je van Castlevania I, III of IV? Dan kun je deze game blind kopen. Het is een heerlijke fanservice voor hen die houden van het oude Castlevania. De moeilijkheidsgraad ligt hoog, maar de game is niet onoverkomelijk.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Castlevania oude stijl in een hedendaags jasje
  • Progressie betekent voldoening
  • Minpunten
  • Geen unlockables
  • Geen save-functie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beter! Goede zet aangezien die UMD's toch niet verkochten.

  • Lekker ! Goede zet, Sony!

  • Vet! en die UMD films zijn inderdaad ondingen.

  • Dat is een zeer goede zet van Sony.

  • Logische dat Divx ook onderstuend wordt op de PSP.

    Kan ik straks teminste goed mijn filmpjes streamen zonder iets te doen! :)

  • Mooi hoef ik eindelijk mn films niet omtezetten

  • dat werd tijd

  • Ze blijfen maar komen met die firmware's, good work.

  • oke leuke

  • Wil niet veel zeggen hoor, maar als ik zou zeggen dat een vriend van mij bij Sony werkt en dat die aan mij verteld heeft dat dat bij firmware 4.0 komt, dan klinkt het niet erg betrouwbaar. Oftewel, ik moet het allemaal nog maar zien!

  • mijn filmpjes zijn alleen mp4 en avi

    psp en ps3 kunnen beide niet afspelen:')

  • weer een update

  • goede update. :)

  • @Cybermaster



    Dit is aangekondigd door Sony op de CES 2008. Kan het nog betrouwbaarder?

  • leuk!

  • dit is echt een goede streek van sony, dit wou ik al zo lang :)

    mar dan de vraag, waarom nu pas hehe

  • Nice

  • weer een update



    Ja want die zijn echt verschrikkelijk hè! Telkens je PSP moeten aanzetten, die update moeten downloaden en installeren wat 5 minuten duurt! (Sarcasme) :/

  • Mooi

  • Ow yeah!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren