1. Castle Crashers (XBLA)

Castle Crashers (XBLA)

Ergens in 2001 vindt ontwikkelaar The Behemoth zijn oorsprong, en het duurt niet lang voordat dit zijn vruchten afwerpt. De flashgame Alien Hominid wordt gelanceerd op het wereldwijde web en men is enthousiast: de old-school gameplay en ludieke tekenstijl weten veel mensen te charmeren. The Behemoth gaat werken aan een echte consoleversie, maar het gaat hen niet voor de wind. Uitgevers zien geen toekomst in een 2D-beat-em-up, die waarschijnlijk geen groot publiek zal aanspreken. Men besluit dus om de game zelf te financieren, en na bloed, zweet en tranen komt de game dan toch in de schappen. Dan richt men zich op een nieuw project: Castle Crashers.

Zoals we van The Behemoth gewend zijn, is het weer een game die doet denken aan games uit vroegere tijden. Waar Alien Hominid nog een klassieke 2D-beat-em-up was, introduceert Castle Crashers diepte in de omgeving. Hierdoor kan je in plaats van alleen naar links en naar rechts, ook naar boven en onder bewegen. Het speelveld wordt zo een stuk groter en je hebt meer bewegingsvrijheid. Maar de karakters, voorwerpen en de rest van de omgeving blijft gewoon in het 2D-stijltje dat we van de mannen van The Behemoth gewend zijn. Het nadeel hieraan is dat je de diepte in het veld niet altijd goed in kan schatten. Zo sta je soms voor jouw gevoel op een vijand in te hakken, maar blijkt het dat het heerschap een klein stukje hoger op het veld staat dan jij, waardoor je in de luchtledige slaat. Maar buiten dat af en toe onpraktische voorval, ziet de game er uit om door een ringetje te halen. De karakters, voorwerpen en omgevingen zijn weer overgoten met dat typische The Behemoth-sausje: leuk, gek, inventief en komisch. De muziek is trouwens ook uitstekend en past precies bij de game.

In Castle Crashers speel je een ridder of andersoortig karakter (die later in het spel beschikbaar worden). Terwijl je staat te feesten in de balzaal van het kasteel wordt de grote edelsteen van de koning gestolen door een boze tovenaar, en het is jouw taak om het juweel terug te krijgen. Je kan op je reis door de gevarieerde levels vaak wapens en dieren tegenkomen, ieder met hun eigen specialiteit of kracht, die je kan toewijzen aan je karakter om hem zo sterker te maken. Onderweg kom je in de meest vreemde situaties terecht: zo vindt zich buiten de kasteelmuren een barbaarse oorlog plaats, moet je op een schijtend hertje vluchten voor een enorm monster, neem je het op tegen een draak met een sokpop en word je ontvoerd door de buitenaardse wezens uit Alien Hominid! Door al deze gebeurtenissen heb je nooit het idee dat je voor spek en bonen aan het spelen bent, want om elke hoek ligt wel weer iets totaal onverwachts.

De gameplay is op zich iets minder verrassend. Je valt aan met de X- en de Y-knop, gebruikt een item door op de B-knop te drukken en je springt door middel van de A-knop. Hiermee kunnen ook een aantal combo’s worden gemaakt, maar meestal komt het neer op knoppenrammen. Magie wordt bedreven door de rechter trigger in te drukken in combinatie met respectievelijk A, B of Y. Daarnaast zitten er nog lichte RPG-elementen in: als je een level omhoog gaat, krijg je een bepaald aantal punten dat je kan toewijzen aan één van de vier skills, welke hierdoor natuurlijk sterker worden. Heel veel diepgaander dan dit wordt het ook niet, maar dat heeft ook juist zijn charme: de instapdrempel is zo lekker laag, waardoor je het spel snel oppakt en ook met vrienden over de vloer kan je dit spel makkelijk uit de kast trekken. Multiplayer kan zowel offline als online, maar met wat vrienden op de bank en een goede voorraad eten en drinken is wel het leukst. Instant fun waar je wel een avondje (of meer) zoet mee zal zijn.

Naast het hoofdverhaal is het ook mogelijk om een arenagevecht of een minigame te spelen. De eerste is erg vermakelijk, en zeker als spelers een beetje aan elkaar gewaagd zijn kan dit leuke knokpartijen opleveren. De minigame (er is er maar één) is een eetwedstrijd, en die overtuigt wat minder aangezien het een eindeloze quick-time event is. Erg veel maakt dit echter niet uit, aangezien dit maar extraatjes zijn en de levels uit het hoofdverhaal toch de grootste rol spelen. Jammer genoeg wordt ook dat na een tijdje wel een beetje herhalend: je loopt wat, verslaat de vijanden die op je af komen rennen, loopt weer verder, knokken, lopen, knokken… Bij de eerste keer dat je het spel speelt is het niet storend aangezien je dan telkens verrast wordt door de inventieve of komische foefjes in de levels, maar bij een tweede keer spelen begint de gameplay toch wel kleine mankementen te tonen.

Conclusie en beoordeling

Castle Crashers is staat bovenaan de ranglijsten van Xbox Live, en niet zonder reden. De typische The Behemoth tekenstijl geeft de game een leuk sfeertje en door de onverwachte en actievolle gebeurtenissen verveel je je niet snel. De ouderwetse beat-em-up gameplay blijkt nog steeds vermakelijk, en zeker in multiplayer is dit spel een echte topper, een paar minpuntjes daargelaten.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • The Behemoth tekenstijl
  • Diepte in de omgeving zorgt voor meer vrijheid...
  • Beat-em-up gameplay nog steeds vermakelijk
  • Onverwachte gebeurtenissen
  • Lage instapdrempel
  • De perfecte multiplayer game
  • Humor
  • Minpunten
  • Nodigt uit tot knoppenrammen
  • maar werkt niet altijd even goed in combinatie met 2D karakters.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk

  • leuk voor die chinezen :D

  • Dus, logisch vervolg aangezien die Koreanen bijna alles online spelen is dat er een Battlefield MMORPGFPSRTS whatever game komt

  • Die Koreanen zijn toch allemaal dol op Online Games. Dus daar speelt EA idd zeer goed op in door daar een nieuwe Studio neer te zetten.

  • Dit betekent nog meer kutgames.

  • Door Koreaans talent aan te nemen hoopt men succesvol deze nieuwe markt te penetreren.





    dat geloof jezelf niet, volgens mij doen ze het alleen maar omdat het een goeie afzetmarkt is waar alles goedkoop geproduceert kan worden net als Nike.

  • Leuk dan kan het plat gebombardeerd woorden door noord-korea :D

  • hopen dat wij er ook nog wat aan hebben…

  • Hoe groter EA, hoe groter de keuze in slechte games.

  • Verdienen ze nog meer geld. Ik denk niet dat het echter voor de Aziatische markt wordt, maar meer dat ze daar talloze werknemers kunnen scoren die daar werken voor 15 cent per dag…

  • Nice!!

  • Ik vraag me af of ze er wel welkom zijn xD

    Ze zijn vast op geld uit, maarach.

    Wat willen ze ermee bereiken…

    Topgames of alleen maar opscheppen?

  • Naja ik ben het met bijna niets eens met wat EA doet dus…

  • Mooi

  • Koreanen spelen alleen maar Starcraft en Guildwars, dat is toch algemeen bekend ><

  • Jammer maar daar woon ik niet. :)

    Wel leuk in die streek spelen ze veel MMORPG en al die troep, dus misschien gaat EA zich daar op richten.

  • en waarom niet in maastricht?

  • Koreanen zijn misschien echt hardcore met games, maar EA maakt geen schijn van kans tegen de concurentie daar

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren