1. Vanquish (X360)

Vanquish (X360)

Stel je bent een Japanse gameontwikkelaar en bent ook nog eens zo’n moraalridder die het belangrijk vindt om goede games te maken, niet games die goed verkopen maar die goed zijn. Natuurlijk kan je een treinsimulator maken met onder-rokjes-kijken-minigames om te cashen in eigen land. Ook generieke role playing games met grote ogen figuurtjes en een verhaal om je reet aan af te vegen staan garant voor goede verkoopcijfers. Platinum Games (voormalige Clover Studios van onder andere Viewtifull Joe, Okami en Godhand) wil echter niets van dat en kiest de relatief moeilijke weg. Dit heeft onder de huidige naam al geleid tot games als Madworld, Infinite Space en Bayonetta. Stuk voor stuk games die goed werden ontvangen maar toch redelijk snel in de budgetbakken verdwenen.

Toegegeven, Bayonetta was redelijk vreemd maar toch wel op een goede manier. De ingeslagen weg was net iets té quircky om wereldwijd tot een topgame te worden. Toch kwamen de verkoopcijfer dik over de miljoen heen en het ‘succes’ smaakte naar meer. Onder leiding van Shinji Mikami werkte het team, wat onder andere verantwoordelijk was voor Resident Evil 4, aan een nieuwe titel welke diverse stijlelementen combineert uit toptitels tot een supersnelle scifi shooter.

DARPA & ARS

In Vanquish speel je als hoofdperoon Sam Gideon, een medewerker van DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) welke meewerkt aan het ontwikkelen van een speciaal gevechtspak wat de drager in staat stelt om de waarneming van tijd te veranderen voor korte periodes: ARS (Augmented Reality Suit). Dit houdt zoveel in dat wanneer je genoeg, eigenlijk te veel, schade oploopt je pak automatisch overgaat in de AR modus en je een effect krijgt zoals de bekende bullet-time uit bijvoorbeeld Max Payne (of witch-time uit Bayonetta). Wanneer je AR-meter geheel leeg is zal je ARS tijdelijk oververhit zijn, kan je niet in AR gaan en ben je ook nog eens kwetsbaarder dan normaal. Natuurlijk kan je dit effect ook handmatig inschakelen waarbij je AR-meter leegloopt en je op tijd dient te stoppen om oververhitting te voorkomen. Dit effect zal je meerdere malen het leven redden en is merkbaar vaak het verschil tussen leven en dood. Maar dat is niet alles wat ARS aan voordelen meebrengt, de mensen van DARPA hebben het ook uitgerust met een aantal boosters waardoor je op topsnelheid op je rug of knieën door de omgeving raast, eventueel in combinatie met AR een uiterst nuttige functie.

Sam in actie!

Wanneer het Russische regime geleid door Victor Zaitsev in één klap San Francisco wegvaagt en dreigt om ditzelfde met New York te doen wanneer de USA zich niet onvoorwaardelijk overgeeft doet zich een uitgelezen kans voor om je ARS eens in een echte situatie te testen. Het ruimtestation waarvandaan de aanval is geopend is overgenomen door de Russen en het is aan Sam om de US Marines te helpen in het terugveroveren van het station op het Russische robotleger om New York te redden en een derde wereldoorlog af te wenden. Naast deze testmogelijkheid wordt in het geheim Sam ook nog even opgedragen om Dr. Candide te redden welke op het ruimtestation probeert het wapen te ontmantelen waarmee de vernietiging is aangericht. Dit is de basis van een verhaal met plotwendingen die we kennen van games als Metal Gear Solid en inclusief gelijksoortige COM-gesprekken, over the top slechterikken, cut-scenes, cynisme en sigaretten.

Alles kan kapot!

Wanneer je net bent aangekomen bent op het station zal de actie zich nog redelijk overzichtelijk aan laten zien maar dit loopt snel op naar een all-out kogelregen waarin je van alle kanten wordt belaagd door vijanden. Deze vijanden beschikken over een goede AI en zullen zich niet zomaar door je laten neerknallen maar zoeken echt de verdediging op en richten ook nog eens heel goed. Gelukkig kan je zoals je in onder andere Gears of War gewend bent op zeer veel plekken schuilen alleen zullen de schuilmogelijkheden niet heel lang heel blijven wanneer je onder vuur ligt. Dit zorgt er voor dat je de hele tijd in beweging bent en je de mogelijkheden van je pak moet benutten om de levels door te komen. Het cover systeem is perfect in balans, je zal zelden hoeven vloeken omdat Sam vastgeplakt in cover blijft staan of zich achter de verkeerde objecten zal verschuilen, een waar voorbeeld voor alle games.

Wanneer je een tegenstander hebt afgemaakt zullen deze ontploffen, van kleine ontploffingen bij het kanonnenvoer tot groots spectaculair vuurwerk bij de tussenbazen. Alles van de omgevingen tot aan de effecten ziet er grafisch tot in de puntjes verzorgt uit. Je kan duidelijk zien dat er met groot oog voor detail aan alle facetten van het design is gewerkt.

Budgetbak

Ondanks de kwaliteit van de game is het echt zo’n topper die onbekend, dus onbemind, is bij het grote publiek. Ondanks de relatief korte speelduur van zo’n uur of acht op een toepasselijke moeilijkheidsgraad voor je skills en het gebrek aan een multiplayer is dit wel een game die je op zijn minst geprobeerd moet hebben. Deze game ging zeer snel in de uitverkoop en is al voor rond de 15 euro te krijgen tegenwoordig, een bedrag waarvoor je hem zeker niet zou moeten laten liggen! Vanquish is één van de best uitgewerkte games van deze generatie en verdiend het vervolg waar het einde redelijk naar hint.

Conclusie en beoordeling

Een besturing die op alle fronten klopt gecombineerd met een tiptop verzorgd design. Verhaalgedreven (inclusief plotwendingen) achtbaanrit die qua balans perfectie benadert. Vanquish is een spel dat je gespeeld moet hebben en alle voorbehouden om het niet te doen zijn inmiddels weggenomen met de achterlijk lage prijs waarvoor hij wordt aangeboden. Prijs/kwaliteit verhouding was nog nooit zo belachelijk hoog, echter voor de volle prijs was dit spel het alsnog dubbel en dwars waard geweest.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Perfecte balans in besturing
  • Design klopt aan alle kanten
  • Minpunten
  • Misschien wat kort wanneer je kiest voor een te makkelijke moeilijkheidsgraad
  • Geen Multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Rik

Reacties

  • Ik vindt deze titel zeker Hot! ;)

  • Spanning —-> zal het zijn titel van InsideGamer-blunder van het jaar behouden, dat zullen we moeten afwachten



    nu is het 100% hot

  • 'Oblivion met guns', dat beschrijft gewoon precies de game die ik wil dat het wordt! :D

  • Ok, heb hot gestemd, maar hoe zit het dan 'Oblivian met guns', wordt deze Fall Out first person?

  • Hot, de perfecte opzet toch !

  • Het doet me niets, die Fallout serie. Maar voor de liefhebbers HOT! Bethesda staat garant voor topgames.

  • Grof HOT! :D

  • damn deze game is gloeiend heet

    had het preview filmpje gezien op marketplace en die was zo gruw

  • Hot!

  • Hot!

  • Not!

  • NOt, andere delen vond ik echt niks aan

  • Hot, maar toch wil ik er eerst nog wat meer van zien.

  • Deze is zeker hot, maar wel wel meer van deze game bekijken :).

  • Definitly HOT, als het een soort Oblivion wordt, maar dan in de toekomst. Heilig.

  • Bethesda… voordeel van de twijfel geven dan maar :).

  • Hot ! must have :D

  • Dat hele sfeertje spreekt me echt heel erg aan. Ook ben ik een RPS en Shooter fan dus dit zit helemaal goed. HOT as HOT can be, baby! :D

  • hot heb oblivion uitgespeelt met alle missies en ben benieuw naar verhaal.

  • Hot, toch wel een vette game.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren