1. Kirby: Nightmare in Dream Land (GBA)

Kirby: Nightmare in Dream Land (GBA)

Wat was jouw eerste game? Wat was het spel waar het bij jou allemaal begon? Heel goed mogelijk dat het zo’n tijdloze klassieker is, zoals Ocarina of Time, Donkey Kong Country of Super Mario Bros. Maar haast even waarschijnlijk is het dat jou eerste game helemaal niet zo top was. Een tweedehands prulletje dat je ouders oppikten op de rommelmarkt? Een goedkoop misbaksel dat nauwelijks speelbaar was? Maar je wist niet beter. Je speelde en speelde, je totaal niet bewust van het aanbod aan betere games. Je begint je er aan te hechten, het te koesteren. De slechte kanten worden opgesloten in een gevangenis van nostalgie, om nooit meer tevoorschijn te komen. Mijn eerste spel was er eentje voor de Gameboy Advance; een platformspel met een roze stuiterballetje in de hoofdrol. Een blauwe pinguin met een koningsmantel als grote vijand. Kirby: Nightmare in Dreamland was mijn eerste game, en ik kan me er dan ook niks slechts aan herinneren.

Ik haalde de cartridge uit de kast en blies het stof er vanaf, en de eerste nostalgische rillingen beslopen mijn lichaam al terwijl ik het plastic omhulsel in mijn Nintendo DS plaatste, dit bij gebrek aan werkende Gameboy Advance. Ik was wat verdrietig dat mijn Gameboy Advance waterschade had opgelopen vanwege mijn vele mooie herinneringen met het zilveren beestje. Ik wist echter dat het mijn taak was om door al die gevoelens heen te kijken en het spel dat ik nu op aan het starten was als de kritische recensist die ik ben te beoordelen, en een mening te vormen onafhankelijk van alle gevoelens en herinneringen die van de cartridge afdropen. Ik weet nog hoe ik het spelletje op mijn verjaardag bij mijn gloednieuwe Gameboy Advance geleverd kreeg en hoe mijn vader me vertelde dat dit het ideale spel was om mee te beginnen vanwege de relatief lage moeilijkheidsgraad, en dit was dan ook het eerste wat ik opmerkte tijdens het herspelen.

Je speelt als Kirby, een Nintendo-figuur waar de meeste gamers wel bekend mee zullen zijn. Dit lieflijke, roze creatuur bewandelt platformlevels waar het krioelt van de vijanden en doormiddel van een paar bewegingen is het de bedoeling dat je je vijanden uitroeit en het level doorkruist. Kirby heeft echter nog een zeer krachtige troef achter de hand, namelijk het kenmerkende vermogen om vijanden op te slokken en hun aanvalsmethode te kopiëren. Deze vorm van gameplay die, in ieder geval in die tijd, nog niet in veel andere spellen te zien was is tekenend voor het spel en voegt een laag gameplay toe die het allemaal erg variërend en leuk maakt. Bij elke nog niet eerder ontmoette vijand die je tegenkomt is het weer afwachten wat voor een nieuwe kracht je tot je beschikking zal krijgen en dit houd de interesse van de speler er bij. Toch is Kirby één van de weinige spellen waarbij gameplay voor mij niet het belangrijkste punt is.

Het belangrijkste punt is namelijk vormgeving. De levels zijn werkelijk een genot voor het oog; dit al helemaal voor Gameboy Advance-standaarden. Kirby blinkt uit in haar kleurrijke levels met een wijde variatie aan platformen, stijlen en kleurenpaletten. De achtergronden zijn tekenend voor elk level en geven zo geweldig veel sfeer mee dat het moeilijk te geloven is dat zo’n ervaring door een scherm dat de 3 inch nog niet eens haalt geproduceerd word. Aan deze sfeer draagt ook de muziek een steentje bij: vrolijke deuntjes waarvan je er een paar zelfs nog in mijn muziekbibliotheek terug zal vinden.

Toegang tot de levels wordt gegeven doormiddel van de typische deurtjes: er zijn zeven stages en elke stage heeft vijf of zes levels, twee of drie mini-games en een eindbaas. Er zijn vier mini-games te vinden in het spel. Bommetje overslaan, waarin je een bom die elk moment kan ontploffen met een koekenpan een kring rondslaat, hopend dat zodra de lont op is, jij niet de dupe zal zijn. Regenboogracen, waarin je tegen vier anderen over een regenboog heen racet en vlak voor de grijze vlakken stopt met gas geven om je snelheid niet kwijt te raken. Verder is er nog een samurai-achtig spel waarin het draait om je zwaard zo snel mogelijk na het teken te trekken, en een laatste mini-game waarin je alle eindbazen achter elkaar langs zal gaan. Deze word pas speelbaar aan het einde van het spel. Met al deze mini-games zul je levens kunnen verdienen en ook nu, zoveel jaren later, heb ik er nog veel plezier in als ik eerste eindig op de regenboograce of als ik de bom nog net op tijd wegsla. Hoewel zowel het spel als deze minigames wat makkelijk zijn zal je toch wel even zoet zijn met alle levels en bijbehoren. De speelduur ligt ergens tussen de vijftien en de twintig uur en zeker voor een platformspel op een handheld is dit een hele acceptabele speelduur.

Conclusie en beoordeling

Kirby: Nightmare in Dreamland zal voor mij nooit stuk kunnen gaan en ook nu als ervaren gamer, zoveel jaren later, kan ik er nog steeds niet omheen dat dit een echt topspel is. De plaftormactie blijft ten allen tijden fris en variërend door een continué stroom aan nieuwe vijanden en daarmee ook nieuwe krachten. De vormgeving van de levels, de achtergronden, de vijanden en al het andere in het spel is artistiek en ook al had ik daar maar weinig oog voor als kind ziet alles er op en top uit. Qua muzikale ondersteuning doet Nintendo het met Nightmare in Dreamland ook zeker niet slecht: herkenbare deuntjes en lekkere muziekjes sieren de levels en maken de ervaring nog sterker. Jammer genoeg is het spel wat makkelijk, bedoeld voor een jongere doelgroep en zeer toepasselijk als 'eerste spel', maar alsnog bieden alle levels en mini-games bij elkaar 15 tot 20 uur gameplay, iets wat niet zomaar neergezet wordt. Een Gameboy Advance collectie is voor mij geen echte Gameboy Advance collectie als Kirby: Nightmare in Dreamland mist.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Blijft fris door variatie aan vijanden en krachten
  • Prachtige levelvormgeving
  • Leuke deuntjes
  • tot 20 uur gameplay
  • Minpunten
  • Wat makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nooit van gehoord…. maar het zou geen verkeerde zet zijn, aan videobeelden te zien kan het best wel een interessante titel worden :)

  • Dude… swing away!



    I bedoel: kommop zeg.

  • Ja leuk, maar wat moet je ermee of je ontwikkeld de game voor de Wii of niet. Van te voren kunnen ze toch niet weten hoe goed de game zou lopen op de Wii.

  • Ik heb er nog nooit van gehoort!

  • Nog nooit van gehoord….

  • Ik had Bionic Commando op de oude gameboy :)

    Ben ik al zo oud dan? ;)

  • Ken ik niet…

  • ken ik ook niet..

  • Nou, ik ben een groot fan, van ALLE oude versies (NES, Commodore 64, Amiga, PC, Gameboy, en dan mis ik er vast nog wel een paar), dus kom AUB zo snel mogelijk met de aankondiging dat 'ie op de Wii komt!!

  • Bionic Commando is wel grappig, zou leuk zijn.

  • Zoals Harrie Jekkers zou zeggen: nooit van gehoord, al heb het vast wel wat gedaan

  • Laat de petities maar aanrukken!

  • lijkt me wel vet.. als ze de grfx tenminsten goed proberen te doen… op de wii

  • komt we richten de wij-willen-bionic-commando-op-de-wii club op!!

  • zal wel supper vet worden als Bionic Commando op de wii komt :D

  • Ken ik niet eens..

  • welk spel?

  • Nou… ik hoor weer dat Bionic Commando gaat scoren op 360/PS3 als ik de reacties zo nu lees. Groots aangekondigd op de Capcom gamersday en niemand kent het. En de enige die weten dat het bestaat zijn de Nintendo fans kennelijk :')



    Trek zelf je conclusies Capcom :)

  • Ik heb er eerlijk gezegt nooit van gehoort.

  • Deze game wordt erg vet!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren