1. Earth Defense Force: Insect Armageddon (X360)

Earth Defense Force: Insect Armageddon (X360)

Weet je wat we in Amerika ook hebben? Zeekoeien. Machtige beesten. Majestueus in het water hangend en sloom voortbewegend grazen deze ogenschijnlijk zachtaardige reuzen zich een ongeluk om aan hun dagelijkse behoefte te voorzien. Tevens genieten zeekoeien van klassieke muziek, theater, meehelpen aan het schrijven van tekenfilms en het brengen van een pijnlijke asswooping in hun zegetocht naar werelddominantie. Hiervoor gebruiken ze massieve robots die ze vanuit de ruimte op de aarde laten neerkomen en genetisch gemodificeerde insecten. David Attenborough, de bekende zachte, bijna zwoele stem bij vele Britse natuurdocumentaires, heeft zich dan ook eens laten ontvallen: “I really hate those bloody seacows”. Ook Steve Irwin zou zich eens zoiets hebben laten ontvallen en heeft dat moeten bekopen met een aanvaring met een ninjazeekoe. Dus weet waar je aan begint als je het tegen de zeekoeien wilt opnemen.

Gefeliciteerd worm, je bent nu ingewijd in de grote veldslag die de mensheid voert tegen het gespuis “uit de ruimte” (knipoog) beter bekend als de Ravagers. In het verleden is deze strijd vooral gevoerd in Tokio, maar dit keer is het aan ons Amerikanen om de oorlog te winnen. Uncle Sam heeft er sinds de vorige oorlogen voor gezorgd dat ons deel van de Earth Defense Force alleen het beste van het beste beschikbaar is, en daar zul je dankbaar om zijn als je een horde insecten voor je hebt staan. Voor deze missie zijn vier uitrustingen beschikbaar: trooper, jet, tactical en battle. De trooper is de standaard uitrusting die over alle wapens kan beschikken, maar geen extra vermogens heeft. De jet heeft een beperktere selectie wapens, maar heeft hogere snelheid, een jetpack voor beperkte vluchten en energiewapens. Tactical heeft de mogelijkheid om turrets in te zetten. En Battle is het zware pantser wat explosies kan weerstaan en opvangen, tegen de prijs van trager bewegen. Pak een uitrusting en kies enigszins verstandig, want ervaring die je opdoet in een uitrusting telt alleen voor die klasse. Ok wormen, tijd om aan te treden. Jullie drie daar, jullie zijn vanaf nu groep Lightning. Jullie worden ingezet in New Detroit. Veel plezier met de jacht. Enne.. probeer de stad een beetje te sparen, ok? We zeggen wel dat Tokio is platgewalst door “mark II” Hectors, die grote robots die tegenwoordig loeien als zeekoeien, maar in werkelijkheid is een enkele EDF-soldaat daar helemaal los gegaan met een raketwerper. Die gek beweerde zelfs dat hij dat met een maat via splitscreen heeft gedaan en dat ze samen 'armor drops' konden oppakken voor het spel. Kun je je voorstellen! “armor drops”? Belachelijk. Geen Amerikaan die ze ooit gezien heeft. Al heb ik wel berichten gehoord van gedropte wapens. Ik zweer het je, die zeekoeien drijven gewoon de spot met ons.

Al moet ik wel toegeven, wat die Japanse gek ons vertelde klonk zo gek nog niet. Zij konden korte, praktische missies doen waarin ze wapens en armor konden winnen en alle wapens inzetten die ze konden verzinnen als ze die eenmaal hadden. Dat is een mooie risico versus beloning afweging. In verhouding hebben wij het misschien toch wat minder sterk aangepakt. Per missie wordt 'experience' en geld min of meer verdeeld over het team (geronseld via het internet), maar omdat missies langer zijn dan voorheen is de frustratie des te groter als we mensen, ervaring en tijd kwijt raken. Daarnaast heb we een promotiesysteem ingezet waardoor je pas wapens mag gebruiken als je genoeg ervaring hebt verzameld voor de volgende rang. Probleem daarmee is dat je dan vrij lang tegen dezelfde wapens zit aan te kijken terwijl onze Japanse divisie per missie al nieuwe wapens krijgen uitgedeeld. En ja, dan is hun 50 missies versus onze 15 toch echt een groot verschil. Komt nog eens bij dat ik toch een beetje twijfel over die verschillende uitrustingen. Stiekem hebben we die namelijk alleen maar nodig omdat de Ravagers nu ook teken inzetten als een soort kleefbommen en wespen je kunnen vastpinnen op de grond. En waarom kunnen die wespen zo veel schade hebben? Net als die dropships gaan ze wel heel lastig neer als het allemaal wat moeilijker wordt. Alsof we geen betere wapens kunnen maken. De fucking U.S. Of A. notabene. Nou ja, eén ding hebben wij tenminste wel: degelijke voertuigen. Kan onze Japanse collega niet zeggen. Made in America, fuck yeah....maar toch, alles groter, beter, sterker en toch klinkt het leuker aan de Japanse zijde. Behalve doodgaan, wij hebben tenminste een revival optie. Dat veranderd de dingen toch wel. Van een bittere, hardvochtige en eenzame strijd naar insecten genocide met kameraden die we ronselen via het internet. Dat is toch allemaal net wat te vrolijk, met te weinig beloning, vind ik. Weet je wat? Als dit allemaal gedaan is maken we er een spel van en noemen we zoiets als “Earth Defense Force: Insect Genocide”. Made in fucking America.

*hier eindigen de aantekeningen van colonel -doorgestreept-, die vanuit zijn appartement nog net kon zien dat er zowel 'kleine' Hectors als een immense Hector zo groot als een flatgebouw op hem neerkwam. Zijn laatste woorden waren: “Zeekoeien, f-”

Conclusie en beoordeling

Insect Armageddon is zowel een succes als een mislukking. Geen nood, het is niet zo erg als bij Mass Effect 2 ofzo. God verhoede dat je het zo erg verneukt. Enfin, het is een succesvolle interpretatie van EDF in Americana, inclusief meer audiogeweld en grotere beesten en dergelijke. De mislukking zit hem helaas in het succesvol toevoegen van online coop. Alles in het ontwerp draait nu immers om de veranderde eigenschappen van spelen met een team tegen een zwerm vijanden, in plaats van in je eentje tegen de oude goden. Je zou kunnen zeggen dat Insect Armageddon zijn angel een beetje kwijt is geraakt. Zodra je na de campaign op normal te hebben gespeeld er achter komt dat het grinden voor experience wel heel veel tijd versus nul beloning gaat kosten, zul je de game waarschijnlijk laten liggen, ook al is de campaign wel degelijk aangenaam en is coop altijd aardig. Maar de game blijft toch altijd aanvoelen als afkijken bij de Japanse meester.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • zeek...geluid dus
  • nu wel met online coop
  • betere besturing, ook met speciale vaardigheden
  • functionele voertuigen
  • War of the Worlds interpretatie werkt goed binnen de VS context.
  • revival mechanisme
  • Minpunten
  • internet coop dicteert het ontwerp
  • langere missies, veel te groot risico bij falen
  • grinden :(
  • GRIIINDEN
  • zonder de directe beloning van vooruitgang in health dan toch
  • QTE's voor mierenhopen, "keep shooting" is toch

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren