1. Mafia II (PS3)

Mafia II (PS3)

Mijn moeder heeft me altijd geleerd om eerlijk te zijn tegenover mensen en dat zal ik maar toepassen in het schrijven van mijn inleiding over de volgende game die ik ga bespreken. Daar komt het, ik heb namelijk een grote bewondering voor de georganiseerde misdaad en dan vooral voor de maffia. Daarmee bedoel ik niet dat ik het aanvaard dat de maffia mensen op een ‘gruwelijke’ manier vermoord, maar meer over het feit dat men zo georganiseerd zijn. Door middel van gedragscodes en hun manier van werken zijn ze zo gerespecteerd door de kleine criminelen en soms ook door de normale burger. Er zijn dan ook maar weinig misdaden waar de maffia geen belangrijke pionier in zijn. Geen wonder dus dat ‘Scarface’, ‘Goodfellas’, ‘A Bronx Tale’ en nog meer kwalitatieve films zijn geïnspireerd door de levensstijl van de maffia.

Maar ook in de game-industrie wordt de levensstijl verbloemd. Zo is de GTA-serie één van de games die daardoor, in combinatie met hun vrijheid, zo succesvol geworden zijn. Maar ook de kwalitatieve mindere gelincenseerde ‘Scarface’-game en ‘The Godfather’-games zijn een succesvol product. De ietwat onbekendere game ‘Mafia’ werd ook als succesvol bestempeld. Sterker zelfs, de game werd gezien als de betere maffia-game. Acht jaar na de release van het eerste deel op de pc, en zes jaar na de release op de consoles, is 2K Czech er in geslaagd om de serie te laten vervolgen met een tweede deel.

Mafia II speelt zich vooral af tussen eind jaren ’40 en begin jaren ’50. In het spel nemen we het leven van Vito Scalleta over. Vito is een Siciliaanse immigrant die in zijn jeugd samen met zijn ouders en oudere zus Francesa naar de Verenigde Staten immigreerde om te kunnen genieten van de welbekende ‘American Dream’. Helaas komen er ze er snel achter dat er een keerzijde aan dit ideaal hangt en beland Vito al snel in de criminaliteit. Na een mislukte poging om samen met Joe Barbaro een juwelenwinkel te overvallen, wordt Vito gevangen genomen. Aangezien het feit dat Vito afkomstig is uit Sicilië krijgt hij een optie om of in de gevangenis zijn straf uit te zitten of zich aan te melden bij het Amerikaanse leger. Vito ziet een gevangenisstraf niet zitten en daarom kiest hij om zich aan te melden bij het Amerikaans leger. Daar dient hij de ‘504Th Parachute Infantry Regiment’ die dan weer onderdeel is van de ‘82nd Airborne Division’. Deze infanterie heeft in de Tweede Wereldoorlog mee gedaan met ‘Operatie Husky’, ook wel bekend als de landing op Sicilië.

Daar speelt ook de eerste missie van het spel af. In het spel krijgen we de opdracht om een gevangene te redden uit de handen van de aanhangers van Mussolini. Nadat bijna alle vijanden gedood worden zien we op het einde dat Don Calo, een ’godfather’ van de Siciliaanse maffia, vanuit een tank de vijanden oproept tot overgave. Even een kleine kanttekening; Don Calo bestond echt en hij heeft daadwerkelijk vanuit een tank de vijand opgeroepen tot overgave. In 1945 raakt Vito gewond en mag hij voor een maand naar huis. Aangekomen in Empire Bay City staat oude bekende en vriend Joe op hem te wachten om samen naar een bar te gaan. Daar aangekomen vertellen de twee vrienden wat ze hebben meegemaakt. In dat gesprek zegt Vito dat hij maar voor een maand thuis mag blijven, waarop Joe reageert met dat hij het even gaat ‘regelen’. De volgende dag staan er al vervalste documenten op Vito te wachten die er voor zorgen dat hij niet meer terug moet naar de oorlog. De Tweede Wereldoorlog stopte drie maanden later.

In die jaren dat hij vocht in de oorlog is er heel wat veranderd in Empire Bay City. Zo is zijn vader gestorven in een ‘arbeidsongeval’ en heeft hij het gezin achtergelaten met schulden ter waarde van 2000 dollar. In het begin van het spel krijgen we dan ook al snel te maken met een ‘loan shark’ die al snel wat slagen mag incasseren van Vito. Maar ook Joe heeft niet stil gestaan in die paar jaar en is van een straatrat getransformeerd tot een ware beroepscrimineel. Dit en het feit dat Vito snel geld moet zien te krijgen voor de ‘loan shark’ zorgen er voor dat Vito al snel terug in de criminaliteit belandt. Dat was hij trouwens niet echt van plan, maar doordat een regulaire baan (die we dan ook voor even mogen uit proberen in het spel) niet veel geld opbrengt heeft hij dan maar gekozen voor de criminaliteit. Dit is dan ook de start van alles en mogen we genieten van het succes, maar ook van de bikkelharde realiteit van de Mafia. Geweldig toch?

Zoals al eerder vermeld speelt dit alles zich af in Empire Bay. Empire Bay ligt aan de oostkust van de Verenigde Staten en is gebaseerd op New York, Chicago, Boston en Los Angeles. Deze stad zien we in de winter ten tijde van eind jaren ’40, maar ook in de zomer begin jaren ’50. Het leuke is dat men er voor gezorgd heeft dat de stad heel erg levendig voelt. En daarmee bedoel ik dat men er voor gezorgd heeft dat mensen heel realistisch zijn in hun omgang en doen ze dingen wat men in de werkelijkheid ook zou doen op straat. Ik neem een voorbeeld; ik moest op een bepaald punt een wapen gaan halen en plots zie ik daar iemand vallen op de grond. Nu is dat niets interessant, maar het wordt pas interessant als je weet dat dit kwam doordat er sneeuw op de stoep lag. Ik weet dat dit een futiliteit is, maar ik vind het toch wel het vermelden waard.

Maar naast de burgers die realistisch reageren, reageert ook de politie realistisch. In GTA kon de politie nog een flink aantal dingen ‘door de ogen’ zien, maar hier is het haast verplicht om naar de normen van de maatschappij te leven. Zo heb je al last van de politie wanneer je een botsing maakt of wanneer je te snel rijdt. Je kunt met behulp van een snelheidsmeter er voor zorgen dat je rijdt zoals de politie verwacht dat je rijdt. Helaas reageren ze niet als men door het rood rijdt, maar dat is alweer een futiliteit. De politie reageert trouwens ook naast de baan. Zo heb ik eens per ongeluk een schot gelost. In GTA zou de politie al lang jouw weten te vinden, maar in Mafia II komen ze eerst kijken om te zien van waar dat schot afkomstig is. Als men iets misdaan heeft en de politie komt er achter, dan heeft men de volgende opties. Oftewel geef je jouw over en krijg je de optie om de boete te betalen. De tweede optie is jezelf niet overgeven en met behulp van wapens de politie proberen af te schudden.

Die wapens variëren van een ‘Colt’ tot een ‘Thompson’. Het geluid dat de wapens produceren tijdens het schieten zijn identiek aan de originele wapens uit die tijd. Ook kan er gebruik gemaakt worden van een molotov cocktail of granaten. Naast het afschudden van politie met behulp van wapens kun je ook gebruik maken uit diverse wagens. De wagens zijn identiek als de originele. Of dat ze rijden als de originele moet je vragen aan degene met een rijbewijs, maar echte snelheidsduivels zijn ze in ieder geval niet. Later in de game krijg je wel toegang tot wat snellere auto’s, maar verwacht dan niet zo een verschil. Net zoals in de GTA-serie heeft ook Mafia II een grote database aan muziek om de lange ritten toch wat sfeervoller te maken. En met deze opzet zijn ze geslaagd, want dankzij Mafia II is mijn muziekcollectie en muzieksmaak verbreed tot soul en oude rock ’n roll. Wat je ook tegenkomt als men een lange rit moet doen is het feit dat men plots een melding krijgt dat de auto zonder benzine komt te zitten. Dit is simpel te verhelpen door naar het dichtstbijzijnde benzinestation te rijden en te gaan tanken. Het enige wat dan niet realistisch is, is het feit dat een botsing op gemiddelde snelheid direct kan leiden op een dodelijke afloop.

Helaas is er ook een keerzijde aan dit alles, want de game maakt gebruik van een lineair verhaallijn. Met andere woorden, deze game is definitief gedaan wanneer de credits voorbij het scherm rollen. Je kunt dan wel nog een missie opnieuw spelen (op bijvoorbeeld een andere moeilijkheidsgraad), maar daar houd het ook op. Aan de ene kant misschien een goede keuze, want na het voltooien van het verhaal is er bar weinig te doen in Empire Bay naast het slopen van auto’s, het kopen van de talrijke kledingstukken of het beroven van winkels en verzamelen van de ‘collectibles’. Maar aan de andere kant konden ze beter wat meer doen om een mooie en grote stad als Empire Bay voor de speler nog leuker te maken.

De tweede keerzijde zijn de graphics. Zo had ik soms last van screen-tearing en was de framerate soms ook niet om van naar huis te schrijven. De cut scenes daarentegen waren wel van een hoog niveau. Dit werd deels door de stemacteurs verzorgd die de personages elk een uniekheid gaven. Naast het geluid waren de animaties ook van topkwaliteit en dankzij dit heeft 2K Czech voor mij het verschil tussen films en videogames klein gehouden.

Conclusie en beoordeling

En de award voor de sfeervolste game van 2010 gaat naar … Mafia II! De mannen (en/of vrouwen) van 2K Czech hebben een sfeervolle game ontwikkeld waar zij en de georganiseerde misdaad trots op mogen zijn. Als er een dergelijk stad zoals Empire Bay City bestond, dan zou ik direct verhuizen. De levendigheid op de straten, de auto’s, de georganiseerde misdaad… Echt alles snuift naar sfeer. Alleen jammer van de screen-tearing en framerate problemen die zich soms voor doen. Maar dit verbleekt wanneer men de prachtige cut scenes zien die het verschil tussen films en videogames klein houden.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Levendige stad..
  • Realisme
  • Verhaal
  • Sfeer
  • Minpunten
  • die leuker kon door meer zijmissies
  • Screen-tearing en framerate problemen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • mooi

  • Ik ben zeer benieuwd. Deze game speel ik en dan ben ik denk ik ook wel eens klaar met Final Fantasy VII, dit duurt inmiddels al weer 10 jaar.

    Maar goed, tegen de tijd dat de FFVII storm is gaan liggen zal de remake al wel weer aangekondigd zijn voor de PSP 2 of de PS3 :-)

  • zullen veel mensen blij mee zijn maar asl ze geen uitgever vinden dan moet enix het zelf uitgeven dat zou alleen maar goed zijn want ze wouden zowiezo al uitbreiden in europa

  • vet hoor, eindelijk weer eens een gruwelijke titel voor de psp die ik wil checken.. ben benieuwd

  • Is deze game speelbaar al heb je nog nooit FF 7 gespeelt?

  • Een zeer waardige prequel. Kan niet wachten op de Engelse versie in mijn Crisis Core PSP!

  • @ Tapijtbever: ja, het speelt zich af voor FFVII, maar ik denk dat het wel leuker is wanneer je FFVII gespeelt hebt, dan is deze game gewoon een feest van herkenning.

    Tip: scoor de DVD van de film FFVII: Advent Children, daar staat de extra 'Reminiscence of Final Fantasy VII' op, dan ga je in vogelvlucht door het spel heen. Zelf spelen is natuurlijk wel leuker.

  • oke dan.

  • DS is leuker platform voor deze game :).

  • vet:D

  • Halleluya!

  • Nice :DD

  • _O_

  • Heel chill voor de FFfans.. heb zelf nog nooit een FF gespeeld (A).

  • toppers toppers toppers, dat is het belangrijkste voor de psp (en de ps3 natuurlijk)



    jamemr genoeg houd ik niet van FF games..

  • @ WiiZzhole: blasphemy!!!! :-)

  • Wat dus betekent dat ik een PSP moet aanschaffen. :)

  • Ben echt blij dat hij al deze Lente uitkomt. Ik wou echt dat ik een PSP had, deze Game is de aanschaf van die Console gwn waard.

  • Zin in!

  • Wessel shame on you!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren