1. Metroid: Other M (Wii)

Metroid: Other M (Wii)

Dramatisering is een van de belangrijkste onderdelen van internetfora. Zo nu en dan valt in de relazen wel een kern van waarheid te ontdekken, maar de hyperbolen maken het uiteindelijke argument vrijwel ongeldig. Vooral op het gebied van games lijkt dit vaak voor te komen, wanneer bepaalde titels op bijna oneerlijke wijze worden ontleed. Het beste voorbeeld is Metroid Other M. In zijn bijna 25 jarige bestaan heeft Nintendo de iconische heldin nooit een stem gegeven. Ze was een stille premiejaagster wiens acties eigenlijk boekdelen spraken. Althans, dit was zo totdat Metroid veteraan Yoshio Sakamoto zicht verdiepte in de mogelijkheden om de traditionele Metroid gameplay van Super Metroid, Fusion en Zero Mission te combineren met een heus verhaal. Het werd Sakamoto’s doel om dit te volbrengen, maar dit vereiste wel veel concentratie. Daarom vroeg hij een andere studio om samen met hem aan de game te werken: niemand minder dan Tecmo’s Team Ninja, bekend van de Ninja Gaiden reeks. Een bijzondere keuze.

Verscheidene grappen passeerden de revue over een eventuele borst-vergroting voor Samus, maar er is natuurlijk een andere reden waarom Team Ninja werd gevraagd door Nintendo: het weet hoe je een flitsende actiegame moeten maken. Dat is ook de beste manier om Other M te omschrijven; als een sci-fy actie-game die bij vlagen doet denken aan Super Metroid. Een groter compliment is niet mogelijk. Natuurlijk moest de game voldoen aan bepaalde eisen die door Nintendo werden gesteld, maar toch is het verrassend om te zien dat er buiten Retro Studios nog een studio is die de Metroid-franchise onder handen kan nemen. Overigens moet er wel benadrukt worden dat de titel echt momenten heeft die lijken op die ene legendarische titel die op de SNES verscheen. Other M is direct ook de eerste game in de serie die op bepaalde vlakken beduidend anders is. Dat hoeft niet zozeer storend te zijn, maar er zullen puristen zijn die niet alle ideeën achter Other M kunnen waarderen.

De belangrijkste reden daartoe is het verhaal, dat is verzonnen door Sakamoto. Jarenlang heeft hij gesleuteld aan Metroid-games, maar nog nooit heeft hij het personage Samus Aran mogen uitdiepen. Iedereen kent haar als een stoere premiejaagster die op jonge leeftijd haar ouders verloor tijdens een Space Pirate aanval op haar kolonie. Het liefst werkt ze alleen. In Other M laat Sakamoto een meer kwetsbare kant zien, de persoon die achter het pak schuil gaat. De insteek is op papier wel te waarderen, alleen is de uitwerking vrij matig te noemen. Het hele kwetsbare en menselijke aspect wordt teniet gedaan door zwakke dialogen en een stemactrice die niet echt overtuigt. Daarnaast is het verhaal op zich ook niet hoogstaand. Het gaat vooral over de band tussen Samus en haar voormalige bevelhebber Adam Malkovich. De ontwikkelingen daarin zien spelers van kilometers ver al aankomen, waardoor de verscheidene cutscenes (die in de eerste playthrough niet overgeslagen kunnen worden) vrij snel vervelen, ondanks de prachtige CGI-animatie.

Gelukkig is het verhaal maar één aspect van Other M en kan het vergeten worden, aangezien Team Ninja wel een behoorlijk interessante game heeft neergezet. Het is Metroid, maar nu met meer actie die duidelijk Team Ninja’s flair met zich meebrengt. Vooral in confrontaties met vijanden valt het direct op dat Samus een aantal extra mogelijkheden heeft geleerd. Zo kan ze bijvoorbeeld aanvallen ontwijken door op de ontwijk-knop te drukken. Vooral in gevechten waarin meerdere vijanden haar omsingelen is deze beweging onmisbaar. Niet alleen om schade te voorkomen, want tijdens een ontwijkende beweging laadt Samus meteen haar armkanon op. Deze zit dan direct op maximale kracht, waarmee vijanden behoorlijk gepijnigd kunnen worden. Daarnaast beschikt ze over melee aanvallen. Zo kan ze vijanden counteren met een schop of een worp. Als laatste beschikt ze over Overblast, waarmee ze met maximale vuurkracht in één keer vijanden kan vernietigen. Deze melee aanvallen en Overblasts lijken op papier erg misplaatst binnen een Metroid-game, maar het werkt wel.

Dat komt mede door de controls van de game, die erg old school zijn. De WiiMote moet op zijn zij gekanteld worden, zoals in andere Wii-titels die door Nintendo zijn uitgegeven. Dat is wederom een verrassende zet te noemen, aangezien Other M zich zowel in twee als drie dimensies afspeelt. Vooral wanneer de game wisselt naar een 2D aanzicht voelen de controls heel natuurlijk aan. Met de vierpunts druktoets zal iedereen uit de voeten kunnen en daarover zullen geen klachten zijn. Echter, wanneer de game weer overschakelt naar een 3D aanzicht moet de speler zich ook aanpassen. Het werkt wel, maar een vierpunts druktoets gebruiken om een personage te besturen in drie dimensies is niet ideaal: het voelt alsof we terug zijn in de negentiger jaren. Het heeft zijn charmes, maar men kan zich afvragen waarom Nintendo niet als extra optie de WiiMote-nunchuk set-up heeft toegevoegd. Niet echt een struikelblok, maar wel opvallend. Dat kan ook gezegd worden over de first person optie van de game, die wordt geactiveerd wanneer de pointer naar het scherm wordt gewezen. Samus zal direct overschakelen naar een first person aanzicht. Op deze wijze kan ze haar omgeving makkelijk analyseren en alleen op deze manier kan ze raketten gebruiken.

Jammer genoeg behoort deze gameplay-mechaniek niet tot het beste van deze game. Zo is er een aantal momenten waarin de game automatisch naar deze first person view overschakelt. Dit is het teken dat er naar een aanwijzing gezocht moet worden. Het probleem is echter dat het object dat gevonden dient te worden soms zo makkelijk over het hoofd gezien kan worden. Vooral tijdens een eerste speelbeurt kan het minutenlang duren voordat de bepaalde objecten in kwestie zijn gevonden. Dit haalt de speler uit de game, wat totaal onnodig is. Een ander nadeel van de first person view is dat het de enige manier is om raketten af te vuren. Met normale vijanden valt dit nog te managen, maar tijdens hectische bossfights duurt het te lang om raketten af te vuren. er gaat te veel tijd zitten in het wisselen naar First person view, richten op vijanden en vervolgens nog eens afvuren van de raket. Het is vooral een kwestie van timing, maar dat had zeker niet gehoeven. Dergelijke voorbeelden zijn nou precies de redenen waarom Other M niet de kwaliteit kan evenaren van eerdere delen in de reeks. Ontzettend jammer.

Ondanks dat soort probleempjes laat Team Ninja op andere vlakken wel weer zien waarom Nintendo het bedrijf heeft benaderd: andere typische Metroid-elementen zijn volop aanwezig. De Bottleship, de plek waarop Other M zich afspeelt, nodigt de speler uit om het volledig te onderzoeken. Nu is het wel zo dat Other M meer lineair is in vergelijking met vorige titels. In dat opzicht doet het denken aan de zeer aangename GBA-titel Fusion, maar dan nog een stukje rechtlijniger. De purist zal weer in zichzelf brommen, aangezien de Metroid-reeks toch echt bekend staat om het ontdekken van de nieuwe omgevingen waarin Samus zich bevindt. Toch valt dit te vergeven, want de game speelt heerlijk weg. Vooral de snelheid waarmee Samus zich voortbeweegt is uitmuntend te noemen. Wederom een kenmerk van Team Ninja’s manier van gamedesign en vlotte gameplay. Alleen al daarom is de game het spelen waard. Dankzij die snelheid ligt het tempo hoog en zal de speler al snel verscheidene interessante gebieden en tegenstanders tegen het lijf lopen. Hierdoor zullen spelers makkelijk urenlang aan de buis gekluisterd blijven: een nieuwe uitdaging is snel te vinden.

Als laatste een heel belangrijk advies: Other M is een vreemde titel binnen de reeks en de eerste playthrough zal dan als apart ervaren worden. Het is dan zeer belangrijk dat deze game voor een tweede keer herspeeld wordt om er optimaal van te kunnen genieten. Klinkt vreemd, maar pas na een tweede speelbeurt laat Other M zich zien van zijn goede kant. Niet alleen omdat de cutscenes nu weg gedrukt kunnen worden, maar er kan dan pas echt genoten worden van de snelheid en algehele flow van de game. Om niet te vergeten dat wanneer Other M voor het eerst wordt uitgespeeld een hele gave (optionele) eindbaas wacht met een toffe endgame. Pas vanaf dat punt kan de speler echt zeggen dat Other M is uitgespeeld. Bovendien valt dan pas op dat er weer morphball-momenten in de game zitten, dat er met upgrades gestoeid kan worden en dat oude power-ups terugkeren. Men is totaal bezig met het feit dat Other M anders is, dat er vergeten wordt dat Other M nog steeds een Metroid-game is. En hoewel dat niet altijd blijkt uit deze recensie... Het is wel zo.

Conclusie en beoordeling

Metroid Other M is Metroid, maar dan anders. Velen zullen struikelen over de zwakke verhaallijn en dito personages die zijn geïntroduceerd. Dit gegeven zal ook vaak worden aangehaald om de game negatief te beoordelen, het blijft slechts één onderdeel van de hele game. Op andere punten voelt Other M qua gameplay, old school designs en snelheid aan als een echte Metroid. Team Ninja heeft een prima game afgeleverd, al zijn er hier en daar wel wat foutjes te ontdekken. Daardoor zal deze game de geschiedenisboeken ingaan als die Metroid-game die niet kon meekomen met eerdere delen, maar wel zeer vermakelijk was. En eerlijk is eerlijk, de lat ligt bij deze serie wel erg hoog.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Old School Metroid vibe
  • Snelle actie
  • Ook goed speelbaar, ondanks oldschool controls
  • Minpunten
  • Matige verhaal + stem acteurs
  • First person mode
  • Voor Metroid begrippen linear

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice!

  • snel zeg !

  • Dit is veel sneller dan bij EA ;)

  • blijft een schijtspel

  • ik vind het echt een kutspel! die beta was zo saai als jack thompson die ene mier neukt!

  • Misschien dat ik het nu dan kan spelen..

  • die link van het downlaoden werkt niet

  • euuuuh, multi demo voor de 360, wanneer ?????

  • dat is wel heel snel he

  • ik heb het geinstalleeerd patch erover heen , maar ik kom niet online. hij vind wat servers en dan klik ik op launch, maar er gebeurt niks.

  • de beta is egt vet nu de mp demo voor de 360 nog ff checken als die komt kijken waar die beter is

  • snel!

  • Dat is behoorlijk snel.

  • is ie al uit dan? :P

  • Lol….

  • Ik heb de beta is ook, de game is echt vet!!!

  • Ik wou graag meedoen, heb ook alles voltooid.

    Alleen helaas, klik ik op de .exe loopt me hele comp zowat vast

    en gebeurt er helemaal niks. AAAAAAH

  • daar gaan we weer =P met de patches..

  • Mja de levels zijn ook redelijk leeg, denk dat het daar aan licht. En bijna iedereen pakt zo'n rocket :o

  • Woo, even iets gemist???

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren