1. Hunted: The Demon's Forge (PC)

Hunted: The Demon's Forge (PC)

Na lange tijd is er weer eens een jaar aangebroken waarin goede games elkaar snel opvolgen. Tussen een aantal grote releases is er een game uitgebracht door Bethesda Softworks welk wellicht ondergesneeuwd raakt. Door de nogal grote aandacht richting o.a. Rage heeft deze game een erg stille launch mee gemaakt. Ik heb het hier over Hunted: The Demon's Forge.

Hunted: the Demon's Forge speelt zich af in een middeleeuws tijdperk. En net zoals het de hedendaagse action/rpg's betaamt is het een nogal donker verhaal. Twee huurlingen, genaamd Caddoc en E'Lara, bevinden zich al snel in een benarde situatie. Zij worden gemanipuleerd door een vrouwelijke demoon genaamd Seraphine. Al snel escaleert de situatie en bevinden de anti-helden zich op een gevaarlijke reis om de dochter van een rijke burgemeester te redden. Gedurende de reis ondervinden ze weerstand van Wargar, skeleten, draken en meer die het vuur aan je schenen leggen.

Tijdens het spelen van dit spel vallen meteen een aantal zaken op. De ontwikkelaars verlaten het pad van de traditionele RPG en gooit er een mix van shooters bij. Normaal ben ik geen fan van zulke ontwikkelingen, maar in dit geval komt het erg goed samen. Gedurende het spel komt vaak het gevoel van Gears of Wars naar boven. De Wargar hebben veel overeenkomsten met de Locusts, maar zo ook het cover systeem. Hierdoor is het erg prettig spelen met de vrouwelijke elf genaamd E'Lara. Normaliter zijn magiërs en boogschutters niks voor mij om te spelen, maar in deze game kon ik mezelf er niet toe dwingen om met Caddoc de gevechten aan te vangen.

Gedeeltelijk kwam dit ook omdat in de beginfase de personages nog erg weinige mogelijkheden bezitten. Hierdoor verlies je dan snel levenspunten en is het plezier een stuk minder. Pas later in het spel is het leuk om met de krijger Caddoc door het spel te rennen en Wargar te onthoofden. In tegenstelling tot andere RPG's upgrade je de personages niet zodra ze een level omhoog gegaan. Neen, de twee huurlingen hebben een halfslachtige overeenkomst gesloten met Seraphine. Door kristallen te verzamelen en deze aan de demoon te geven is het mogelijk om nieuwe krachten te verkrijgen. Zo kan Caddoc uiteindelijk een tornado oproepen rondom zichzelf waarmee vijanden omhoog worden gegooid en makkelijke prooi worden voor E'Lara. Welk op haar buurt weer effecten van verscheidene elementen aan haar pijlen kan toevoegen. Zo kan een pijl makkelijkere door schilden heen breken, explosies veroorzaken of vijanden op hun plaats bevriezen. Het gebruik van die krachten, als ook het ontwerp van de omgevingen, zorgt voor een goed werkend tactisch sausje. Je moet goed nadenken welke kracht je gebruikt aangezien bepaalde tegenstanders ontvankelijker zijn dan anderen. Andere zaken zoals meer potions te kunnen vasthouden, meer schade uitdelen met je wapens, meer mana/health speel je vrij door verder in het spel te geraken en hoeft verder niks bijzonders voor gedaan te worden.

Toch is er weinig uitdaging in dit spel qua gevechten. De standaard medium is erg makkelijk om uit te spelen. Een enkel gevecht is uitdagend. Hierin sta je in een ruime omgeving met veel bewegingsvrijheid en in het midden staat een soort altaar met een pot vol Sleg. Je kunt vervolgens kiezen om de vele hordes tegenstanders te overleven en dus een uitdaging te hebben. De andere keuze is om gebruik te maken van de ingebouwde cheat. Het drinken van de zilvere vloeistof genaamd Sleg initieert de ingebouwde “God-mode”. Je kan dan gemakkelijk door de horde heen vechten. Op die momenten voelde ik mijzelf erg beroofd van de game ervaring. Sleg speelt een grote rol in het verhaal, maar de uitvoering had toch beter gekund. Het andere type gevecht tegen de “eind baas” van een gebied is meestal ook niet echt uitdagend. Op een enkel gevecht na neem je het op tegen een reusachtige spin of draak. Hierbij is het mogelijk om gebruik te maken van ballista's in de omgeving. Ondanks dat je aangevallen wordt tijdens het gebruik van die machines is het nog steeds te gemakkelijk om het er levend vanaf te brengen.

Het andere wat opvalt is het Inventory systeem. In RPG's zijn we gewend geraakt om veel te verzamelen. Denk hierbij aan vele soorten kledij en wapens als ook geld spenderen in winkels voor de laatste nieuwe producten. Hunted vind ik wat dat betreft ook iets realistischer. Zeg nu zelf... Hoe is het mogelijk dat avonturiers altijd zoveel met zich mee kunnen slepen? In Hunted daar en tegen verbruik je schilden enorm snel en moet je soms midden in een gevecht je gebroken schild vervangen met eentje die op de grond ligt en wel functioneert. Ook vindt je gedurende de reis veel soorten wapens die verwisseld kunnen worden. Zelfs enchanted wapens kunnen gevonden worden, maar deze verliezen hun magische eigenschappen. Het is dus mogelijk dat je tijdelijk veel schade berokkent waarna de bonus verdwijnt en je achterblijft met een relatief zwak wapen. Zo dien je gedurende het spel keuzes te maken wat je wel of niet opraapt voor gebruik.

Tevens zijn er geen winkels in dit spel te vinden. In eerste instantie is dit vreemd omdat je verwacht het gevonden geld te kunnen spenderen aan allerlei zaken. Het goud vervult een andere functie welk gerelateerd is aan de Crucible. De Crucible is een module in het spel welk je de mogelijkheden bied om zelf omgevingen te maken. Via het verzamelde goud komen opties vrij zoals omgevingen, monsters e.d. Welk gebruikt worden om je omgevingen in te richten om later via multiplayer in te kunnen spelen. Hierdoor neemt meteen de herhaalbaarheid van het spel toe. Op zich is 1x het spel uitspelen genoeg, maar als je alles vrij wilt spelen ben je toch een 4x bezig. De vraag is dan natuurlijk of je wel meerdere keren het spel wilt spelen. Wan het is enorm lineair en wordt dus van punt A naar B geleid.

Is die rechtlijnigheid een groot probleem in Hunted? Persoonlijk vind ik van niet. De omgevingen zijn immers behoorlijk goed weergegeven met erg kleurrijke bossen afgewisseld met donkere kerkers. Regelmatig voelt het echt groots en overweldigend aan. Zeker als je richting het einde van het spel gaat en de oude ruïne van Kala Moor betreed. Beide personages maken onderling opmerkingen over zaken die ze gedurende hun reis ontdekken. Hierdoor had ik het idee dat je met echte avonturiers en huurlingen te maken had en niet met figuranten die maar gewoon door een pre-gegenereerde dungeon dwaalden. Het verhaal is niet ijzersterk en laat je achter met onduidelijkheden, maar het is nog steeds goed gedaan met wat simpele plot-twists. Een soort simplistisch verhaal wat wel te verwachten is van Hack 'n Slash RPG's/FPS games en bij voorbaat niet al teveel van verwacht moet worden. Het einde is dan weer een enorme anti-climax waar ik mezelf altijd erg aan stoor. Het kan zo erg zijn dat de hele ervaring van een spel geheel teniet wordt gedaan. Denk hierbij aan een Fable 2, maar in het geval van Hunted valt het eigenlijk mee en blijft er een positief gevoel achter. Dit is een game wat bestempeld kan worden als een lekker tussendoortje. Moet er niet te veel van verwachten qua verhaal of uitdagingen. Gewoon lekker om even te spelen terwijl je zit te wachten op Duke Nukem, Alice en Dungeon Siege 3.

http://www.huntedthegame.com

Conclusie en beoordeling

Deze game is een lekker ontspannend tussendoortje. Je moet er niet te veel van verwachten qua verhaal en uitdagingen. Er zitten een paar minpuntjes in, maar zijn niet bepaald storend aanwezig.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • speelt lekker en snel weg
  • lekker dom ouderwets "knallen"
  • hebt het idee met echte avonturiers te maken die vragen stellen bij dingen die ze tegen komen
  • Minpunten
  • gevechten zijn meestal niet erg uitdagend
  • sleg = build in god mode cheat
  • AI is soms irritant in kleine smalle gangen
  • anti climax eind

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik ben hem ook zat!

  • Ja wou net zeggen, niet alleen Take Two heeft genoeg van die dwaas!

  • Ja wou net zeggen, niet alleen Take Two heeft genoeg van die dwaas!

  • Die man staat er hellemaal alleen voor maar toch weet ie niet van ophouden. Opzich wel indrukwekkend maar anyway F** Jack Tompson.

  • iedereen wordt gek van die mongool

  • Ik vind het een aardige man.

  • Iedereen behalve hijzelf :p Ooit zal hij toch ( hopelijk ) genoeg van zichzelf krijgen :P

  • ooit zal hij toch doorkrijgen dat het toch niet helpt…. toch… TOCH????

  • Wie is hem niet zat… dat vraag ik me af…

  • Leuke man.

  • f#cking irritante kerel!! ga toch wat met je barbie poppen spelen man!!

  • Maar goed, volgens mij neemt niemand die man meer serieus, dus fok hem! Geen aandacht aan schenken, krijgt 'ie ook geen poot meer aan de grond.

  • laat hem is een leven zoeken man dit is egt niet meer leuk die vent ga mensen aanklagen die egt voor de problemen zorgen in de samenleving

  • Wie is hem nou niet zat? Al zijn aanklachten hebben nog nooit gewerkt.

  • Triest dat 1 zon sukkel zo veel invloed kan hebben.



    Ik geloof idd best dat Jack GTA IV kan tegenhouden of iig kan vertragen.

  • win-win situation. iedereen ziek van die gozer en promoting voor GTA

  • echt cool dat take two hem aanklaagt XD

  • iedereen is hem zat, go home jack :P

  • Wie is hem niet zet :P

  • Ze hebben wel gelijk. Je kan er donder op zeggen dat GTA IV weer langs alle kanten beschoten gaat worden door nozems als Thompson.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren