1. SSX 3

SSX 3

SSX was één van de weinige écht goede PlayStation 2 launchspellen. Inmiddels zijn we aanbeland bij nummertje 3, lekker klassiek SSX 3 genoemd. Als één ding zeker is dan is het wel dat ook dit deel je weer voorziet van enkele adrenalinestoten. En daar houden we bij InsideGamer wel van.

Het meest interessante aan SSX 3 is dat het spel helemaal open is. Men wilde iets extra’s toevoegen, iets wat de laatste jaren zeer populair is geweest. Vandaar dat de makers eens goed naar spellen als Grand Theft Auto keken en dat nabootsten in een snowboardspel. Het resultaat is dat je als speler met één gigantische berg te maken hebt, die bestaat uit verschillende pieken, allemaal onderverdeeld in races of freestyle wedstrijden. Je kiest dus een vreemd karakter en gaat samen met een PDA op pad om zoveel mogelijk uitdagingen aan te gaan. Lees je mail eens op die PDA, want wie weet heeft een concurrent wel een bericht met een uitdaging gestuurd?

Leuk hieraan is dat je niet altijd die uitdagingen hoeft aan te gaan. Integendeel, je mag ook gewoon van boven naar beneden boarden zonder verplichtingen. Let wel: dit kost je ongeveer een half uur! De berg is dus immens groot, maar nog mooier is dat de indeling niet zonder na te denken is ontwikkeld. Een medewerker van EA Canada wist bijvoorbeeld te tonen dat je, als je goed bent, de hele rit combo’s kunt maken, zonder ook maar even geen punten te behalen.

Het spel is opgedeeld in vier aspecten. Je kunt samen met een vriend een wedstrijd spelen op een geopende piek, of dat alleen doen. Daarnaast is het mogelijk om de netwerkoptie te gebruiken, in samenwerking met een USB headset. Het allerleukste is echter de mogelijkheid om de hele berg te unlocken. Dit doe je in Explore the Mountain, waar je dus gewapend met een PDA op pad gaat om zoveel mogelijk uitdagingen te winnen. De uitdagingen later in het spel worden erg lastig. Wanneer je echter ver gevorderd bent, hoef je er niet van op te kijken als je tien gigantische combo’s achter elkaar hangt.

Dat is namelijk de kracht van SSX 3: je speelt een arcade spel waar je jezelf totaal niet druk hoeft te maken om realisme. Het arsenaal aan trucs is wederom uitgebreid, je kunt zelfs een handstand maken, iets wat ik nog niet eerder goed ben tegengekomen in een snowboardspel. Voor het behalen van trucs krijg je niet alleen punten, maar ook een bonus die aan jouw turbometer wordt toegevoegd. Hierdoor kun je een tijdelijke snelheidsboost krijgen. Dit terwijl de snelheid toch al van hoog niveau is.

Gedurende het hele spel ben je ook één met je controller. Ik heb de eerdere delen gespeeld, net als zoveel mensen, maar ook als dat niet het geval was, had ik geen moment hoeven te denken aan de besturing. Timing, stuurkunsten en het aansnijden van bochten zijn belangrijke elementen, maar ook allemaal van dien aard dat je er nooit bij hoeft na te denken. Dat is zeer positief, want de snelheid blijft er zo in en SSX 3 is vanaf het begin tot het eind leuk. Bedenk je dan dat je in ongeveer dertig uur alles kunt unlocken en je hebt een spel waar je de hele winter zoet mee bent. Zeker ook omdat SSX 3 uitstekend te spelen is in combinatie met een dik avonturenspel zoals Beyond Good and Evil of Prince of Persia.

De achtergrondmuziek van SSX 3 is in de vorm van Radio BIG geïmplanteerd. Tijdens het boarden kun je artiesten zoals N.E.R.D en Felix da Housecat verwachten. Het hele arsenaal is goed uitgekozen want de beats geven je, waar mogelijk, nóg meer adrenaline dan het spel zelf al had gedaan. Bovendien zijn we eindelijk af van de in herhaling vallende kreetjes van de boarders en de stemmen zijn niet meer irritant. Persoonlijk werd ik namelijk goed ziek van de steeds weer terugkomende kreet “It’s Tricky!”.

Helaas hebben de makers toch wat foutjes niet kunnen herstellen. Zo kom je af en toe nog steeds vast te zitten op onmogelijke plaatsen. Dit was al het geval in het eerste deel, maar de makers hebben nog geen kans gehad om het te veranderen. Jammer.

De visuele pracht maakt dat echter helemaal weer goed. Zonnestralen door een dik pak bladeren, dertig verschillende soorten sneeuw en een glanseffect (hetzelfde als in NFS: Underground) om ú tegen te zeggen. En dan hebben het nog niet eens gehad over de spectaculaire beelden tijdens de lawines en de trillende controller die het geheel nog realistischer maakt. Er is overigens vrijwel geen pop-up in beeld te zien, dit terwijl het spel maar even wat langer moet laden aan het begin. Het is namelijk mogelijk om zonder tussenstops dertig minuten lang van die berg af boarden.

Conclusie en beoordeling

Er is nog zoveel meer te schrijven over SSX 3, maar in het kort kunnen we zeggen dat SSX 3 een fantastisch spel is geworden, beter zelfs dan zijn voorgangers. Je kunt het spel als een licht tussendoortje spelen, maar het spel kan je ook helemaal opslurpen in het geheel. Denk hierbij aan de lawines, het behalen van nieuwe records of het uitvinden van een nieuwe übertrick. Ik heb nu al zin om zelf te boarden, het enige probleem is dat het grote truc arsenaal uit SSX mijn gezondheid waarschijnlijk niet goed zal doen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Hoogstaande arcade
  • Heel veel spelopties
  • Minpunten
  • Hier en daar wat kleine foutjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet spel man ik kan niet wachten op SSX on tour

  • Wonderlijk spel! On Tour is ook erg cool, maar da's meer Burnout Meets SSX Tricky :-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren