1. inFamous 2 (PS3)

inFamous 2 (PS3)

Moest ik elektrische superkrachten hebben, dan zou ik… mijn elektriciteitsabonnement opzeggen. Ik hoef helemaal geen held of slechterik te zijn, daar ben ik veel te lui voor. Diezelfde luiheid komt juist van pas om alles te doen waarvoor ik eerst moest betalen. De afzetters van de elektriciteitsmaatschappij kloppen zonder dat je het beseft veel geld uit je zakken, maar met zulke superkrachten is dat verleden tijd. Wij hebben thuis nog altijd geen digitale televisie (ja, lach maar) en het is ontzettend vervelend wanneer er net twee goede programma’s te zien zijn, die juist op hetzelfde moment beginnen. Omdat ik me dan toch niets meer moet aantrekken van de elektriciteitsrekening plaats ik gewoon twee televisietoestellen naast elkaar, of ik laat lekker wel het licht in de badkamer branden terwijl ik ergens anders ben. Pak aan, energiebezuiniging!

Cole McGrath, het hoofdpersonage uit beide inFamous-games, kiest er wel voor om zijn krachten optimaal te gebruiken. Waarom? In het begin van de eerste game moest hij een pakketje afleveren. Dat bleek een elektrische bol te zijn die explodeerde en een grote ravage aanrichtte in de stad Empire City. Wonder bij wonder overleefde Cole het, maar hij was niet dezelfde man als voorheen. Het hele gebeuren had hem superkrachten gegeven, hij was veranderd in een wandelende elektriciteitscentrale. Alles wat met elektriciteit te maken had, kon hij naar zijn hand zetten. Een ziekte in de metropool zorgde voor leed bij de mensen. Als superheld moest hij een keuze maken: zijn krachten gebruiken om te helpen of om ze verder de verdoemenis in te werken. Op het einde van de eerste inFamous werd het duidelijk waarom uitgerekend hij zo’n bijzondere ‘gave’ kreeg. Er was een groot beest, eigenlijk een gigantische menselijke reus, onderweg om de hele stad te vernietigen. Het tweede deel gaat meteen verder op de gebeurtenissen uit de vorige game. Het beest is gearriveerd en Cole doet zijn uiterste best om het te doden. Helaas blijkt hij nog niet sterk genoeg te zijn en delft het onderspit. Vervolgens wordt alles in puin gelegd. Cole en Zeke, zijn beste vriend, reizen naar New Marais om Dr. Wolfe om raad te vragen. Deze man is een geleerde, met zijn kennis kan het beest verslagen worden. Daar aangekomen blijkt dat de situatie hier niet veel beter is, de militie onderdrukt de bevolking en er steken er vreemde wezens de kop op die alles terroriseren. Op de koop toe heerst daar ook een ernstige ziekte, wat de hele toestand nog erbarmelijker maakt.

Hopelijk is nu hele verhaal uit beide inFamous-games opgefrist en uit de doeken gedaan. Een lange lap tekst om het helemaal uit te leggen, maar zo weet iedereen meteen waarover het gaat. Meteen valt op dat de plot van het tweede deel interessanter is, omdat het dieper op de zaken ingaat. Datzelfde geldt voor New Marais, de stad is boeiender dan Empire City. Geen enkele omgeving ziet er hetzelfde uit. Zo zijn er zijn balkons die kunnen instorten, veel elektriciteitskabels waar je over kunt grinden en zelfs een heus moeras. Er kan echter wel één element zijn dat je misschien niet echt bij de game vindt passen: de vreemde wezens. Aangezien zij op buitenaardse schepsels lijken, doet het afbreuk aan de het ‘superhelden’-verhaal. Cole is namelijk al een soort sciencefictionpersonage, juist daarom ligt het er met die schepsels iets te vingerdik op. Aan de andere kant zorgen ze voor meer uitdaging dan de ‘gewone’ militiesoldaten. Deze laatste zijn je meest voorkomende tegenstanders. Met andere woorden: degenen die je het meeste mag elektrocuteren. Bestook je ze met gewone bliksemstralen, bliksemgranaten of een grote elektrische tornado? Die keuze is volledig aan jou, want Cole heeft meer krachten tot zijn beschikking dan ooit tevoren. Dat niet alleen, want je kunt ook uithalen met een mêleeaanval. Al snel krijg je de ‘Amp’ in je handen geduwd, een elektrisch geladen slagwapen. Dit ding is bijzonder handig als tegenstanders zich dichtbij bevinden of gewoon als afwisseling. Het vechtsysteem is niet echt uitgebreid, maar dat hoeft ook niet. Met een paar drukken op de toetsen deel je rake klappen uit, die overigens tof zijn om te zien. Met dit alles is het aanbod aanvallen heel gevarieerd. Natuurlijk moet je de meeste eerst vrijspelen en gekocht met ervaringpunten.

Die ervaring verdien je wederom door vijanden te doden en missies te voltooien. Daarnaast vindt je verspreidt over New Marais verschillende kleine opdrachtjes: militiesoldaten die een burger bedreigen, als gevangene wegvoeren en gewonde mensen die je al dan niet kunt genezen. Zowel de eerder vernoemde opdrachten als zijmissies zijn beiden volkomen optioneel, niet verplicht, maar wel leuk voor tussen de hoofdmissies. Af en toe steekt er wel een lichte vorm van eentonigheid te kop op, sommige lijken teveel op elkaar. Hoe dan ook, je moet soms wel extra missies aangaan, als je meer krachten wilt aanschaffen tenminste. Welke je kunt verkrijgen hangt af van je gemaakte beslissingen. Doorheen het verhaal krijg je regelmatig twee opties terwijl je met een missie bezig bent, er is steeds is er een goede en slechte mogelijkheid. Het is beter om steeds voor één bepaalde soort keuze te gaan. Zo stijg je sneller in je status als held of slechterik en speel je eerder krachten vrij die bij alleen voor die positie passen. Voor de middelweg kiezen kan ook, maar weet dat je dan nooit de tofste aanvallen kunt uitvoeren en nooit het maximale uit inFamous 2 haalt. Hiermee wordt bewezen dat alles een meer invloed heeft op de door jou gemaakte keuzes, alsook het verhaal met zijn twee eindes.

Daar waar je Cole steeds goedaardiger, slechter én sterker moet laten worden, ben je van in het begin behoorlijk acrobatisch. Je kunt vlot op huizen en andere bouwwerken klimmen. Dit gaat allemaal heel vlot, maar in combinatie met de camera gaat het soms de mist in. Een goed voorbeeld is het beklimmen van een lantaarnpaal. Het camerastandpunt staat soms niet goed en je moet net de juiste hoek hebben om meteen op de paal te kunnen springen. Hoewel het je na een paar pogingen wel lukt, schaadt het de soepelheid een beetje. Helaas zul je soms andere, meer irritantere, technische foutjes tegen komen. Ondergetekende zat eens verzeild in een gevecht met een groot monster dat plaatsvond in een woonwijk, Cole stond recht voor hem. Links en rechts naast het monster stonden huizen. Naast de linkse woning was een vrachtwagen geparkeerd. Terwijl het gedrocht bestookt werd met van alles en nog wat, kwam het vast te zitten tussen het huis en de vrachtwagen. Een tijdlang bewoog het niet, waardoor het makkelijk kon worden verslagen. Dat zag er absoluut niet uit. Misschien zijn zulke voorvallen zeldzaam, toch maakt het duidelijk dat de game technisch niet geheel perfect is. De spelwereld zelf oogt dan wel best goed. Er zijn geen pop-ups en soms worden er mooie beelden op je scherm getoverd. Een grafisch spektakel zoals Uncharted 2: Among Thieves of God of War III wordt het nooit, maar je mag niet altijd te veeleisend zijn.

Tegenwoordig verwachten de meeste mensen wel veel, zoals bij de ‘User Generated Content’. Iedereen die een verbinding heeft met PlayStation Network en uiteraard een exemplaar heeft van de game, kan zijn eigen missies in elkaar knutselen. Ontwikkelaar Sucker Punch heeft her en der in de stad al enkele voorbeelden opgesteld, waarmee je een beeld krijgt van wat je allemaal kunt verwezenlijken. De voorgekauwde exemplaren doen eigenlijk enkel dienst als uitdaging om het beter te doen, omdat ze je niet meteen een wauw-effect geven. Nadat je met een grijns op je gezicht en eventueel opgetilde wenkbrauwen de uitdaging aangaat, mag je je creativiteit de vrije loop laten gaan. Op het eerste zicht komt het allemaal een beetje overweldigend over, pas als je het een beetje experimenteert wordt het duidelijk dat het eigenlijk redelijk gemakkelijk is. Zo is het vergelijkbaar met LittleBigPlanet, je hebt alles snel onder de knie. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, van races tot korte verhaaltjes en nog veel meer. Gewoon in New Marais rondlopen en je komt gegarandeerd zelfgemaakte missies tegen. Via filters kun je de minder goede content aan je voorbij laten gaan. Je wilt enkel de echte pareltjes spelen, toch? Moest dit je niet interesseren, dan kun je nog altijd op zoek gaan naar de 350 ‘Blast Shards’, te vergelijken met de brokstukken uit het eerste deel, welke je elektriciteitscapaciteit verhogen en naar ‘Dead Drops’, duiven je uit de lucht moet schieten. De dieren dragen meer informatie over het verhaal met zich mee. Er valt altijd wel iets te doen en daar hoort rustig televisie kijken niet bij.

Conclusie en beoordeling

inFamous 2 is een waardig vervolg op het eerste deel, het verhaal wordt meer wordt uitgediept en is dus interessanter. New Marais heeft daar zeker iets mee te maken. Enkel jammer dat de stad technische mankementjes niet kan verdoezelen. Bijna alles is verbeterd, maar sommige elementen weten niet helemaal te overtuigen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de vreemde wezens die je regelmatig tegenkomt. Toch brengen de schepsels meer uitdaging met zich mee. De vele nieuwe aanvallen maken het spel er niet echt makkelijker op, maar zorgen wel voor veel meer variatie. Een goede zaak, want de missies kunnen soms wat eentonig aanvoelen. Je kunt dat zelf tegengaan door zelf je eigen missies in elkaar te knutselen. Het spel zal voor de meesten zeker choquerend zijn, in positieve zin allicht.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Interessanter verhaal
  • Keuzes hebben meer invloed
  • New Marais
  • Veel meer krachten
  • Zelf missies maken
  • Uitdagender…
  • Minpunten
  • met vreemde wezens
  • Missies soms eentonig
  • Technische mankementjes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat is echt wel Leuk gedaan :D



    Lol komt dit zo in je beeld:

    Achievement Unlocked 45,5G - D Lentjes 360

  • Na veel gezeik zal ik het maar netjes formuleren..



    Ik vind Achievements niet zo boeiend.

  • Leuk gedaan :)

  • ik ga meedoen :D

  • @ Daan banaan



    Waar slaat dat nou weer op dan? Achievements zijn origineel en een leuk doel in een game. Ik denk eerder dat gasten die zo antwoorden pubers zijn met een klein piemeltje.



    Wel een leuke actie!


  • Ok

  • ninja gaiden is niet echt m'n ding dus … :)

  • @Daan banaan



    Zoek eerst een leven ok?

  • @ Daan

    Als je het leuk vind om mensen uit te lokken en te kijken wie er volgens jou 'fanboy is' ga dan naar een andere site ofzo maar val ons er niet mee lastig;)

  • Jullie zijn geweldig jongens!!

  • @ Daan

    was dat nu een fanboyreactie volgens mij geeft hij gewoon zijn mening over het concept achievements

    dus stop met je kinderachtig gedoe

  • Mensen worden snel boos om niks..

  • @daan banaan



    wat een kansloze reactie

  • @Daan Banaan. ik snap het probleem niet, vond het eignelijk wel grappig ^^

  • @Littlewonder: Het was ook gewoon een grapje.. maar iedereen flipt hem meteen.

  • Ooh nice

    Ik ben benieuwd wat er uitkomt.



    @ Daan banaan



    Ach rot toch op man…



  • Geinig!

  • hmmm speel met dat ene rondvormige wijf het spel uit en je kan dan met haar naakt spelen huhu

  • Achievements passen echt perfect in de moeilijke game Ninja Gaiden. Vind het alleen erg moeilijk zelf een creatieve te verzinnen. Misschien een x aantal combo of wanneer je een geheime combo ontdekt?

  • Geweldige actie! Ik ga meteen even kijken :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren