1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Dit is slechts één van de vele legendes waar mensen over praten...

Lang geleden, bestond er een koninkrijk waar een gouden kracht verborgen lag. Het was een welvarend land gezegend met groene bossen, hoge bergen en vrede. Maar op een dag vond een man van het kwaad deze gouden kracht en nam het voor zichzelf. Met deze kracht tot zijn beschikking, verspreide hij duisternis over het koninkrijk.

Toen alle hoop verloren leek, en het laatste uur was aangebroken, verscheen er een jongen gekleed in groen, alsof hij uit het niets opdook. Met het helden zwaard wist hij het kwaad op te sluiten, en gaf het land zijn licht terug. Deze jongen, die door de tijd wist te reizen om het land te redden, werd bekend als de held van de tijd. Generaties lang werd het verhaal van deze jongen doorgegeven om uiteindelijk een legende te worden.

Maar toen, op een dag, begon er een felle wind over het koninkrijk te waaien. Het grote kwaad, waarvan iedereen dacht dat het voor eeuwig was verzegeld door de held van de tijd, verscheen wederom vanuit de dieptes van de aarde. Verlangend om zijn duistere plannen alsnog uit te voeren. De mensen geloofde dat de held van de tijd hen wederom zou komen redden. Maar de held verscheen niet. Geconfronteerd met een aanval van het kwaad, konden de mensen niks anders doen dan zich te keren tot de goden. In het laatste uur, waarbij de ondergang steeds dichterbij kwam, lieten mensen hun toekomst aan het lot over. Hoe het uiteindelijk met dat koninkrijk is afgelopen? Er is niemand die het nog zou kunnen vertellen.

De herinneringen van het koninkrijk zijn verdwenen, maar de legende leeft tot op de dag van vandaag voort. Op een klein eiland werd het traditie om jongens in groen te kleden, wanneer zei een bepaalde leeftijd hadden bereikt. Gekleed in het groen van de natuur werden zei geïnspireerd om het helden zwaard te vinden en het kwaad te verslaan. De ouderen wenste hun kroost om moed te tonen, zoals de held uit de legende.

En zo begint een van de meest betoverende en vernieuwende delen uit The Legend of Zelda serie. Maar voordat we verder gaan met deze review, gaan we nog heel even terug in de tijd. Om precies te zijn naar het jaar 2000. Tijdens Space World, een groot evenement van Nintendo, werd er naast de aankondiging van de Nintendo Gamecube ook een tal van techdemo’s getoond. Uiteraard was The Legend of Zelda hier één van. In dit 10 seconden durende filmpje kreeg men beelden te zien van een realistische Link die het gevecht aan gaat met Ganondorf. De verwachtingen van de volgende Zelda titel liepen dankzij deze demo dan ook hoog op. De shock was daardoor ook des te harder toen tijdens de E3 van 2001 meer over de titel bekend gemaakt werd. De realistische Link die iedereen verwachte was ingeruild voor een Link die regelrecht uit een tekenfilm weggelopen leek te zijn. Nintendo wou met dit deel de look- en feel van de oude Zelda spellen terug brengen, door gebruik te maken van een techniek die Cell Shading wordt genoemd. De game was als het ware een interactieve cartoon geworden. Deze nieuwe aanpak lag niet in lijn der verwachting, en was voor veel mensen dan ook een flinke teleurstelling. De game kwam uiteindelijk bekend te staan onder de naam The Legend of Zelda: The Wind Waker, en zag zijn release in maart 2003.

Link’s nieuwste avontuur begint ditmaal op een eilandje genaamd Outset island. Het is een speciale dag, want Link heeft nu dezelfde leeftijd bereikt als de held uit de legende. Volgens traditie mag Link zich nu kleden als de legendarische held, en binnen no-time loop je dan ook rond in het welbekende groene tuniek. Maar plotseling wordt Link geconfronteerd met een grote vogel, met in zijn klauwen een piraten meisje. Na een eenvoudige reddingsactie neemt het verhaal een onverwachte wending, en gaat de grote vogel er met Link’s zusje Aryll vandoor. Dit kan Link natuurlijk niet zomaar laten gebeuren, en je gaat dan ook op pad met een groepje piraten om Aryll te redden.

Op dit punt van het spel is het vrij duidelijk dat Nintendo met zijn nieuwe grafische stijl een juiste keuze gemaakt heeft. De spelwereld ziet er fantastisch en betoverend uit, en de gezichtsuitdrukkingen en emoties van personages worden erg goed weergegeven, waardoor alles echt tot leven komt. Maar dat is nog niet alles, want je komt er al snel achter dat we dit keer niet terug keren naar het welvertrouwde Hyrule. Nee, dit keer mogen we ons avontuur beleven op een grote oceaan, met de toepasselijke naam “The Great Sea”. Er kan met zekerheid gezegd worden dat The Legend of Zelda: The Wind Waker een van de grootste spel werelden bevat van welke Zelda titel dan ook. Het reizen tussen alle verschillende eilanden die deze oceaan rijk is, is dan ook een groot onderdeel van het spel. Helaas kan Epona niet zwemmen, en zal Link dus opzoek moeten naar een ander vervoersmiddel. Zijn avontuur leidt hem geleidelijk aan tot een pratende zeilboot die zichzelf the King of Red Lions noemt. The King of Red Lions beloofd Link te helpen met zijn zoektocht, en om uiteindelijk the Great Sea te redden van zijn ondergang. Zoals dat in het echt ook gaat is de richting waarin deze zeilboot kan reizen gebonden aan de richting van de wind. Dit zal er in het begin voor zorgen dat je nog niet overal heen kan reizen, maar geleidelijk aan krijg je toegang tot steeds meer gebieden van dit wilde water. Tijdens het reizen zal ook duidelijk worden hoe groot deze zee echt is. Eilanden zullen langzaam opdoemen aan de horizon en het duurt dan vaak ook nog een tijdje voordat Link zijn gewenste locatie heeft bereikt. Voor sommige mensen kan dit reizen op ten duur wat langdradig of vervelend worden, maar onderweg zal er voor de echte Zelda fans genoeg te doen zijn. Zo zal Link vijandelijke observatie posten en andere vijanden tegenkomen, zal hij temaken krijgen met allerlei weersomstandigheden, en zijn er onderweg genoeg schatten en andere geheimen te vinden. The King of Red Lions kan zelfs nog worden geüpgrade, zodat het voor Link mogelijk wordt om naar schatten op de zeebodem te vissen.

Net zoals in elk voorgaande deel in de Zelda serie is het van groot belang om items te verzamelen om verder te komen tijdens het avontuur. Natuurlijk zijn de bekende items zoals bommen, pijl en boog, boemerang en de hookshot weer van de partij. Maar daarnaast zijn er ook een aantal nieuwe items te vinden. Twee voorbeelden hiervan zijn de Deku Leaf en de Grappling Hook. Met behulp van de Deku Leaf kan Link windvlagen opwekken door het blad heen en weer te zwaaien, of het blad als parachute gebruiken tijdens een grote val. De Grappling Hook is vergelijkbaar met de Hookshot, waardoor Link de mogelijkheid heeft om zichzelf naar eerder onbereikbare plekken te zwaaien. Maar het allerbelangrijkste item is toch wel de Wind Waker. Dit magische stafje geeft Link de mogelijkheid om bepaalde liedjes te dirigeren/spelen en is daarom ook vergelijkbaar met de Ocarina uit de twee voorgaande Zelda games. Met deze liedjes wordt het mogelijk om bijvoorbeeld de richting van de wind te veranderen, of om het van nacht naar dag te toveren. Wanneer Link dit stafje eenmaal in zijn bezit heeft kan hij naar hartenlust van eiland naar eiland reizen door eenvoudig de windrichting aan te passen.

Nu zal dit alles voor een hoop Zelda fans waarschijnlijk anders klinken dan dat ze van de serie gewend zijn, maar wees gerust. De kern van wat Zelda zo goed maakt is nog steeds aanwezig, er is alleen een frisse wind door heen gewaaid. Zo zal Link nog steeds de nodige steden en dorpjes moeten bezoeken, en zal hij zich door een aantal gevaarlijke kerkers moeten worstelen om zijn quest voort te zetten. Ook de besturing van het spel werkt weer als vanouds waardoor de speler zonder enige moeite het zwaard en schild van Link kan hanteren. De knoppen lay-out is zover dat mogelijk was gelijk gebleven aan die van Ocarina of Time en Majora’s Mask, en zelfs de extreem handige lock-functie is weer aanwezig. Destijds werd er wel wat kritiek geuit op het feit dat de game volgens sommige mensen aan de korte kant was, en dat de moeilijkheidsgraad te ver omlaag was geschroefd. Het spel bevat dan ook maar een zestal kerkers, waarvan de puzzels opzettelijk wat makkelijker zijn gemaakt om het spel toegankelijker te maken voor de gemiddelde speler. Volgens Nintendo zijn er tijdens de ontwikkeling van The Wind Waker wel een aantal kerkers geschrapt, om het spel op tijd af te krijgen. Dit is natuurlijk jammer, maar het spel wordt er niet veel minder om. Daarnaast zijn er altijd nog de extra missies en zoektochten waar Link zichzelf nog mee kan vermaken. Voor hedendaagse begrippen is een speelduur van zo’n 25 á 30 uur dan ook erg goed te noemen.

Het laatste onderdeel, één die zeker niet onbelangrijk is in een Zelda titel, is de muziek van het spel. Zo heeft Koji Kondo samen met zijn mede componisten weer een fantastische soundtrack neergezet. Wanneer je het spel voor het eerst opstart krijg je in het menu al gelijk een van de meest onvergetelijke liedjes van het spel, zo niet van de hele Zelda serie te horen. De muziek die speelt tijdens de intro van het spel is zelfs gemaakt met een instrument die van Shigeru Miyamoto zelf geleend is. En zo hebben ongeveer alle eilanden in het spel wel hun eigen muzikale thema, die stuk voor stuk perfect passen bij de grafische stijl van het spel. Het eindresultaat is dan ook een spel dat zich kan meten met de door velen als best bekroonde spel aller tijden, Ocarina of Time.

Conclusie en beoordeling

Ik weet nog goed dat ik zo’n 10 jaar geleden niet kon wachten op het laatste nieuws over deze titel. En hoe groot de teleurstelling was toen ik tijdens de E3 van 2001 de eerste screenshots van deze nieuwe stijl te zien kreeg. Maar toen ik het geheel eenmaal in beweging zag tijdens de vrijgegeven trailer, was ik echt helemaal verkocht. Tot op de dag van vandaag vind ik dit nog steeds één van de beste keuzes die Nintendo ooit met de Zelda serie heeft gemaakt. Ik heb heel erg genoten van dit spel, en voor mij behoort dit deel dan ook echt ergens thuis in de top 3. Op welke plaatst hij zou moeten staan kan ik je alleen niet vertellen, want ze zijn allemaal zo verschrikkelijk goed. Wat door sommige mensen als wat minpuntjes werden ervaren, heb ik zelf gewoon ervaren als een perfecte Zelda titel. Maar als er dan toch wat op aangemerkt moet worden, dan zou dat de speelduur en de moeilijkheidsgraad zijn. Voor de rest kan ik dit spel alleen maar aanbevelen aan iedereen die ook maar een klein beetje Zelda fan is, of gewoon zin heeft in een flink avontuur.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Een tijdloze grafische stijl
  • Enorm sfeervolle omgevingen
  • Personages en vijanden die veel
  • gezichtsuitdrukkingen en emoties tonen, waardoor het spel echt tot leven komt
  • Een frisse wind door het bekende concept
  • Minpunten
  • Reizen over een bijna eindeloze zee kan uiteindelijk wat eentonig worden
  • Voor de doorgewinterde Zelda fan wat aan de korte kant
  • Moeilijkheidsgraad had iets hoger gekund

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kan goede games opleveren.

  • Beter! :)

  • THQ… hmm wel een goede uitgever. Maar niet echt top. Saint's Row was wel een goede game.

  • hopelijk blijven er wel kleine studio's over…

  • Ik lees wel veel de laatste tijd dat er kleinere studio's worden overgenomen..laatste rage ofzo??

  • Cool, Lead Designer van Oblivion.. moet haast wel een goeie game worden dan.

  • leuk

  • hoe groter hoe beter :O

  • oblivion was egt vet eens catan XBLA niet zulle zien wat t wordt

    en THQ is welgoed Gears of War van gehorod

  • Design maakt een game niet, alhoewel het wel verdomd veel helpt naast een goede gameplay.

  • Mooi!

  • @feilosio



    dude.. typgebrek? Kansloos..



    @Rau the Legendary



    Het concept, gameplay en verhaal ect. hoort ook bij Design…




  • @ feilosio:

    Wat heeft Gears of War met THQ te maken? :s



    On-topic:

    Sinds ik kan Catannen, wil ik die game op de 360 ook wel aanschaffen. :P



    Misschien dat ze vast aan de slag kunnen met evt uitbreidingen?




  • @feilosio



    en THQ is welgoed Gears of War van gehorod





    Hmm..okéj?? das duidelijk..



  • Ik ben wel fan van THQ, heb nog nooit van Big Huge Games gehoord :)



    Dit nieuws doet me vrij weinig moet ik zeggen.



    En over die rpg, eerst maar eens zien. Een goed product zegt niet dat al je producten goed zijn :)


  • Netjes zo is het betsaan van die kleine sutdio gewaarborgd.

  • Ben benieuwd welke games dit gaat opleveren.

  • Beter, ja. ;)

  • Hmmm.. misschien voor TES IV… zou wel vet zijn

  • ok

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren