1. Batman: Arkham Asylum (PS3)

Batman: Arkham Asylum (PS3)

Na maandenlang wachten, kon ik eindelijk een dag voor de officiële release Batman: Arkham Asylum ophalen bij mijn plaatselijke gamestore. De demo had ik inmiddels al compleet verrot gespeeld en dat smaakte definitief naar meer. Ik ben stiekem al een beetje fan van Batman en heb zowat elke film gekeken en ook de tekenfilmserie keek ik als klein kind zo nu en dan. Ik stopte dus het schijfje in de console en had al redelijk hoge verwachtingen van deze game. Maar wat voor verwachting je als gamer of fan ook van deze game hebt, je zult hoe dan ook versteld staan van deze game.

Het verhaal

In Batman: Arkham Asylum speel jij, hoe verrassend, als de Dark Knight himself. Zoals de meesten van ons wel weten, is multimiljardair Bruce Wayne ’s nachts de vleermuizenman die het gespuis van Gotham City achter slot en grendel brengt. Ook deze keer weet Batman weer de dag te redden door zijn aartsrivaal, de doorgedraaide Joker, te overmeesteren. Deze brengt hij dan in zijn Batmobile naar Arkham Asylum, een gesticht voor geestelijk gestoorden op een afgesloten eiland. The Joker wordt onder zware bewaking naar binnen gebracht, Batman vertrouwt de zaak niet aangezien The Joker zich bijna moeiteloos liet vangen, en houdt de psychopaat goed in de gaten. Op een gegeven moment scheiden de wegen van de aartsrivalen zich echter door de reglementen van het gesticht. Vrijwel direct daarna vermoordt The Joker zijn begeleiders om zo zijn snode plan tot uitvoering te brengen. Samen met zijn sidekick Harley Quinn, en zijn honderden handlangers, die dankzij een mysterieus vuur in de Blackgate gevangenis tijdelijk ondergebracht zijn in Arkham Asylum, neemt hij het heft in handen en heeft de volledige controle over het eiland. Het is dan ook niet zo gek vreemd dat Batman opeens het doelwit wordt van zo ongeveer elke gevangene. In Batman: Arkham Asylum moet je natuurlijk alles weer ongedaan maken. Dus als Batman moet je de gevangenen weer achter slot en grendel brengen, de bewakers en doktoren van het gesticht redden en beschermen, en ook een paar kleine, en grote mysteries oplossen.

Een deel van het verhaal gaat over Dr. Young, een getalenteerde dokter die een bepaalde drug uitvond en deze toepaste op enkele proefpersonen. The Joker wil met deze drug genaamd Venom maar al te graag een mutantenleger creëren om zo de volledige controle over Gotham City te krijgen. Aan jou de taak om hier een stokje voor te steken. Het verhaal is sterk opgebouwd en kent enkele twists die goed op elkaar inspelen. De personages zijn erg goed gemaakt en doen ook meteen denken aan de stripverhalen van Batman. Tel daar de goede sfeer bij op en je weet dat de storyline in Batman: Arkham Asylum een sterk pluspunt is. En als je bedenkt dat deze Story Mode maar liefst 10 tot 12 uur in beslag neemt, kun je wel nagaan dat dit een uitgebreid verhaal met veel zijtakken is. Maar weet deze game ook op het gebied van gameplay te imponeren?

Het vechtwerk

Natuurlijk is de Dark Knight bijzonder getalenteerd op het gebied van sluipwerk. Maar dit wil echter niet zeggen dat hij geen vechtersbaas, want deze game bewijst maar weer eens het tegendeel. In Batman: Arkham Asylum zul je vaak knokpartijen hebben met de goons van The Joker en deze zijn uitgerust met een breed arsenaal wapens, denk hierbij aan messen, metalen pijpen en zelfs shock batons. Het vechten kun je makkelijk onder de knie krijgen door de intuïtieve besturing, oftewel het freeflow combat, waarin Batman vaak vloeiend reageert op zijn omgeving. Je kunt als de vechtersbaas een gewone aanval uitvoeren, een stun attack, je kunt ontwijken en een aanval counteren waardoor je vaak de arm van je tegenstander breekt of iets in die richting. Daarnaast kun je een vijand die op de grond ligt een permanent hersenletsel toedienen waardoor je in ieder geval zeker weet dat deze persoon niet zo snel meer opstaat. Door middel van upgrades kun je ook nieuwe aanvallen uitvoeren. Om deze special attacks te doen moet je echter wel een bepaald combogetal bereikt hebben. Als je bijvoorbeeld een vijand op wil rapen en weg wil gooien moet je eerst een 8X combo krijgen. Met andere woorden, je moet non-stop acht klappen hebben uitgedeeld voordat je deze attack uit kunt voeren.

Het systeem zit goed in elkaar en de vijanden zijn tamelijk slim. Ze weten wanneer ze aan moeten vallen en wanneer ze zich in moeten houden. Daarnaast is het vechten op zich goed vanwege het freeflow systeem, daardoor lijkt alles vloeiend te gaan. Als Batman bijvoorbeeld net de ene vijand slaat en daarop een andere aanval countert, doet hij dit vloeiend achter elkaar zonder een tussenpauze. De moves zien er lekker strak uit en ondanks het vele knokken in de game wordt je er zelden moe van omdat het er altijd wel anders uitziet.

Het sluipwerk

Misschien nog wel leuker dan het vechtwerk is het sluipwerk. Natuurlijk is dit het gebied waar Batman het beste in is. Er zijn namelijk ook vijanden met mitrailleurs, shotguns, snipers en dergelijke. En om daar nou direct op af te stormen met je vuisten is zelfmoord. In deze gevallen kun je het beste de vijand één voor één uitschakelen. Vaak klim je dan op standbeelden (gargoyles) met behulp van je grappling hook. Je kunt ook hier weer upgrades aanschaffen met je vergaarde XP. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Inverted Takedown, Batman schiet dan vanuit een gargoyle naar beneden, grijpt zijn tegenstander en laat hem vervolgens bewusteloos aan een touw hangen die bevestigd is aan de gargoyle. Ook kan Batman een glide kick uitvoeren zodat de tegenstander buiten westen is. Het belangrijkste aan het sluipwerk is echter het isolement. Je kunt moeilijk een vijand neerhalen terwijl er twee naast staan. Je kunt dan nagaan dat ze je met kogels doorzeven. Je moet er dus voor zorgen dat je doelwit een vijand is die geïsoleerd is van zijn groepsgenoten. Daarna moet je je meteen terugtrekken in de schaduw want de andere goons zullen hun partner vroeger of later vinden.

Natuurlijk kun je vijanden ook uitschakelen met een silent takedown, je moet hiervoor wel naar je vijand toe sluipen en hem dan van achteren bespringen, het voordeel hiervan is dat het stilletjes verloopt dus vijanden die er een paar meter vandaan staan horen het helemaal niet. Het mooie aan het sluipwerk is dat je de slechteriken steeds wanhopiger ziet worden. Vooral als ze je niet gezien hebben doen ze het in hun broek van de angst. Als er nog maar één of twee van over zijn, zijn ze zelfs zo bang dat ze van een CV ketel al gaan gillen en in het rond schieten. Het is dan ook erg amusant om ze steeds banger te zien worden. Mocht je overigens toch gezien worden door de handlangers van The Joker, kun je alsnog vluchten en na een tijdje verliezen ze je uit het oog, waardoor het bang maken opnieuw van start kan gaan, tot genot van de iets meer sadistische gamers onder ons.

Het speurwerk

Als derde onderdeel van Batman: Arkham Asylum is er nog het speurwerk. Dit moet je echter niet zo licht nemen. Waarschijnlijk de belangrijkste gadget van Batman is de detective vision. Met deze vision kun je door muren heen kijken en het aantal bewapende en onbewapende vijanden scannen. Daarnaast kun je met deze vision kijken welke muren je kunt opblazen en waarschijnlijk het belangrijkste, met deze kijker kun je achtergelaten sporen opzoeken. Je moet in Batman: Arkham Asylum bepaalde individuen achtervolgen. Bijvoorbeeld Commissioner Gordon, Harley Quinn of Warden Sharp. Je moet aan het begin van elke zoektocht naar bewijs zoeken zoals bijvoorbeeld de tabak van Gordon of de likeur van een bewaker die je moet vinden. Nadat je het voorwerp of de vingerafdrukken gescant hebt, moet je het spoor zoeken. Zo heb je in het geval van vingerafdrukken om de paar meter een vingerafdruk en in het geval van de likeur zweeft er om de paar meter een condenswolkje alcohol. Dit spoor moet je vervolgens volgen en je komt automatisch bij je doel aan. Later in de game krijg je een decoder tot je beschikking waarmee je elektrisch beveiligde deuren onschadelijk kunt maken. Je moet dan met de twee joysticks de goede frequentie zoeken waarmee je een overload triggert. Maar ook kun je met detective vision apparaten aanzetten. In bepaalde kamers heeft The Joker zijn beruchte “lachgas” losgelaten en met de detective vision kun je kijken waar de stekkerdoos van de airco zit, gooi er vervolgens een batarang naartoe, de ventilatoren gaan aan en het gas verdwijnt. Het detective-achtige werk in Batman: Arkham Asylum werkt vernuftig en is in goed balans met het knok en sluipwerk. Je krijgt dus nooit genoeg van deze drie verschillende gameplay technieken omdat ze zo goed gebalanceerd zijn.

Challenge Maps, Riddles en Bio’s

Alsof de Story Mode op zichzelf al niet lang genoeg is, kun je in Arkham Asylum op zoek gaan naar de Riddler Trophies. Deze tientallen tokens, verstopt in het hele gesticht door Edward Nigma aka The Riddler, behoren allemaal tot een raadsel. Je moet verschillende raadsels voltooien van The Riddler. In elke ruimte geeft hij je een raadsel en het antwoord daarop bevindt zich in diezelfde ruimte, jij moet het raadsel oplossen en het met je detective vision opslaan. De raadsels variëren van peace of cake tot aan een echte hersenkraker. Ze voegen nog eens extra replayability toe aan de game en je wil telkens meer en meer Trophies vinden om die Riddler slim af te zijn. Door deze Trophies te vinden kun je Challenge maps vrijspelen om daarop nog langer van de game te genieten. Naast de zeer uitgebreide Story Mode kun je in Batman: Arkham Asylum ook aan de slag gaan met heuse Challenge maps. In het totaal zijn er 16 Challenge maps die je kunt voltooien. Acht van deze maps zijn knokmaps waar je gewoon moet inrammen op de vijand, maar je kunt voor de hogere score gaan door combo's uit te voeren en aan bepaalde eisen te voldoen. Daarnaast kent Batman: Arkham Asylum 8 sneak maps. Hierin moet je echt stil zijn omdat de vele vijanden één voor één wapens dragen en het daarom linke soep is om erop af te stormen. Je moet deze maps zo snel mogelijk voltooien en wederom krijg je een hogere score als je een vijand op een bepaalde manier uitschakelt. De zestien maps zijn een ware uitdaging, zelfs voor diegenen die de story al uitgespeeld hebben. Dit komt omdat er veel meer vijanden zijn en dat ze in de sneak maps dichter bij elkaar blijven. De maps zijn een echt genot om te spelen en als je bedenkt dat je in de rankings kunt komen, voegt het zelf nog meer toe aan de gameplay.

Arkham Asylum for the Criminally Insane

Natuurlijk is de omgeving waarin je speelt ook van groot belang. De makers van Batman: Arkham Asylum hebben ongelooflijk veel tijd in het gesticht en de omgeving gestopt. Niet alleen is het allemaal groots en verbazingwekkend gedetailleerd, maar ook is het nog eens erg variërend. Je hebt je eigen batcave, er is een groot oerwoud binnenin een kas, veel art-deco, en ook nog eens het mooie open terrein. De makers hebben goed werk geleverd. Natuurlijk is Arkham Asylum niks zonder zijn gekke, gekkere en gekste gevangenen. De fans hebben zeker weten wat te smullen, aangezien het echt een ode is voor de fans. Niet alleen zul je het moeten opnemen tegen legendarische vijanden als The Joker, Harley Quin, Killer Croc, Poison Ivy, Zsasz, Bane en The Scarecrow, die één voor één prachtig en passend zijn weergeven, maar ook zijn er veel cameo’s. Zo zijn er vele bio’s, interview tapes en feitjes te vinden en te lezen in de game en daarnaast zul je soms ook een glimp opvangen van bijvoorbeeld Clayface, of vind je de wapens van Catwoman en The Penguin. Maar ook onbekende vijanden als Humpty Dumpty en Tweedledee & Tweedledum zullen als cameo’s verschijnen. Niet in persoon, maar bijvoorbeeld wel in een raadsel. Het geheel is nagenoeg perfect in elkaar gezet en een doorgewinterde Batman fan zal zijn of haar ogen uitkijken.

De gadgets

Batman heeft natuurlijk allerlei snufjes tot zijn beschikking om de boosdoeners eens flink aan te pakken. Nu kun je dat natuurlijk doen met de standaard batarang, maar je hebt nog veel meer tot je beschikking. Door middel van upgrades kun je een bestuurbare batarang gooien, drie batarangs tegelijk of een sonic batarang. Daarnaast heb je een apparaat om elektrische hekken en deuren mee uit te schakelen, een batclaw waarmee je vijanden of voorwerpen naar je toe kunt trekken, exploderend schuim die je op afstand kunt detoneren en een apparaat waarmee je over grote gaten heen kunt zweven. De gadgets passen echt binnen de sfeer en de look van de Dark Knight.

Bioshock?

Ik kan het niet helpen, maar telkens als ik Batman: Arkham Asylum speel, moet ik altijd denken aan Bioshock. De art deco stijl lijkt er gewoon erg op en de benauwende en soms beangstigende sfeer komt Bioshock fans bekend voor. Daarnaast is het een gekkenhuis, iets waar Bioshock ook wel eens op wilde lijken. In ieder geval begrijp ik nu wel waarom veel mensen beweren dat Batman: Arkham Asylum de Bioshock van 2009 is. De games lijken gewoon veel op elkaar en daar is absoluut niks mis mee. Beide zijn immers prachtige spellen.

Audiovisueel

Op het grafische gebied is Batman: Arkham Asylum een ware krachtpatser. Zoals eerder gezegd is alles ongelooflijk gedetailleerd weergeven. Zelfs het pak van Batman zal van scheurtjes voorzien zijn na gevechten en de cape wappert realistisch mee. Maar ook de omgevingen zijn variërend en een echte lust voor het oog. Daarnaast zijn de cutscenes mooi geënsceneerd en de voice actors verdienen een pluim voor het knap staaltje werk dat ze geleverd hebben. Kevin Conroy spreekt The Batman in en Mark Hamill, bekend als Luke Skywalker van Star Wars, verleende zijn stem aan de Joker, een geniale combinatie. Ook de muziek is gewoon heerlijk om naar te luisteren en weet elke andere game in z’n genre in de schaduw te zetten wat dat betreft. Het is op het audiovisuele gebied gewoon een prachtige ervaring en dat kan niemand ontkennen.

Conclusie en beoordeling

Batman: Arkham Asylum is gewoonweg de beste superheldengame ooit gemaakt. Het ziet er oogstrelend uit, klinkt heerlijk en speelt bovenal prachtig. Wat betreft gameplay is het de bom. De story mode is geweldig in elkaar gezet met een overtuigende setting en sfeervolle personages. Ook zijn de laadtijden nauwelijks aanwezig en loopt alles gewoon vloeiend. De challenge maps voegen echt veel toe en de fanbase krijgt veel voorgeschoteld door cameo's, interview tapes, biografieën en meer. Het is gewoon een geweldig geheel en iedere gamer zal dan ook plezier beleven aan deze game. Als er ook maar enige minpuntjes genoemd mogen worden, dan is dat het feit dat de goons in de sluipgedeeltes soms een beetje dom kunnen zijn en dat er zo heel nu en dan een bug verschijnt, al is dat laatste bijna overbodig om te zeggen. Batman: Arkham Asylum is gewoon een ijzersterke titel.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Uitgebreide Story Mode
  • Uitdagende Challenge Maps
  • Audiovisueel prachtpareltje
  • Veel replay value
  • In-game verzamelobjecten
  • The Joker DLC
  • Minpunten
  • Soms domme AI
  • Zo heel af en toe een bug

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk voor na GTA , als je daar weer klaar mee bent xD

  • Zeker wel Hot naast GTA

  • DIT WORD ZO VEHEEEEEET dus zeker hothothot ben blij dat ie ook uitkomt op ps3

    ik vond saintsrow op me360 al vet

  • O mij God. Red Faction, wat was dat vet zeg. Daar zou Volition zijn tijd aan moeten besteden. Een remake desnoods.

  • Dze voor ook heel vet, zeker voor als je GTA uit hebt gespeeld :D !

  • Achjah, er is maar 1 echte sandbox game voor mij *fluitfluit*

  • Ckers wel HOT!

    Heb me enorm vermaakt met deeltje 1

    Maar eerst GTAIV ff grijs spelen, dan deze pas XD

  • Hot heb me goed vermaakt met het eerste deel.

  • hot, 1 was zeer goed…en ik vind het juist vet dat je dingen in de stad uit deel 1 kan herkennen

  • HOT!

  • Ben kwaad dat de eerste versie nooit op de ps3 uitgekomen is, dus een …OT. Eigenlijk hangt het een beetje van wanneer hij uitkomt, als hij erna komt ben ik alleen maar bezig met GTA en heeft deze game waaschijnlijk geen kans meer bij mij.

  • Hot. Als hij net ze goed wordt, of zelfs beter, dan deel 1 ben ik er tevreden mee :)

  • Hot

  • hot

  • Hot =)

  • So far so good, hot dus!

  • hot, die helicopter blijft ook geweldig met dat muziekje :D

  • HOT

  • Zeer vet =] gewoon HOT dus, deze word iig van mij!

  • Als GTA IV klaar en afgesloten is. ;]

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren