1. Super Mario World (SNES)

Super Mario World (SNES)

Welcome! This is Dinosaur Land. In this strange land we find that Princess Toadstool is missing again! Looks like Bowser is at it again!

De toon is gezet. Een diepgaand verhaal hoef je niet te verwachten (daar het bovenstaande de gehele verhaallijn dekt). Zei het zo, dat hier bij elk Mario spel ook totaal niet de nadruk op ligt. Bij Mario draait het om de vrolijke deuntjes, de kleurrijke omgevingen en de vijanden.

It's a-me, Mario

In deze recensie probeer ik duidelijk te maken, waarom Super Mario World, 1 van de beste spellen ter wereld is. Dit is op zich al een gewaagde uitspraak.

Beïnvloed door de nostalgie van dit spel ben ik zeker. Toch is het niet voor niks dat ik dit spel zo een warm hart toe draag. Zoals ik net al zei kent Super Mario World een flinterdun verhaal. Het avontuur begint echter gelijk.

World

Wat dit deel zo revolutionair maakt, is de wereldkaart. Op het bovenstaande plaatje is deze zichtbaar. De magie die deze wereldkaart met zich meedraagt is lastig te omschrijven. Het is vooral de combinatie van geheime routes, het niet weten waar de weg precies naar toe gaat en de afwisseling die deze kaart zo compleet maakt. Deze wereldkaart is mijns inziens tot op de dag van vandaag in geen enkel spel dat ik gespeeld heb geëvenaard. Dit is ook precies wat ontbreekt aan New Super Mario Bros op de Wii. Het mist de charme van Super Mario World, mede door het ontbreken van een spannende wereldkaart.

Yoshi

Nieuw in dit deel is de aanwezigheid van een groene dino, Yoshi. Deze aandoenlijke metgezel heeft hier zijn debuut. Via Yoshi kan Mario hoger springen, langer overleven (bij een conflict met een vijand verliest hij namelijk Yoshi i.p.v. dat hij zijn upgrade verliest of dood gaat) en vijanden opeten.

power-ups

Zoals bij elke Mario game zijn er ook dit keer weer verschillende power-ups. 1 van de leukste verbeteringen vind ik de cape. Een belangrijk verschil t.o.v. Super Mario Bros 3 is, dat je nu kunt blijven vliegen daar waar je eerst maar voor een korte tijdsduur in de lucht kon blijven.

Daarnaast is de P-ballon ook nieuw in dit deel. Als je deze aanraakt zwelt je hele lichaam op en kun je door het level zweven en dus ook op moeilijke plekken in het spel komen. Naast deze nieuwe power-ups zijn ook de Super Mushroom (deze maakt Mario groter), de ster (deze maakt Mario tijdelijk onoverwinnelijk) en de vuurbloem (dankzij deze bloem kan Mario vuurballen schieten) aanwezig.

De Levels

De bedoeling is om in elk level de vlag te halen. In de meeste gevallen is ongeveer halverwege een tussenvlag te halen. Mits je deze haalt begin je hier opnieuw i.p.v. helemaal opnieuw. De Gameplay is uitstekend. Zeker de kastelen zijn in een later stadium best pittig. Zo is er 1 kasteel waar je op een soort lopende ketting van stenen moet blijven lopen, terwijl deze alle kanten op beweegt. Val je hier van af dan moet je opnieuw beginnen. Ook kent elke wereld zijn eigen thema met elk zijn eigen puzzels. Zo begin je bij Yoshi's Island met de wat rustigere levels. In de 2e wereld draait het vooral om vliegen. De 3e wereld bevind zich in een tunnel waardoor veel levels zich ondergronds afspelen. Vanaf hier begint het niveau flink te stijgen, met als klap op de vuurpijl het 3e kasteel met Kamek.

Hierna volgen nog een Luchtwereld, Het Bos, Chocolade Eiland en de Vallei van Bowser.

Moeilijkheidsgraad

Zoals in veel Mario spellen, ligt deze niet erg hoog. Toch is dit spel zeker niet makkelijk te voltooien als je de Star Road in je beoordeling meepakt. De Star Road is te bereiken via speciale sterren op het speelveld. In het midden van de Star Road kun je nogmaals verdergaan naar de moeilijkste levels uit het spel (Star Road-Special). Sommige levels hebben me in mijn kindertijd echt bijna letterlijk haren uit mijn hoofd gekost. Met name Star Road-Special level 2 (voor de kenners). In dit level moest je als een soort luchtballon steeds naar een nieuwe power-up zweven waardoor je langer kon zweven. De perfecte timing die hier voor nodig was maakte van dit level de ultieme uitdaging.

Alle levels in dit spel zijn ontzettend afwisselend. In vergelijking met andere delen zit hier veel meer liefde in gestopt. Ook het vliegen geeft een enorm vrij gevoel.

De beste?

Waarom is Super Mario World beter dan Super Mario Bros 3?

Hier speelt voor mij de wereldkaart een grote rol in. Ik vind dat deze veel slimmer in elkaar steekt dan bij smb3, mede doordat het een aansluitende wereld is.Bij smb3 is dit niet het geval. Hier zijn de werelden nog afzonderlijk en wat mij betreft te vierkant. Hier komt de speelsheid van Super Mario World pas echt naar voren. Ook speelt Mario World net wat lekkerder weg. Er zijn ook geheime locaties die je via sleutels kunt bereiken. Deze zijn ook een uitdaging op zich. Let wel, smb3 is een extreem goed spel. Ik vind zelf echter dat Nintendo zich bij Super Mario World, de lat pas echt té hoog heeft neergelegd. En met té hoog bedoel ik dat ze dit niveau nooit meer hebben gehaald. Hierbij laat ik alle 3d spellen (van Super mario 64 tot Galaxy 2) buiten beschouwing. Bij deze vergelijking heb ik het over de 2d-delen.

Conclusie en beoordeling

Iedereen die dit spel nog nooit heeft aangeraakt moet linea recta dit spel aanschaffen. Dit spel laat je inzien, dat Nintendo zichzelf niet meer voorbij heeft gestreefd sinds dit deel. Toch is dit magische avontuur een pleister op deze wond
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • wereldkaart
  • Yoshi
  • Star Road
  • Vliegen
  • Meerdere uitgangen levels door toevoeging sleutels
  • Minpunten
  • Nintendo legt de lat hier wel heel erg hoog voor zichzelf

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice!

  • Zal wel in de vorm van items worden voor je home omgeving. Vraag me alleen af hoe dit gaat werken voor de games die inmiddels al uit zijn. Voelt nu een beetje aan alsof ze bij sony zoiets hebben van : Oh ja , dat willen wij ook. Gaan we echter pas over nadenken en uitbrengen als de console al meer dan een jaar uit is.

    Ik ben wel benieuwd , lijkt me wel leuk.

  • helemaal top! Laat maar komen!

  • De vaardigheden en kwaliteiten van gamers spelen al sinds het begin een rol bij achievements (hangt gewoon af van de game) en daar kunnen 360 eigenaars al 2 jaar van genieten. Sony lult een eind in het rond dat het beter wordt, maar uiteindelijk wordt het precies hetzelfde.

  • leuk

  • Ik mis ze totaal niet met de Ps3.

    Maakt mij ook niet uit of ze nu wel of niet komen.

    Tis gewoon een extratje.

  • @flip,



    Als ze dit gaan koppelen aan Home zou het toch een verassende wending kunnen krijgen. Denk niet dat ze er zo lang over zouden doen om een simpele versie van achievements in te voeren.



    Maar de tijd zal het leren.


  • en sony is weer op de jat toer.

  • Wat een onzin zeg

    Lempel voegt hier aan toe dat het systeem om meer zal draaien dan enkel het halen van een bepaalde score binnen een game. Zo spelen de vaardigheden en kwaliteiten van gamers ook een grote rol.

    Alsof bij de xbox 360 het alleen om een bepaalde score gaat. Beetje zielig, iets jatten en dan ook nog eens zeggen hoe slecht het orgineel wel niet is.

  • mooi zo :)

  • Was toch al heel lang bekend? Milestones in home

  • Het is leuk dat je nu echt beloond word voor die achievements door bijv. prijzen of een brute TV in Home.

  • Eindelijk!

  • Beter maar…

  • Leuk voor ps3 gamers.

    Maar zoals gewoonlijk hinkt sony een beetje achterna.

  • Microsoft en Sony apen elkaar na! Niet alleen Sony XD



    On topic:

    Zeker vet!

  • Zo spelen de vaardigheden en kwaliteiten van gamers ook een grote rol.



    Uhm, het kan aan mij liggen maar dit is toch ook gewoon het geval bij de x360 achievements?? Dit is helemaal niet nieuw of speciaal, zuig je in gamen dan haal je ook niet alle achievements, wat betekend dat de achievements nu toch al een soort maatstaaf is voor je skills?? Die kerel doet net alsof die even het wiel heeft uitgevonden…. Beter goed gejat dan slecht bedacht is geen punt, maar dan nog net doen alsof je iets nieuws eraan toevoegd??

  • Nou nou jongens, doe even rustig. We mogen hier niet spreken van jatten! Wanneer Nintendo of MS iets kopieert van Sony dán is het jatten.. wanneer Sony iets regelrecht kopieert van MS dan is het, en ik citeer:



    Sony luister gewoon naar de consument!



    Zo lullen de Sonyboys zich er toch altijd onderuit? ;) Ik ben er in ieder geval wel blij om.. vooral bij Ratchet & Clank mis ik de achievements.


  • wel een beetje nageaapt maar wel lauw

  • Ik vind het hele achievements verhaal erg gaaf. Ik had niet verwacht dat dit een toegevoegde waarde zou zijn maar het werkt prima, ik zou bijvoorbeeld sommige games nooit meer gespeelt hebben en het achievements sys zorgt ergewoon voor dat de game een replay waarde krijgt.



    Dat sony hiermee het voorbeeld volgt van mircosoft kan ik alleen maar toejuigen en zoals Furyan nl al zegt je mist het bij de games op de ps3 wel tenminste ik mis ze.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren