1. Xenoblade Chronicles (Wii)

Xenoblade Chronicles (Wii)

“As this all stands now, Operation Rainfall is already one of the most interesting and unique fan-fueled release campaigns ever put together. There have been groups of diehard supporters for particular Nintendo titles or series sequels in the past who have organized similar efforts, hoping to catch NOA's attention. They've rarely met with success. This one, though, has that one key thing that none of the rest of them ever did – cold hard cash.’’

—Lucas M. Thomas, IGN

Zijn deze drie titels, en vooral Xenoblade Chronicles, al deze aandacht waard? Jazeker, dat zijn ze.

Xenoblade Chronicles speelt zich af op het lichaam van twee gigantische titanen, die na een strijd van aeonen elkaar de laatset klap toe dienden, en daarna stierven. Na vele eeuwen evolueerde er leven op deze titanen, Bionis en Mechonis genaamd. Op Bionis leven mensachtigen (de ‘Homs’) in een prachtige wereld vol flora en fauna, terwijl op Mechonis alles gemaakt is van koud staal, met als enige inwoners intelligente robots, de Mechon genaamd.

Als speler word je na het inleidende filmpje (één van de vele cutscenes die het spel rijk is) meteen in de actie gegooid, temidden van een grote oorlog tussen de Homs en de Mechon. Hier word snel de basis van het spel uitgelegd (target vijand met L/R op de Clasic Controller, kies dan Initiate Attack) en je eerste gevecht kan beginnen!

Het vechtsysteem is niet, zoals eerst wel verwacht was, turnbased, maar eerder automatisch, dat wil zeggen dat je character een vaste aanval uitvoert na een vaste tijd. Toch is het niet geheel automatisch, je kan namelijk tijdens een gevecht verschillende speciale aanvallen gebruiken, ‘Arts’ genaamd. Je hebt een groot aantal verschillende Arts, die je later ook nog kan upgraden. Zo heb je Arts die jou of je vrienden genezen, Arts die de aandacht van monsters trekken, en gewoon Arts die veel klappen uitdelen. Als je een Art heb gebruikt is er een korte cooldown period, dit voorkomt overmatig gebruik van één bepaalde art, wat gevechten interessant en tactisch houd. Daar komt ook nog bij dat je als je de Monado eenmaal hebt, je soms een kort moment in de toekomst kan kijken, waardoor je ziet welke dodelijke aanval je tegenstander gaat uitvoeren, waardoor je daar op kan reageren door bijvoorbeeld te blokken. Dit maakt gevechten nog net iets interessanter.

Na de aanval af geslagen te hebben, ga je snel een jaar vooruit in de tijd. Na wat rondgelopen te hebben en de beginselen van quest geleerd te hebben, moet je naar een grot, waar je benzine moet halen voor één van de gevechtsvoertuigen. Daar aangekomen gaat plotseling een sirene af. De Mechon vallen aan.

Spontane paniek onder de bevolking is het gevolg, als de Mechon uit de lucht komen vallen en in het wilde weg mensen beginnen op te eten. In het heetst van de strijd verkrijgt Shulk (onze jonge hoofdrolspeler) de Monado, maar hij is niet op tijd om iets verschrikkelijks te stoppen… Door deze gebeurtenis zweert Shulk om samen met zijn vriend Reyn de Mechon en hun kwaadaardige leider uit te roeien.

Dit is het begin van een prachtig spel, met vele uren aan quest en storyline. Maar het leukste aan Xenoblade is eigenlijk dat het niet zo hoeft. Je hoeft niet per se door met het verhaal, je hebt de vrijheid om gewoon op je dooie akkertje quests te doen, of te genieten van de prachtige vergezichten, of misschien wil je wel je Collectopedia (een soort verzamelboek) vol krijgen? Aan de andere kant kun je ook in één ruk door met het verhaal, zonder stoppen en omwegen. Dit geeft je een heerlijke vrijheid, en ook al zijn de quests niet zo heel erg origineel, het is namelijk gewoon monsters verslaan, of items vinden, etc, het is wel erg leuk en verslavend. Wat ook een goede toevoeging is dat je niet helemaal terug moet gaan, maar dat de quest als voltooid word beschouwd als je hem af hebt.

Al deze dingen, plus een uitgebreide storyline, de prachtige cutscenes, het Affinitysysteem, (wat inhoud dat je als je Affinity opbouwt met een persoon of plaats je meer dingen kan doen) en de‘Time Saving Support Features’, die er voor zorgen dat je overal kan saven, van overal naar plaatsen toe kan warpen waar je al geweest bent en dat je ook nog eens de dag en nacht cyclus kan aanpassen (niks mooiers dan een zonsondergang op Bionis’ knie) gemcrafting (het maken van edelstenen die je uitrusting versterken) en nog veel meer kleine en grote dingen (wil je in het Japans of het Engels spelen?) maken Xenoblade Chronicles een game waar terecht voor gevochten word door Operation Rainfall, en een spel dat je echt gespeeld moet hebben.

Conclusie en beoordeling

Xenoblade Chronicles is een fantastisch spel dat gemakkelijk aan mijn verwachting voldoet. Origineel, mooi, sterk geschreven, het heeft alles, en dan nog een pietsie meer.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Prachtig verhaal
  • Veel vrijheid om te doen wat je wilt
  • Onwijs mooie landschappen
  • Time Saving Support Features
  • Minpunten
  • Engels voice-acting is niet fantastisch, maar dat kan verholpen worden door hem gewoon op Japans te zetten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • goed nieuws voor iedereen

  • Mooi voor de RPGfreaks :).

  • Dan is iedereen blij.

  • Op een of andere manier zou ik 't echt erg vinden als ze (ooit) een Final Fantasy (offline rpg) voor de 360 zouden ontwikkelen.



    Als ze verder maffe 360 exclusives uit gaan brengen, zou ik m'n 360 weer aansluiten.

  • Inderdaad, als FFXIII/Versus XIII op de 360 komt weet ik het ook niet meer…

  • Zolang het maar Final fantasy en Kingdom hearts op PS 3 blijven maakt het me niets uit. Maar dat blijft ook zo gezien Sony 20 % aandelen heeft van Square-enix. Daar heb je zeker behoorlijk invloed.

  • leuk

  • Jup, alle partijen happy lijkt me.

  • zo hou je alle gamers tevreden :P alleen ik vindt et jmmr dat ze voor de 360 games gaan ontwikkelen

  • FF7 remake op de 360 zou erg fijn zijn!!

  • Ze staan al op de vierde plek met best verkochte franchise. Als ze bij de top drie uitgevers willen behoren zullen ze toch nog een fusie ondergaan denk ik. Te bedenken dat dit bedrijf enkele jaartjes geleden nog op het randje van faillissement stond. Stel je voor dat ze nooit met Enix waren gefuseerd; had ik niet al die keren depresief op m'n kamer hoeven zitten als een nieuw FF deel wederom uitgesteld werd :P.

  • FF7 remake op de 360 zou erg fijn zijn!!

    Als dit gebeurt; schiet mij dan maar neer.

  • FF7 remake op de 360 zou erg fijn zijn!!

    Als dit gebeurt; schiet mij dan maar neer.



    Pcies

  • @Takari

    hahahahaha :p



    ontoppic

    zo maak je iedereen blij :)


  • hikasho

    Dat onthoud ik. Nu nog hopen dat er een remake van komt voor de 360. :P

  • Als de PS3 exclusives voor de PS3 blijven dan vind ik het best

  • De échte FF delen zullen gewoon PS3 exclusive zijn. Ik verwacht eerder titels van Tri-Ace, een van de studios van SE.

  • Kijk, dit = het btere nieuws :D

    Me love RPG, dus laat maar komen!!! XD

  • yay!

  • En de volgende generatie (wanneer ze echt op elk continent flink populair zijn) introduceert SE hun eigen console en hebben ze een berg aan exclusives… :')

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren