1. European War 2 (iPh)

European War 2 (iPh)

Een tijd geleden mochten we genieten van European war: Musket and Artillery. Hierbij koos men voor één van de roemzuchtige landen rond de 18e eeuw.

European war is terug, en ruilt zijn Musketten en Artillerie in voor Machinegeweren en Tanks.

Het idee dat European war zich in een geheel andere tijd ging afspelen, namelijk rond de tweede wereldoorlog, lag bij mij beangstigend. Er zijn grote verschillen tussen deze tijdperken, en ik moest het nog wel zien hoe dit grote verschil van tijd niet ten koste kan gaan van de vermakelijke gameplay, en niet te vergeten de uitdagende moeilijkheidsgraad van het eerste deel. Want geef toe, bekende series zoals die van Total war, zijn gewoon onmogelijk om in de laatste twee wereldoorlogen af te spelen. Hiervoor zijn te veel grote verschillen, zowel qua oorlogsvoering als alles er omheen.

Gelukkig paste de Tweede wereldoorlog perfect in het plaatje, zo ontdekte ik de eerste keer dat ik het spel ging spelen op mijn ietwat oude iPod touch. Om het plaatje perfect te maken, zijn er ook de nodige aanpassingen gekomen. Het eerste verschil wat je opmerkt is dat je er niet langer alleen voor staat, zoals in deel 1 waarin je van alle kanten je rijk diende te beschermen. Zoals het in de tweede wereldoorlog verloopt, is Europa verdeelt in de Allies en Axis (Geallieerden en Asmogendheden). Onder de Allies kan men kiezen uit landen zoals Groot-Brittanië, terwijl de Axis uit o.a. Duitsland en Italië bestaat. Eenmaal een kant gekozen, en je begint te spelen. Het is mogelijk de landen van jouw kant aan te vallen, maar weet dan wel dat je problemen gaat krijgen met dit land, en desnoods de andere landen van jouw kant. Het beste is dus gewoon je legers af te sturen om de landen van de andere kant, en, eenmaal genoeg macht in Europa, je eenheden eens bij je 'bondgenoten' langs te sturen.

Een tweede verschil is met de kaarten. In deel 1 rekruteerde je normale troepen de hoofdsteden, welke na een leger van zo'n 20 man gevormd heeft veranderde in een cavalerie tekentje. Nu heb je de keuze om normale soldaten, tanks of artillerie te rekruteren. Elke eenheid heeft zijn voor, en nadelen. Zo zijn soldaten niet de sterkste eenheden, maar wel het goedkoopst. Tanks zijn natuurlijk sterker, maar duurder. Artillerie is eveneens erg sterk, maar na het vernietigen van een leger in een land kan hij niet in één zet het desbetreffende land ook echt innemen.

Naast dit verschil in eenheden, zijn ook de rest van de kaarten erg veranderd. Zo is het mogelijk om, met behulp van een kaart, steden te upgraden. Zo verdien je meer geld, en op het hoogste level is het mogelijk om eenheden te rekruteren in dit gebied. Het oude 'mijn leger is er aan, nu moet ik een leger helemaal vanaf mijn hoofdstad naar het gebied sturen' is verleden tijd. Rekruteren kan nu naast vijandelijke gebieden, waardoor deze makkelijker aan te vallen zijn.

Voor de rest is European war gewoon hetzelfde gebleven. Het spelbord doet denken aan het oude Risk. Een nadeel, wat we ook al in deel 1 hebben gezien, is dat er soms wat onduidelijkheden zijn met de kaart. 'Waarom kan deze eenheid niet naar hier heen?' of 'Is dit nou een apart land, of hoort dit bij dat land?' zijn vragen die je nog wel eens stelt tijdens het spelen van het spel. De landsgrenzen konden duidelijker worden aangegeven. Misschien een idee voor deel 3, als die komt. Ik hoop het, want de makers van European war hebben me duidelijk gemaakt dat hun spel in verschillende tijden kan afspelen, zonder ten koste te gaan van de gameplay.

Conclusie en beoordeling

Ondanks dat ik vooraf wat problemen had met de sprong in de tijd die European war heeft gemaakt, heeft het toch positief voor me uitgepakt. Enige nadelen zitten bij onduidelijke weergave van o.a. grenzen op de kaart. Voor de rest hebben vooral de nieuwe elementen het spel datgene gegeven wat in het eerste deel miste.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Vermakelijke gameplay
  • Goed vervolg
  • Nieuwe elementen
  • Minpunten
  • Onduidelijkheden op de kaart

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Op het logo lijkt het alsof hij polo speelt (golf ter paard). Maargoed alleen polo is wat kaal, dus het zal inderdaad wel allerlei paardensport worden.

  • lijkt meer alsof hij een zwaard omgekeerd vasthoud!

  • Het is geen zwaard of polostick, maar een ruiterzweepje. En het zal logischerwijs dus ook wel gewoon een game worden gebaseerd op het beroemde jaarlijkse paardenrace evenement op Royal Ascot in Engeland.



    Paardenracegames genieten vooral in Japan nog wel enige populariteit en je kan er denk ik dan ook wel gerust van uitgaan dat het een Japan only titel zal worden.

  • Wtf… @Gammort, ik dacht ook meteen aan POLO GAME xD

  • Als het maar geen Pologame wordt ;)

  • Dit zal zeker geen Japan only worden,dit soort spellen zijn prima verkrijgbaar in het VK ,Aus,NZ…etc.



    Check out Frankie Detorri racing, op dit moment het beste \"horse racing-manager\" spel.

  • Zal waarschijnlijk wel een arcade game zijn…

  • Ok, nou we zien wel.

  • Nee, niewt echt leuk denk ik.

  • Ik hoef geen paardengames…..

  • Godver ik haat paarden !! :@ :P

  • Zoals het lijkt wordt het iets over de paardensport. Als dat zo is, dan valt deze game meteen het verkeerde gedeelte bij mij =P

  • Wel funny logo

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren