1. Dungeon Siege III (PC)

Dungeon Siege III (PC)

Dit jaar is er een strijd gaande in het hack 'n slash genre. Wie zal aan het einde van dit jaar de titel in het bezit hebben? Diablo 3 of Dungeon Siege 3. Beide series hebben zo hun eigen kwaliteiten, maar in deze review ga ik het hebben over Dungeon Siege. Een serie die een moeizame start had, maar met het tweede deel een sterk verhaal wist neer te zetten. Gecombineerd met goede gameplay wist het zich te vestigen als een van de groten. Kan het derde deel hier verder op borduren?

Al snel wordt duidelijk dat de makers een andere weg in zijn geslagen met deze game. Het verhaal treed nu nog meer naar de voorgrond terwijl de rest van de bekende mechaniek totaal veranderd is. Je begint met het kiezen uit een aantal personages. Elk heeft zo zijn of haar eigen kwaliteiten en speelstijl. Qua verhaal hebben ze allemaal hun eigen reden en achtergrond om betrokken te zijn bij de her-opbouw van het “Tiende Legioen”. Helaas komt het individuele verhaal niet erg duidelijk uit de verf. Een enkele NPC zal een andere reactie geven afhankelijk van het personage waar je mee speelt. Hierdoor is het niet al te interessant om een spel te beginnen met een ander personage hopend op een totaal ander verhaallijn.

Een ander aspect wat veranderd is blijkt het gehele proces van het levelen te zijn. Elk personage heeft in totaal 9 krachten welk geleerd worden. In elke playthrough zal men deze krachten eigen maken en is er niet veel diversiteit aanwezig. Het uniek maken van je personage zit hem meer in de mogelijkheid om die krachten verder door te ontwikkelen. Elke kracht heeft twee opties waaruit iedere keer gekozen kan worden met een maximum van vijf upgrades per kracht. Zo kun je zelf beslissen of een bepaalde kracht 10,20, 30 of meer % aan extra schade weer te berokkenen. Of dat je een ander effect aan je kracht toe bedeeld zoals een Stun effect. Dit stelt je in staat om al een behoorlijke diversiteit te bewerkstelligen. Hiernaast krijg je ook nog eens talenten welk passieve krachten zijn. Hierdoor kan je personage meer levenspunten terug krijgen van een spreuk of tijdelijk een boost krijgen in de aanvals krachten. Het is dus wederom mogelijk om een behoorlijk divers en uniek personage te maken.

Spelen als een vierkoppig team is niet meer mogelijk. Je komt geen overdaad aan speelbare personages tegen en kan ook geen dieren kopen om ze in het team op te nemen a la DS2. Gedurende het spel zul je de andere personages, die je niet gekozen hebt, tegen komen en kunnen uitnodigen in je team. Deze team leden hebben dezelfde ontwikkelingsmogelijkheid als wanneer je zou hebben gekozen met dat personage te beginnen. Aangezien je dus constant maar 1 ander personage in je team actief te hebben komt er tactiek bij kijken. Zo koos ik bijvoorbeeld voor Lucas de zwaardvechter en bouwde hem uit als een soort Tank. Mijn eigen personage, Anjali de Archon, kon dan in haar Archon vorm van afstand het vuur aan de schenen van de tegenstander leggen. Maar niet iedereen was ontvankelijk voor haar vuur, maar gelukkig is het mogelijk om je vecht pose aan te passen en gebruik te maken van haar menselijke vorm en speer.

Het vecht systeem is meer een actie RPG dan een hack 'n slash. Ook de vorm van input is erg belangrijk. Zo is Dungeon Siege 3 gemaakt puur voor een controller. Als je met een toetsenbord/muis wilt spelen op de PC dan is dat erg lastig. Persoonlijk vind ik het niet erg om mijn controller in de PC te plaatsen. Toch zou dit optioneel moeten zijn en niet dwangmatig door je strot geduwd worden. Afijn nadat de controller gebruikt wordt zijn de gevechten intuïtief en snel. In tegenstelling tot andere hack 'n slashers is het niet verstandig om constant blind op de aanval te concentreren. Zodra je het tegen een grotere groep tegenstanders opneemt leg je dan al snel het loodje. Gelukkig kun je makkelijk aanvallen ontwijken of blokkeren. Zo kun je ook in defensieve pose gebruik maken van bepaalde krachten. Krachten die je genezen en gelijkertijd gedeeltelijke schade terug sturen naar de tegenstanders. De andere reden dat je niet meer blind kan aanvallen is omdat er geen magische potions zijn om je leven aan te vullen midden in een gevecht. Zodra een tegenstander in het stof bijt zul je groene en blauwe orbs tegenkomen a la Fable die je balkjes gedeeltelijke bijvullen. Andere methode om Focus aan te vullen is door simpelweg de tegenstanders aan te vallen. Je levenspunten bijtanken gebeurd merendeels door gebruik van je krachten. Een redelijk aantal gevechten zijn best uitdagend waarbij anderen het langdradig verwijderen van een grote HP-poel is. In het algemeen zijn de gevechten goed opgezet en vereisen een zekere hoeveelheid tactiek.

Zoals eerder gezegd is het verhaal weer sterk aanwezig. Het wordt op een behoorlijk tempo verteld. Zelfs de wat tragere politieke situaties doet hier niets aan af. Gedurende het spel moeten er beslissingen gemaakt worden welk invloed hebben op het vervolg. Zo kun je kiezen een crimineel op te laten hangen of deel te laten worden van het Tiende Legioen welk verder weinig invloed heeft op het verhaal. Toch zijn er bepaalde side quests die zorgen dat je later in het spel wat meer assistentie hebt in de vorm van kanonnen en andere zaken. Ook zijn er minder belangrijke side quests waarin je de rol van bemiddelaar op je neemt en morele besluiten moet maken. Deze geven je de mogelijkheid om een bepaalde reactie te geven welk de steun van je groepsleden vergroot. Maar met zoveel dingen in het spel heeft het verder niet echt noemenswaardige invloed. Ondanks alles is de game erg lineair en moet je net zoals in deel twee erg weinig verwachten van het aantal zij missies. Ze zijn erg gering in getale, maar blijven wel onderdeel van het groter verhaal.

Hack 'n Slash RPG's staan daarnaast ook bekend om het stimuleren van de verzameldrift in spelers. Dungeon Siege 3 zal hier niet aan voldoen. Gedurende het begin zal er regelmatig kledij en wapens vervangen worden door iets beters. Rond level 10 zal dit minder worden en loop je al snel in epische en legendarische spullen. Er zitten geen gehele sets in het spel welk verzameld kunnen worden en tijdelijk opgeslagen worden op een “mule”-personage om vervolgens de spullen door te geven aan een ander. Daarnaast is het ook niet meer mogelijk om het spel te beginnen in bijvoorbeeld normal modus om na het verslaan van de eindbaas door te gaan richting Episch/Legendarisch etc. Het verhaal is belangrijker geworden en na circa 15 uur is dat uitgespeeld. Helaas is er daarna geen reden om het spel vaker te doorlopen. De fun factor zit goed voor een enkele playthrough. Toch is het lastig om een juiste score te vinden. 39euro bij Wehkamp lijkt me een redelijke prijs. Een 50-60euro zou te veel zijn geweest. De conclusie is dat Dungeon Siege 3 de strijd voor Hack 'n Slash RPG van het jaar hard gaat verliezen.

Conclusie en beoordeling

Het verhaal zit altijd wel goed net zoals de opzet van de wereld en alles wat er in gebeurd. De gevechten zijn geen geklik + overdaad van potions drinken. Je hebt tactiek nodig om te overleven wat positief is. Vind het daarnaast tegenvallen qua items verzamelen wat hack 'n slash games replay value geeft en hier niet aanwezig is. Vergeleken met de laatste games vind ik deze niet veel beter dan een Hunted of Duke Nukem en vele malen slechter dan een Witcher 2.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • meer tactiek nodig dan andere hack 'n slash RPG's
  • aantal interessante personage om uit te kiezen.
  • Minpunten
  • camera doet af en toe lastig qua positionering
  • weinig tot geen replay value
  • niks om te verzamelen zoals item sets e.d.
  • beslissingen hebben weinig tot geen invloed op het geheel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet! Deze games zijn vet! =D



    Carmen Electra, Patrick Warburton



    Vet & Vet =D


  • ROFLOL,

    dit spel kicks ass

  • Geile game on the move!

  • leuk…

  • Het spel krijgt de rating ‘M’ van Mature mee

    LSL kennende had ik ook niks anders verwacht :)

  • Vet!!!

  • Geweldig! Alhoewel de laatste editie minder leuk was… ik blijf de point-en-click-besturing nog steeds de beste vinden voor een Larry spel.

  • Is dat die vage *** game met zo'n vies klein mannetje? zo wel verbieden die hap!

  • whahahah grappige game xD

  • YES YES YES!:D

  • Dit is echt typisch zo'n spel dat je op de PSP in de auto speelt. net als de Simpsons game.

  • vet

  • nog nooit een Leisure gespeeld…

  • ik heb gelezen dat het een xbox exclusive zou worden…

  • Please met op de achtergrond het Metropole Orkest met Benjamin Herman. Dat was zo tof!

  • Is dat die vage *** game met zo'n vies klein mannetje? zo wel verbieden die hap!



    Zegt iemand met Ero-sennin als avatar :P



    Maargoed ben benieuwd


  • geen mijn maar die oude larry's 2d op live arcade :)

  • Ganz Geil:D

  • Bleach Exile got owned by goku123!

  • geinig…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren