1. Dead Rising 2 (PC)

Dead Rising 2 (PC)

Journalist F. West is in het bezit gekomen van enkele papieren waarin de bevindingen van Chuck Greene, ex-hoofdverdachte van het Fortune City incident, zijn te lezen. Hieronder worden verscheidene delen van de tekst gepubliceerd.

- Zero Hour: Dit kan niet waar zijn! Fortune City had toch bevestigd dat ze de zombies onder controle konden houden!? Ze hadden alle veiligheidsmaatregelen toch in orde, dat hadden ze iedereen verzekerd. Geen tijd om daar aan te denken, het is mijn taak om mijn dochtertje Katey (die ik hier op mijn armen draag) in veiligheid te brengen. ‘Rustig maar lieverd, papa zal er voor zorgen dat alles goed komt.’ Oh man oh man, ik mag dan wel Chuck Greene zijn, maar zelfs een ex-motorcross kampioen als ik kan niks beginnen tegen een groep zombies wanneer ze me omsingelen. Verdomde rotshow, waarom deed ik er ook aan mee!? Geld voor medicatie natuurlijk, maar zombies doden om een publiek te vermaken is toch vrij morbide te noemen? Houd op met dat gebrabbel in je hoofd, Katey moet veilig zijn! Prioriteiten Chuck, denk daar aan. Ah daar in de verte! Een schuilkelder, daar kunnen ze ons vast helpen. ‘Rustig lieverd, kijk niet naar de nare zombies die dood en verderf zaaien... papa zal je beschermen.’

- 67 uur voordat het leger arriveert: Dit is een regelrechte nachtmerrie. Het duurt niet alleen 72 uur voordat het leger Fortune City zal binnentrekken, maar ook er is geen Zombrex medicatie te vinden in de schuilkelder. De enige manier om aan Zombrex te komen is om de apotheek te bereiken. Normaliter is dat geen lastige taak, maar de zombies maken het wel moeilijk. Gelukkig is het deze keer goed gegaan (ik heb zelfs de medewerkster daar kunnen redden) en Katey is dankzij de dosis die ik heb gevonden weer voor 24 uur veilig. De opluchting was echter van korte duur, want dankzij een nieuwsuitzending ben ik er achter gekomen dat ze mij verdenken van de zombie uitbraak. Een video toont een man in MIJN show-outfit die de zombies vrij liet. Al zou ik het overleven, dan nog eindig ik achter tralies. Geen idee waarom iemand mij erin wil luizen, maar hier zit overduidelijk meer achter. Volgens die aardige meid van actiegroep CURE, Stacy heet ze, heeft ze een journaliste gezien in de zombie-menigte die kennelijk naar iets op zoek is. Wellicht kan ze me helpen om mijn naam te zuiveren?

- 55 uur voordat het leger arriveert: Geluk bij een ongeluk: die journaliste kan me helpen! Goede zaak dus, maar tijdens mijn zoektocht naar de waarheid is er mij ook gevraagd om overlevenden te vinden. Het is al lastig genoeg om mezelf uit de problemen te houden, laat staan om anderen te helpen met overleven. Het scheelt overigens enorm dat de mensen die ik help zichzelf in de meeste gevallen prima kunnen verdedigen. Een paar jaar geleden had ik een artikel gelezen over het Willamette incident, waarin ene Frank West moeite had om overlevenden te redden. Ze luisterden niet, waren te bang en in sommige gevallen probeerden ze een doorgang te vinden in een zombie-menigte. De overlevenden hier in Fortune City lijken een stuk dapperder. Nou ja, wat is dapper in een situatie als dit? Ze vechten ook voor hun leven. En om eerlijk te zijn, natuurlijk is het zeer nobel om zoveel mogelijk mensen te redden van een gruwelijke dood. Toch heb ik er baat bij. Voor elke overlevende die ik red ontvang ik PP, prestige punten. Door deze punten te verzamelen kan ik mezelf langzaam maar zeker sterker maken. Dit betreft een langer uithoudingsvermogen, meer energie en meer wapens/voorwerpen die meegenomen kunnen worden. Ik kan zelfs speciale bewegingen aanleren waarmee zombies op een meer effectieve manier worden uitgeschakeld.

- 54 uur voordat het leger arriveert: Om even terug te komen op mijn vorige notities: die vallen in het niet vergeleken met de prestige punten die ik kan verdienen door combocards te gebruiken. Nee, de kaarten zelf worden niet als wapen gebruikt, maar de afbeeldingen die erop staan geven zeer leuke suggesties. Nu wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar onhandig ben ik niet. Gewapend met een rol duct-tape en de voorbeelden die de combocards mij geven kan ik de meest briljante wapens in elkaar zetten. Natuurlijk zijn er nogal voor de hand liggende combinaties zoals een honkbalknuppel met spijkers of bokshandschoenen met messen die eruit steken. Zeer effectief om veel zombies mee uit te schakelen, maar het is niet echt spectaculair. Het is inmiddels achtien uur geleden sinds de uitbraak en zombies doden lijkt nu heel normaal. Daarom ben ik sindsdien op zoek naar de meest spectaculaire manieren om die rottende monsters uit te schakelen. Zo heb ik bijvoorbeeld een peddel gecombineerd met een kettingzaag: wat een fantastische ingeving! Vooral bruikbaar tegen een eindeloze stroom aan zombies en uiterst destructief. Een andere mogelijkheid is een Hail Mary: een American football voorzien van granaten. Het effect daarvan is vrij logisch. Dat zijn overigens slechts enkele mogelijkheden, er zijn andere opties maar die wil ik jullie besparen. Het is juist de bedoeling om mijn goede naam te redden, niet om mezelf als een psychopaat te neer te zetten.

- 52 uur voordat het leger arriveert: Over psychopaten gesproken! Tijdens mijn zoektocht door Fortune City verschijnen er overlevenden die totaal over de rooie zijn gegaan. Tja, er is geen handboek beschikbaar die stap voor stap uitlegt hoe iemand moet reageren tijdens een zombie-uitbraak. Maar over de rooie is een understatement. Ze veranderden in moordlustige psychopaten, die niet alleen zichzelf in gevaar brengen maar ook anderen. Ze worden geweldadig en zijn zelfs in staat om me te doden! Ik ga een gevecht met ze aan, maar ik doe het niet graag. Deze gevechten zijn overigens niet heel bijzonder. Ze hebben een bepaald aanvalspatroon die makkelijk te doorgronden is. Er is echter een probleem: vooral in het begin van deze zombie-uitbraak, waarin ik nog niet bepaald sterk te noemen ben zijn een aantal van die psychopaten best lastig om te verslaan. Ze delen aardig wat schade uit en soms weet ik het nog maar net te redden. Later wordt het allemaal makkelijker. Vreemd genoeg vind ik dit op de een of andere manier wel teleurstellend: sommige psychopaten blaffen harder dan ze bijten.

- 35 uur voordat het leger arriveert: Nog ruim een dag en dan zal het leger eindelijk Fortune City binnenvallen. Godzijdank. Hopelijk kunnen ze die eindeloze stroom aan zombies aan. Ik heb het in m’n mijn eentje kunnen redden, dan moet het leger met al zijn wapentuig dat toch ook kunnen. Gelukkig ligt de bunker in het shopping gedeelte van Fortune City. Echt, aan alle medewerkers en eigenaren van de winkels daar: mijn welgemeende excuses voor alle voorwerpen en andere waren die ik heb meegenomen. U kunt zich niet voorstellen hoeveel levens gered zijn dankzij uw winkels. Okay, het is wel zo dat ik mezelf een paar keer heb getrakteerd op nieuwe kleding, maar dat was meer omdat ik zweette tijdens het doden van zombies en het redden van mensen. En ik heb wat cadeautjes meegenomen voor mijn dochtertje, zodat ik haar enigszins kon opvrolijken. Hoewel ik mijn excuses heb aangeboden, als ik het over had moeten doen had ik precies hetzelfde gedaan. Nou ja, ik had sommige dingen wel anders aangepakt. Zoals in een tweede playthrough in een videogame, zeg maar. Met meer kracht, snelheid en combokaarten had ik wellicht meer mensen kunnen redden, meer psychopaten kunnen omleggen en meer zombies kunnen doden. Tijdens deze eerste 72 uur heb ik zoveel nog niet gezien... Noem me gek, maar ik wou dat ik sommige dingen opnieuw kon doen. Hou daarmee op Chuck, wat gebeurd is, is gebeurd. Denk aan het hier en nu, aan Katey. En denk aan die klootzakken die me erin willen luizen. ‘Waar is mijn kettingzaag...’

Voor meer verwijzen we u naar de titel Dead Rising 2

Conclusie en beoordeling

Dead Rising 2 is meer van hetzelfde, maar dat is absoluut geen straf. Ondanks dat Blue Castle uit Canada de franchise heeft overgenomen, hebben ze de franchise goed in de smiezen. Ze hebben vooral kleine aanpassingen aangebracht zoals AI voor de overlevenden die Chuck moet redden en een uiterst leuk PP-systeem in de vorm van de combo-wapens. Aan de andere kant is de game nog steeds Dead Rising, waarin een save-systeem zit dat niet iedereen kan waarderen. Maar mensen die daar over zeuren waren sowieso al geen fans van het origineel. Iedereen die dat wel is en mensen die houden van het zombie-outbreak principe zullen weer dikke lol hebben met Dead Rising 2.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Zombies!
  • Speelt lekker weg
  • Combo-weapons
  • Minpunten
  • Psychopath gevechten niet allemaal even goed
  • Lijkt misschien iets teveel op zijn voorganger

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • pretty nicee =D

  • Kosten?

  • zal wel duur worden, als je er een bemachtigd kun je die zo kwijt aan de echte verzamelaars.

  • PC anyone?

  • En die twee pistolen, die wil ik! :P

  • HONDERD MAAR?!?!?! Bar weinig als je die moet gaan verdelen over de hele wereld, mocht je aan 1 kunnen komen dan gaat ie meer geld waard worden…

  • Een zeer mooie C.E dus…

  • dat is wel heel vet

  • Kopen!

  • is dat de enige C.E die er komt, want ik heb hem bij een aantal sites aan gezien…

    als dat zo is haal ik hem XD

  • vet

  • chill

  • Kleine kans dat ik er een krijg!!

  • Stoer zou ik best wel willen hebben.

    Natuurlijk is de kans gewoon zo foking klein

    dat het toch niet gebeurt xD

  • Moet je maar net geluk hebben welke editie je krijgt want het zal wel niet bekend zijn welke editie de gesigneerde is en welke de andere?

  • boeit mij niet; ben geen fan van de reeks

  • Vet zeg ben eigenlijk pas in de reeks gekomen door dit deeltje en wat ik er van zie is zeker niet slecht!

  • Tsja dan heb wat gekrabbel op je doosje.

  • k maak wel n krabbel op mij doosje :P

  • Vet!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren